RESUME Køretøjer og brændsel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Advertisements

EDISON projektet MKDs seminar om elbiler, batterier, strøm og ladning
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hvad betyder omlægning af transport til gas For CO2 reduktion?
Erfaring med udvikling af decentral spildevandsløsning
En måde at spare brændstof på... Men der er en anden!
CO2 reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet
SWOT - Hvad er det? Strategisk værktøj til afdækning af:
v/ Andrew Kjærulff Maddock
DONG Energy 85/15 Jakob Askou Bøss Vice President DONG Energy
Klima og bæredygtighed
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
Vores ide er opladning af batteri i sko
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
ENERGI- OG MILJØCENTRET VI BESØGTE ENERGI- OG MILJØCENTRET ODENSE.
•Hvem er vi? •Hvad vil vi? •Hvordan gør vi det? GreenHydrogen.dk Aps ejes ligeligt af følgende selskaber: Hollensen Energy A/S Dantherm Air Handling.
Energi - sko.
Blue-Q Præsentation Kolding, juli Hvad er Blue-Q = IQ Miljøforbedring (lavt CO2) og mindre energiforbrug står i fremtiden til rådighed.
El-bil 1919 El/Hybrid-bil. Prius batteri Litium celler Porsche hybrid.
Hvorfor? Hvad sker der?. Energien bliver alternativ – indhold Formål med emnet Formål med emnet Beskrivelse af de tre vigtigste former Beskrivelse af.
ELBILNETVÆRKSMØDE Energistyrelsen, København
Fordele og ulemper ved fossile og alternative energikilder
Forgasning af affald og biomasse
Energy Management 9. Marts Energi, Danisco, Grindsted Martin K. Madsen, Fabriksdirektør Danisco, Grindsted.
Godt på vej – 5 elbiler i Gladsaxe Kommune (der blev til 4) Klima Klar By- og Miljøforvaltningen 20. januar 2011 Kim W. Jensen.
Den traditionelle opfattelse af retrorefleksion En bilist på vej mod en retroreflekterende vejtavle Belysningen fra en af lygterne reflekteres tilbage.
Motorer og turbiner Lektion 5 Motorer.
DIESEL OG BENZIN MOTORE
Berlingske Avistryk A/S Kan vi bruge Klimakompasset til navigation i vores verden? 28 april 2010 John Lundsgaard HSEQ-chef Berlingske Avistryk.
Lars Barkler Direktør, Lithium Balance A/S
FIA FLAG. National flag bruges som Startflag Starten går når flaget begynder en opadgående bevægelse.
Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011.
Munksøgård André og Nicki
Fritrumsprofil og sikkerhedszoner
El-biler.
Knallertens Historie..
Logistics Planner (RLP)
Samfundets energiforsyning
Danmark Ungdommens Naturvidenskabelige Forening UNF RobotCamp Robotter Introduktion v/Ingo Nielsen Civilingeniør, robot-entusiast og UNF-aktiv.
Kemiens Dag 2011 Jesper Bjerregaard, Regional Market Development Manager.
Udledninger og råderum
Søren Juhl Andreasen© Aalborg University Regulering af Brændselscellesystem Søren Juhl Andreasen 24. november 2009.
Roskilde University ENSPAC Anders Chr. Hansen Transportens CO2-udslip 25% ned i 2030 Hvad skal der til?
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
BRINT Af Alexander og Wootae.
Biomasse Fra Affald til Olie.
EFE1 DC-AC invertere, drives Mohahan Kap J.Nybo
ALTERNATIVE BRÆNDSLER OG KØRETØJER NATUR GAS Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Energi - hvad er det?.
HVAD ER FREMTIDEN FOR ELBILER v/Lærke Flader, Det Økologiske Råd, den 7. december 2015.
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Elbilsnetværket Dato: 30/ 09 / 2014 Sprogø. Hvorfor brint biler? - Udleder drivhusgasser - Afhængig af fossile brændstoffer - Begrænset rækkevidde - Lade.
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Christian Ege, sekretariatsleder Biogas og bæredygtighed N&L-kommissionen Det Økologiske Råd.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
El-producerende brænder til fyret Udnyttelse af procesvarme fra gasproduktion 1 Poul Lading.
Fremtidens energisystem i Danmark - og hvordan Nordjyllandsværket indgår heri Henrik Lund Professor i energiplanlægning Aalborg Universitet Nordjyllandsværkets.
Knallertens udstyr Beskyt dig selv
Hvor langt på literen Bilsælgeruddannelsen Afstemning af forventninger
Special-session 27 Energiproduktion i landbruget Tekniske løsninger ved minikraftvarmeanlæg Konsulent Jørgen Pedersen Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret,
Elektriske vedvarende energikilder
ELEKTRICITET 1 KOSMOS A side KOSMOS B side
Brintkursus.
Frederik, Viktor AA, Julie N og Caroline
EU’s overordnede affalds- og ressourcelovgivning
Alternative fuels for HDV - Perspectives from the Danish Energy Agency
Forsøg til Håndværk og Design
Energi til en verden i forandring
Knallertens udstyr.
Miranda fik nye batterier, - igen!
Præsentationens transcript:

ELEKTRISKE KØRETØJER Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada

RESUME Køretøjer og brændsel Batteri elektriske køretøjer - karakteristika Batterier

NOGLE ELEKTRISKE KØRETØJER

KØRETØJER OG BRÆNDSTOF Benzin Biobræn. Hydrogen NaturGas, LPG Internal Combustion Engine Electrisk Motor Batterier Brændselsceller Hybrid Diesel

ELECTRIC VEHICLES Et elektrisk køretøj bevæges af elektricitet. Elektriciteten kan komme fra: produceret udenfor bilen og magasinere I batterier- Batterielektriske køretøjer. Produceres på køretøjet – f.eks. brændselscelle køretøjer

BATTERI ELEKTRISKE KØRETØJER Den første blev produceret i 1830s

BATTERI ELEKTRISK KØRETØJ stille ingen gear afslappet og rolig kørsel Genvinder energi når der bremses Maximal kraft ved lille hastighed

ENERGIEFFEKTIVT BATTERI ......................... Mechanical Transmission h  95 % Electronic Power Converter h  95% Electric Motor h  90% Battery h  65% Battery Charger Høj energieffektivitet Genvinder energi ved opbremsning Nul Emissions Køretøj (ZEV) når der er cirkulation

BATTERIER Der findes forskellige batterityper og batterier med forskellige begrænsninger Batterierne har betydning for de elektriske køretøjers rækkevidde. Kørestil er en anden væsentlig faktor – Ecodriving er essentiel.

Det ideelle batteri Høj spicifik energi [kWh/kg] (i.e. letvægts men med stor kapacitet til at ophobe energi) Høj energi densitet [kWh/m3] (i.e. lille i størrelse samtidig med høj kapacitet) Høj specifik wat [W/kg ] (i.e. med højt energiniveau) Lang levetid (i.e. skal kunne oplades og bruges op igen og igen uden en significant afvigelse I funktion) Hurtig opladning

Det ideelle batteri En dyb cycle (i.e. skal kunne bruges helt i bund uden at tage skade) Skal fungere over en bred temperatur variation Sikkert Genanvendeligt Billigt

Nogle batterier Pb/ac Ni/Cd NiHM Li-Ion Li/p Na/NiCl2 Objectives USABC Specific Energy Wh/kg) 35-40 55 70-90 125 155 80 200 Specific Power (W/kg) 120 260 315 145 400 Energy Density (Wh/m3) 90 165 130 300 Cycle Life (number of charging cycles) 1000 600 +600 Charging Time (h) 6-8 6 4-6 3-6 Autonomy (km) 75 100 250 Cost (€ / kWh) 550 - <90

OPLADNINGSMULIGHEDER Direkte

CHARGING POSSIBILITIES Udenfor bilen

Passeur “Type La Rochelle” Aquabus 1 050 Switzerland Egretta France Gustave Doré Ferry Vaporetto E1 Italy Lagon 40 Passeur “Type La Rochelle” Gondola Lariana E-Boat 15.5 Canada

Resume Battery Electric Vehicles / Batteri Elektriske Køretøjer er stille og emissionsfrie. Velegnede til bykørsel, på velkendte ruter (budkørsel, kollektiv transport, delebiler, etc.) Kan være økonomisk overkommelige (batteri udlejning, etc.) Kan have lav CO2 emission afhængigt af hvordan elektrisiteten produceres Kan have en interessant energieffektivitet Der er ikke mange udbydere og ikke mange muligheder

Tak for opmærksomheden!