Notkun loggbóka í tungumálanámi Selma Hauksdóttir Menntaskólanum á Akureyri.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hvordan bruger vi hans og sin?
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
At bruge disse to ord rigtigt
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Nonne historie.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Det svære liv i en sportstaske
Læringsstile og lektier
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Elsker DU også at læse lektier?
FOKUS! På vores udvikling.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Nørrebros erfaringer med aktiviteter i et heterogent kvarter Børnearbejdet i Nørrebro Taekwondoklub.
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Backoffice præsentation
Innovation og iværksætteri
Kinesisk visdom er ikke at foragte!
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2012 UU Lolland-Falster.
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Engelbert H – og den sidste chance
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Hvornår bruger man hvad?
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Her står Mina Gilia Saber og Zaira Kousar Mina er væk.
Joken, der bringer dig held!
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Backoffice præsentation
Min første søgning Hvad gør du, hvis du ikke finder bogen på hylden ?
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Uge 7 Unge og seksualitet.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Eksamen.
1.
Jeg vil starte med at fortælle om mit emne, og snakke lidt om min problemformulering Så vil jeg fortælle noget om min fremgangsmåde.
Årsplan – en kort en lang
Hvordan spørger man anerkendende?
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Danska Algengar villur í ritgerðum. Inngangur Bogen er efter N.N. Bogen er af N.N. Bogens forfatter er N.N. Jeg vil handle om (fjalla um) Bogen handler.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Elvis Aaron Presley Solstrålerne har i musik arbejdet med et stort projekt om Elvis. De har lært meget om rockens konge. Det mundede ud i en flot præsentation.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Hættir sagnorða Sterkar/veikar sagnir Tíðir sagnorða Þolmynd sagnorða
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Námsmöppur í tungumálakennslu
Spjall við kennara VMA: Erum við að nota bestu kennsluaðferðir sem völ er á? September 2007.
24/04/2019 LÝSINGARORÐ Í þessum tíma ætla ég að rifja upp meeð nemendum í dönsku 202/292 lýsingarorð og beygingarmyndir þeirra. Ég reikna með að komast.
Viðhorfsrannsókn Gallup um aðild að ESB fyrir Samtök iðnaðarins
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Notkun loggbóka í tungumálanámi Selma Hauksdóttir Menntaskólanum á Akureyri

Aðdragandi  Nemendur ekki nógu markvissir í námi sínu  Kennsla kennarans ekki að skila sér nógu vel til allra  Þörf fyrir að gera nemendur meðvitaðri og ábyrgari fyrir námi sínu  Þörf fyrir að taka skref í átt til einstaklingsmiðunar  Námskeið hjá Leni Dam

Framkvæmdin  Loggbækur teknar upp haustið 2002 í 1. bekk og notaðar í öllum bekkjum eftir það  Notkun loggbókar aðlöguð okkar þörfum og markmiðum  Loggbók skrifuð eftir hvern tíma  Markmiðin voru að vekja nemendur til meðvitaðrar umhugsunar um nám sitt  Samhliða var dregið úr kennarastýringu

Form loggbókanna  et stilehæfte A4  checkliste forrest i bogen  kursets læseplan på de første sider  en liste bagest i bogen over andet du er i gang med, fx. grammatik, romaner, film, o.s.v.  en linje mellem tekstens afsnit  et skilleblad for hvert tema med titel/emne og fx. dato, kommentarer, illustrationer eller pynt (frivilligt)  pæn, tydelig håndskrift  gerne lidt kreative (frivilligt)

Innihald loggbókanna Logbogen skal give et godt overblik over dit arbejde  Ugedag, dato  2 minutters samtale. Hvem talte du med, hvad talte I om? Giv eksempler på hvad der blev sagt. Hvordan gik samtalen? Hvorfor? Giv karakter.  Evt. gennemgang af hjemmearbejde. Fortæl hvad teksten/opgaven handlede om. Brug ord fra teksten/opgaven. Hvordan gik det for dig? Hvorfor?

Innihald loggbókanna frh.  Andre aktiviteter. Hvad lavede du? Fortæl om indholdet i teksten/opgaven. Brug ord fra teksten/opgaven. Arbejdede du alene eller med andre, i så fald, hvem? Hvordan gik det? Hvorfor?  Evaluer timen. Hvad fik du ud af den? Lærte du noget, trænede du noget, eller fik du nye oplysninger? Søg efter noget som du kan lære. Skete der noget uventet i timen? Sig hvordan du oplevede tingene og skriv dine egne kommentarer.  10 vigtige temaord/nye ord  Hjemmearbejde

Markmiðin  Að fá nemendur til að hugsa markvissar um nám sitt og vera virkir þátttakendur í því  Að stuðla að bættum orðaforða hvers og eins  Að þjálfa ritun og skriflega tjáningu  Að fá nemendur til að íhuga námsaðferðir sínar og árangur

Gallar  Nemendum finnst þetta mikil vinna  Selja þarf nemendum hugmyndina  Nemendur vinna verkið misvel  Yfirferð tekur mikinn tíma kennara  Stórir bekkir hamla því að hægt sé að fylgja verkinu eftir eins og æskilegt væri  Erfitt fyrir slökustu nemendurna  Nemendur geta fest sig í villum eða takmörkuðum orðaforða

Kostir  Nemendum fer fram í tungumálinu  Þeir falla ekki sem skrifa góða loggbók  Veitir mikla ritunarþjálfun  Loggbókin er einstaklingsmiðuð, nemendur geta lagt mismunandi áherslur  Margir nemendur verða góðir í að meta verk sín  Margir nemendur leggja mikinn metnað í verkið  Ómetanlegt áfangamat fyrir kennara

Dæmi  Samtaleøvelse: I dag snakkede jeg med Þóra. Vi skulle træne taleorden og spørge hinanden spørgsmål. Vi skulle finde ud telefonnummer, højde, vægt, alder og skonummer. Det gik meget godt. Vi havde næsten inge problemer med ad snakke og forstod hinanden meget godt. Jeg må endu tænke lidt om talerne inden jeg snakker fordi jeg forveksler alle “halv” talerene (halvtres, halvfjerds og halvfems). Jeg har også lidt problem med at huske at sige enheden inden jeg siger titalerne.

Dæmi  Aktiviteter: Jóhanna, Sigrún og Þóra Kristín visede et skuespil fra historien om Kejserens nye klæder. Skuespillet var meget sjovt og jeg tror de kommer at få en god karakter. Ingen anden gruppe havde lavet skuespillet helt klart. Vi fik tilbage vores skriftlige eksam fra filmen “Mifunes sidste sang”. Det gik meget godt for mig. Jeg er meget lykkelig med min karakter, jeg havde endu nogle dumme svenske fejl. Selma skrev at indeholdet var meget godt.

Dæmi  Aktiviteter: Vi gennemgik spørgsmålerne fra artiklen om nærsynede. Jeg havde ikka lavet dom alle men jeg tror jeg forstod teksten meget godt. Jeg forstod den også bedre fordi vi havde fundet temaord i opgaven fra teksten så jeg forstod alle vigtigeste ordene. Vi fik lidt tid til at lave alle spørgsmålerne klare. Vi begyndte med næste tekst men den handler om centralvarme til hele Europa. Island er meget aktivt i centralvarme så jeg vidste meget om emnet. Min far arbejder også meget med centralvarme og andre energiproduktioner i Island. Vi fik opgaver fra teksten fra Selma og jeg lavede alle temaorderne som vi skulle finde i teksten.  Temaord: geotermisk, atomkraftværk, overkommelige, bane, elværk, anlæg

Dæmi  Aktiviteter: Vi visede vores brochure. Det tror det gik ok. Jeg snakkede ikke så god dansk men musiken var sjov og brochuren var meget flot. Vi fik se nogle spillekort som Hulda, Hrefna, Snædís og Þóra havde tegnet islændske julenisser på. Der var også lidt tekst om hver nisse. Det var meget flot. Aðalsteinn, Ágúst og Unnar havde lavet en julehistorie og en julesang men jeg gad ikke læse hele historien, den var troligen god . Alle i klassen skal skrive karakter til de andre gruppe så vi fik lidt tid til det. Jeg tror Sigrún og pigerne og Halldór og drengerne havde lavet bedst arbejde af alle grupperne. Selma snakkede lidt om planlægning på eksamerne, valbøgerne og sidste ugen i skolen.  VI HAR JULEFERIE!!!

Dæmi  Aktiviteter: Jeg arbejdede med Þóra. Vi skulle vælge en artikel fra Illustreret videnskab og forstå den hele. Vi skal fortælle om artiklen i næste uge. Vi læste bægge to mange artikler men efter en lang tid fand vi en artikel som handlede om en kone som lignede en abe. Hun begyndte at arbejde i en cirkus og til sluttet giftede hun sig med cirkusen ejermand. Hun blev gravid og havde en dreng, men hun døde og hendes mand fik hende opstopped og brugte hende som attraktion for cirkusen. Jeg synes det var meget sjovt at læse disse artikler og jeg lærte meget. Der var mange i min klasse som ikke var i skole i dag på grund af dårligt vejr.

Mat  Loggbækurnar lesnar vandlega yfir eftir 4 – 5 vikur  Nemendur fá leiðbeiningar um framhaldið  Oft sjást þá miklar framfarir  Loggbókin gildir 10% af einkunn  Góð loggbók stuðlar að hærri einkunn í öðrum matsþáttum

Reynsla okkar  Loggbækurnar eru fyrirhafnarinnar virði  Erum enn að þróa og læra að leggja þetta fyrir nemendur  Þurfum að finna tímasparandi aðferðir við yfirferð  Vildum geta sinnt eftirfylgni betur  Gætum lagt enn meiri áherslu á ígrundun nemenda