Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø Hvad er stress? Roger Persson Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø Nyborg Strand 23. april 2007 Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Den herskende stressdefinition i Danmark Anspændt Stress Glæde Lyst Ulyst Hvile Depression Afslappet Stress defineres som en individtilstand karakteriseret af anspændthed og ulyst 2007 rpe@arbejdsmiljoforskning.dk Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Hvor godt matcher definitionen ’almindelige folks’ opfattelse af arbejdsstress? I en undersøgelse publiceret 2005, interviewedes 47 personer om deres forståelse af begrebet arbejdsstress: 33 % mente at arbejdsstress er nogen form for dårlige forhold i arbejdet 47 % mente at det er en interaktion mellem arbejdsforhold og individet (Stimuli - Respons) 20% mente at det er et respons på arbejdsmiljøet, en emotionel eller somatisk reaktion, eller en form for dårlig trivsel Reference: Kinman, Gail & Jones, Fiona. Lay representations of workplace stress: What do people really mean when they say they are stressed? Work & Stress, april-june 2005; 19(2):101-120. 2007 rpe@arbejdsmiljoforskning.dk Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Et kort historisk resume af stressforskningen Det ’originale’ fysiologiske paradigme Stimuli - Respons Walter Cannon, Emergency theory, Fight-Flight Forskellige stimuli giver samme fysiologiske respons Stimuli1, Stimuli2, Stimuli3 – Respons Hans Selye, 1930, General Adaptation Syndrome Samme stimuli kan give forskellige fysiologiske respons afhængig af individet Stimuli A - Individ1- Stor respons Stimuli A - Indvid2 – Lille respons (John Mason, 1955, 1968) . 2007 rpe@arbejdsmiljoforskning.dk Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Kroppens primære stresssystemer og de mest brugte markører Det autonome nervesystem - sympatiske (fight-flight) - parasympatiske (adrenalin og noradrenalin) HPA-aksen (kortisol) 2007 rpe@arbejdsmiljoforskning.dk Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Hvorfor reager vi ikke ens? Stressor Person A Biologi/erfaring Stressor Skade/tab Person B Tidspres Trussel Katastrofe Uretfærdighed 2007 rpe@arbejdsmiljoforskning.dk Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Nogle ’moderne’ forsøg som kan forklare individuelle forskelle i stressreaktioner Psykologi forskning Stress, Appraisal, Coping. Richard Lazarus Allostatic Load Hjernen som dirigent af stress responsen. Bruce McEwen Kognitiv aktiverings teori (CATS) Hjernen som et filter: stress som alarm, psykologiske forsvar, coping, hopelessness, helplessness. Formelle definitioner. Holger Ursin og Hege Eriksen 2007 rpe@arbejdsmiljoforskning.dk Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Kognitiv Aktiverings Teori (CATS) - En alarm - En øget aktivering En subjektiv oplevelse af load En subjektiv oplevelse af stress responset Bearbejdning/ filtrering af load Load Er Hjerne Stress respons Input Stimuli Stress Stressor Konsekvens Stimulus forventning (Fordrejning) Træning Nedslidning Kort tid Opbyggende langvarig Nedbrydende Respons udfalds forventning 2007 rpe@arbejdsmiljoforskning.dk Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Hvad gør stressresponset (alarmen) for dig? En generelt alarm som øger den fysiologiske aktivering fra et niveau til et andet Starter når noget savnes, truer, eller når der findes en forskel mellem hvad som bør være der og det som faktisk findes Typisk ubehagelig - motiv for handling Livsnødvendig, basal, og kan lede til sygdom hvis den bliver kronisk Det er dynamisk 2007 rpe@arbejdsmiljoforskning.dk Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Psykologiske forhold og processer som modererer størrelsen på stressresponset Uafhængig Versus afhængig For- drejning (forsvar) Forud- sigelighed STRESS Commitment Timing Varighed Mønster af aktivering Intimitet Versus Isolering Nyheds værdi Udfalds forventning Samarbejde Versus konkurrence Følelse af kontrol Udløb for Frustration (eg, social støtte) Impulser Versus moral Andre oplevede Mål/konflikter Tidligere erfaring 2007 rpe@arbejdsmiljoforskning.dk Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Det adaptive fysiologiske stressrespons…og det ikke fuldt så adaptive stressrespons Det hensigtsmæssige respons er dynamisk i størrelse og tid, i forhold til den grad af belastning en stressor inducerer. Gentagen aktivering Mangel på adaption ved gentagen aktivering Kronisk aktivering Manglende aktivering McEwen, 2006 2007 rpe@arbejdsmiljoforskning.dk Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Stressresponset og præstations kurven 2007 rpe@arbejdsmiljoforskning.dk Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Manglende præstation kan også bero på manglende motivation…. Kapacitet Arbejds- præstation Vilje Mulighed Blumberg & Pringle, 1982 2007 rpe@arbejdsmiljoforskning.dk Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Stressresponset tager ikke højde om du er på arbejde, hjemme eller på ferie….. Alle stressresponser er ikke arbejdsrelaterede Samme systemer sættes under pres i fritiden Vekselvirkninger mellem arbejde, fritid og søvnmønster God søvn er vigtigt for at modvirke de dårlige effekterne af stressresponset 2007 rpe@arbejdsmiljoforskning.dk Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Individets plads i arbejdsmiljøet og mulige konsekvenser af stressresponset Kilder til stress Symptom på stress ’Sygdomme’ Arbejdets karakter Individsymptomer Forhøjet blodtryk Depressivitet Irritabel Øget alkohol indtag Brystsmerter Hjerte-kar Mentale Plads i organisationen Relationer på arbejde INDIVIDET Karriereudvikling Virksomhedssymptomer Højt fravær Høj udskiftning Dårlig relation til andre virksomheder Dårlig kvalitetskontrol Strejker Ulykker Handlingslammet Hjem-arbejde relation Organisationsstruktur- og -klima Cooper & Marshall, 1976 2007 rpe@arbejdsmiljoforskning.dk Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Hvad stresser lærere –hvornår går stressreaktionen i gang i skolemiljøet? Alarmen starter når noget savnes, truer, eller når der findes en forskel mellem hvad som bør være der og det som faktisk findes Husk: Alarmen har dynamisk Betydning Hvornår går alarmen i skolesituationen… Arbejdsmængde Rollekonflikter Tidsmangel Dårlige relationer til elever og forældre Støj og dårlige lokaler Manglede anerkendelse fra samfund og ledelse Etc. 2007 rpe@arbejdsmiljoforskning.dk Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Betyder dette at al ARBEJDSSTRESS er individuel? NEJ - bestemt ikke Flere af de psykologiske processer, der forårsager, eller modererer, stressresponset kan med fordel forebygges på organisatorisk og ledelse niveau samt på arbejdsproces niveau. Hvordan man leder, fordeler og tilpasser arbejdet er af meget stor betydning. Man kan ikke tage individet ud af sin sociale kontekst, eller se bort fra hvordan individet påvirkes af det omliggende samfund og hvordan dette påvirker arbejdsklima og gruppeprocesser. 2007 rpe@arbejdsmiljoforskning.dk Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø