Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Knallertens Historie..

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Knallertens Historie.."— Præsentationens transcript:

1 Knallertens Historie.

2 I starten. Knallertens fødsel startede umiddelbart efter 2.verdenskrig. Og helt frem til 1980 var der registreret op til knallerter i Danmark alene. Men siden det, er det faldet og falder stadigvæk.

3 Påhængsmotor. De første knallerter var ikke rigtige knallerter, men motorer til på montering på cykler. I Danmark producerede Georg E. Mathiasen den første påhængsmotor. Den blev fremstillet allerede i 1905 og blev bygget i 3000 eksemplarer. Motoren blev kaldt GEM.

4 Gang i produktionen. Men det var årene efter 2.verdenskrig der for alvor satte gang i produktion af knallerter. Fra at være en hjælpemotor til cyklen, til at blive små minimotorcykler. Stort set hver familie i Danmark havde en knallert.

5 Lov og orden. Fra starten af blev de fleste knallerter produceret på små danske fabrikker. Der blev krævet kørekort, og maskinerne måtte køre med hele 60 km/t. Senere blev hastigheden sat ned, og kravet om kørekort forsvandt. Alders grænsen blev også sat ned, fra 16 til 15, og tilbage til 16 igen.

6 Festen sluttede. Festen sluttede dog i Fra omkring knallerter i daglig brug, faldt det til omkring Det skyldes den nye lov om at man skulle have styrthjelm på, og vægtgrænsen blev lagt til 60kg, og max 2 gear. Det betød kun enkelte modeller måtte sælges og interessen forsvandt.

7 Navnet knallert. Der er ofte talt om hvordan navnet knallert stammer fra. Det var redaktør Kaj Bom der, i et dagblad, brugte ordet knallert. Hurtigt kom øgenavnet til Norge, mens man i Sverige holder fast ved Moped. En forkortelse af Motorvelocipede. Andre øgenavne er Atomged, Loppegrin, Humlebi, Pærebrems, Røvhveps, Hæmorridefræser, Gummifræser, Kvartfætter, Fissecykel og mange andre.


Download ppt "Knallertens Historie.."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google