De sidste undervisningstimer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Etablering af virksomhed
Advertisements

Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Læringsstile og lektier
Køb en hund!!.
Elsker DU også at læse lektier?
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Gode råd En guide mod eksamen.
Innovation og iværksætteri
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Mindre grimt, tak.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Procesværktøjer.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Større Skriftlig opgave
Fysik B : Omfang 5/8 timer pr. uge 5/8 timer pr. uge Gennemgang af stof, demonstrationsforsøg, journaløvelser, rapportøvelser, EDB Gennemgang.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Skriftlighed i biologi
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Eksamensorientering 2015 Eksamensorientering.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Stress En folkesygdom?.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
SKABELON.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
- og få den karakter du fortjener Træn til en god eksamen.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
Tips & tricks til eksamen Kim Pedersen. Program Inden eksamen Forberedelse til mundtlig eksamen Dit oplæg Eksamenssituationen Nervøsitet…
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
SRO SKRIV!.
Større skriftlig opgave i 2.hf
Selvevaluering i lokale U91 27/3-2009
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Præsentationens transcript:

De sidste undervisningstimer Det er nu - at du skal se at få orden i dine noter. Se at få dem sorteret i fag ( hvilket du forhåbentlig allerede har) emner eller i forhold til kapitler i bøgerne.    Hvis din lærer repeterer stoffet, er det en god ide at have noterne fra sidst parat.  Du skal finde ud af om dine gamle noter er "tynde" på nogle områder, og om der er stofområder, du har særlig vanskeligt ved. Mapper, tynde og tykke, og faneark er uundværlige Det er nu - at du skal stille læreren alle dine spørgsmål, så du ikke sidder uden svar i læseferien

Når du kender eksamensfag og -datoer Få overblik over pensum og læg en plan Tag kalenderen frem. Find ud af, hvor mange hele dage, du har til rådighed. Se på de fag du skal op i. Hvor mange hele dage skal du bruge på hvilke fag ? Se på dit pensum for de enkelte fag. Skriv ned, hvilke sider eller emner, der skal nås på hvilke dage. Læg en realistisk plan, hvor du prioriterer de forskellige emner inden for hvert fag.  Sørg for at holde fagene adskilt. Eksamenerne er forhåbentligt planlagt sådan, at de ikke ligger alt for tæt på hinanden. Hvis de ligger meget tæt, for eksempel med to dage imellem, bliver du nød til at forberede dig på to fag på én gang - men prøv ellers at holde fagene adskilt i din plan. 

Læg en plan - og følg den Inddel pensum i passende bidder, der passer til det antal dage, du har til rådighed, så du kan nå at læse hele pensum igennem. Læg en god dagsrytme og dagslængde i din tidsplan. Husk at tage højde for dine øvrige aftaler: sport, fødselsdage, fester og lignende. Hold dig til planen. Det er vigtigt, at du overholder de aftaler du har med dig selv omkring læsning, så du ikke skal bruge en masse tid på at revidere planen!

Læg en plan og følg den Vær realistisk - i forhold til niveauet - din kunnen - og hvad du kan nå.  Giv ikke emnerne lige lang tid i din læseperiode men giv fag/emner du ved, som du har vanskeligt ved, eller som er særligt store ekstra tid. Prioriter tiden på det du ikke kan.  Tro dog ikke at der er noget, du ikke skal bruge tid på. Det er vigtigt, at du planlægger, så du ikke har "huller" i faget - du skal nå det hele igennem.  Lad være med at satse på at der er specielle (svære) emner, du ikke kommer op i, og derfor ikke skal kunne. Du kan nemt være uheldig at ramme netop det spørgsmål, og under alle omstændigheder vil det være med til at gøre dig ekstra nervøs op til eksamenen.

Overblik over krav og orden i papirerne Gør dig klart, hvordan eksamen forløber i de enkelte fag, og hvad der lægges vægt på. Hvordan ser de typiske opgaveformuleringer i faget ud Hvis ikke allerede du har det – fra årets løb eller fra repetition – så er det nu: Få orden på dine noter. Tilføj evt. det, der mangler, under din læsning

Teknikker - overblik Lad være med bare at læse og læse. Få overblik, sammenhæng, helhedsforståelse Koncentrer dig om at lære stoffets hovedpunkter – så kommer detaljerne af sig selv Lav evt. en mindmap over hovedpunkter eller en tjekliste over centrale begreber/nøgleord inden for hvert hovedpunkt Prøv at forstå stoffet i stedet for at lære det udenad Forestil dig hvilke type spørgsmål, der kan blive stillet til hvert enkelt stofområde Tag meget gerne noter under forberedelsen, selvom du har noter i forvejen Hoved punkter – hukommelsen fungerer således, at viden om hovedpunkter linker til viden om detaljer – lige som, når man ser et fotografi, og kommer i tanker om detaljer/oplevelser, man helt havde glemt

Skriftlig eksamen Se på gamle opgaver og dine typiske fejl, så du ved, hvilke fejltyper, du især skal være opmærksom på Få styr på opgavegenrerne – hvert fag har sine særlige typeord i opgaveformuleringerne Kravene til besvarelserne er tilpasset den tid, der er afsat til eksamen, så brug den tid du har til rådighed - også selvom det er dejligt vejr udenfor

Mundtlige eksamener Få styr på opgavegenrerne – hvert fag har sine særlige typeord i opgaveformuleringerne Tjek, at du har forstået det læste. Skriv hovedpunkterne ned, forklar evt. højt for dig selv eller andre, tegn grafer, gennemgå regneeksempler, osv.  Øv dig i at fremlægge stoffet mundtlig - Øv dig i at TALE om stoffet - til dig selv eller i din læsegruppe Afslut din eksamenslæsning i god tid dagen før eksamen.

Træn dig i stoffet sammen med en kammerat Det er en god idé - i hvert fald i en del af perioden - at repetere sammen med nogen. Hør hinanden i stoffet. Har I adgang til en tavle, er det en god idé at bruge den i forberedelserne. Det gør det nemmere at bruge tavlen til den mundtlige eksamen.  Skal I til mundtlig prøve i et fremmedsprog er det f.eks. godt at have én at snakke på fremmesproget med.  Læg læsegruppeaftalerne ind i din læseplan.  Du skal ikke være bange for, om den anden er lige så god, som du er, til stoffet. Ofte er det den, der forklarer, der lærer mest.  Prøv metoden af, og vurdér om det er en teknik, du får noget ud af, eller om det ender i ren hygge. 

Koncentration - pauser og rytme Træn dig til at holde uvæsentlige tanker ude. Det kan du gøre ved at tale højt om det, du læser - det fastholder dig til emnet. Brug f.eks. mindfulness-teknikken Hold pauser, så du klarer hovedet, men ikke så længe, at du bliver træt. Det er forskelligt, hvor lang tid vi kan læse, før vi har brug for en pause. Nogle har brug for en ½ times pause efter 2-3 timers arbejde. Andre bør ikke læse mere end 45 min ad gangen Find en rytme der passer dig.  Det er vigtigt, at pauserne ikke skrider for dig. Brug pausen til noget helt andet. F.eks. at løbe en tur eller gå en tur med hunden, læs avisen, spis frokost……..  Du kan bruge pausen som gulerod Læs før og efter de fritidsaftaler du har i forvejen. 

Spis /sov / lev regelmæssigt - i eksamensperioden Undgå at begynde at læse om natten. Prøv at holde din døgnrytme - alt andet er ikke særlig effektivt.  Hold planen og rytmen mellem læsning og pauser - og hold fri med god samvittighed – pausen er din hjælp til at komme videre