IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE?
Advertisements

HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE?
oplevelse Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel ≈ sansning,
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
HJERNER OG MOTIVATION
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
3.a. deltager i ”Børnenes dag” på Kontiki skolen i Hillerød
HJERNER, LEG OG LÆRING PIGER
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Lærings- og praksisfortællinger:
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Specialpædagogisk massage
At høre stemmer – en fælles indsats.
BESVÆRLIGE BØRN! VANSKELIGE FORÆLDRE?
Nordregårdskolen 25.september 2007 Den nødvendige opdragelse og samarbejdet mellem hjem & skole.
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Forening af krop og sind
Relationer – børn og voksne
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Pædofili Pædofili.
Inklusion og rummelighed
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
HJERNER, LÆRING OG MOTIVATION
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE Dødt nervevæv Test af den levende hjerne.
PTSD Post Traumatic Stress Disorder Diagnose: F 43.1
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
SundTrivsel · Universitetsparken 7 · 4000 Roskilde · · Resultater fra spørgeskemaundersøgelse 2010.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 2 – Skizofreni, symptomer, årsager og forløb Undervisere:
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Om helbredelse og hvordan. Karin Kühl  62 år – efterlønner siden 1/  2 voksne børn: Christian (27) og Maria (29)  Kom til levende tro på Jesus.
Spændingsfeltet mellem tro og psykologi Aida H. Andersen og Ole Rabjerg, Agape.
PSYKISKE TRAUMER OG ANDETSPROGSTILEGNELSE Sociale og kognitive udfordringer og pædagogiske konsekvenser Julia Keller og Pernille Sejdelin DPU’s efteruddannelsesprogram.
Grethe Lindbjerg Sørensen – Rundt om det affektive Grethe Lindbjerg Sørensen – Klar, parat, vælg – er de unge klar? Valg og.
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE Test af den levende hjerne
Børn og unge med komplekse traumer
Robusthed. ”I stedet for at bruge alle ressourcerne på at forhindre folk i at falde i floden og drukne, er det bedre at give dem mulighederne for at lære.
Søvn og drømme Navn: Juliane Sørensen 8.v Fordybelsesdag 8.-9 september 2016.
Drop Opdragelsen – lederskab uden krænkelser
Spot på æresrelaterede konflikter – symptomer og mestringsstrategier UU Danmark 28. September 2016 Basim I. Osman cand. psych., aut. psykolog selvstændig.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Post traumatisk belastningsreaktion
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
KONFLIKT- TRAPPEN SSP - KH 2017.
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Robuste børn Skæring dagtilbud.
Det går ud over børnenes hjerner!
Post traumatisk belastningsreaktion
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE www.ann-e-knudsen.dk

Test af den levende hjerne Dødt nervevæv Test af den levende hjerne www.ann-e-knudsen.dk

1 2 3 Analog www.ann-e-knudsen.dk

Traumatisk opvækst Sammenhæng mellem hjerneforskning og psykologi

SVAG BASE, TRYG ARENA Svigt/traume Skrøbelige relationer Betydningsfulde voksne Plads til konflikter

SVIGTENDE KONCENTRATION – PÅTRÆNGENDE ERINDRINGER Krop og hjerne i alarmberedskab

MØNSTERBRUD Overlevelseskompetance At blive set Berøringsangst Sig sandheden!

TRAUMER ÆNDRER HJERNEN, MEN DET GØR RELATION OGSÅ Børn klarer katastrofer bedre end voksne Piger – følelsesmæssige kriser Drenge – mestre, handle Erindringer reaktiveres af sansninger Humørsvingninger (vrede og angst) Skam og skyld

STRESS OG RESTITUTION Stress og pandelap Celledød i hippocampus ”Blackout” – ”tæl ænder” PTSD - Når traumer bliver kroniske  www.ann-e-knudsen.dk

EMPATI – et tveægget sværd Svært ved at sige fra Påtage sig ansvar Svært ved at sætte grænser Overtager andres problemer  Følelsesmæssig udmattelse Stress Målet: forstå andres følelser uden at opleve dem Giv hjernen en fridag www.ann-e-knudsen.dk

www.ann-e-knudsen.dk