Velkommen til vejledningen i 10.klasse.. Hvorfor vælge 10.klasse.?  Faglige mål : Bedre i nogle fag, bedre arbejdsvaner, aflevere hjemmearbejde, være.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
…..godt på vej i ungdomsuddannelsen
Advertisements

Præsentation til forældremøder
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Vest Region Hovedstaden
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Informationsaften for forældre og elever
Evaluering af introkurser Hvilken uddannelse har du besøgt? AntalProcent STX19125,0 HHX8310,9 HF111,4 HTX10113,2 Sundhed, omsorg og pædagogik547,1.
Program Gennemgang af og formål med uddannelsesplanen
Talentudvikling gennem transferspor
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
P R O G R A M Hvorfor uddannelse? Optagelse og muligheder på EUD
Uddannelsesmuligheder
Forældre”kursus” i 8.kl.
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
før Uddannelsesmessen
Forældremøde 8.klasse.
Der kommer en tid efter 9. klasse – og hva’ så?
Præsenterer for 8. klasse. Præsenterer for 8. klasse.
Færdig med skolen - hvad så?
Forældremøde 9.kl. UU´s opgaver Uddannelsespligt
Ungdommens Uddannelsesvejledning Fredensborg og Helsingør kommuner
På vej mod ungdomsuddannelse
78,8 % er i uddannelse 53,6 % går i gymnasiet 21,7 % er i erhvervsuddannelse 1,3 % er i andre ungdomsuddannelser 0,9 % er i andre uddannelser 1,3 % er.
En rejse gennem det danske uddannelsessystem
Til 8. klasse før Uddannelsesmessen Ungdommens Uddannelsesvejledning UUVest Region Hovedstaden
Det Danske Uddannelsessystem
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Optagelse.dk 2014 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune.
9. og 10. klassernes udskoling og tilmelding til ungdomsuddannelserne
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.

Uddannelsessystemets muligheder og krav
Grundforløbet Dyr planter og natur ( ca 400 elever /år ) Uddannelserne: Anlægsgartner, produktionsgartner og væksthusgartner Landmand, dyrepasser og jordbrugtsmaskinfører.
Max 3 forsøg på eud.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Uddannelsesvejleder Brian Viereck Tlf
U ngdommens U ddannelsesvejledning B ornholm Torvegade 7 1tv Kasse i finansministeriet STU - Status august 2012 Kommunikationscentret.
Talentvejen PÅ TECH COLLEGE AALBORG. Talentaktiviteter  Technology College  Strøm, styring og IT – 3 lærere i gang med at udvikle et koncept  Food.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
Talentvejen. Talent aktiviteter på skolen Landbrug og gartnerskole/ 3 undervisere Transport og Logistik/ 3 undervisere Bil, fly og andre transportmidler/2.
Uddannelse – dit barns fremtid
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
7. klasse.
Vejledning og fremtid Ranum Efterskole 1.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Forældremøde kl. Helms Skole 2015/16
Vejledning og fremtid Ranum Efterskole. MinFremtid.dk – Materiale til forældremøder © Studie og Erhverv 2009 Hvorfor tage en uddannelse? Fordi uddannelse:
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
Uddannelsesparathed Niels Nygaard Silkeborg Tekniske Skole.
Temamøde om erhvervsvejledning i et regionalt beskæftigelses- perspektiv 13. marts 2009 Roskilde Kongres- og Idrætscenter Jesper Clausen, vicedirektør.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?
Erhvervsuddannelse i DK
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Next i Høje-Taastrup Et samarbejde der skal sikre at flere unge
Uddannelsesvalg i 8. klasse
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Uddannelsesevents – 4. oktober i FrederiksborgCentret
Erhvervsuddannelse i DK
konference om det praktikpladsopsøgende arbejde
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Præsentationens transcript:

Velkommen til vejledningen i 10.klasse.

Hvorfor vælge 10.klasse.?  Faglige mål : Bedre i nogle fag, bedre arbejdsvaner, aflevere hjemmearbejde, være aktiv.  Sociale mål : Nye venner, bedre til projekt/grupparbejde.  Fremtid: Klar til uddannelse, have en plan for uddannelse,kende krav, have lyst til det nye.  Motivation: Lyst til, yde noget, se målet, være nysgerrig.

Sådan valgte sidste årgang. EUD - Bil,fly og andre transportmilder3 EUD - Bygge og anlæg6 EUD - Medieproduktion1 EUD - Merkantil5 EUD - Mad og mennesker1 EUD - Strøm, styring og IT3 EUD - Sundhed, omsorg og pæd.3 HF13 HHX10 HTX4 STX13 VUC2

Aktiviteter til afklaring  Samtaler  Brobygning  Praktik  Skole/hjem samtaler  Opgave

5 Modellen i visuel udgave

HG2HG2 Mer kan til STXSTX HFHF HHXHHX HG1HG1 EUD Hoved- forløb EUD Grundforløb A N D R E A N D R E 10. KLASSE HTXHTX SO- SU

DE TEKNISKE ERHVERVSUDDANNELSER 9./10. KLASSE Tolv “GRUNDFORLØB” (SKOLE UGER) “HOVEDFORLØB”(VARIERENDE LÆNGDE) Videreuddannelser Dyr, planter, natur Sundhed, omsorg og pædagogik Mad til mennesker Medieproduktion Bil, fly & andre transportmidler Strøm, styring & it Transport & logistik Bygge og anlæg Produktion & udvikling Bygnings- & brugerservice Krop & stilMerkantil

12 udd. m. adgangsbegrænsning kræver på forhånd en udd. aftale/praktikplads før start på grundforløb  Beklædningshåndværker  Digital mediaKosmetiker  Mediegrafiker  Sundhedsservicesekretær  Teater-, udstillings- og eventtekniker  Veterinærsygeplejerske  Ædelsmed  Pædagogisk Ass. Udd.  Film- og tv-prod.  Fitnessinstruktør  Fotograf  Frisør

Skolepraktik-ordning  Cykel- og motorcykeludd.  Entreprenør- og landbrugsmaskinudd.  Karosseriudd.  Vognmaler  Bygningsmaler  Maskinsnedker  Murer  Teknisk isolatør  VVS-udd.  Serviceass.  Anlægsgartner  Dyrepasser  Produktionsgartner  Skov- og naturtekniker  Lager- og terminaludd.  Tandklinikass.  Skiltemaler VæksthusgartnerDetailslagterErnæringsass.GastronomMediegrafikerMerkantil/detailMerkantil/handelsudd.BeklædningshåndværkerFinmekanikerIndustriteknikerPlastmagerSkibsmontørSmedUrmagerVærktøjsudd. Automatik- og procesudd

Forberedelse til din første vejledningssamtale.  Fortæl om, hvem du er, og hvad du kan. Hvad er din stærke sider. Det kan fx være fritidsjob, fritidsaktiviteter som sport eller musik eller noget helt andet.  Er der nogle uddannelser som du kunne tænke dig at få viden om ?.  Hvor stor betydning har uddannelse i dit liv. Sæt kryds. Ikke vigtigt -1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 –meget vigtigt.  Hvilken ungdomsuddannelse overvejer du at tage efter 10 klasse.

 Hvordan passer dine ønsker om uddannelse med den måde du klarer dig på i skolen? Hvad er kravene til den/de uddannelser, du overvejer at vælge ?. Hvordan passer kravene med dine resultater i skolen ? Har du haft tysk eller fransk i folkeskolen?.  Hvad kan jeg bidrage med i forbindelse med uddannelse? Hvad vil andre sige om dig? ( kammerater,skole, familie, arbejdsgiver) angiv kun det positive.

 Hvad er dit ønskejob engang i fremtiden ?  Har du behov for støtte ?  Har du andre planer efter 10.klasse ?