Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Advertisements

13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
25. januar 2012Kommuneplan Erhvervsudvikling Vækstforum Erhvervspolitik Lokalplaner.
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Evaluering af CSUSA’s besøg på eliteidrætsgymnasierne i uge 43.
8. december 2010 på Egegård Skole
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Letbane på Frederikssundsvej
Store infrastrukturprojekter - og muligheder for havnesektoren
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
1 Kokkedal V og NV Borgermøde 17. marts 2011 Status på plan- og anlægsarbejdet.
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
Beboermøde
Vækstskabere og klynger Adgang til arbejdspladser.
Planstrategi, lokal Agenda 21 og Kommuneplan. Forventet tidsplan •Planstrategi ikke som forslag •Kun temarevidering af kommuneplanen Obligatorisk min.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Helle Wicklow, Projektleder Teknik- og Miljøforvaltningen
Højklasset busløsning på Frederikssundsvej
Præsentation af Universitetssygehus Køge
Miljøvurdering – Slagelse Kommuneplan 2013 Identifikation af væsentlige miljøfaktorer Overskrifterne • Kommuneplan 2013 • Miljøvurdering.
City Sense™ og City Signals™
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Ølsteds fremtid. Århus Kommunes langtidsvisioner Jf. Forslag til Kommuneplan 2009 –Offentlighedsfase fra 12. november 2008 til 23. januar 2009.
Ny skole. Møde d. 14. januar. 1 Ny skole – hvor er vi? Møde d. 14. januar 2013 Kl
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
VVM og Miljøvurdering Biogasanlæg øst for Brande Borgermøde den 20. oktober 2014.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto VVM- redegørelsen retlig.
Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Velkommen til borgermøde 20. oktober 2014 Bionaturgasanlæg ved Ågårdvej, Brande.
ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011
Rummelig VVM’er for konkrete projekter
Skanderborg Kommune Temakonference - program - Velkomst v/Landsbysamvirket Helle Hagen Blæsbjerg - Opsamling på udviklingskatalogerne og rundbordssamtalerne.
Skolestruktur på dagsordenen
Kloakering af Vejlby og Vrist sommerhusområder… Harboøreland
Borgermøde i Vangede den 17. september Det gode liv – i nye rammer Udbygning af Bank-Mikkelsens Vej 2.
Forslag til Kommuneplan 2009 Infrastruktur, transport og miljøbeskyttelse Veje og stier Trafiksikkerhed Havn og lufthavn Kollektiv trafik Tekniske anlæg.
20. AUGUST 2014 MILJØVURDERINGSDAG 14 1 Miljøvurderingsdag 14, Aalborg Afbødning og overvågning i VVM Lars Overgaard Jørgensen COWI Visionsvej
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Miljøbeskyttelseslovens § 19 og § 33
Status på vej og trafikområdet Ved direktør Tony Christensen.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Energiforliget Biogas Dansk Metan Komité 9. maj 2012 Bruno Sander Nielsen Brancheforeningen for Biogas.
PROCES OG TIDSPLAN Godkendelse af forslag i Byrådet den 22. april Offentlig debat i maj og juni måned Udstilling i Utzon Centeret Endelig godkendelse.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
Trafiksikkerhed – Ringkøbing-Skjern Kommune September 2009 – opstart arbejdsgruppe på tværs af kommunens afdelinger, med det formål af udarbejde forslag.
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 1 of 31 Vejforum 2012 Adaptiv Signalstyring i Aalborg – Effekt på trafikafviklingen Niels Agerholm Adjunkt Trafikforskningsgruppen.
Borgermøde om Udviklingsstrategien Byrådet har givet sin vurdering af udviklingen og forslag til hvilke visioner, strategier og indsatser, som skal sikre.
Temaplan for vindmølleplanlægning i Norddjurs Kommune Workshop om vindmøller den 3. juni 2010.
KØBENHAVNERNE ELSKER AT CYKLE % af københavnerne cykler på arbejde De fleste af os i alle slags vejr.
Udvidelse af Århus Havn
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Plan- og Agenda 21 strategi 2016 Miljørådets møde 4. februar 2016.
Byplanafdelingen Teknik og Miljø Aarhus Kommune Lokalplaner på vej 11. marts 2013.
Sundhed og Bæredygtig Udvikling Jan Øhlenschlæger Kollektiv Trafik Aalborg Kommune.
Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Busfremkommelighed Projekter i Aarhus Kommune.
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Århus Kommune Trafik og Veje Vejchef Niels Schmidt Letbanen status Åbning i 2015 Fortsat forankret i Midttrafiks letbanesekretariat VVM redegørelse i offentlig.
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
04. JANUAR 2017 Trafik- og Byplan for Algade og Stationsområdet i Vordingborg Den videre proces Plan og By / Peter Haugan Vergo.
Kommuneplan Evaluering af kommuneplanprocessen
Seniorboliger Borgermøde 11. april 2018.
Smart Mobility in LOOP CITY
Det kommende udbud – refleksioner og debat
Udbygning Mariagerfjord Renseanlæg Borgermøde 12
Præsentationens transcript:

Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej TRAFIK I AARHUS Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej Tak for ordet. Mit navn er …. Og udover det deltager også Projektleder Klaus Braad som efterfølgende vil fortælle om selve anlægsprojektet – Herredsvejs forlægning. Der er igangsat et udredningsarbejde i Aarhus Kommune om de langsigtede udfordringer og fremtidige investeringsbehov i den kommunale trafikinfrastruktur. I det følgende vil jeg hive hovedpunkterne ud af dette arbejde. Den offentlige høring er lige afsluttet og der er kommer mange kommentarer til udredningsarbejdet. Og den endelige udredning behandles af Byrådet i foråret 2012.

Trafik i Aarhus Et øget behov for mobilitet i et Aarhus med flere indbyggere og arbejdspladser Afhænger af mange forskellige faktorer: Hvor meget Aarhus vokser Priserne på transport Den teknologiske udvikling Den generelle vækst i trafikken Den enkeltes valg af transportmiddel Pendlingen Kvaliteten af den kollektive trafik Og hvordan vil trafikken så udvikle sig frem mod 2030 ? Der er rigtig mange forhold som vil påvirke den fremtidige trafik. Landspolitiske beslutninger og rammer vil påvirke - ligesom f.eks. den teknologiske udvikling kan overraske med nye løsninger. Blandt andet derfor vil de trafikale prognoser som vi har opstillet selvfølgelig være usikre – men dog give et fingerpeg

Trafikale udfordringer Trafik i Aarhus Trafikale udfordringer Med udgangspunkt i: en generel vækst i trafikken på 2% vækst i Aarhus – jf. kommuneplanen et uændret transportmønster …. så viser prognosen en forøgelse på 60% i antal bilture i 2030 - samt flere ture på cykel og med kollektiv trafik Vi har i prognoserne forudsat en generel vækst i trafikken på 2 % - svarende til væksten de seneste 10-15 år. For Aarhus har der dog indenfor Ringvejene været en mindre vækst og den tendens forventer vi fortsætter. Ud over en generel vækst i trafikken – det at flere får bil, og kører mere – så er der forudsat en lokal byvækst svarende til målene i Kommuneplan 2009. Det vil sige væsentligt flere indbyggere og arbejdspladser i Aarhus kommune. Med det udgangspunkt – og et uændret transportmønster – så er udfordringen at sikre at 60% flere ture kan afvikles med bil. Ligesom der kommer mere kollektiv trafik og cykeltrafik. Prognosen er som nævnt usikker – og kan påvirkes af takten i byudviklingen, at ændringer i transportmønsteret, og flere andre ting.

Trafikale udfordringer Trafik i Aarhus Trafikale udfordringer God kapacitet på E45 Forlægning af Herredsvej Udbygning af Åhavevej/tunnel Ombygning af Kystvejen og Havnegade ITS tiltag på Ringvejen og Ringgaden I udredningsarbejde har vi nogle projekter ind som forudsætninger - så beregningerne er reelt baseret på en infrastruktur der på nogle punkter er bedre end i dag. Det er forudsat, at Staten sikrer god kapacitet på E45. Hvis dette ikke sker, så kan vi forudse at kommunens vejnet belastes af yderligere ca. 8000 biler pr. døgn. Og derudover er der forudsat at en række større projekter i Aarhus Kommune gennemføres som planlagt. Det gælder de nævnte projekter – og måske kunne vi nu også medtage projekt for en havnetunnel under Marselis Boulevard, hvor finansieringen forleden er blevet afklaret.

Trafik i Aarhus På illustrationen til venstre er vist et billede af hvor der kan forventes merbelastninger i 2030 – når trafikvæksten lægges ud på vejnettet. Billedet er også vist i debatoplægget. Der er tale om beregnede trafikmængder – og modellen tager ikke fuldt ud højde for hvad der rent faktisk kan afvikles på de enkelte veje. I virkeligheden vil væksten nok blive knap så stor. Og når behovene skal endeligt opgøres, så skal der selvfølgelig tages højde for de konkrete vejes kapacitet. Resultaterne giver ikke desto mindre et billede af udfordringerne - og viser at der især kan forventes kraftige stigninger i trafikken på indfaldsvejene og ringvejene. De største stigninger ses på Genvejen, Silkeborgvej og Aarhus Syd motorvejen – med over 100 % - men også på Ringvejen og Ringgaden er der store stigninger. Vi har ikke de samme muligheder for beregninger af den kollektive trafik og cykeltrafikken, men udfordringerne er i princippet de samme for alle trafikantgrupper.

Trafik i Aarhus Den offentlige debat om fremtidens trafik i Aarhus blev afsluttet den 27. januar 2012. Opsamling på den offentlige debat – som sendes til Byrådet til en endelig behandling i foråret 2012. I udredningsarbejdet er opstillet og beskrevet som 2 scenarier – incl. et fælles grundscenarie. Det fælles grundscenarie indeholder principielt initiativer, der så at sige ligger lige for når behovet og finansieringen er på plads. Bilscenariet indeholder indsatser for primært at sikre fremkommeligheden for biltrafikken – frem til og med Ringgaden Kollektiv og cykelscenariet indeholder primært indsatser der prioriterer kollektiv transport i det sammenhængende byområde og forbindelserne til omegnsbyerne – samt nye højklassede cykelruter. Det var lidt omkring udredningsarbejdet men ud over det har der sat flere arbejder i gang….

Rejsetidsinformation – Bluetooth Trafik i Aarhus Rejsetidsinformation – Bluetooth Et af vores nyere projekter er inspireret af stedfæstelse af passagerer i lufthavne. I flere år har lufthavnene anvendt Bluetooth registrering i forbindelse med deres sluser. Check-in, pas kontrol og flow i lufthavnene.

Rejsetidsregistrering – Bluetooth Trafik i Aarhus Rejsetidsregistrering – Bluetooth Muligheder Information om Rejsetider - Dagligt via historiske data - Realtid via diverse medier (www.trafikken.dk/østjylland, Radio) Planlægning - Rejsemønstre til forbedret planlægning af fremtidig infrastruktur Alle mobiltelefoner, Ipad, GIS udstyr i bilerne har en unik ID. Denne ID genfindes fra punkt til punkt, hvorved rejsetid kan beregnes. I disse dage er Aarhus Kommune var at opsætte Bluetooth udstyr på Ringvejen, Ringgaden og Indfaldsvejen til Aarhus Centrum således at vi kan registrere rejsetiden rundt omkring i byen. I første omgang har Kommunen indkøbt 50 enheder som er ved at blive monteret. Data vil blive synlige på et kort ala dette – hvor røde ruter med meget trafik markeres. Nu vil Klaus fortælle lidt om selve projektet omkring Forlægning af Herredsvej. I er velkommen til at stille spørgsmål efterfølgende.

Trafikstrukturen omkring Skejby sygehus: Trafik i Aarhus Trafikstrukturen omkring Skejby sygehus: Store erhvervs virksomheder Øget trafik fra Djurslandsmotorvejen Ny bydel ved Lisbjerg og Elev I dag har vi et meget stort trafikpres fra Randersvej ikke mindst efter tilslutningen og åbning af det nye motorvejsstykke. Herredsvejs forlægning skal være med til at aflaste hele vejnettet omkring Skejby samt skabe bedre fremkommelighed til både sygehuset men også de erhverv der ligger i området. På den eksisterende Herredsvej kører der ca. 11.000 i biler/døgn i 2006. På den forlagte Herredsvej forventes dette tal i 2023 at blive 32.000 biler/døgn – hvilket svarer til hvad der kører på Ringvejen i dag. Den eksisterende Herredsvej forlægges og udbygges til 4 spor ca. 2,1 km Paludan Müllers Vej rettes ud og der etableres højre ind/ud ved Marienlystvej. I dag kører der 6.800 biler/døgnet på Marienlystvej hvilket vejen slet ikke er bygget til. Marienlystvej er en del af cykelhandlingsplanen som primær rute dvs. der er et ønske om at der anlægges cykelsti.

Tidsplan Opstart maj 2012 Færdig sommeren 2014 Trafik i Aarhus Tidsplaner er følgende, Forventet opstart er maj 2012 2 spor klar december 2013 Færdig sommeren 2014 Det er et stort anlægsarbejde som selvfølgelig har den positive side at det er på åben mark. Hvilket betyder at hovedparten af arbejdet ikke vil genere trafikanterne i området. Der skal flyttes ca. 45.000 m³ jord - Og der skal levering ca. 80.000 m³ jord Der skal anlægges 3 regnvandsbassiner og 2 faunapassager (stålrørstunneler) Der skal lægges ca. 26.000 ton asfalt og sættes ca. 10.200 m kantsten.

Støj, Stier/cykelstier og miljø: Trafik i Aarhus Støj, Stier/cykelstier og miljø: Der etableres støjvolde langs (Støjberegninger viser at det ikke er nødvendigt med støjvolde, nogle ejendomme ligger tæt på grænseværdien på 56 dB så derfor laves støjvoldene.) Paludan Müllers Vej Rydevænget Herredsvej Skejbybakkevej Der anlægges stier/cykelstier: Østsiden enkeltrettet cykelsti Vestsiden dobbeltrettet cykelsti Faunapassage med trampesti Og der etableres følgende miljøtiltag: Brendstrup Grøft omlægges og retableres som åbent vandløb Faunapassage ved Agro Food Park og der plantes Fredskov i Tranbjerg som erstatning for nogle af arealerne

April 2011 godkendte Byrådet forslag til Trafik i Aarhus Plangrundlag: April 2011 godkendte Byrådet forslag til Lokalplan 888 og kommuneplantillæg nr. 19 med tilhørende VVM - redegørelse Godkendelse af Lokalplan + tillæg, VVM og anlægsindstilling på byrådsmøde marts 2012

Øvrige anlæg i området: Letbane 2016 Trafik i Aarhus Øvrige anlæg i området: Letbane 2016 Krydsning i signalanlægget ved Skejbybakkevej Kommuneplanlagt vej mellem Herredsvej og Viborgvej