Musiksociologi MM2 04.10.12 ”Black music”, diaspora, ”Black Atlantic”, og sagen reggae Hvordan kan vi definere ”sort musik” og dens betydning?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Advertisements

Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Brødtekst her Brødtekst starter uden bullets, hvis du vil have bullets brug ”Forøge / Formindske indryk” for at få de forskellige niveauer frem Overskrift.
Vejledning om videregående uddannelser Studievalg.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
SPU-modellen (Struktureret ProgramUdvikling)
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Langmarkskolen 6a. Flag  The name of the Danish flag is :  Dannebrog  The legend says at the Danish flag fell down from heaven.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
SOME eller ANY Joan Neesgaard Continue Tryk på F5-tasten for at starte! og derefter Continue…
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Modul 1 (B) Rød løber Tid: 30 minutter. Spilleregler for dagen.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Magtteori I 7. September 2005.
Lektion 3 Den refleksive designer & Kulturelle oplevelser i offentlige rum 4. feb Lektion 3 "Kursets Tema"
Musiksociologi S2+LT ”Black music”, diaspora, ”Black Atlantic”, og hip-hop Hvordan kan vi definere ”sort musik” og dens betydning?
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Model-Driven Development.
Sonnet 130 My mistress’ eyes are nothing like the sun; Coral is far more red, than her lips red: If snow be white, why then her breasts are dun; If hairs.
Coming to terms with English in Denmark Jacob Thøgersen Associate professor, University of Iceland PhD student, The Danish Language Counsel / University.
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Database Normalization without Mathmatics
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
PUMA kursus - ekstern finansiering 2011 Slide 1 For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Vis” > ”Sidehoved / Sidefod”.
And so this is Christmas And what have you done Another year is over And a new one just begun And so this is Christmas I hope you have fun The near and.
02/09/2014 Sygefravær v/Jesper Johansen Director People & Organisation Europe Title slide Edit: Add presentation title and speaker(s). Editing slides in.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
”Men hvis aftalen mellem EU og USA kommer i stand, bliver sådan en handel billigere for de danske forbrugere, siger handelsminister Pia Olsen Dyhr. - Jeg.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Delprøve 1, december 2011.
Presentation 27: Comparison of technologies Objektorienteret Middleware.
1 Welcome! The search process:  How to handle the search process (strategies)  Transform your topic into search terms  Search techniques  how to use.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Kapitel 4.
Vækst i events og festivaler Introduktion. Hvordan skaber man vækst i events?
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
Oh, store Gud, når jeg dit værk beskuer
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
THE MENTORING JOURNEY.
Completing secondary education
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Hvor er værdien af intern kommunikation?
. Oh, store Gud med fem vers
The Effects of Depressants on the Pulse Rate of Lumbriculus Variegatus
Meet Asfiya Asfiya is a proud caregiver to her mother Adeela. Her mother lived with her before the stroke. Other than some small aches and pains, Adeela.
Præsentationens transcript:

Musiksociologi MM ”Black music”, diaspora, ”Black Atlantic”, og sagen reggae Hvordan kan vi definere ”sort musik” og dens betydning?

”Black music” Hvordan kan vi definere ”sort musik”? - Stil? - Biologi? - Historie? Kan man tale om ”hvid” musik? Og bør vi overhovedet tale om ”sort” musik?

Anti-essentialisme, Tagg (1989) Traditionelt set identificerer man følgende som karakteristisk for afro- amerikansk/sort musik: -Blå toner, blues. -Call-and-response. -Synkoperinger. -Improvisation. (NB. Ingen af disse er eksklusivt afro-amerikanske) Tagg, man bør være skeptisk overfor en kategorisering af ”sort” musik: -Der findes ingen overbevisende, definitive musikvidenskabelige definitioner. -Ideologisk set tillægger kategorien bestemte værdier til en bestemt race. Bør vi helt holde op med at tale om ”sort” musik?

What’s in a name? Et aktuelt eksempel: Nicholas Payton og BAM-debatten. ” Jazz ain’t cool, it’s cold, like necrophilia.” (Payton: tilgået ) “If not the J-word then what would be the appropriate title for this music? I came up with Black American Music […]” “It’s just recognizing where it comes from. Every culture has music that is indicative of their experience that they celebrate. Why black people aren’t afforded that same identity with the music? I think it’s a problem of black people not being looked at as American to some degree and not being able to own anything without others feeling they have a right to co-op it.” “He said BAM is just a terminology. Nothing is just a terminology. We speak and think in words. Everything we do is connected to a word.” (Interview med Payton: tilgået )

What’s in a name? Et spørgsmål om stil: “Blues idiom music would be my preferred term, since the "black" in Black American Music can too easily be thought of in terms of race, which, as I've said in earlier columns, is too often confused with culture.” (Greg Thomas: tilgået ) Et sprøgsmål om genre: “I agree with the reasons for it, I understand the reasoning for it. I don't agree with the name. I don't agree, actually, with the way he's going about trying to change the name right now. I don't agree with the name because it's too wide-ranged. Too many genres fit under Black American Music.” Interview med R. Glasper: tilgået ) Et spørgsmål om historiebevidsthed: “If you're going to do an article in a food magazine on the best Italian cooks across the world, I think it would be disrespectful and audacious to have four black chefs on the cover. Throw an Italian cook up there; if you grew up with Italian cooking and it's in your heart, I can tell. The same thing is happening with jazz: You put four pianists on the cover of a magazine headlined 'Jazz Piano Today' and none of them are African-American? That's just disrespectful to the art form.” (Interview med Orrin Evans: american-music.html, tilgået )

Diaspora Oprindeligt den jødiske diaspora (f.eks. i Egypten, i Babylon, senere de sefaridiske eller ashkenaziske jøder) I dag: En gruppe der er spredt uden for dens oprindelige hjemland/-sted. (Der kan skelnes mellem ”stedslig”/konkret diaspora, og historisk/tidslig/forestillet diaspora.) F.eks. diasporiske kulturer i Danmark:

The Black Atlantic “The specificity of the modern political and cultural formation I want to call the Black Atlantic can be defined, on one level, through [a] desire to transcend both the structures of the nation state and the constraints of ethnicity and national particularity. These desires are relevant to understanding political organizing and cultural criticism. They have always sat uneasily alongside the strategic choices forced on black movements and individuals embedded in national and political cultures and nation- states in America, the Caribbean, and Europe.” (Gilroy 1993, s. 19) Gilroy trækker på: - W.E.B. DuBois’ begreb “double consciousness”. - Leroi Jones/Amiri Barakas begreb ”the changing same”.

Anti-anti-essentialisme, Gilroy Sort musiks politiske betydning, anti-kapitalistisk: -Kritik af produktivisme, arbejde og arbejdsdeling under kapitalismen. -Kritik af staten, med fokus på magtforhold, undertrykkelse, brutalitet, militarisme og ekstremisme. -Tro på historiens betydning. Som modvægt til modernitetens historieløshed. Anti-anti-essentialisme: -Der findes ingen biologiske, naturlig kerne i ”sort musik”. -… dette betyder ikke, at man ikke kan tale om ”sort musik”. -Sort kultur kan findes i sociale praksisser og definitioner, politiske forhold. (gode citater, næste dias)

Anti-anti-essentialisme, Gilroy ”[…] this chapter offers a tentative rebuke of that orthodoxy [anti-essentialism] which I regard as premature in its dismissal of the problem of theorising black identity. I suggest that weighing the similarities and differences between black cultures remains an urgent cencern.” (Gilroy 2006, s. 180) ”Black identity is not simply a social and political category to be used or abandoned according to the extent to which the rhetoric that supports and legitimises it is persuasive or institutionally powerful. Whatever the radical constructionists may say, it is lived as a coherent (if not always stable) experiental sense of self.” (ibid., s. 185)

The Fisk University Jubilee Singers. Al Jolson synger ved minstrel show i film, i black face: O8 O8 Fisk Jubilee Singers i Carnegie Hall, 2009: Historisk optagelse med Fisk Jubilee Singers: nQ nQ Gilroys eksempler

Jimi Hendrix. Live, sort autenticitet eller neo- minstrelsy?: cKoKWdig cKoKWdig Gilroys eksempler

”Proud of Mandela”. vltgVg5k Afrika i Chicago i Caribien i Storbritannien i Sydafrika (i verden) Gilroys eksempler

Reggae og dancehall Generelt, historisk: Opstår i 1960’erne, baggrund i ska og rock steady. Også inspirationskilder i anden caribisk musik (calypso) og amerikansk populærmusik (r’n’b). Relationer til rastafarikultur (politisk, religiøs og kulturel betydning). Tre stilarter: -Vokalgruppen. -DJ/talkover. -Dub. I 70’erne slår musikken globalt igennem. Først i Afrika og Storbritannien. Senere resten af verden.

Reggae og dancehall Longhursts tolkning af reggaes udvikling (2007, s ): Folkekultur: Rødder i lokalt sted og social kontekst. (Præ-reggae og tidlig ska.) Realisme: Musik om sociale/politiske/romantiske forhold. Tydelig/ukompliceret musikalsk og narrativ struktur. (Bob Marley.) Modernisme: Fokus på musikalske brud i musikalsk form og sprog. Kompliceret struktur. (DJ/talkover og dub.) Postmodernisme: Diskursiv leg. Stilblanding. (f.eks.

”Lyrical Gun” Julie fremlægger (noget af) Cooper: Sound Clash, (Palgrave Macmillan), Gordonsville, 2004), s Shabba Ranks: ”Gun Pon Me” YXz4 Buju Banton: ”Boom By-By” 37sI

Midtvejsevaluering Overordnet spørgsmål: Hvordan gør vi det gode bedre, og hvordan snakker vi konstruktivt om det, der går mindre godt? NB. Evalueringen har udgangspunkt i studieordningens mål og forventningsafstemningen i lektion 1. Konkrete spørgsmål: 1. I hvilken omfang styrker undervisning og øvrige læringsaktiviteter på kurset fag- og kompetencemål? 2. Er læsepensum og fagligt niveau passende? 3. Er undervisning og øvrig læring relevant mhp. eksamen? 4. Lever de studerende og undervisers engagement og forberedelse op til forventninger/krav? 5. Konkrete eksempler: Hvad er godt? Hvad kan udbygges? Hvad kan forbedres?