Peter Nedergaard: Hypotesetest

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videnskabsteori & metode
Advertisements

Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Det Internationale Område Studieområde 3/
Peter Nedergaard: Positivisme
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Anvendt Statistik Lektion 4
Almen studieforberedelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Sammenligning af to grupper
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Etiske problemer i klinisk kontrollerede forsøg
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Vt-9 kursus program 2. møde
Konference om Almen Studieforberedelse
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Teori, metodologi og metode
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Synopsis VIP3/2012.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Formalia ved opgaveskrivning
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Ingeniør- og naturvidenskabelig metodelære
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Videnskabelig argumentation
Validitet og reliabilitet
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Indhold Præsentation af Karl Popper og baggrund for teoriudvikling
Naturalisme og positivisme
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Videnskabsteori og metode
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Philosophy of Naturalist Science Uge 38
Hermeneutik 1: Forståelse og forklaring
Velkommen til Metode i DIO.
Naturvidenskabelig metode
Naturalisme og positivisme
Videregående kvalitative metoder
Naturalisme og positivisme
Hermeneutik 1: Forståelse og forklaring
Anvendt Statistik Lektion 6
Hvad er en Feltrapportage?
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: Hypotesetest Dagsorden Hvad er hypoteser? Hypotesernes funktion Kvantitative og kvalitative undersøgelser Spørgsmål vedr. øvelsesopgaven

Hypoteser = Forventninger Propositions Tæt på problemstillinger, men mere præcise end disse Bindeleddet mellem teori og empiri

Resultatet af en tragtform: litteratur forskningsspørgsmål (RQ) problemstilling hypotese

Formålet med hypoteser: sikre, at fremskaffelsen af viden sker både systematisk og vidensforøgende kan anvendes på både kvantitative og kvalitative kilder redskab til at strukturere den videnskabelige proces

Durkheim Et eksplicit formuleret udsagn udledt logisk af den eksisterende teori Klassisk eksempel: hypotese hos Durkheim: H: Selvmordsraten er højere for protestanter end for katolikker

Hypotese – definition: En påstand om virkeligheden, som man undersøger for at finde ud af, om den er sand eller falsk. Afprøves i forhold til udvalgte observationer af virkeligheden = empiri = data = kilder

Hypoteser – induktion/deduktion Deduktion = fra hypotese til empirisk undersøgelse   Induktion = fra empiriske data/kilder og tildannelsen af teori og evt. hypoteser

Konservativ test eller most likely design? Konservativ test: hvis et resultat fås her, kan man forvente lignende resultater andre steder. Hypotesen har odds imod sig. Most likely test: Hypotesen har let spil. Kan alligevel være interessant at afdække, hvis det ikke er sket før.

Teori og hypoteser Hypotesers funktion: Konkretisere den eksisterende litteratur til noget, som faktisk kan undersøges empirisk. Undersøgelser bør designes, således at der i hvert fald er mulighed for, at påstande kan falsificeres. Hvis hypotesen er gennemtænkt, bliver man klogere, uanset om ens hypotese afvises eller accepteres.

Teori = eksplicitte, intersubjektivt overførbare forestillinger om virkeligheden, der er på et vist abstraktionsniveau og under anvendelse af definerede begreber indeholder påstande om sammenhænge.

Hvorfor hypotesetest: Kan virkeligheden ikke tale for sig selv? Nej, den præsenterer sig ikke på et sølvfad. Især ikke i statskundskaben, hvor begreber som stat, folk, identitet osv. ikke kan iagttages.

Hypoteser Tvinger os til at præcisere de vigtigste begreber. Afgrænser også, hvad vi kan studere. Emnemæssigt og tidsmæssigt. Vi kan lave en stringent afrapportering, som er gennemskuelig for andre.

Valg af hypoteser Testbarhed Vovede – ”bold” – Vælg den stærkeste hypotese, der ikke er blevet falsificeret En meget sikker hypotese kan derimod være uinteressant Simpelhed – Ockhams ragekniv Man skal ikke knytte alle mulige betingelser til.

Kvantitativ versus kvalitativ hypotesetest Samme logik, men forskellige konventioner Kvantitativ: Mange tests bygger på, at man skal være mere end 5 pct. sikker på, at resultaterne kan generaliseres.

Kvalitativ hypotesetest Klargøre kriterier for, hvornår en hypotese afvises hhv. accepteres: 1) Triangulering: tiltroen til en hypotese øges, hvis den testes ved hjælp af flere teoretiske vinkler, metoder, datakilder og begreber. 2) Dokumentation: man skal dokumentere, hvad man gør.

Kvalitativ hypotesetest 3) Datagrundlag: Det skal tydeligt fremgå, hvad der ligger til grund for datavalget. 4) Konklusioner: Skal være tydelige. 5) Overraske: Fokus på det usete. Ny viden. 6) Informanter: kan validere, men må ikke ændre kritiske konklusioner.

Planlægning af hypotesetest Vedvarende møde mellem teori og empiri En iterativ proces Vekselvirkning mellem teori, forskningsspørgsmål og svaret på disse.

Fællestræk mellem kvantitative og kvalitative undersøgelser Hypotesetest gælder begge steder Vekselvirkning mellem induktion og deduktion

Spørgsmål vedr. øvelsesopgaven