Film- og medieuddannelsen Genrebegrebet og gyseren

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tjek din viden om filmhistorie:
Advertisements

At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
”Mange måder at forstå og lære på”
Filmtekniske virkemidler
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Fortællinger & Genrer November 2010
Fra ca til ca Filmhistorie.
Hvad er mediefag?.
En mulig scenografisk metode
Før 1895 FILMHISTORIEN DEN KORTE VERSION.
Film- og Medieuddannelsen Tysk ekspressionisme & film noir
Filmanalyse Intro til filmmediet.
Anne Fonnesbech, november 2010
Spillefilm i undervisningen
Actiongenren Tekst: Rikke Schubart: Med Vold og Magt,
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
EN KORT EN LANG en romantisk komedie Instruktör: Hella Joof Hjemmeside på:
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
KREATIV FOTO 5 MENNESKER LANDSKAB OG MENNESKER 6. SEP. – 11. OKT
 8.00– 9.00 Præsentation af fag + filmklip lok. 111  workshop  pause  – workshop  Frokost 
Film- og Medieuddannelsen
Kortfilm – de 7 parametre
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Digitale medier: formidling og design
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Tegneserier  .
Animation - en bevægelse der fortæller.
Beskæring, perspektiv, og komposition
High fantasy Den mest udbredte og almindelige form for fantasy, på dansk også kaldet episk fantasy. Magi, mytologiske væsner, andre racer og stort verdensbillede.
Filmanalyse - et grundkursus -
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Tv-reklame.
Nye bøger på PLC Sammensat Materiale Musik. Nye bøger på PLC Musik Indskoling Bog + CD.
Fantasy på dansk.
Metaforik og alternative muligheder
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Medier og kommunikation V
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
Hvad er modsætningen til en historie ?
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
AT 2016 mediefag og filmiske analysemetoder. Inspiration: Ideer til AT-projekter med mediefag – med emnet ”grænser”: Med samfundsfag: - Censur: hvordan.
Levende billeder: Kortfilm
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Krimifortællinger Interaktiv assistent til arbejde med krimifortællinger i udskolingen.
Levende billederLevende billeder Filmgenrer: Kortfilm.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Dokumentar.
Børnebiffen medium Oplev film….
Den luft andre indånder
Titel – Forfatter - Årstal
- Virkelighedsvarianter
At gennemskue faktagenren
Hvad er dokumentarfilm?
Engelskfagets metoder
Gys og gru Nadia Fussing, 1.A.
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Film- og medieuddannelsen Genrebegrebet og gyseren

Genrebegrebet Boy Meets girl, Søren Frellesen, DK, 2007, 15 min.

Genrebegrebet Storgenrer Filmtyper Fiktionsfilm Dokumentarfilm Eksperimentalfilm Animationsfilm Spillefilm Kortfilm Filmatiseringer Dogme Børne- og ungdomsfilm Familiefilm Blockbuster Independent

Genrebegrebet Filmgenrer fungerer både som… Produktionsskabeloner Orienteringspunkter Forventningsskabere Kunstneriske spilleregler

Genrebegrebet Kendetegn Fortælling (dramaturgi) Tematik Setting Ikonografi Stil

Genrebegrebet Fortælling Bestemt spændingsforløb i dramaturgien Bygger på kausalitet (årsag-virkning) Berettermodellen (Hollywood-modellen)

Genrebegrebet Tematik Et tema er en grundtanke eller et grundmotiv i filmen Kærlighedsmønsteret Succesmønsteret Trekantsmønsteret Hjemkomstmønsteret Hævnmønsteret Omvendelsesmønsteret Opofrelsesmønsteret Familiemønsteret

Genrebegrebet Setting Handlingens miljø, omgivelser og scenografi (steder hvor handlingen udspiller, miljøer som personerne agerer i) Science fiction Westerns Gangsterfilm Gyser Melodrama

Genrebegrebet Ikonografi Særlige rekvisitter, personer, kostumer eller handlinger, der udgør ikoner for den enkelte filmgenre Westerns Gyser Science fiction Stjerneskuespillere har også betydning som ikoner: Bruce Willis Jim Carrey

Genrebegrebet Stil Filmens samlede udtryk på billed- og lydsiden Billedudsnit, komposition, kamera, lyd, lys, farver, klipning Westerns og musicals Gysere Action Film noir Melodramaet

Nogle af hovedgenrerne Genrebegrebet Nogle af hovedgenrerne Drama/Melodrama Action Thriller Krimi Gyser Komedie Western Krigsfilm Science fiction Musical Roadmovie Adventure/Fantasy Dokumentar Socialrealisme

Genrebegrebet Undergenrer - eksempler Thriller Komedien politisk thriller psykologisk thriller erotisk thriller spionfilm film noir (neo noir, samtidsnoir) Gyser psykologisk gys splatterfilm teenage-horror asiatisk horror neo-splatter/torture porn Komedien sort komedie folkekomedie romantisk komedie screwball farcen

Genrebegrebet The Host, Joon-ho Bong, Sydkorea, 2006, 119 m.

Genrebegrebet Lad den rette komme ind Thomas Alfredson, Sverige, 2009, 115 min.

Gyser 3 vigtige karakteristika Monster (tåge, psykopat, kæmpe haj) Tab (af liv og lemmer) Publikum skal blive bange, RIGTIG bange…

Gyser Det kendte >< Det ukendte (The Other) liv død menneske monster den naturlige hverdag det u/overnaturlige social orden socialt kaos sund syg og sindssyg normal unormal ’normal’ seksualitet ’pervers’ seksualitet det bevidste selv det ubevidste selv dag nat kultur natur (god) (ond)

Gyser Normalitet er truet af monster Definitionen af normalitet Definitionen af monsteret Definitionen af forholdet mellem de to

Gyser De 5 mest gennemgående motiver i amerikanske gysere siden 60’erne 1) Monstret som psykotisk eller schizofrent menneske 2) Naturens hævn 3) Satanisme, djævelskab 4) Det forfærdelige barn 5) Kannibalisme

Gyser Reaktionære gyserfilm Progressive gyserfilm Orden  nedbrydning  orden Progressive gyserfilm Orden  nedbrydning  orden genetableres IKKE!

Gyser Nosferatu, F.W. Murnau (1922) King Kong, Merian C. Cooper (1933) Peeping Tom (Fotomodeller jages), Michael Powell (1960) Carrie, Brian De Palma (1976) Ringu (The Ring), Hideo Nakata (1998)

Gyser Lille Lise, Benjamin Holmsteen, DK, 2005, 19 min. Hvilke virkemidler antyder at Lille Lise er en gyser? Hvordan kommer Lises usynlige ven til udtryk i de første 6 min. af filmen?

Gyser Buldermanden, Jesper W. Nielsen, DK, 1995, 18 m.