Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Samtidig undervisning af online og onsite studerende

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Samtidig undervisning af online og onsite studerende"— Præsentationens transcript:

1 Samtidig undervisning af online og onsite studerende
Peter Wad Sackett & Thomas Blicher Center for Biologisk Sekvensanalyse BioCentrum-DTU Danmarks Tekniske Universitet

2 Hvem er vi? Thomas Blicher Peter Wad Sackett
Adjunkt, Center for Biologisk Sekvensanalyse Peter Wad Sackett Systemadministrator, CBS

3 Oversigt Breeze Live som platform.
Samtidig undervisning af online & onsite studerende. Eksamen via Breeze

4 Del I - Om Breeze Breeze  Acrobat Connect Professional Breeze Live:
Efter Adobes opkøb af Macromedia Breeze Live: kører på én windows server, hvor optagelser og andet data lagres i en MS SQLserver database. Alle klienter har adgang til Breeze serveren gennem http (port 80, 443 eller 1935) og Flash. Fungerer under Windows, Linux og div. Mac OS'er med browsere som Internet Explorer, Safari og Firefox.

5 Hvorfor Breeze? Breeze Live vs. andre muligheder: Lyden var bedre.
PowerPoint slides var tydeligere. Let adgang via Internet browser (kræver ikke ekstra). Relativt enkel betjening. Rimelig videokvalitet (ikke afgørende for vores behov/valg).

6 En Breeze session En Breeze session sættes op som et møde med et antal deltagere med 3 forskellige rettigheder. Participant: - kan se og høre hvad der sker i mødet og skrive i et chat vindue. Dette er typisk en elev. Presenter: - kan påvirke mødeprocessen, dvs. skifte slides, tegne, sende lyd (stemme) og video til de andre deltagere. Typisk en lærer. Host - udmærker sig ved at kunne sætte nye møder op.

7 Opsætning – i praksis En typisk undervisningssession med Breeze på CBS: 25-30 studerende fysisk til stede (onsite). 15-25 deltagere via Breeze (online). Underviseren: Udstyres med en trådløs mikrofon Sender til en Breeze klient (pc). Vises af et kamera. Sidder på samme klient som mikrofonen. Læreren holder sit foredrag, og skifter slides, som han plejer. Hjælpelæreren: Overvåger lyden, styrer kameraet en smule, og svarer på spørgsmål fra online deltagere eller videregive dem til læreren.

8 Skabelon

9 En Breeze session - skematisk
Breeze server Presenter/ Underviser Internet studerende Host/ hjælpelærer

10 Erfaringer I God metode til at undervise flere studerende med næsten de samme ressourcer i situatiuoner, hvor de studerende er langt væk eller pladsproblemer i lokalet. Vi har med success haft studerende fra bl.a. Belgien, Italien, Spanien, Malaysia, New Zeeland og Nigaragua. Det fungerer bedst hvor internetforbindelserne er gode: Sri Lanka f.eks. er for dårligt forbundet. Chat-funktionen i Breeze er meget vigtig for at skabe et sammenhold blandt de online studerende.

11 Erfaringer II Læreren er hovedsaglig upåvirket af den ekstra byrde det er at tilbyde online undervisning. Hjælpelæreren skal kende Breeze. Forberedelse er en god ting. Præsentationer skal uploades og testes i Breeze. Det er ikke alt der fungerer (f.eks. eksterne filer såsom filmklip). Elever skal have prøvet at logge ind til et møde.

12 Elevkommentarer The technical side of this course has been better than I expected. The biggest problem has been the sound. The sound has sometimes been very good and at other times been very bad. So if you chose one thing to improve it should be the sound. The slide part functioned very well…[] The quality of the camera picture was ok. It was very nice to have the camera as it gave you the possibility to se what was going on in the class room. The chat was one of the best technical things of the course. Not only did enable us to contact lecturers but it also had a social side as I think you have noticed. Without the chat I would have felt very lonely. I would also like to thank the chat pilots. You have been a great help to all of us on the net, without you the course would not have functioned as well as it did.

13 Elevkommentarer However, I did miss the classroom and people to discuss my exercises with...this can be done in a chatroom, but not as well as IRL. Last but not least...you should definitely do internet transmission whenever your courses are overbooked!

14 Elevkommentarer I am VERY pleased with the course. It has been overwhelming to see how well the course staff has taken care of problems and listened to participants. It has really felt like the future for me. Since I have been participating from home, these two past weeks has meant a 3 hour decrease in transport time each day - which is pretty nice. And the opportunity to work in a relaxed environment has been a tremendous experience. The fact that I have been able to take a look at recordings on later occasion has led to better understanding, since it isn't always possible to understand what the presenter is saying during the lecture. So, THANK YOU for a great course!

15 Del II – Eksamen via Breeze
Eksamensform: Små grupper, udarbejdede en poster som 6-9 powerpoint slides over nogle dage. Flere grupper var adskilt over lang afstand. De kommunikerede via , og deres egne møder i Breeze. Selve eksamen: Hver gruppe havde en eller flere Breeze klienter med tilkoblet kamera og mikrofon. Live præsentation af deres poster foran lærer, censor og de andre grupper (som var enten online eller onsite).

16 Eksamensopsætning - skematisk
Breeze server Censor Internet studerende Host/ hjælpelærer

17 Erfaringer I Det fungerer forbløffende godt 
Grupperne skal have tid til at lære Breeze at kende fra et Presenter synspunkt et par dage før de går til eksamen. En A4 side med instruktioner vil hjælpe. Det er vigtigt at eleverne er fortrolige nok med Breeze til at fokus bliver på selve eksamen. Nyhedsværdi Alle syntes, at det var interessant.

18 Erfaringer II Andre eksamenssituationer kan sagtens tænkes. Gerne individuel eksamen - enten som bare snak eller en PowerPoint præsentation. Andre former for præsentation vil også fungere, men en eksamen hvor der skal skrives/tegnes undervejs vil nok blive lidt besværlig, dog ikke umulig. Eleverne skal have mikrofon og kamera. Ekstra Flash-modul er nødvendigt for Presenter-rolle. Kun Windows, downloades automatisk, kræver adm.rettigheder.

19 Resumé Studerende skal have prøvet Breeze (testsession).
Erfaren hjælpelærer. God lyd: God(e) mikrofon(er). Vigtigere end video. Chat giver følelse af sammenhold blandt de isolerede online-deltagere.


Download ppt "Samtidig undervisning af online og onsite studerende"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google