En erhvervsuddannelse er også en karrierevej

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videregående uddannelse - hvorfor det? lang tid, ingen penge, svært…
Advertisements

Præsentation til forældremøder
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
før Uddannelsesmessen
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
Orienteringsmøde Onsdag d. 27. Februar 2013 Kl til semester, værkstedsskole og adgangskursus Kl – 13.00Maskinmestrenes Forening samt.
Workshop EUD – Oplagt fødekæde til Erhvervsakademiuddannelserne
En rejse gennem det danske uddannelsessystem
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Studiekompetencegivende eksamen
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Max 3 forsøg på eud.
Hvordan ser fremtidens arbejdsmarked ud? Adm. direktør Jens Klarskov, Dansk Erhverv.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Kort videreuddannelse (KVU)
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Valgfagsorientering 21. November 2011
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Regeringens globaliseringsudspil
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
Hvor bevæger det danske erhvervsuddannelsessystem sig hen? Oktober 2013.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Karriereveje fra grundskolen til energibranchen Torben Andresen Lindhardt, Dansk Metal.
Temadag for undervisere Aalborg Universitet Esbjerg 2. december 2014.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Uddannelse – dit barns fremtid
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
EUD (erhvervsuddannelse) EUX (EUD med gymnasiefag)
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
faglært Arbejdskraft Det fremtidige behov
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Velkommen til Introdag med skills-aktiviteter!
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Installationsbranchen er en branche i vækst!
Installationsbranchen og elektriker- og vvs-energi-uddannelserne 2018
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Aftalt uddannelse via Industriens overenskomst
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Kære lærer Her har du undervisningsmaterialet til CAMPUS+ Denne vejledning er din guide til undervisningen til at få mest muligt ud af CAMPUS +. Opgaverne.
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

En erhvervsuddannelse er også en karrierevej Faglig sekretær Torben Andresen Lindhardt Dansk Metals Uddannelses- og IKT-sekretariat

Fremtidsprognoserne for faglærte

Fremtidsprognoserne for faglærte

Fremtidsprognoserne for faglærte

Samtidig har vi uddannelses-mismatch i 2020 Der vil mangle 30.000 faglærte og 151.000 med videregående uddannelser! 104.000 ufaglærte og 79.000 alene med en studentereksamen vil der ikke være efterspørgsel efter! Hvorfor øget fokus på faglært til videregående uddannet De 151.000 der mangler, fordeler sig således: 50.000 KVU (bl.a. teknolog-udd.) 81.000 MVU (bl.a. ingeniør og maskinmesterudd.) 21.000 LVU

Derfor vil vi gerne have flere til at vælge EUD EUD er også en karrierevej til at læse videre! Der er mulighed for at læse videre fra EUD – enten direkte (bl.a. EUX) eller via adgangskursus Ved at vælge en EUD som ungdomsuddannelse, får eleven: Praktisk erfaring som kan anvendes senere i videregående uddannelse –> det er ingeniører og maskinmestre med en praktisk baggrund, der er mest rift om efter endt uddannelse. Netværk i branchen – som kan bruges f.eks. i praktikperioder, uddannelsesrelevant studiejob osv. Lærlingeløn under uddannelsen (10.100 – 17.427 kr/md) Adgang til betalt aftenskoleuddannelse gennem kompetencefonde

Det danske uddannelsessystem Opbygningen af de tekniske erhvervsuddannelser EUX: Erhvervsuddannelse + 1 år med studierettede fag

Hvad er EUX? EUX er en erhvervsuddannelse og en gymnasial eksamen på én og samme tid – grundforløbet er ½ år længere og hovedforløbet er ½ år længere. Eleven får løn i uddannelsestiden. Hvilke niveauer får man? Dansk A Teknikfag B Engelsk B Matematik B Fysik B Teknologi B Kemi C Innovation C

Det danske uddannelsessystem

EUD er også en vej til videregående uddannelse

EUD er også en vej til videregående uddannelse

EUD er også en vej til videregående uddannelse

En karrierehistorie om en anden vej til Ph.D. Søren Lambertsen, 29 år 2004: Udlært maskinarbejder (nu: Industritekniker) hos Vestkraft 2003 - 2004: VUC Aftenskole – Kemi C + Matematik C 2004 – 2005: Adgangskursus AAU Esbjerg 2005 – 2008: Maskiningeniør, B. Sc. 2008 – 2010: Maskiningeniør M. Sc. 2010 – 2014: Ph. D. student

Hvad er et adgangskursus? Adgangskursus (AK) kan gennemføres i Esbjerg Maskinmester-AK (½ år) Matematik B Fysik B Dansk C Engelsk C Ingeniør-AK (1 år eller 1½ år) Matematik A Kemi C Dansk A Engelsk B

Videregående uddannelse via EUD Fordele Man får løn under lærlingeuddannelsen, så man har et andet økonomisk fundament til at læse videre Man har en arbejdsmarkedstilknytning der som regel er branche-relateret før man begynder at læse Man har praktisk erfaring at bygge teori på Ingeniører og maskinmestre med en lærlingebaggrund er de mest eftertragtede

Videregående uddannelse via EUD Derfor arbejder vi også på endnu mere fleksible overgange mellem EUD og xVU Flere på EUX EUD-fag på højniveau skal kunne give merit på AK AK-fag skal kunne tages på aftenskole – nye muligheder for afholdelse af kursusafgift og bøger med IKUF Vi arbejder på et forsøg om hvorvidt vi kan strukturere AK som sommerskole kombineret med aften- skole mens man er i lære.

AE Rådet har undersøgt effekterne af videreuddannelse: En faglært inden for jern & metalområdet der tager en videregående uddannelse, får i gennemsnit mere i løn: 1 million ekstra i livsindkomst. 80.000 kr. mere pr. år - 8 år efter uddannelsesløftet. Beskæftigelsen for faglærte, der får en videregående uddannelse stiger: Med omkring 5 procent svarende til 2, 6 uger årligt. Risikoen for ledighedsperioder er mindre. God forretning for samfundet: Det koster i gennemsnit samfundet 0,4 mio. kroner i uddannelsesomkostninger og tabte skatteindbetalinger Når omkostningerne fraregnes står samfundet med en netto-gevinst på 400.000 kr. for hver metalarbejder, der uddannes.

Hvor tænker vi at vejledningen kan medvirke til at eleverne ser EUD som mulig en karrierevej De unge kender ikke nok til de forskellige erhvervsuddannelser De vejledningssøgende har et forvrænget billed af hvad der kræves af dem for at kunne gennemføre en erhvervsuddannelse. De vejledningssøgende har et forvrænget billed af hvad en erhvervsuddannelse kan bruges til – hvilken fremtid en erhvervsuddannelse kan give – f.eks. lønmæssigt (en løn på kr. 200,- pr. time ~ 32.000,- kr/md er ikke unormalt). De unge mangler viden om de mange karrieremuligheder, erhvervsuddannelserne giver.

Hvor tænker vi at vejledningen kan medvirke til at elerverne ser EUD som mulig en karrierevej Erhvervsskolerne vil meget gerne åbne endnu mere op for samarbejde med folkeskolerne Mange virksomheder vil også rigtig gerne åbne dørene for folkeskoleklasser – vise dem mulighederne i erhvervslivet og give dem inspiration til undervisningen.

SPØRGSMÅL?