Hvordan sikre du dig viden på det rigtige tidspunkt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Digital Projektplanlægning Rådgiverens erfaringer
Advertisements

Få styr på bygningsdelsbeskrivelserne med
Mellemtrin EMU.
DR’s koncertsal Danska BIPS, så har vi lyckats ena branschen och detta händer nu ved Stig Brinck, NIRAS Historie. Hvordan kom vi hertil? Nutid. Hvad.
Revit Projektoptimering, Revit Projektstyring og Revit Samarbejde
LEAN Akademy.
BIM PPP D&V.
Det Digitale Byggeri – nye krav og nye muligheder
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
3D modellering på den nye bane København-Ringsted
Hvad er op og ned, og hvad betyder det? Louise 2013 version
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Projektering og styring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Virtual Building Products
DNU Det Nye Universitetshospital i Aarhus
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
CAD-udvalgets handleplan 2009
Praktikpladsdialog Formål 1.At øge effektiviteten af det lokale opsøgende praktikpladsarbejde over for virksomheder med ubesatte praktikpladser gennem.
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
BIM-baseret planlægning
»Softwareudvikling og IFC – netværksmøde Københavns Erhvervsakademi / Bygningskonstruktør Kasper Hansen – BIM-Koordinator.
Arne Johansen Den 20. november 2002 Høring om byggeriets kvalitet, effektivitet og udvikling på Christiansborg Nye samarbejdsformer i byggeriet  Aktørerne.
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
Risici for SAPA-projektet
Få overblik over dine kunder Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Kurser i projektledelse
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
It.civil.aau.dk Kjeld Svidt Slide nr. 1. it.civil.aau.dk Kjeld Svidt Slide nr. 2.
Ny Årsrapport Temadag Forretning, potentiale og midtvejsevaluering 4. november 2009 Merete Jensen, projektleder Dorte Marcussen, projektleder implementering.
Delprojekt_02 1 Formålet med delprojektet er at identificere relevante BIM planlægningsmetoder og anvende disse metoder til en BIM proces, hvor fokus er.
Morten Strandgaard, Cad-Q 16. SEPTEMBER 2013 Johan Harrestrup, Cad-Q CAD-Q ROOM MANAGER CLOUD SOLUTIONS BY CAD-Q.
Projektbeskrivelse Der anvendes i stigende grad digitale modeller i både projekteringen, udførelsen og driften af bygninger. De digitale modeller indeholder.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Delprojekt_02 Optimering af byggeprocessen via bedre/forøget brug af digitale modeller Formålet med delprojektet er at identificere relevante BIM planlægningsmetoder.
Afprøvning og dokumentation af Åben Dialog som metode
Digital skriftlig- og mundtlighed
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Kompetencearket IKV i FørFasen Tradium & Mercantec, virksomhedsgruppen v. Lars Bach Mortensen, Mercantec. Silkeborg d
Projektweb med BIM og IDM
KIGO og kommunernes opgaver
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
OIM CSS Klassemodel | Side 1 OIM CSS-klassemodel-projektet Status pr. 9. april 2008: -version 0.9 af CSS-klassemodellen og et oplæg til revisionsprocessen.
PROJEKTOPGAVEN I ELEVINTRA Rikke Thonbo 2012 Arbejdsrum som værktøj.
Modellering af Sundhedsfagligt Indhold
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Perspektivering & Demonstration v. Claus. Resultat af Accepttest Produkt perspektiver Videreudvikling Demonstration.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Oracle Application Express Lektion 2 7. Semester 2008.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
IT i Byggeriet Semester Undervisere: Per Christiansson og Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
Tidsplan 1 ProcesMedarbejdere/ledere/forældrePolitisk niveau Marts19: Skriftlig orientering til involverede ledere Uge : Samtaler med ledere 16:
Fremtidsbilleder Proces Foreløbig projektgodkendelse Kommunens ledelse Økonomiudvalget Foreløbig projektgodkendelse Kommunens ledelse Økonomiudvalget Grundlaget.
Projekter i Aalborg 2015: Studie af Arkitektur og Design studerendes projektarbejde over 34 dage=209timers video Studie af Arkitektur og Design studerendes.
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Vælg skabelon/template
I2ISE og PeerWise Fælles 2. semester kursus (EE,E,IKT,ST)
Etablering af resultat- og effektstyring
September 2017 KL’s arkitekturråd Initiativ 8.1.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Varmt arbejde – Nordisk møde 2010
DiKon – MOLIO Konference 2017
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Hvad indeholder SAPA? CVR SAPA CPR Organisation Klassifikation Ydelser
Læringsmål og niveaubeskrivelser
September 2017 KL’s arkitekturråd Initiativ 8.1.
Præsentationens transcript:

Hvordan sikre du dig viden på det rigtige tidspunkt BIM Universe Hvordan sikre du dig viden på det rigtige tidspunkt

MOE firmakursus process Opstartsmøde (video) Ønsker og kursusbehov, personer Kursusindhold dialog Skriftlig oplæg indhold, datoer og kursusflow Kurset Benyttet MOEs templates på kurserne Tilpasset løbende efter ønsker Statussnak En superbruger på 1. kursus Sikre at NTI udbyder kurset efter MOE forventninger Faste NTI medarbejder (hvis muligt) Kender MOEs processer og arbejdsmetoder Samme kursusholder til både Jylland og Sjælland Hvordan hjælp NTI Moe i gange med implementering af Revit, Vi startede med et informations møde, hvilke bestod af Kursusansvarlig og Revit Ekspert fra NTI, samt Moe’s superbruger Vivi og afdelings leder Søren. Mødet blev holdt som Video konference da Vivi og Søren sad i Århus. Under mødet drøftede vi indholdet af vores standard kurser i Revit og ude fra dette tilpasset et skræddersyet kursus forløb efter Moe’s ønsker og uddannelse behov. Der sendt vi et visuelt oplæg med forløbet’s indhold og varighed samt antal deltager og dato forslag. Her ser I et eksempel. Efter accept af oplægget så skulle Moe i gange. Underviseren tog udgangspunkt i Moe’s templates på alle kurser. Kurserne blev tilpasset løbende Vi altid anbefaler en af superbrugerne deltager på det første kursus for at sikre kurset møder forventninger, ændre indholdet hvis ønsket.

Fra ‘feature’ til proces Kursuskoncept 2015 Fra ‘feature’ til proces

Fokus på produktet ( 2014) Revit Basis I (3 dage) Revit Basis II (2 dage) Projektopstart og udveksling (1 dag) Family Opbygning (2 dage) Visuelle Studier (1 dag) Skitsering og disposition (1 dag) Armering I og II Analytisk model Stålkonstruktion I og II Store projekter …. BIM – AUTODESK - Revit Den aktuelle hverdag, på dagbærende tidspunkt – revit som værktøj til dette. Fra optegning til projektering Ny virkelighed 3D og BIM Kurser til 2014 – kom i gang ”tegne” i Revit Se hvad revit er og forså tankegangen 3 Dage et lille hus - hvordan man tegner og projektere i Revit Da vi i sin tid startede undervisning i Revit op, var vort fokus rettet mod det faktum, at med et så nyt produkt på markedet var det vigtigt, at holde fokus på at undervise vore kursisterne i den hverdag der var aktuel for dem på daværende tidspunkt….og det var at kunne anvende Revit som værktøj i hverdagen…..at formidle budskabet om den nye virkelighed som BIM og 3D tilbød…..at få blikket flyttet fra optegning til projektering. Derfor opbyggede vi - til og med version 2014) vore kursusmaterialer i Revit således, at de forskellige fag hurtigst muligt ville kunne komme i gang med at ”tegne” i Revit: (KLIK) Basis I. Kom og lær lidt omkring, hvad Revit er for en størrelse. En gennemgang af mulighederne for optegning i Revit. På 3 dage vil du være i stand til….nåja, at tegne et hus i teorien Basis II Kom lidt videre. Lær lidt om terræn, renovering, koordinering – noget af det vi ikke kunne nå på de første 3 dage En lang række kurser rettet mod både arkitekterne, konstruktionsingeniørerne og installationsingeniørerne – nogle fagspecifikke, andre fælles, men alle med det formål at give kursisten indblik i, hvordan man anvendte Revit, hvordan man tegnede/projekterede i Revit

Fokus på produktet ( 2014) Det var vigtigt at kunne arbejde i Revit …at kunne tegne/projektere… …at kunne detaljere… …at kunne præsentere… …at kunne producere… …at kunne dokumentere… …at kunne eksportere… Det var vigtigt at kunne arbejde i Revit (NOTE - LÆG TRYK PÅ ”I”) (KLIK) Det var vigtigt at kunne arbejde i Revit, at kunne projektere i Revit, at kunne detaljere, producere og dokumentere i Revit – reelt set med de samme briller på, som man havde da produktet hed AutoCAD eksempelvis – der skulle (og skal) produceres tegninger. Revit kunne lette lidt af dette ved at være én fil, én database. Snit, skemaer, detaljer hang pludselig sammen….men i bund og grund skulle Revit kunne producere tegninger i 2D

Fokus på processen (2015 ) …det var vigtigt at kunne arbejde i Revit… …nu er det vigtigt at kunne samarbejde med Revit… Efterhånden som flere og flere projekterende fik Revit, oparbejdede viden og erfaring i Revit, begyndte at samarbejde, at dyrke BIM og modellerne – så begyndte kravene til NTI og vore kurser også at forandres…. (KLIK) …..for nu var det ikke mere kun et krav at kunne arbejde I Revit…. …men NU mere et ønske at kunne arbejde MED Revit….

Fokus på processen (2015 ) …at kunne samarbejde på tværs af fag… …at kunne genbruge data… …at kunne skabe nye arbejdsprocesser… …at kunne gøre brug af mængder… …at kunne introducere andre værktøjer… Gennem årene er det blevet virkeligheden for mange af jer, at skulle kunne samarbejde omkring en Revit-model på tværs af faggrænser, flere modeller, BIM-modeller. I kan pludselig genbruge data vertikalt i jeres egne organisationer, men også samarbejde på tværs af firma- og fagskel omkring deling af data Det giver mulighed for nogle helt nye arbejdsprocesser i forhold til tidligere, optimering af arbejdsgange, nye arbejdsgange, og tanken om at kunne trække mængder m.m. ud af modellerne – enten på tidligt niveau som en indikator på retningen man går eller på sent niveau i forbindelse med tilbudsgivning… INFO - Endvidere udvides BIM-porteføljen nærmest dagligt med produkter som kan tilbyde nye muligheder i forbindelse med arbejdet med Revit.

Fokus på processen (2015 ) Simuleret virkelighed i kurserne Nyt projekt… Eksisterende ideoplæg eller arkitektgrundlag… Oprettelse af model… Koordinering internt i projektgruppen… Koordinering på tværs af fag… Forandringer… Mængder m.m….. Udveksling… Udprint… NTI UDVIKLET med det nye kursuskoncept, at trække den forandrede virkelighed ind i vores kursuslokaler, at tilbyde kurser der på bedste vis simulere lige præcis den hverdag som I som kursisterne kommer hjem til efter endt kursus. Vi skal i gang med et nyt projekt – hvad gør vi? Hvor finder vi evt. grundlaget? Projektweb, Byggeweb, iBinder?? Der findes et ideoplæg – kan vi genbruge dele af dette eller skal de bygges op fra bunden igen? Hvordan opretter vi vægge, vinduer, døre? Hvad nu med worksharing, centralfiler og lokalfiler? Hvordan med koordineringen med eksempelvis konstruktionsingeniøren? Hvad siger han til det hele?? Forandringer i min model – hvordan får jeg disse formidlet til mine samarbejdsparter?? Hvad med deres forandringer – hvordan tjekker jeg disse i forhold til min model?? Mængder, skemaer – hvilke og hvor mange…og til hvem? Udveksling af data og tegninger Udprint af tegninger Alle disse spørgsmål er faktisk besvaret efter endt Basis kursus i vores nye kursuskoncept. Vi prøver at gribe fat i den virkelighed I møder, og så kommer vi med vores forslag til ‘best practice’ er den forbindelse.

Solibri, Navisworks, IFC, CCS Fokus på processen (2015 ) Fælles BIM 2.0 Family Detaljer Renovering ARK MEP KON Solibri, Navisworks, IFC, CCS Basis kurser Alle projekter stater på baggrund af en ide – normalt en god ide. Alle vore basiskurser starter på baggrund af en konkurrenceprojekt – hvad skal vi igennem Vi prøver at simulere nogle forskellige workflows – her for arkitekten: Arkitekten starter op på baggrund af et konkurrenceprojekt Opbygger en generisk model, uden af tænke ret meget i bygbarhed, men med fokus på design og disponering – det går de første to kursusdage med, vel til og med informationsniveau 2. Så tager kursisten hjem – og har til opgave at færdiggøre den opstartede model til ugen efter, for på den måde at få oparbejdet lidt ‘erfaring/hands-on’. På 3. dagen opdateres modellen i forhold til ingeniørens tiltag – koordineres via projektweb (iBinder) – og modellen viderebearbejdes igennem informationsniveauerne. Igennem hele forløbet præsenteres vertikale produkter ifald dette anses for værende nødvendigt, og som en selvfølge integreres NTItools over hele linjen. Ingeniørens workflow er lidt anderledes: Der startes op ved at hente arkitektens generiske model ned og konkurrence ideen præsenteres Modulnet og etagehøjder hentes fra arkitektens model, og der udarbejdes en generisk konstruktionsmodel – igen til informationsniveau 2 Fælleskurserne er tværfaglige: To dage med family-opbygning – giver det helt grundlæggende kendskab til byggestenene i Reivt 1 dag med renovering – eet nyt tiltag der griber fat i den virkelighed der siger, at en stor del af projekterne rundt omkring reelt IKKE er nybyggeri, men renovering af eksisterende bygningsmasse og eller tilbygning til denne, og dette kan foregå ved hjælp af indskannede filer, 2D digitalt grundlag, punktskyer eller Revit-modeller – hvordan gribes sådan et projekt an? Det ser vi på her 2D-detaljer er også et nyt tiltag – 1 dag hvor vi dykker ned i mulighederne for udvikling af detaljer, families og genbrug på tværs af projekter. BIM 2.0 er ‘alt det andet’ (Forklar om kurserne i Solibri og Navisworks

Fokus på processen (2015 ) Revit Architecture Basis (2x2 dage) Family basis (2 dage) Formgivning (1 dag) Terræn (1 dag) Visualisering (1 dag) Renovering (1 dag) 2D detaljering (1 dag) ….

Fokus på processen (2015 ) Revit Structure Basis (2x2 dage) Robot Structure Analysis (3 dage) Family Basis (2 dage) Renovering (1 dag) 2D detaljering (1 dag) ….

Fokus på processen (2015 ) Revit MEP + MagiCAD Basis (2x2 dage) Projektoptimering (2 dage) Family Basis (2 dage) Renovering (1 dag) MagiCAD – beregning (1 dag) MagiCAD – el (1 dag) MagiCAD – ventilation (1 dag) MagiCAD – vvs (1 dag) ….

Fokus på processen (2015 ) Solibri Basis (1 dag) Avanceret (1 dag)

Fokus på processen (2015 ) Navisworks Modelhåndtering (1 dag) Tidsplaner og mængder (1 dag) Rendering og animation (1 dag) Kollision (1 dag)

Fokus på processen (2015 ) ”BIM koordinering for projekterende” – et forløb …en uddannelse i helheden… BIM overblik… Workflow i et BIM projekt… Indsigt i IKT dokumenter… Projektweb… Tilpasning af templates… Strukturering af modeller… Tilføjelse af klassifikationer… IFC informationer… Kollisionskontrol… Udveksling/samarbejde… Mængder på alle måder… Projektøkonomi… Udbudsportal… ”BIM koordinering for projekterende” er et helt nyt tiltag fra vores side der er lavet på baggrund af de erfaringer vi har i BIM implementeringsforløb. Vi har været eksterne konsulenter hos div skolder, hvor vi har haft god erfaring med vores ideer til konceptet, og derfor tilbyder vi efter sommerferien et lignende forløb for vore kunder – ikke 6 uger dog – men 4-5 koncentrerede dage hos NTI, hvor vi dykker ned i mange af de emner, problematikker, udfordringer som BIM processen byder på parallelt med projekteringen i Revit eller andre BIM-værktøjer (KLIK) Disse dage skal ses som et tilbud UDOVER vore andre kurser- en uddannelse i helheden Projekterende, BIM, og IKT Hvis du eller din kollega har brug for viden i stil med nogle eller alle disse emner, hvis I i dag sidder og kæmper med at finde hoved eller hale i lovgivning, bips, ccs…..så er denne uddannelse præcis det du/I har brug for. Det er ikke et kursus i Revit, men en uddannelse i at tilegne sig en bred viden omkring BIM, at oparbejde et helikopterperspektiv på hele processen og derved sikre tegnestuen mod uforudsete tvister igennem projektet