Velkommen til informationsmøde om LABKA LABoratoriesystem for Klinisk biokemisk Afdeling (KB / 3011 i daglig tale) Se dias LABKA udsat 15 gange. Denne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skattemappen – Hent økonomiske oplysninger
Advertisements

Sådan finder du rundt på Af Lasse Krarup, webmaster
BRUGER VEJLEDNING TIL WEBSHOPPEN. Denne guide hjælper dig til en nem & hurtig brug af vores webshop.
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Vejledning til Cisco trådløs telefon
Velkommen.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Hvordan man logger ind på Dansk ACL database
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Hvordan du læser forældreintra
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Lidt om EPJ - igen Kick-Off i dag !!!.
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Fup & Snyd Mariendalsvej Frederiksberg Telefon:
FMK FMK er et ambulant system, som alle kan tilgå.
MUSEN ELLER TRYK PÅ ”ENTER”
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
1 Belastningsprøve Fredag 16. september Agenda Kl. 08:00Velkomst v. Allan Harding Status på Imerco projekt, v. Allan Harding Oplæg til belastningsprøve,
Lægens Uddannelsesbog
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Region Hovedstadens psykiatriplan
Convergens / Mads Anker Højlund
EPJ-Rekvisition/Svar (RSM)
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
1 Kom i gang med it på IT-Universitetet Introkursus forår 2007.
SkoleIntra i fremtiden – hvordan kan det integreres med andre tjenester og systemer Ole Windeløv, UNI-C.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Udskiftning af password på tablet. Åben programmet KONE business channel Hvis du ikke har linket på skærmen, åben en browser og skriv Ssl.kone.com.
Før du starter, skal du sikre dig at du har en digital signatur. Få den gennem den ansvarlige på afdelingen (gyn:Christel Nielsen), el. bestilbestil 1.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Login forside Login.php Glemt kodeord mail Om delekalender.dkKontakt - udeAnnonceringBetingelserHjælp Fase 2 Ny bruger: Se ”Flow: Brugeroprettelse” Login:
Du finder registreringsskemaet på: dev2. siteloom
 Åben KM Udfyld oplysninger:  Indbakke: NYE  Kommunikerende enhed: Alle beskeder: + hospitalskode Afdelingsspec.: afdelingskode, søg med  Afslut med.
En patient får forkert blod
PROJEKT DIN GODE UDSKRIVNING
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Office365 – Bliv klar (få evt
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Lion CMS Introduktion Sådan bruger du systemet. Trin 1 Tryk på login knappen Skriv dit brugernavn Skriv dit password Tryk på OK (Login) knappen Du er.
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Bestilling af prøver i BCC-WEB
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
Elektronisk overførsel af billeder fra RA600 Når billeder skal sendes til: Hospitaler i Region Hovedstaden, øvrige sygehuse i Region Sjælland eller Odense.
Elektronisk overførsel af billeder fra RA1000 Når billeder skal overføres elektronisk til: Region Hovedstaden. Region Syddanmark. Hvis der skal brændes.
Bispebjerg og Frederiksberg Hospital Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik uden for slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds.
Lidt hjælp til hjemmesiden Log ind Første gang du skal logge ind på siden skal du kigge nederst til højre og finde…. Log ind med det brugernavn og det.
Frivillignettet Adgang via Hjerteforeningens hjemmeside Klik på menu.
HOW TO BLACKBOARD DETTE ER EN VEJLEDNINGSMANUAL TIL ANVENDELSE AF BB.
Prøvetagning pleuravæske. jf
Introduktion til brug af Princh på biblioteket
IndFak Velkommen til Workshop for NYE Rekvirenter
Nødblanket ved IT-nedbrud lokalt i praksis
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
Introsidernes betydning
Opret fremmed kursus Blå kurser: Fremmed kurser
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Inspirationsdag 2018 It-sikkerhed It-afdelingen i Sekretariatet
Præsentationens transcript:

Velkommen til informationsmøde om LABKA LABoratoriesystem for Klinisk biokemisk Afdeling (KB / 3011 i daglig tale) Se dias LABKA udsat 15 gange. Denne her gang er alvor

Dvs. at de røde sedler forsvinder fra LABKA Driftsstart: Grundlovsdag fredag den 5. juni 2009 kl. 7.00. NB. Morgenrunde til den 5. juni SKAL bestilles torsdag 4. juni i LABKA. Dvs. at de røde sedler forsvinder fra den 4.- 5. juni 2009. Grundlovsdag er valgt med vilje som driftsstart. Det er ikke en travl dag på RH rent blodprøvemæssigt. KB kan få rettet de fejl og mangler der opstår hurtigt OBS på morgenrunde den 5. Juni skal bestilles den 4. juni. Blodprøver i selv tager kl. 6 fredag morgen er via ”gammel” procedurer.

Driftsstart på RH Fredag den 5. juni kl. 7.00 20-25 LABKA folk vil gå rundt og supportere i hele huset. Hjælp til at personalet får logget sig på. Hjælp til de mest anvendte funktioner som rekvirering. Specifikke spørgsmål som supporterne ikke kan svare på, sørger vi for, der bliver fulgt op på. Telefonsupport i ca. to uger. Døgndækning i begyndelsen. Senere support i dagvagt. Telefonnumre hænges op. Se dias

Hvad er LABKA? LABKA er et rekvirerings-/ svar-system til blodprøver, urinprøver, spinalvæske, acitesvæske, peritoneal væske og marvprøver, som alle hospitaler i hele Region H skal bruge. Det bruges allerede nu på: Bispebjerg Hospital. Sct. Hans Hospital. Amager Hospital. Hvidovre Hospital. Nordsjællands Hospital. Frederiksberg Hospital. Glostrup, Herlev, Gentofte samt Bornholm implementerer LABKA i efteråret 2009. Se dias. Hvis der er nogle der kender LABKA 1, skulle jeg hilse og sige at det overhovedet ikke er det samme.

Fordelene ved LABKA Hurtigere og bedre overblik over analyseresultater. Altid se svar i LABKA. Mulighed for at tilføje nye analyser / rette analyser til eksisterende rekvisitioner. Mulighed for at anvende analyseprofiler (pakke af blodprøver). Analysesvar følger patienten – også når denne flytter til andre Klinikker eller Hospitaler i Region Hovedstaden. Fælles referenceintervaller i hele Regionen på de fleste prøver. Fælles arbejdsgange for alt personale i hele Region H. Sikre kvaliteten i blodprøvetagningen ved brug af PDA. Den rigtige blodprøve på den rigtige patient. Se dias.

Rekvisitionssedler forsvinder Diverse rekvisitionsblanketter, som I kender i dag, forsvinder. Op til 50 forskellige sedler bliver overflødige (Kun blanketter vedrørende blod, urin, spinalvæske, acitesvæske, peritonealvæske og marvprøver). Analyser vedrørende afføring og sekreter skal fortsat bestilles på nuværende sedler. Som hovedregel kommer alle sedler ind i LABKA. Afføring og div. sekreter kommer ikke i LABKA. Op til 50 forskellige sedler skulle forsvinde. Det vil sige sedler fra blandt andet blodbank (klinisk immunologisk), klinisk farmakologisk Q, Mikrobiologerne KMA, SSI, vævstypelab og andre laboratorier. Det er en løbende proces som 3011 arbejder med, og de stiler mod, at hovedparten af analyser er klar til den 5. juni.

Nye analyse navne Nye navne på analyserne. Mange analyser kommer til at ligne de navne, der er i dag. Ca. 30-35 analyser skifter navn fuldstændigt. Se LABKA´s hjemmeside mht. navne og navneskift. Se dias

Svartid / prioritet Fremover kan prøverne bestilles som: Rutine: Svartid i løbet af dagen eller længere afhængig af hvilken analyse, det drejer sig om. For en række almindelige analyser er den reelle svartid 3-4 timer. Fremskyndet: Svartid inden for 3 timer. Svarer til ”Haste” i dag. Akut: Svartid ca. 1 time. Kun 10-20 prøver i hele huset. Bruges, når analyseresultatet er helt afgørende for den akutte behandling af patienten. I øjeblikket kan man bestille blodprøver som haste og rutine.

Profiler Er pakker af laboratorieprøver, som enten er Klinikspecifikke Profiler eller Generelle Profiler. Klinikspecifikke Profiler: Analysepakker med prøver, som er Klinikdefinerede. Pakkerne vises kun i egen Klinik. Generelle Profiler: Analysepakker med prøver fra Klinisk Mikrobiologisk Afdeling, Klinisk Immunologisk Afdeling og Vævstypelaboratoriet. Pakkerne vil være tilgængelige for alle Klinikker.

Nye blanketter PTB = Prøve Tagnings Blanket Poiente: Der vil stadigvæk være papir Hvor printes der henne: Hvis rekvirent vælger selv at tage prøve, printes PTB i afsnittet Hvis prøve ønskes at skulle tages af bioanalytiker printes PTB på 3011 Gennemgang af sedlen: Navn Pt. oplysninger. Patienten er døv eller Blodprøven skal tages i højre arm. Stregkoder til glas Rekvisitionsnummer / stregkode Navne mærkater bruges til alle de prøver der ikke går til KB. Fx KMA(mikrobiologerne), herunder f eks på en dyrkning

Nye blanketter PTB = Prøve Tagnings Blanket. OBS ved bastest eller type udskrives en ekstra PTB som skal underskrives med jeres BAM ID. (EPM / WEB 1000) Se dias. BAM ID skal bruges som underskrift. - Det er fordi så kan man nemmere finde ud af hvem det er der har underskrevet PTB´en

Udskrift af svar Som tidligere. Alt kommer ud på print om eftermiddagen. Akutte og fremskyndet prøver bliver printet når svar er klar (som nu). Alle svar, som KB analyserer, vil være i LABKA. Selv om analyse svar kan læses i LABKA, vil Svar fortsat blive printet. Det vil sige proceduren for signering af kumulerede svar ændres ikke.

Log-on ikon Når man logger på i klinikken ser ikonet sådan ud.

Logon i LABKA kræver BAM brugernavn og password samt oplysninger om afdelingen (Den første gang). Se dias Hvis du ikke har brugt LABKA i 1 time, logges du automatisk af systemet.

PDA fordele Du sikrer, at det er de rigtige blodprøver, der bliver taget på den rigtige patient. Du sikrer, at du får taget alle de glas, der skal tages. Du får dokumenteret prøvetagningstidspunktet for blodprøvetagningen, når stregkoden scannes. Du dokumenterer, hvem der tager blodprøven. Du letter arbejdsgangen i KB, der slipper for manuel indtastning. Der fremsendes rigtigt mange blodprøver til KB som har enten forkert labels på eller der mangler glas på bestilte prøver. PDA står for Personal Digital Assistent. Håndholdt computer i lommeformat.

PDA arbejdsgang 7. Log af/ Ny patient 1. Log på PDA´en 6. Prøveglas scannes 2. Scan patient armbånd 5. Prøven tages 3. Aktuel rekvisition scannes Dette forløb skal man igennem, når man bruger PDA’en. 4. Monter stregkode på glas

Nødprocedurer Indlagte patienter: Blodprøveseddel med de 20-25 mest almindelige blodprøver. Ambulante patienter: Pt. oplyser i Prøvetagningsambulatoriet hvilken klinik han / hun kommer fra. Ambulatoriet vil vælge den nød klinikprofil, der passer til patienten. Det bliver ikke et spørgsmål om RH kommer i ”nød” fordi LABKA ikke virker. Det er et spørgsmål om hvornår. I skal kunne nødproceduren. Evt. omtale journalark for ambulante patienter.

E-learning i LABKA Mellem 250-300 personaler kommer til undervisning fra hele huset i LABKA. Cirka 4000-5000 brugere får ikke tilbudt undervisning, men skal i stedet gennemgå LABKA e-learning. E-learning finder du via vores hjemmeside. Tager 20-25 min. at gennemgå. Mulighed for at gennemgå e-learning hjemmefra. E-learning er modulopbygget, så man kan vælge at se enkelte afsnit.

LABKA´s hjemmeside På forsiden af intranettet er der link direkte til LABKA´s hjemmeside Se dias

Gode råd inden driftsstart At kende afsnitskode(r) - evt. logge på LABKA inden driftsstart. At gennemføre E-learning. At kunne finde relevante oplysninger på LABKA´s hjemmeside. Evt. printe relevant materiale ud fra hjemmesiden som support. At man er bekendt med LABKA´s nødprocedure for indlagte og ambulante patienter. At I evt. har vendt problemstillinger vedrørende arbejdsgange, prøvebestilling etc. med Klinikkens Kontaktperson til LABKA. Se dias

Log on Intranettet Hjemmefra https://rh-intranet.regionh.dk (NB: husk at der skal skrives https foran –da der anvendes en krypteret forbindelse til beskyttelse af dit brugernavn og password.) Vælg i login-boks mellem offentlig og privat computer. Hvis du er tvivl så vælg offentlig – det er det sikreste. Indtast dit Brugernavn: RH\RHXXXXX hvor xxxxx er lig med dit RH-nummer Du skal altid skrive RH\ først – brugernavnet er det samme som det du bruger for at logge på Novell Indtast din Adgangskode: ****** her skriver du den samme kode som du bruger for at logge på Novell Klik på Log på-knappen. Herefter er der læseadgang til intranettet.