Fra Spaghetti til Lasagne Microsoft 3. februar 2009 Fra Spaghetti til Lasagne Svend-Erik Nielsen Nordisk Dæk Import A/S
1970-1971 Startede Holstebro Dæk Lager i 1970 med salg og montering af dæk i fritiden.
Brørup 1977-2008 250.000 dæk på lager Altid over 200.000 dæk på lager i Brørup Brørup 1977-2008 250.000 dæk på lager
Import fra 65 fabrikker World Wide Nr. Land Antal fabrikker 1 Argentina 2 England 3 Finland 4 Frankrig 5 Indien 6 Israel 7 Italien 9 8 Indonesien Japan 10 Kina 12 11 Malaysia Polen 13 Portugal 14 Rumænien 15 Rusland 16 Sri Lanka 17 Sydkorea 18 Taiwan 19 Tyskland 20 Tjekiet 21 Tyrkiet 22 Ungarn 23 USA 24 Vietnam
Landsdækkende logistik og distributionsnet
Super Dæk Service Super Dæk Service har mere end 30 års erfaring og med 52 forretninger fordelt over hele landet, er Super Dæk Service næsten landsdækkende. Vores hovedforretning er salg af dæk og fælge til private, firmaer, industrier og landbruget. Endvidere er vi specialister i bremsere, styretøjer, støddæmpere, udstødninger, batterier, aircondition, frontrude reparationer og olieskift.
NDI Sverige – etableret i 1982
NDI Norge – etableret i 1988
NDI England – etableret i 1998
NDI Tyskland – etableret i 2003
Koncern oversigt Antal afdelinger/selskaber Netto omsætning - mio.kr. Overskud før skat - mio.kr. Egenkapital - mio.kr. Investering - mio.kr. Antal medarbejdere
IT situationen - Spaghetti - Tikkende bombe Ingen stabilitet – Daglige nedbrud – Utilfredse kunder Ringe oppe tid Dårlig svartid Skalering ikke muligt SW Licenser – hvad er det ? Backup – har vi det ? - Datterselskaber ! Ingen overvågning / Alert – reager altid på bagkant Ingen dokumentation Dårligt omdømme – Få kvalificerede IT medarbejder Ingen IT strategi & forretningsplan IT budget Brugte mange penge Service kontrakter Konsulenter
Fremtidig IT – Lasagne Udfærdig IT strategi (før forretningsplan) Stabilitet & oppe tid – 24 x 7 Rimelige svar tider Platform som kan udvides i takt med forretningen Virtuel miljø? Sikkerhed Backup Redundans Proaktiv reaktion Overvågning – Servere, Lan -/Wan Centraliser IT – hurtig support Sikre viden -/dokumentation Færre service kontrakter, konsulenter & styr på licenser Standardisering – Automatisering Udrulnings koncept – nuværende firmaer + opkøb Tiltrække nye medarbejder IT Forretningen
Processen Valg af Software platform Forsyningssikkerhed: Nu og i fremtiden (Software, Medarbejder, Konsulenter) På forkant med udviklingen Integration imellem standard produkter - ”10” års plan Bedst mulig udnyttelse af licens kr. Hvad forventer nye medarbejder, der er på deres fremtidige arbejdsplads Valg af Microsoft konsulent Viden & erfaring med Microsoft produkter Konsulent eget netværk (Microsoft DK & USA) Gode referencer – Prøvet det før ! Gerne mindre firma, hvor kunden er i højsædet
Microsoft produkter Servere: Windows 2003 Klient: XP Vista fravalgt p.g.a - ringe erfaring globalt 3. parts produkter virkede ikke optimal sammen med Vista Office 2007 Exchange 2007 Softgrid (sats, mavefornemmelse) Forefront (ræven der vogter sig selv) SCOM (MOM) Sharepoint 2007 Office Communications server (OCS) SQL (Cluster) Licens EA aftale – Enterprise Cal
Softgrid Røde lamper – ved opstart Ingen konsulent erfaring i DK & specielt ved integration med andre Microsoft produkter, samt andre standard produkter (eks. Adobe) Øget omkostninger ved implementering (30 %) – Produkt var ikke klar Egen software udvikling – Udfordring – Programmør skal lære at tænke virtuel Egen viden til udvikling af Softgrid pakker er nødvendigt Grønne lamper Hurtig udskiftning af applikationer Flere versioner af samme applikation på samme pc, eks. ved test Mobility: Applikationer på USB Ingen ominstallation af pc park løbende (normalt 1. pr. år) Streaming til klient Kommende fordele – Version 4.5 Prioritering af båndbredde ved streaming NDI har 95 % af applikationer lagt ind i Softgrid. (Microsoft overrasket) Softgrid var ikke tiltænkt denne rolle i starten. Microsoft er blevet overhalet indenom i egen succes
ROI – Ny infrastruktur Standard produkter Software - Licenser Hardware Høj oppe tid Stabilitet Hurtig support (tilfredse brugere & NDI kunder) Klargøre ny pc, før 2 dage nu ½ time Brugere kan logge på, uanset hvor de er i NDI netværk, men egen profil Redundans (2 server rum) Tilfredse brugere (den arbejdsplads de forventer) En dag uden IT - Hvad koster det NDI 1 dag - Gns. omsætning 6.000.000 kr. 1 dag – Gns. DB 1.700.000 kr. ROI - HW, SW & konsulent – 3,5 dag
ROI - Office Communications (OCS) Undervisning af brugere i SDS afdelinger (52) Besparelse ved IKKE at flytte 2 x 52 personer til Brørup Online undervisning & Optaget materiale ”Film” Film kan ses så ofte der er behov Besparelse 115.000 kr. + rejseomkostning pr. kursus. Live meeting Licens ”EA CAL”
ROI - Softgrid Ingen ominstallation af pc park løbende (normalt 1. pr. år) 400 pc Besparelse ½ person (210.000 kr.)
ROI - Forefront Boot hastighed forbedret med 60 % Besparelse til gl. antivirus 90.000 kr. pr. år Licens ”EA CAL”
ROI EA CAL Forefront: 90.000 kr. pr. år Office Communications (OCS): 115.000 kr. pr. kursus x 2 årligt: 230.000 kr. pr. år EA CAL koster 290.000 kr. pr. år Enterprise CAL inkluderer: Microsoft Exchange Server 2007 Enterprise CAL Microsoft Office SharePoint Server 2007 Enterprise CAL Microsoft Office Communications Server 2007 Standard CAL Microsoft Office Communications Server 2007 Enterprise CAL Microsoft System Center Operations Manager Client Operations Management License Windows Rights Management Services Softgrid Besparelse ½ person (210.000 kr. pr. år) Infrastruktur ROI - HW, SW & konsulent – 3,5 dag
Kommende projekter Sharepoint Intranet Søgning på tværs applikationer & databaser Hyper-V i stedet for VMware (mulig licens besparelse 90.000 kr. pr. år), Ikke på IBM SAN ServiceDesk (2010)
Slut Tak for jeres tid