Islam.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Religioner i Jerusalem
Advertisements

Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Religion og politik i Tyrkiet
Kulturmøder Islam – Kristendom
Velkommen til vores side!!!
Økonomi og Bøn Søndag den 27. marts Repetition • Vi har lært at: • Gud ejer alt sølv og guld • Han ønsker at søger for os på alle livets områder.
Det virker utroligt ! General Dwight D. Eisenhower havde ret, da han gav ordre til, at man skulle optage filmene og tage billederne.
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Hvilket hus bygger vi til Gud ?
”Mandat til at leve livet” Fri til at leve gennem Jesu ord Mat. 7:28-29 Da Jesus holdt op med at tale, var de mange mennesker overvældet af forundring.
Interkulturel kompetence
Forfatterwebbilleder. User story som brøndkunde der vil præsentere forfatterportrætter for mine slutbrugere i min grænseflade, vil jeg gerne kunne vise.
Sprog/billeder på Internettet
Juleafslutning for Kostskolen Assersbølgaard.
Det personlige vidnesbyrd Undervisning Aalborg lørdag den 2. maj 2009.
Alveisme Alevi-bektashisme.
Lidelse, sygdom og forbøn.
Ørkenvandringen Hvem, hvad, hvor?.
En guddommelig vækkelse (4), Salomo
Kulturmøde – ”halvmånen og korset”
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Area-konvent 2013 ”FRED I VORE HJERTER” af DG Mona Østergaard Klit.
”Kaldet til kærlighed”
?.
Livets Ord December 2009 “Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene ” (Mt 5,16)
”Religion er opium til folket”
Europa. Problem formulering Hvorfor er der så mange lande der vil være medlem af EU.
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
Introduktion til Kongen og hans Rige
Jeopardy! Du stiller spørgsmålet, Læreren har svaret (som altid ;-)
Kapitel 1 dias 1.1 Kapitel 1: Indledning VELKOMMEN til kurset ! Bibelen og Jesus.
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Borgerkrigen i darfur..
Forfatter: Jens Christian von Holck
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Alevisme.
Konflikten i congo.
Islam – introduktion: Hvilke retninger – hvor?
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
Forløsende bøn, kap.9.. Daniel 9:1-5 I Dareios’ første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes.
Quiz om kristendom Klik.
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
Hvad er en flodbølge? Flodbølge hedder tsunami på Japansk. Det udtales soo-ná-mee. Tsunami betyder ”havne-bølge”. Tsunamibølger bliver fejlagtig også kaldt.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Historien om Jesus’ fødsel
Middelalderen
ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
Forventningens glæde.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Hans liv Aristoteles var en græsk filosof. Sammen med Platon regnes for den, der har haft størst indflydelse på den vestlig verdensdel tanker. Han blev.
Lavet af Sander Kringelbach og Nikolaj Svennum
Euklid 325 f.Kr f.Kr..
Lavet af: Emil og Astrid
Jellingestenen.
Jeopardy titel Under kategori billeder i boksen forside tekst.jpg.
D E FEM STORE RELIGIONENE Gruppe 3. H INDUISMEN Den eldste av de store religionene Over 3500 år gammel Hellig skrift: Erigveda + andre Guder: Brahma (skaper)
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
Tilbageslag og fremgang Nicolaifællesskabet d. 25/
Livets fyrste dræbte I… Ap.G. 3,12-26 Nicolaifællesskabet d. 2/
‘Hold fred med hinanden’ (Markus 9, 50) Livets Ord Juni 2016.
Islam Sarah og kristian.
De fem søjler Islam.
ISLAM Ritualer i Islam.
At forholde sig til sin muslimske næste i en terror tid
De fem søjler Islam.
Frelse af nåde ved tro Hvordan syndere bliver forligt og kan leve i fællesskab med den levende Gud Kristian Guttesen.
Livets Ord Februar 2018.
FRIHED FOR ALLE I TRO OG TALE 2
Præsentationens transcript:

Islam

Disposition 1 Islam i undervisningen, 13.30 Undervisning, ppt Love og bestemmelser, litteratur, problematikker pause 15 min 2 Nadveed Baig, 60 min, 14.30 5 minutter: Hvad er islam? 25 min: Hvad mener islam om kristendommen? 15 min: Spørgsmål til oplægget og spørgsmål generelt pause: 10 min 3 Charlotte Nørballe, 60 min, 15.30 5 minutter: Hvad er kristendom? 25 min: Hvad mener kristendommen om islam? 15 min: Spørgsmål til oplæggene og spørgsmål generelt 4 Materialet

Undervisning Formalia, Fælles Mål 2009 Islam som religion Historisk og geografisk viden Det problematiske

Disposition Sprog og bogstaver Geografi / historie Helligdomme Muhammeds liv Profeter Kaliffer og andre titler Islams udbredelse i dag Forslag til elevopgaver, gruppearbejde m. fremlæggelse

Sprog og bogstaver

Allah, på arabisk

De arabiske bogstaver Foto: wikipedia, Aieman Khimji

Det arabiske alfabet Det muslimske alfabet Betegnelsen muslimsk alfabet er også brugbar Arabisk sprog er kun ét blandt mange, der bruger bogstaverne De bogstaver, som Koranen oprindeligt er skrevet med Disse bogstaver bruges i en række meget forskellige sprog, fx: 3 store: Arabisk, persisk (farsi), pakistansk (urdu), og 2 mindre: kurdisk (sorani) og afghansk (pashto). De forstår altså ikke hinanden, selv om de godt kan læse selve bogstaverne مثال على الخط العربي. كان الحجازيون أول من حرر العربية من الخط النبطي، وبدأ يتغير بشكل متقارب حتى عهد الأمويين حين بدأ أبو الأسود الدؤلي بتنقيط الحروف، ثم أمر عبد الملك بن مروان عاصمًا الليثي ويحيى بن يعمر بتشكيل الحروف، فبدؤوا بعمل نقطة فوق الحرف للدلالة على فتحه، ونقطة تحته للدلالة على كسره، ونقطة عن شماله للدلالة على ضمه، ثم تطور الوضع إلى وضع ألف صغيرة مائلة فوق الحرف للفتح، وياء صغيرة للكسر، وواو صغيرة للضم، ثم تطور الوضع للشكل الحالي في الفتح والكسر والضم. كما تنوعت الخطوط العربية وتفشت في البلاد والأمصار.

Det arabiske alfabets udbredelse Billede: wikipedia, arabisk sprog

Bogstavtyper forbindes ofte hver sin religion Arabiske bogstaver(islam) Latinske bogstaver (kristendom) Kyrilliske (slaviske) bogstaver (kommunisme) Indiske bogstaver (hinduisme) Kinesiske bogstaver/tegn (konfucianisme)

Sammenligning og historisk udvikling Se A i linie 1: Samme LYD i 5 forskellige tegn række: Latinske bogstaver Række: Græske bogstaver Fønikiske bogstaver (de ældste) Hebraiske bogstaver Arabiske bogstaver

Calligrafi Muhammed på arabisk

Karavanevejen Det lykkelige Arabien Geografi Karavanevejen Det lykkelige Arabien

Eastern part of the ancient world accessible to travelers in the first century A.D. http://www.metmuseum.org/toah/hd/trade/hd_trade.htm

Saudi Arabien i dag

Kort: Wikipedia: Silkroutes

Det kristne abbessinien

Islams hurtige ekspansion

Verden år 820

Det osmanniske Rige – Tyrkiet 1300- i dag Osman I: fra 1299 Klik til ”levende” historisk kort: http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:Rise_and_Fall_of_the_Ottoman_Empire_1300-1923.gif

Den liberiske halvø

Moskeen i Cordoba (nu katedral)

Al Alhambra

Helligdomme

Kaabaen WikipediaCommons: Photo Taken by Ali Mansuri

Kaabaen Link til video fra Kabaen: http://ishare.rediff.com/video/others/rare-footage-from-inside-the-ka-bah-mecca/824327 Link fra WikipediaCommons

Kabaen – den sorte sten Foto: Wikipedia

Medina-moskeen Medinamoskeen: http://www.islam.dk/content.asp?art_id=146 Både Mekka og Medina er lukket for ikke-troende

Muhammeds liv Billeder af Muhammed Allah afbildes aldrig Muhammed afbildes normalt ikke Et pædagogisk hensyn til børn vil kunne accepteres Muhammed velsigner Ali

Muhammed, 1436 (Paris) M. ved Kabaen, tyrkisk fra 16. århundrede

Muhammeds fødsel

Muhammeds første tilhængere (Paris)

Muhammeds natlige himmelfærd (Ukendt malet 1514)

Muhammed renser og nydefinerer Kabaen Af Raschid ad-Din, 1315 (i dag Edinburg)

Hulen, hvor M. modtog de første åbenbaringer

Muhammeds grav i Medina

Profeter De vigtigste er: Noa, Abraham, Moses, David og Jesus Adam Idris Nuh Hud Salih Ibrahim Lut Ismail Ishaq Yaqoub Yousuf Ayoub آدم ادريس نوح هود صالح ابراهيم لوط اسماعيل اسحاق يعقوب يوسف أيوب Enok Noa Ever Shela Abraham Lot Ismael Isak Jakob Josef Job Shoaib Musa Haroun Dul kifl Daoud Sulaiman Ilias Al-Yasa Younus Zakaria Yahya Isa Muhammed شعيب موسى هارون ذو الكفل داود سليمان إلياس اليسع يونس زكريا يحيى عيسى محمد Jetro Moses Aron Esekiel David Salomo Elia Elisha Jona Sakarias Johannes Jesus De vigtigste er: Noa, Abraham, Moses, David og Jesus Muhammed kaldes for profeternes segl: besegler af tidligere og afslutter

Efterfølgerne - Kalifferne Sunni En araber af M.s stamme: Qureish De fire retledte: Abu Bakr, 632-634 Umar, 634-644 Uthman, 644-656 Ali ibn Abi, 656-661 Shia M.s fætter og svigersøn Ali ibn Abi Talib (far til M.s yndlingshustru Aisha) Kalif: Åndelig leder, Religiøs leder (sharia), Politisk leder, Militær leder Umma: fællesskabet mellem alle troende, menigheden i islam, vigtigere en stammefællesskabet

Alis grav i Irak

Andre titler Profet - Muhammed var den sidste profet Imam Mulla betyder leder, forstander, forbillede den, der leder bønnen og ærestitel som forbilledlig muslim Mulla betyder Herre retslærd, ekspert i koranen og hadit, præst Ayatollah betyder ”Allahs tegn” hæderstitel for en højere retslærd i shia-islam Mufti stor-lærd med ret til shariafortolkning og udstedelse af en fatwa og evt. til omstødelse af domstolsafgørelser

Kronologi Muhammed Født ca. 570 Død 8. juni 632 i Medina Profetier fra 610 År O er 622, hvor Muhammed flygtede fra Mekka til Medina Slaget ved Badr: 17. marts 624; afgørende slag, hvor M.s hær overvinder en stor overmagt fra Mekka / Quraysh-stammerne (1:3) 628: 10 års våbenhvile med mekkanerne. 630 (!) Endelig sejr over mekkanerne. Herefter er tonen hård og kontakt: Mekka lukkes for vantro; konvertering eller døden. Kabaen renses og tilskrives nu at være opført af Abraham, Hagar og Ismael.

Muslimsk storhedstid år 1000-1200 I 711 gik islamiske hære over Gibraltarstrædet og erobrede den spanske halvø, og i 1001 blev det nordlige Indien erobret. Islam var i de følgende århundreder en blomstrende civilisation med fremgang på alle områder. Både indenfor kunst, videnskab og i velstand overgik islam den kristne verden. Islams fremmarch førte i de følgende århundreder til en række korstog, … hvor europæiske herskere forsøgte at vriste den hellige by Jerusalem fra muslimerne. Det lykkedes i 1099, men i 1291 blev korsfarerne endegyldigt smidt ud af Palæstina. Under islams blomstring lærte den kristne civilisation meget af islam. Bla. er de tal, vi bruger i dag, arabiske, herunder tallet nul, som man ikke kendte i tidligere talsystemer, og som er afgørende for matematikken. Hospitaler og kirurgiske instrumenter stammer også fra den arabiske kultur, og det samme gør universitetssystemet. Men i slutningen af 1400-tallet begyndte de islamiske samfund at stagnere. Tyngdepunktet i islam flyttede til Istanbul, da det osmanniske rige besatte Ægypten. Men endnu mere vigtigt var det, at der skete en teologisk stramning - bl.a. fik de retslærde forbudt bogtrykning - og de muslimske samfund mistede deres dynamik. Kilde DR

Kulturmøde Det ekspanderende muslimske rige (kalifat) havde brug for ikke-muslimere i især administrationen Bogens folk (kristne, jøder og sabiere, og senere også østlige religioner: zarathustrianere og hinduer) fik en særstatus (dhimmi-doktrinen, sura 9,29) Dhimmi-doktrinen = beskyttet særstatus Modsat ”kafir”: vantro, som principielt kunne halshugges

Bagsiden af medaljen ?? Fra debatten på religion.dk Fra debatten: … at islam er den eneste religion, hvor der findes plads til jøder og kristne. Du tænker formentlig på den muslimske storhedstid fra 1000 til 1200 efter den kristne tidsregning. Og det er sandt, koranen foreskriver, at det muslimske samfund giver plads til "bogens folk", dvs. jøder og kristne. Men du glemmer at fortælle, at disse minoriteter skulle betale en skat for at leve under muslimsk styre, at deres vidnesbyrd vejede mindre end en muslims vidnesbyrd i en retssal, at en muslimsk mand godt måtte gifte sig med en kristen kvinde, men en kristen mand ikke gifte sig med en muslimsk kvinde, at en kristen uden fare for sit liv kunne omvende sig til islam, mens en muslim ikke kunne omvende sig til kristendommen, og at straffen for at dræbe en kristen eller en jøde var lavere end for at dræbe en muslim. … Fra debatten på religion.dk

Kulturelt forfald At være sig selv nok fører historisk set til stagnation: Da det latinske vesteuropa ikke i tide sørgede for at have oversat de græske storværker.  den mørke middelalder Da den muslimske verden ikke sørgede for at importere og oversætte det nye Vest-europas kultur og nyerkendelserne fra renæssancen og frem

Islams udbredelse i dag

Emner til elevopgaver, fx Mekka og Medina Muhammeds livsforløb Koranen Kabaen Muslimsk klædedragt Kønsroller Jihad De fem søjler Berømte moskeer Dom, Himmel og Helvede Historiske storhedstider, Kalifaterne Islams udbredelse Islams retninger Forholdet mellem muslimer, jøder og kristne (svær)

1001 opfindelser Discover the Muslim Heritage in our world http://www.1001inventions.com/media/video/

Læsning af Koranen www.islam.dk Kirsten Wulffs oversættelse fra A S Madsens oversættelse (1967) Musrat Djahan-moskeen Ahmadiyya-muslimer (anses generelt for en kættersk bevægelse)

Det problematiske Den historisk kritiske metode Det overnaturlige Koranens guddommelige status Billeder af Muhammed En række vanskelige eller direkte problematiske emneområder Vanskelige: Hvad er børne-uegnet (Helvede) Problematiske: Hadith-stof, samt anderledes syn og livsmønster, som kolliderer med nutidens flertalssyn. Hvad er mindretalsret anno 2009?