Modulvogntog / 54 tons / sammenkobling Tak for indbydelsen til i dag! 2017-04-03 Per Mikkelsen
Organisation I Danmark Adm. Direktør Per Mikkelsen Salgskonsulent Uffe Klinkby Lars Andersen Kundesupport Preben Bøgh Tommy Jørgensen Vakant 2017-04-03 Per Mikkelsen
VBG GROUP SALES repræsenterer VBG GROUP TRUCK EQUIPMENT - en international leverandør til lastbil-, påhængsvogne og trailerindustrien. Vi tilbyder et stærkt og konkurrencedygtigt produktsortiment med markedsledende varemærker Vi har følgende mål: - at fokusere på stærke kunderelationer - at forstå kundernes behov - at levere systemløsninger - at yde en langvarig service 2017-04-03 Per Mikkelsen
Varemærker i programmet Det bedste inden for koblingssystemer til lastvogne Onspot Automatic Traction Control System (ATC) Armaton – Førsteklasses låsesystem til sidefjæle 2017-04-03 Per Mikkelsen
Varemærker i programmet Edscha – Skydetage med uovertruffen pålidelighed Sesam – Omkostningseffektive modulære skydetage Ringfeder - Let at bruge og pålidelige koblinger 2017-04-03 Per Mikkelsen
Storskalaforsøg fra 2008 – 2011 + 5 2017-04-03 Per Mikkelsen
Definitioner Modulvogntog: Lastbil og et eller to påhængskøretøjer, hvor de enkelte køretøjer opfylder gældende bestemmelser om største længde, men hvor vogntogslængden er større end 18,75 m. Dolly: Påhængsvogn med stiv trækstang, der er beregnet som trækkraft for sættevogn. Linktrailer: Sættevogn, der er beregnet til at være trækkraft for sættevogn
25,25 Based on Standard European Vehicles fulfilling EU Directive 96/53 MVT 1, lastbil, dolly, sættevogn MVT 2, lastbil, sættevogn, kærre MVT 3, lastbil, linktrailer, sættevogn MVT 4, lastbil, påhængsvogn > 18,75 2017-04-03 Per Mikkelsen
Dimensioner til modulvogntog M/ V-værdi U/ D-værdi 40mm. 50mm. 57mm. 2017-04-03 Per Mikkelsen
Andre krav og muligheder Kørehøjdekrav til forvogn – påhængsvogn/e 425mm (+/- 75mm) 350 til 500mm 650mm (+/- 75mm) 575 til 725mm 900mm (+/- 100mm) 800 til 1000mm Kørehøjdekrav til sættevognstrækker Ingen krav i Dansk lovgivning Krav til elkontakter 7 – 14 – 15 – 17 – Nato, Adr etc. 2017-04-03 Per Mikkelsen
Sættevognskoblinger 2017-04-03 Per Mikkelsen
Forsøgsordning i andre lande end DK 2017-04-03 Per Mikkelsen
Forsøgsordning i andre lande end DK 2017-04-03 Per Mikkelsen
Nye typegodkendte løsninger til semitrailer. 2017-04-03 Per Mikkelsen
Er kravene nødvendige? Foto fra opbygning i 2007 – gennem syn 8 gange 03-04-2017 Per Mikkelsen
Er kravene nødvendige? Foto fra opbygning i 2011 – 1 gangs syn 03-04-2017 Per Mikkelsen
Trækstænger – kæmpe gråzone! 03-04-2017 Per Mikkelsen
Hvorfor er det så vigtigt med de rigtige produkter, godkendelser etc.? 2017-04-03 Per Mikkelsen
Hvorfor er det så vigtigt med de rigtige produkter, godkendelser etc.? 2017-04-03 Per Mikkelsen
Hvorfor er det så vigtigt med de rigtige produkter, godkendelser etc.? 2017-04-03 Per Mikkelsen
Hvad var reglerne frem til april 2011 D-værdier for køretøjer til synsfri sammenkobling skal have tilstrækkelig størrelse til, at enhver teoretisk kombination er dækket. Fx skal en D-værdi for en træktriangel på en 24.000 kg påhængsvogn være tilstrækkelig til, at påhængsvognen kan tåle at blive tilkoblet en lastbil med en tilladt totalvægt på 32.000 kg. Tilsvarende skal D-værdien for en påhængsvognskobling på en lastbil med tilladt totalvægt på 32.000 kg og største totalvægt af påhængsvogn på 24.000 kg beregnes på baggrund af disse værdier, uanset den største faktiske totalvægt af vogntog er 48.000 kg i Danmark. 03-04-2017 Per Mikkelsen
Hvordan er reglerne i forhold til 54 tons? D-værdier for køretøjer til synsfri sammenkobling skal have tilstrækkelig størrelse til, at enhver teoretisk kombination er dækket. Fx skal en D-værdi for en træktriangel på en 24.000 kg påhængsvogn være tilstrækkelig til, at påhængsvognen kan tåle at blive tilkoblet en lastbil med en tilladt totalvægt på 32.000 kg. Tilsvarende skal D-værdien for en påhængsvognskobling på en lastbil med tilladt totalvægt på 32.000 kg og største totalvægt af påhængsvogn på 24.000 kg beregnes på baggrund af disse værdier, uanset den største faktiske totalvægt af dette vogntog er 54.000 kg i Danmark. Der skal dog ikke regnes med større vogntogsvægt end 60.000 kg, uanset summen af vægtene skulle være større, fordelt som »worst case« med 30.000 kg på lastbilen og 30.000 kg på påhængsvognen (for lastbil med 32.000 kg totalvægt, der må trække påhængsvogn på 30.000 kg). 03-04-2017 Per Mikkelsen
ITD Uddannelse / fyraftensmøde Hvad er nyt ? Drivakseltryk / bogietryk: Drivakseltrykket forhøjes fra 10 til 11,5 ton i national kørsel. Bogietrykket forhøjes fra 16 til 19 ton i national kørsel. (krav om tvillingmonteret drivaksel(er) og vejvenlig affjedring – som international)
ITD Uddannelse / fyraftensmøde Drivakseltryk: Særlige krav: tvillingmonterede dæk på drivaksel vejvenlig affjedring Drivakseltrykket forhøjes fra 10 til 11,5 ton i national kørsel. (krav om tvillingmonteret drivaksel(er) og vejvenlig affjedring – som international)
ITD Uddannelse / fyraftensmøde Bogietryk: Særlige krav: tvillingmonterede dæk på drivaksel(er) vejvenlig affjedring eller maks. 9,5 ton pr. aksel Bogietrykket forhøjes fra 16 til 19 ton i national kørsel. (krav om tvillingmonteret drivaksel(er) og vejvenlig affjedring – som international)
ITD Uddannelse / fyraftensmøde Hvad er nyt ? Totalvægte: Tilladt totalvægt for 3-akslede biler i national kørsel forhøjes fra 24 til 26 ton. Tilladt totalvægt for 4-akslede lastbiler (1+3 akselkonfiguration) forhøjes fra 29,5 ton til 32 ton. Tilladt totalvægt for påhængsvogne forhøjes til 30 ton for 4-akslede påhængsvogne.
ITD Uddannelse / fyraftensmøde Totalvægte: Særlige krav: tvillingmonterede dæk på drivaksel(er) vejvenlig affjedring eller maks. 9,5 ton pr. aksel Tilladt totalvægt for 3-akslede biler i national kørsel forhøjes fra 24 til 26 ton.
ITD Uddannelse / fyraftensmøde Totalvægte: Særlige krav: tvillingmonterede dæk på drivaksel(er) vejvenlig affjedring min. 5 m første / sidste aksel første aksel i bogie styrende Tilladt totalvægt for 4-akslede lastbiler (1+3 akselkonfiguration) forhøjes fra 29,5 ton til 32 ton. Min. 5 meter første/sidste 2 forreste styrende
ITD Uddannelse / fyraftensmøde Totalvægte: Særlige krav: tvillingmonterede dæk på drivaksel(er) vejvenlig affjedring min. 6,4 m første / sidste aksel Tilladt totalvægt for 4-akslede lastbiler (1+3 akselkonfiguration) forhøjes fra 29,5 ton til 32 ton. Min. 6,4 meter første/sidste Styrende aksel - valgfrit
ITD Uddannelse / fyraftensmøde Totalvægte: Særlige krav: 2 forreste aksler styrende maks. 1,8 m første / anden aksel 4 akslet phv -> 30 ton (maks. 1,8 meter bogieafstand)
ITD Uddannelse / fyraftensmøde Hvad er nyt ? Vogntogsvægt: Tilladt totalvægt for vogntog med minimum 7 aksler forhøjes fra 48 til 54 ton.
ITD Uddannelse / fyraftensmøde Vogntogsvægt: Særlige krav: min. 7 aksler
ITD Uddannelse / fyraftensmøde Vogntogskombinationer:
ITD Uddannelse / fyraftensmøde Vogntogskombinationer:
ITD Uddannelse / fyraftensmøde Vogntogskombinationer: ”Andre vogntog” – ændret (6->48 / 7->54)
ITD Uddannelse / fyraftensmøde Hvor må jeg køre ?
Hvor må jeg køre ?
ITD Uddannelse / fyraftensmøde OBS ! Forudsætninger: de enkelte køretøjer skal være godkendt til de højere vægte ! det trækkende køretøj skal være godkendt til den højere vogntogsvægt ! Typegodk. – syn – reg.attest ! - Koblinger, bremser, mv. !
Køretøjets tilladte TV skal fremgå af køretøjets registreringsattest ! kræver typegodkendelse eller godkendelseserklæring !
Vogntogets tilladte TV skal fremgå af køretøjets registreringsattest (Phv. største ttv.) ! kræver fabrikant / importørerklæring (T-godk. / G-erklæring) !
Vogntogets tilladte TV skal fremgå af køretøjets registreringsattest (Phv. største ttv.) ! kræver at kobling, trækøje mv. er dimensioneret rigtigt !
Synsfri sammenkobling D-værdi 121 KN Max 38 tons D-værdi 135 kn Max 42 tons D-værdi 148 kn Max 45 tons 03-04-2017 Per Mikkelsen
Synsfri sammenkobling 3 akslet forvogn D-værdi 121 KN Max 44 tons D-værdi 135 kn Max 48 tons D-værdi 148 kn Max 54 tons 03-04-2017 Per Mikkelsen
Synsfri sammenkobling 4 akslet forvogn D-værdi 121 KN Max 48 tons D-værdi 135 kn Max 54 tons D-værdi 148 kn Max 54 tons 03-04-2017 Per Mikkelsen
Synsfri sammenkobling – kærre - Dolly Dc-værdi V-værdi 03-04-2017 Per Mikkelsen
Hvad bringer fremtiden? Fremtiden – hvad bringer den? Hvad bringer fremtiden? 2017-04-03 Per Mikkelsen
Europeiskt helbilsgodkännande ECWVTA (European Community Whole Vehicle Type Approval) Godkännandeprocess Test och dokumentation ECWVTA System Godkännade t.ex. Belysnings- installation Test- rapport Tankar och Underkörnings- skydd Backspeglar Komponent Bakre positions- ljus Bränsle- tank Under- körnings- Sido- back- spegel Närfälts- Back- Certificate Bygel- koppling 2017-04-03 Bolennarth Svensson
Europeiskt helbilsgodkännande ECWVTA (European Community Whole Vehicle Type Approval) IVA Kostnader för företaget ECWVTA Kostnad per enhet NSSTA Volyms- gräns Försäljningsvolym 2017-04-03 Bolennarth Svensson
Alle vil gøre det så godt som muligt! 2017-04-03 Per Mikkelsen
Ingen kæde er stærkere end det svageste led At vogntoget har været i en synshal, er ikke ensbetydende med ”lovlig interesse” Stil krav til dokumentation fra leverandøren 03-04-2017 Per Mikkelsen
Spørgsmål? Per Mikkelsen E-mail: per.mikkelsen@vbggroup.com Web: www.vbggroupsales.dk Mobil: 40 38 38 95 03-04-2017 Per Mikkelsen