BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Erfaringer med Breeze Live Samtidig undervisning af onsite og online studerende Peter Wad Sackett &

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Advertisements

Flickr.com – online billeddeling
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
BioCentrum DTU …for life and technology BiC Innovation Hvordan gøres universitetsforskning profitabel Per Væggemose Nielsen
How to boost students´ vocabulary via reading
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Arbejdsglæde.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Samtidig undervisning af online og onsite studerende
Magtteori I 7. September 2005.
Anholt 2013 Forskningsdelen Karen Bjerg Petersen, Ph.d., adjunkt Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Database Normalization without Mathmatics
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
H:\ public_html \ gwd \ oevelse_x \
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
RUCinnovation er din indgang til RUC’s forskere og studerende. Gennem os kan du få adgang til den viden, der hver dag produceres på universitetet – og.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr ”Medier”
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 1. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW FAGETS EMNER OG STRUKTUR Operationel analyse af webadfærd Bredt fag. Både.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 1.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
Jens KirkDept. of Languages and Culture Cool Britannia and After British Literature, Culture, and Society from the 1990s to the Present: Session One.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Algoritmer og Datastrukturer 1 DAIMI Greylisting Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Tryk på F5-tasten for at starte!
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Simpel test-client (javascript) Session og Application data
Hvor er værdien af intern kommunikation?
JOB SHADOWING WEEK AT BAGSVAERD KOSTSKOLE OG GYMNASIUM DENMARK
Resuscitation with an AED
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Forskning i Teledialog
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
SOME eller ANY START
Danish TUC portal for training
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
Præsentationens transcript:

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Erfaringer med Breeze Live Samtidig undervisning af onsite og online studerende Peter Wad Sackett & Thomas Blicher Center for Biologisk Sekvensanalyse BioCentrum-DTU Danmarks Tekniske Universitet

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Hvem er vi?  Thomas Blicher –Adjunkt, Center for Biologisk Sekvensanalyse (CBS/DTU) –Cand.scient. i biokemi fra Københavns Universitet. –Faglige interesser: Vaccineudvikling og arvelige sygdomme. –Undervisning med og implementering af internetbaseret undervisning på CBS.  Peter Wad Sackett –Systemadministrator, Center for Biologisk Sekvensanalyse –Cand.scient i datalogi fra Københavns Universitet. –Tidligere erfaringer med fjernundervisning på LearningLab/DTV. –Teknisk ansvarlig for Breeze installationen på CBS.

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Oversigt  Breeze Live som platform.  Samtidig undervisning af online & onsite studerende.  Eksamen via Breeze

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Del I Breeze som undervisningsplatform

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Del I - Om Breeze  Breeze  Acrobat Connect Professional –Efter Adobes opkøb af Macromedia  Breeze Live: –Kører på en windows server. –Lagrer optagelser og data i en MS SQLserver database. –Bruges gennem en web browser med Flash. •Adgang via port 80, 443 eller –Fungerer under Windows, Linux og div. Mac OS'er med browsere som Internet Explorer, Safari og Firefox.

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Hvorfor Breeze?  Breeze Live vs. andre muligheder i 2004: –Lyden var bedre. –PowerPoint slides var tydeligere. –Let adgang via en web browser •Virker ”out of the box” for online-studerende. •Ekstra Flash-download for lærer (presenter). –Relativt enkel betjening. –Rimelig videokvalitet (ikke afgørende for vores behov).

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark En Breeze session  En Breeze session sættes op som et møde med et antal deltagere med 3 forskellige rettigheder.  Participant: - kan se og høre hvad der sker i mødet og skrive i et chat vindue. Dette er typisk en elev.  Presenter: - kan påvirke mødeprocessen, dvs. skifte slides, tegne, sende lyd (stemme) og video til de andre deltagere. Typisk en lærer.  Host - udmærker sig ved at kunne sætte nye møder op.

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Del II Samtidig undervisning af online og onsite studerende

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Del II – Opsætning i praksis  En typisk undervisningssession med Breeze på CBS: –25-30 studerende fysisk til stede (onsite). –15-25 deltagere via Breeze (online).  Underviseren: –Udstyres med en trådløs mikrofon •Sender til en Breeze klient (pc). –Vises af et kamera. •Sidder på samme klient som mikrofonen. –Læreren holder sit foredrag og skifter slides, som han plejer.  Hjælpelæreren: –Overvåger lyden, styrer kameraet en smule, og svarer på spørgsmål fra online-studerende eller videregive dem til læreren.

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark En Breeze session - skematisk Presenter/ Underviser Online- studerende Host/ hjælpelærer Breeze server

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Skabelon

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Erfaringer I  God metode til at undervise flere studerende i situationer, hvor de studerende er langt væk eller ved pladsproblemer i undervisningslokalet. –Vi har med succes haft studerende fra bl.a. Belgien, Italien, Spanien, Malaysia, New Zealand og Nicaragua. –Det fungerer bedst, hvor internetforbindelsen er god: Sri Lanka f.eks. er for dårligt forbundet.  Kræver få ekstra ressourcer.  Chat-funktionen i Breeze er meget vigtig for at skabe et sammenhold blandt de online- studerende.

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Erfaringer II  Læreren er hovedsaglig upåvirket af den ekstra byrde det er at tilbyde online undervisning.  Hjælpelæreren skal kende Breeze.  Forberedelse er en god ting. Præsentationer skal uploades og testes i Breeze. –Det er ikke alt, der fungerer (f.eks. eksterne filer såsom filmklip). –Elever må gerne have prøvet at logge ind til et møde før kurset starter.

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Elevkommentarer I  The technical side of this course has been better than I expected. The biggest problem has been the sound. The sound has sometimes been very good and at other times been very bad. So if you chose one thing to improve it should be the sound. The slide part functioned very well…[] The quality of the camera picture was ok. It was very nice to have the camera as it gave you the possibility to se what was going on in the class room. The chat was one of the best technical things of the course. Not only did enable us to contact lecturers but it also had a social side as I think you have noticed. Without the chat I would have felt very lonely. I would also like to thank the chat pilots. You have been a great help to all of us on the net, without you the course would not have functioned as well as it did.

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Elevkommentarer II  However, I did miss the classroom and people to discuss my exercises with...this can be done in a chatroom, but not as well as IRL. Last but not least...you should definitely do internet transmission whenever your courses are overbooked!

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Elevkommentarer III  I am VERY pleased with the course. It has been overwhelming to see how well the course staff has taken care of problems and listened to participants. It has really felt like the future for me. Since I have been participating from home, these two past weeks has meant a 3 hour decrease in transport time each day - which is pretty nice. And the opportunity to work in a relaxed environment has been a tremendous experience. The fact that I have been able to take a look at recordings on later occasion has led to better understanding, since it isn't always possible to understand what the presenter is saying during the lecture. So, THANK YOU for a great course!

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Del III Eksamen med Breeze

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Del III – Eksamen med Breeze Eksamensform: –Små grupper, som over nogle dage udarbejdede en poster i form af 6-9 PowerPoint slides. –Flere grupper var adskilt over lang afstand. De kommunikerede via , og deres egne møder i Breeze. –Selve eksamen: Hver gruppe havde en eller flere Breeze klienter med tilkoblet kamera og mikrofon. –Live præsentation af deres poster foran lærer, censor og de andre grupper (som var enten online eller onsite).

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Eksamensopsætning - skematisk Censor Online- studerende Host/ hjælpelærer Breeze server

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Erfaringer I  Det fungerede overraskende godt   Grupperne skal have tid til at lære Breeze at kende fra et Presenter synspunkt et par dage før de går til eksamen. –En A4 side med instruktioner hjælper. –Det er vigtigt at eleverne er fortrolige nok med Breeze til at fokus bliver på selve eksamen.  Nyhedsværdi –Alle syntes, at det var interessant.

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Erfaringer II  Andre eksamenssituationer kan sagtens tænkes. Gerne individuel eksamen. –Som en PowerPoint præsentation med samtale. –Som ren samtale, dvs. videokonference.  Andre former for præsentation kan også fungere, men en eksamen, hvor der skal skrives/tegnes undervejs, vil nok blive lidt besværlig.  Eleverne skal have mikrofon og kamera.  Ekstra Flash-modul er nødvendigt for Presenter- rolle. –Downloades automatisk, kræver adm.rettigheder.

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Begrænsninger  Filmklip –Kan ikke vises i præsentationer. –Kan vises eksternt ved “desktop sharing”, dog uden lyd.  Kun PowerPoint præsentationer, ellers “desktop sharing”, hvilket kræver større båndbredde. –Præsentationer skal ALTID testes på forhånd.  Optagelser kan ikke trækkes ud af Breeze serveren som en selvstændig optagelse/fil.  Kun én lyd- og videokilde til hver presenter/pc.

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Resumé  Breeze er et velfungerende værktøj –også til eksamen.  Studerende bør prøve Breeze i en testsession.  Breeze-erfaren hjælpelærer.  God lyd er afgørende: –God(e) mikrofon(er). –Vigtigere end video.  Chat-funktion er vigtig for kommunikation: –Mellem online-studerende og lærer/hjælpelærer, især under øvelser. –Giver følelse af sammenhold blandt online-studerende.  Online-undervisning er ikke en erstatning for normal undervisning. Det er et supplement.