Medier og kommunikation VI Medieindustrier
Dagens program Gruppe 1, 2 og 6 fremlægger Dagens emne: Medieindustrier
Medievidenskabens genstandsområder Medieindustri - økonomi - regulering - organisation Tekst - tekstanalyse - intertekst- ualitet Publikum - receptions- analyse - effektmåling - medieetnogr.
Medieindustrier Hvorfor er mediernes ejerforhold og organisation vigtig? Medierne som den fjerde magt (demokrati, magtens tredeling) Medierne er vigtige kulturbærende instanser (medialisering) Medierne bestemmer, hvilke produkter vi forbrugere får mulighed for at købe (eks. musik)
Mediemarkeder Forbrugermarkedet Reklamemarkedet Medieindustriens varer: Nyheder, serier, vejr, sport, o.s.v. Reklamemarkedet Medieindustriens varer: Seertal og oplagstal Medievirksomheder sælger seere/læsere/lyttere til andre virksomheder
Det liberalistiske mediemarkeds ”normalsamfund” Demokratisk Frie valg Ligeret Repræsentativt
Liberalt Pluralistisk Sekulært Frit marked Individualistisk Ytringsfrihed Pluralistisk Lige muligheder for alle til at ytre sig
Velordnet Fred Uden voldsomme klasseskel Retfærdigt Legitimt
Mediernes rolle i liberalt samfund Spreder information Mulighed for kollektiv debat Styrker muligheden for integration af den enkelte borger/særskilte grupper i samfundet
Liberale opfattelser af mediernes rolle Et frit marked for ideer Den fjerde statsmagt Demokratiets vagthund
Magtens tredeling Charles de Secondat, Baron de Montesquieu (1689-1759) Checks and balances Lovgivende Udøvende Dømmende
Marxistisk opfattelse af medierne Den herskende klasse har magten og ønsker at beholde den De underpriviligerede ønsker at omforme samfundet radikalt Medierne har systembevarende rolle via Social kontrol Ideologisk reproduktion
Mediernes funktion Medieinstitutioner er afhængige af stats- og kapitalapparat og vil derfor forsøge at skabe et billede af virkeligheden, som skjuler klassemodsætningerne Medierne skaber derfor falsk bevidsthed hos et passivt, fremmedgjort publikum
Dominerende skoler Frankfurt-skolen (også kaldet kritisk teori) Den ældre: Adorno, Horkheimer, Benjamin Den yngre: Habermas (offentlig sfære) Politisk økonomi Cultural studies/Birminghamskolen Søger efter uligheder mellem klasser, køn, racer, seksuelle præferencer
Public Service Broadcasting BBC, oprettet under John Reith 1927 Oprindelig autoritært, folkeopdragende Nu om DR: DR skal arbejde "i folkets tjeneste". DR skal påtage sig en række samfundsmæssige og kulturelle opgaver. DR skal sikre, at danskerne får et stort og alsidigt udbud af kvalitetsudsendelser i radio og tv.
Tendenser Ejerskab og struktur: Produktion og indhold: Koncentration, internationalisering Produktion og indhold: Kommercialisering
Koncentration First-copy costs. Eks: Tendens til monopoldannelse. Eks: grøntsager software Tendens til monopoldannelse. Eks: Microsoft
Internationalisering Satellit Fællesantenne Kabel (hybridnet) Internet
Kommercialisering Neoliberalisme i 1980’erne Murens fald 1989 Deregulering (EU’s fri marked, WTO) Medieprodukter som eksportvarer (dansk film, Aqua)
Globalisering ’Sound bite’ journalistik Merchandizing (eks. Star Wars) Gratisaviser (Metro) MTV, CNN
Mediegiganter Sony Viacom Bertelsmann Time Warner Disney