Dansk Supermarked IT-afdelingen: Jens Christensen Business Integration Microsoft Executive Circle 21. August 2003
Dansk Supermarked Gruppen DSG i korte træk: 800+ forretninger Bilka, A-Z, Netto, Føtex, Salling Forretninger i DK, UK, PL, SE, DE
Målsætning med IT-anvendelse Understøtte en effektiv, korrekt og sikker kundebetjening Understøtte en sikker og optimal samhandel med leverandører til Dansk Supermarked Gruppen Anvendes kreativt, forretningsorienteret og understøtte arbejds- og forretningsgange, samt hjælpe til at lette den administrative byrde Understøtte ensartet, korrekt og hurtig regnskabsrapportering
B2B Teknologi - baggrund Informationer udveksles i dag via forskellige kanaler (EDI, e-mail, www, fax, personligt, telefon, …) Traditionel EDI anvendelse (faktura, indkøbsordre,..) Stigende behov for mere komplekse operationelle informationstyper (eks. salg / produkt / dag / butik, salgsprognoser, lagerbeholdning) Stigende behov for tættere samarbejde – forretningsproces integration (VMI, CPFR) Email baserede prototyper (delvist manuelt, personafhængigt, ustabil drift, envejs kommunikation, manglende understøttelse af formater, manglende systemintegration)
Tættere samarbejde - hvorfor Vision: At tilbyde kunderne de mest konkurrencedygtige priser og den bedste service ved blandt andet at højne servicegrader og minimere udsolgt situationer. Hvordan: Anvendelse af IT systemer som optimerer og automatiserer forsyningskæden (Lev DSG jer) Samarbejde og informationsdeling med leverandørerne IT integration af forretningsprocesser med partnere
Partner samarbejde Udveksling af nye informationstyper Bestillingsprognoser Leveringsprognoser Adviseringer (betaling, levering) Aktuelle salgsdata pr. vare / butik Lagerbeholdninger Udvidede samarbejdsformer: Leverandørejede og –disponerede varer
Leverandør samarbejde VMI og CPFR Varer i ”kommission” Levering til enten forretning eller lager Større leverandøransvar for disponering af varer, bestilling og prognoseberegninger Behov for tættere forretningsproces integration end traditionel EDI kan levere Til gavn for både leverandøren og DS
Partner kommunikation Teknisk overblik
Erfaringer med BizTalk DS’ erfaring med MS platform og teknologi (BTS, .NET, DCOM) Integration til mainframe (Natural / Adabas) via EntireX Håndtering af store XML dokumenter Infrastruktur og sikkerhed Integration og projektsamarbejde med eksterne partnere Fokus på uddannelse og forankring
Valg af integrationsværktøj Udvælgelsesproces: 3 kandidater i førerfeltet Proof of concept Kriterier: Pris / ydelse Funktionalitet Brugervenlighed (teknisk, forretningsmæssigt) Understøttelse af standarder (XML, EDI) Leverandør, markedsposition, referencer og input fra analytikere
IT integration i fremtiden Systemintegration – procesintegration Stigende antal partner opkoblinger (direkte eller via hubs) Stigende antal komplekse forretnings transaktioner på tværs af virksomheder Stigende afhængighed af integrationsteknologi (internt og eksternt) Den traditionelle OLTP cyklus udfordres (online kørsler i dagstiden, natlige batchkørsler)
Intern IT integration
Spørgsmål / kommentarer ?