Download præsentationen
1
Knallertens Historie.
2
I starten. Knallertens fødsel startede umiddelbart efter 2.verdenskrig. Og helt frem til 1980 var der registreret op til knallerter i Danmark alene. Men siden det, er det faldet og falder stadigvæk.
3
Påhængsmotor. De første knallerter var ikke rigtige knallerter, men motorer til på montering på cykler. I Danmark producerede Georg E. Mathiasen den første påhængsmotor. Den blev fremstillet allerede i 1905 og blev bygget i 3000 eksemplarer. Motoren blev kaldt GEM.
4
Gang i produktionen. Men det var årene efter 2.verdenskrig der for alvor satte gang i produktion af knallerter. Fra at være en hjælpemotor til cyklen, til at blive små minimotorcykler. Stort set hver familie i Danmark havde en knallert.
5
Lov og orden. Fra starten af blev de fleste knallerter produceret på små danske fabrikker. Der blev krævet kørekort, og maskinerne måtte køre med hele 60 km/t. Senere blev hastigheden sat ned, og kravet om kørekort forsvandt. Alders grænsen blev også sat ned, fra 16 til 15, og tilbage til 16 igen.
6
Festen sluttede. Festen sluttede dog i Fra omkring knallerter i daglig brug, faldt det til omkring Det skyldes den nye lov om at man skulle have styrthjelm på, og vægtgrænsen blev lagt til 60kg, og max 2 gear. Det betød kun enkelte modeller måtte sælges og interessen forsvandt.
7
Navnet knallert. Der er ofte talt om hvordan navnet knallert stammer fra. Det var redaktør Kaj Bom der, i et dagblad, brugte ordet knallert. Hurtigt kom øgenavnet til Norge, mens man i Sverige holder fast ved Moped. En forkortelse af Motorvelocipede. Andre øgenavne er Atomged, Loppegrin, Humlebi, Pærebrems, Røvhveps, Hæmorridefræser, Gummifræser, Kvartfætter, Fissecykel og mange andre.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.