AlmenBolig+ God plads til en rimelig leje

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Domea Eksempel - Drift og vedligehold Besvarelsesprocent: xx
Advertisements

Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Formål med lokalpolitisk indsats Hvad vil vi opnå? Hvordan vil vi gøre det? 1Basiskursus september 2012 Bente Röttig.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Sund bolig - sundhedseftersyn som værktøj Carina Seifert og John Oberg, DAB 20. marts 2010.
Udvikling af beboerdemokratiet
Rene Boulevardbebyggelser - et børn og ungeprojekt Et forebyggende projekt med hensyn til hærværk og kriminalitet Boulevardbebyggelserne.
Vi gennemførte en række interview ifm
Forpligtende samarbejde om kvalitet og fællesskab
14. maj 2013 Projektet - Imageskabende Udearealer Hvorfor er projektet relevant i AlmenNet regi? Hvad er status på projektet? Hvordan ser outputtet ud.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Egebjergnettet Stiftende Generalforsamling for den midlertidige forening 24 oktober 2005.
1 Sideaktiviteter Nye regler fra ??? 1.Må boligorganisationen påtage sig administrationen af 8 rækkehuse ejet af den lokale bank? 2.Må ejendomsfunktionærerne.
Modernisering af Sundbyvang Københavns Kommune Sundbyvang Sundbyvang.
Partiernes funktioner
Jesper Loose Smith Direktør i Arbejdernes Boligselskab i Gladsaxe – ca boliger Direktør fagforeningsejet ejendoms- og administrationsselskab i.
Helhedsløsninger eller Integrerede energispareløsninger
Almene boliger og boligsociale udfordringer
AlmenBolig + …et forsøgsprojekt Rummelige boliger til en rimelig leje.
Weekendkonference 8.kreds 26. oktober2012 Fondens rolle og muligheder på et trængt boligmarked med tomme boliger.
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Boligkontoret Danmark
Velkommen til Grundkursus Tema 1
KAB’s erfaringer med boligløse unge Konference på Kofoeds Skole den 3. november 2009 Jesper Nygård Administrerende direktør KAB.
Praktikum vedr. en fraflytter lejlighed Hvad skal mester sørge for: Arbejdsopgave, eks. Facade, trappeopgang Arbejdsbeskrivelse Materialer Lærlingen skal.
Bebyggelse – Hjortefarmen - Jonstrup
Velkommen til Grundkursus Tema 2 Afdelingsbestyrelsen på arbejde
AlmenBolig+ - Informationsmøde
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Oplæg ved: Ole Jacobsen
Almene boliger og tilgængelighed
SAB seminar 15. september 2013 Demokrati, adfærd og værdier.
Dagsorden Introduktion til hinanden og opgaven
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Private investeringer i byomdannelse og byfornyelse Lars A. Engberg SBi.
Faser i forløbet om ekstraordinær vedligeholdelse 2014: Vedligeholdelsesplan. Økonomisk mekanisme (Husleje-lån mv). Samlet forståelse: Mål, dilemmaer og.
SAB’s nye hjemmeside. Målgrupper Hjemmesiden skal først og fremmest kommunikere til: Afdelingsbestyrelser Beboere Men hjemmesiden skal også kunne bruges.
Velkommen til informationsmøde om Seniorbofællesskabet Laanshøj
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Seniorbofællesskabet Laanshøj Furesø Kommune Maj 2015
Beboerdemokratiet lige nu - en fortrolig forpremiere Bestyrelseskonference Lejerbo, 22. maj 2012 Carina Seifert, BL.
Inklusionsboliger Bolignetværksmøde den 24. februar 2016.
AlmenBolig+ - Informationsmøde Gyldenstens Vænge februar 2016.
. AlmenBolig+ Beboermøde II Tømmergården. Program for beboermøde d. 13. juni 2016 ​ 1. Velkomst ​ 2. Status på byggeriet ​ 3. Hvad skal og må jeg gøre.
Boligplacering og integration af flygtninge BL’s anbefalinger til boligafdelinger og organisationer.
AlmenBolig+ - Beboermøde I Tømmergården april 2016.
AlmenBolig+ - Beboermøde I Balders Have - 5. januar 2016.
Brædstrup Disposition Samfundets udfordringer – er vores udfordringer. Hvad gør vi i Lejerbo. Hvad sker der i regionerne.
AlmenBolig+ - Beboermøde III – Gyldenstens Vænge 1. Velkomst og status på byggeriet 2. Indflytningsprocessen -Udlevering af nøgler -Fejl og mangler 3.
Godkendte visioner og målsætninger Lejerbo Frederiksberg Maj 2015.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Baldershus Forslag til budget 2017.
Kursus i drift og økonomi 2017
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
AlmenBolig + …et forsøgsprojekt Rummelige boliger til en rimelig leje
Baldershus Forslag til budget 2018.
Danmarkspanel uge BL - Boligstøtte.
Repræsentantskabsmøde BS’61
Fra ejendomskontor til servicecenter Bedre service til færre penge – hvordan gør vi det? Beboerrepræsentantskabsmødet 2017.
Afdelingsmøde – Afdeling 5 Mandag den 8. maj 2017
Bofællesskabet Stavnholthave
Forudsætninger for altanprojekt
Danmarkspanel uge
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
Vision 1- Lejerbo Herning
Præsentationens transcript:

AlmenBolig+ God plads til en rimelig leje 1015 - Egeløvparken Afdelinger i drift: Signalgården, Teglværkshaven, Dortheavej Kommende: Kløverbladsgade, Sundholm Syd

Hvad er AlmenBolig+ AB+ er et forsøgskoncept med almene familieboliger til en rimelig husleje beregnet til de familier, der kan og vil yde en indsats selv. Lavenergihuse og udearealer planlægges, så de er lette at renholde og vedligeholde. Det betyder, at der ikke er store fællesarealer og fælleshuse, men at der satses primært på at etablere private terrasser og haver. Partnerskabsaftale mellem KAB, 3B og Domea AlmenBolig+ konceptet er godkendt af Socialministeriet 29. nov. 2007 Godkendt pulje på 2000 boliger med størst mulig geografiske spredning Opføres primært i enheder af 50 – 100 boliger Store nok til at være økonomiske robuste Overskuelige nok til at beboerne kan danne tætte naboskaber. 1011 - Toftegård 3074 – Signalgården

Boligernes indretning AB+ familieboligerne er mellem 80 – 125 m2 i et eller 2 plan og består af en storrumsenhed med et fuldt færdigt badeværelse og et lille basiskøkken. Man kan flytte ind og bo i boligen, som den er, ved blot at anvende møbler som ruminddelere, eller vælge selv at etablere vægge evt. ved hjælp af håndværkere. Anlægsomkostning ca. 10 % lavere end alm. lejeboliger Opført som Passivhuse – energiklasse 1 Opvarmningsform primært Genvex – Signalgården opført med fjernvarme Installationer er placeret i ydervæggene og baderumskernens vægge 6069 - Ryesgade

Udvidet råderet i AB+ Grænsen for rådighedsbeløb er hævet med 50 % Beboerne får godtgørelse for opsætning af skillevægge Der foretages ikke den sædvanlige afskrivning af investeringen I forbindelse med fraflytning foretages en konkret vurdering af forbedringernes værdi via uafhængig valuar Fraflytter afholder udgiften til valuaren Socialministeriet har godkendt at den maksimale godtgørelse må overstiges med 50 %, dog kun for max. 20 % af boligerne. Godtgørelsesbeløb ca. 175.000 (2014) Indvendige forbedringsarbejder skal ikke anmeldes før igangsættelse Udvendige forbedringsarbejder skal anmeldes før igangsættelse Der er mindst 2 eksterne valuarer tilknyttet. 1016 – Dortheavej 6069 - Ryesgade

Hvem kan bo i AB+ Boligerne er principielt for alle, men det er afgørende, at de der flytter ind i boligerne, forstår og accepterer de særlige vilkår om beboerdeltagelse i fællesskabet, der er hele forudsætningen for boligformen. Der stilles krav til beboerne om et højt engagement – de skal være indstillede på selv at få tingene i hverdagen til at virke. Tre udlejningskriterier i nævnte rækkefølge. 1/3 af boligerne til Børnefamilier (børn under 23 år) 1/3 af boligerne til Boligsøgende med beskæftigelse 1/3 af boligerne til seniorer (over 55 år) med erfaring fra vedligeholdelse af bygninger – SOM BOR KØBENHAVN ELLER HERLEV 1016 – Dortheavej 3047 - Hedelyngen

Kommunikationsform For at holde huslejen nede, er en del af konceptet, at den primære kommunikation mellem boligorganisationen, afdelingsbestyrelsen og beboeren foregår elektronisk via internettet. Elektronisk opskrivning interesseliste Elektroniske nyhedsbreve Mailkorrespondance 1011 - Toftegård

Bestyrelsens opgaver Afdelingsbestyrelsen er på mange områder bindeleddet mellem afdelingen og boligorgani-sationen. Derfor er det vigtigt, at alle afdelings-bestyrelsesmedlemmer påtager sig rollen som tovholder på det kommunikative område, fx kontakten til de nedsatte arbejdsgrupper, udvalg samt beboerne individuelt. Face-Book (Afdelingsbestyrelse – beboere, beboer til beboer) Egen oprettede hjemmesider Afdelingens hjemmeside (subdomæne til www.3B.dk) Podio Google Docs Doodle 6069 - Ryesgade 3074 – Signalgården

Afdelingsbestyrelsens eget ansvarsområde De har ansvaret for bl.a.: Affaldshåndtering Proces og koordination Information til beboerne Rekvirering af håndværkere op til kr. 20.000,- Indkøb af redskaber og maskiner op til kr. 20.000,- Økonomistyring Husorden – støtte/sanktioner Budgetafdelingsmødet Sikre udførelse af fællesop- gaverne. Rådighedsbeløb kr. 3.500,- via MasterCard. Bestyrelsen har egen prokura op til kr. 10.000,- Fra 10.000,- til 20.000 godkendelse af driftschef Over 20.000 kun driftschef Bestyrelsen står selv for afholdelse af de årlige afdelingsmøder 1019 – Teglværkshaven 1011 - Toftegård

Guide til bestyrelsen Til at sikre de valgte bestyrelsesmedlemmer en god opstart i deres nye virke, er der udarbejdet en guide ”Kom godt i gang”, som beskriver bestyrelsens arbejds-opgaver, fælles opgaver, regler for udvendig råderet samt hvilke IT hjælpeværktøjer der er til rådighed. Guiden beskriver de enkelte arbejdsopgaver Regler for udvendig råderet Regler for rådighedsbeløb Kursusmuligheder i 3B Henviser til tilgængelige informationer/dokumenter på: 3B’s hjemmeside Afdelingens egen hjemmeside (subdomæne til www.3b.dk) 3B’s ekstranet – X3B Herunder tilgå WebBestyrelse og Agenda2100 3074 – Signalgården 6069 - Ryesgade

Arbejdsgrupper Efter det stiftende afdelingsmøde indkalder afdelingsbestyrelsen til et beboermøde med det formål, at få nedsat de forskellige arbejdsgrupper som: Affaldsgruppen Aktivitetsgruppen Grøngruppen Informationsgruppen Teknikgruppen Vintergruppen Affaldsgruppen (husholdning, storskrald, oprydning fællesarealer) Aktivitetsgruppen (ansvar for arrangering af Fastelavn, Sankt Hans, fællesmøder m.m.) Grøngruppen (græs, hække, træer, blomster, legeplads m.v. fællesarealer) Informationsgruppen (diverse info, invitationer, dagsorden, referater m.m.) Teknikgruppen (Genvex og øvrige installationer EL/VVS, aflæsning af fælles forbrugsmålere) Vintergruppen (Saltning og snerydning på fællesarealer) – snerydning af brandveje foretages af ejendomsfunktionærer fra nærliggende 3B afdelinger. 1016 – Dortheavej 6069 - Ryesgade

Beboernes opgaver Udover forpligtende deltagelse i en af arbejdsgrupperne, skal beboerne selv stå for den ind- og udvendige vedligeholdelse af boligen fx: Rensning af afløb Filterudskiftning til Genvex Smøre og justere døre og vinduer Rensning af tagrender Vedligeholdelse af have, terrasse og træværk Beboerne forventes at bruge ½ time i snit pr. dag til vedligeholdelse af boligen og dens omgivelser Vedligeholdelsesreglementet beskriver: Beboerens ind- og udvendige vedligeholdelsesforpligtelser Kort oplistning af fællesforpligtelser 1019 – Teglværkshaven 1011 - Toftegård

Vejledninger og årshjul Som nævnt skal man som beboer i en AB+ afdeling selv stå for en stor del af den ind- og udvendige vedligeholdelse af boligen. Til støtte herfor er der udarbejdet vejledninger, som ligger på afdelingens hjemmeside. Her findes også en beskrivelse af årets gang i en AB+ afdeling. På afdelingens hjemmeside (subdomæne www.3B.dk) findes: Årscykles i afdelingen er beskrevet i ”Årets gang i en AB+ Afdeling” Vedligeholdelsesvejledninger Vejledning til opsætning af skillevægge Evt. Nødhjælpsliste Evt. Positivliste for besluttede udvendige råderetsarbejder 6069 - Ryesgade

Vejledninger, guider m. m Vejledninger, guider m.m. kan sjældent stå alene, derfor har 3B’s AlmenBolig+ afdelinger som alle øvrige boligafdelinger tilknyttet en driftschef. Driftschefen har ansvaret for udførelsen af de øvrige driftsmæssige opgaver og er den primære kontaktperson for beboere og afdelingsbestyrelse. Indgåelse af servicekontrakter Iværksættelse af planlagte arbejder Indhentning af tilbud Afholdelse af markvandring Udarbejdelse af PPV Opfølgning på trufne afdelingsmødebeslutninger 6095 - Arbejderboligerne

Kort fortalt Afdelingsbestyrelsens ansvarsområder og arbejdsopgaver er lig med varmemesteropgaver Beboernes ansvarsområder og arbejdsopgaver er lig med ejendomsfunktionær-opgaver I AB+ holdes huslejen nede bl.a. ved ikke at have bemanding på. 1016 – Dortheavej 6069 - Ryesgade