En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
16-64 årige på arbejdsmarkedet
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Ledige almene boliger Mikkel Baadsgaard
Reglernes del 2: Når både mødes
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Afkobling af stivelsesstøtte
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
Chaufførfaglærerkonference 2013
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Arlas strategi – og globale muligheder
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Teknisk Workshop om NemHandel Heinrich Clausen Århus den 4. november 2010.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Status på danske patientforeninger
Året der gik Klubstart den 1. maj 2006 majjunijuliaug.sep.okt.nov.dec.jan.feb.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
AFSÆTNING A – Schønberg
Fælles kompetenceudviklingsdag 22. maj 2012, CABI.
Danmark som produktionsland Direktør Tine Roed 28.maj 13 En registreringsafgift i tiden Direktør Tine Roed.
Generalforsamling 31.maj 12 Generalforsamling og årsdag 2012 ATL og DI Transport.
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
HØSTPROGNOSE I MAJS IB SILLEBAK KRISTENSEN, IVER THYSEN, OLE QVIST BØJER OG MARTIN MIKKELSEN SESSION C2. TOPUDBYTTE OG TOPKVALITET I MAJS. LOKALE 5. KL.
SÅDAN LIGGER LANDET… - tal om landbruget 2011.
Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej
1 Agenda: SSTT, København 20. januar Program - håndbog 2.Processen for dataindsamling og analyse 3.Hovedkonklusioner 4.Ideer til håndbogens indhold.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af jernbanekapacitet | 28. august 2007 | Opgørelse af jernbanekapacitet Alex Landex.
Michael Svane SummIT 18.maj 11 Summit IT som vækstmotor Hvor står transportbranchen ? v/branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
PROCES OG TIDSPLAN Godkendelse af forslag i Byrådet den 22. april Offentlig debat i maj og juni måned Udstilling i Utzon Centeret Endelig godkendelse.
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Grunde til at jeg elsker dig
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Ny regering, nye tider – dag 1
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Masterplan for infrastruktur Region Midtjylland Give en status for hvordan infrastrukturen ser ud i dag, Redegøre for de udfordringer, vi står overfor,
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Er mere motorvej løsningen?
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Danmark er mere afhængig af omverden end omverden er af Danmark Energiens Topmøde 2014 Charlotte Søndergren Dansk Energi.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Nyt kontingentsystem? Et debatoplæg.
Præsentationens transcript:

En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen? Børsen d. 23. Maj 2012 En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen? – udfordringerne for transportsystemet til fremtidens byer Niels Buus Kristensen

Stærk sammenhæng mellem økonomisk vækst og transport Begge veje: Mobilitet som driver for vækst(?) Stor betalingsvilje for høj mobilitet Stiger med indkomsten Infrastrukturkommissionens prognose: 2005-2030  +70%! (Statsvejnettet) Niels Buus Kristensen

Generiske løsningsmuligheder Udbygge infrastrukturen Øge kapaciteten Overflytte biltrafik Begrænse (peak-) efterspørgslen Niels Buus Kristensen

Udvidelser af kapaciteten vil være nødvendig … Foto: Yann Arthus-Bertrand: Yokohama, Japan (35º42’ N; 139º45’E) - men vi kan ikke fortsat bygge os ud af problemerne! Regulering af trafikanternes benyttelse af vejene vil blive en hovedudfordring for transportpolitikken. Niels Buus Kristensen

Pengekassen er tom! ”Da jeg overtog transportministerposten var der 200.000 kr. tilbage af de knap 100 mia. kr., som der var blevet afsat til infrastruktur for hele perioden frem til 2020.” Transportminister Henrik Dam Kristensen; 5. dec-11 - og vil være det lang tid fremover; - med mindre … ! Niels Buus Kristensen

Generiske løsningsmuligheder Udbygge infrastrukturen Øge kapaciteten Overflytte biltrafik Begrænse (peak-) efterspørgslen Niels Buus Kristensen

Generiske løsningsmuligheder Udbygge infrastrukturen Øge kapaciteten Overflytte biltrafik Begrænse (peak-) efterspørgslen Niels Buus Kristensen

August 2011 ”For trængsels-afgiften vil give bedre plads til dem, der har brug for vejene, og dermed vil det også lette deres transport. Og ja, de skal så betale, men tænkt så også på værdien af al den tid, som de – og samfundet – har spildt på at de sad i kø.” Transportminister Henrik Dam Kristensen; 5. dec-11 Niels Buus Kristensen

Samfundsøkonomien: ? Kilde: Transportministerens svar til Transportudvalget på spørgsmål nr. 419. Niels Buus Kristensen

Ikke populært … 12. dec-12 4. jan-12 6. jan-12 Berlingske 22. feb-12

Transportpolitikkens 3 epoker 1 2 3 Niels Buus Kristensen

1. Landet bindes sammen Niels Buus Kristensen

2. Højere rejsehastighed Niels Buus Kristensen

3. Adgangen til infrastrukturen reguleres via betaling Niels Buus Kristensen

Begrænsning af transporten kan være vejen til højere mobilitet You are not stuck in traffic … - you are traffic Niels Buus Kristensen

Finansiering eller regulering? Skepsis, men når alt kommer til alt: Meget stor betalingsvilje for høj mobilitet Niels Buus Kristensen

Tak for opmærksomheden! Niels Buus Kristensen nbu@transport.dtu.dk Niels Buus Kristensen

Transportsektorens afgifter Kilde: Nøgletal for transport, Transportministeriet & Danmarks Statistik 2009. Niels Buus Kristensen