Definitioner 5 Når både mødes 3 (Afsnit C+D) Regelkurset, afsnit 6 Definitioner 5 Når både mødes 3 (Afsnit C+D)
Definition: Mærke DS Regelkursus 2013-2016
Zone DS Regelkursus 2013-2016
Definition: Mærke-plads Mærke-plads kan også omfatte plads til at bomme eller stagvende. En forpligtelse til at give plads kan være mere omfattende end en forpligtelse til at holde klar. Til mærket: Så længe man ikke er ved mærket Runde mærket: når man er nødt til at begynde at dreje for at runde Overlappet med mærket og så tæt på som muligt (som følge af andre både) DS Regelkursus 2013-2016
Definition: Holde op At en båd kan ”holde noget op” betyder, at båden kan passere genstanden uden at skulle stagvende. DS Regelkursus 2013-2016
Definition: Hindring Eksempler på hindringer: Ikke hindring: Grundt vand (evt. sømærke, der afmærker dette) Opankret eller kæntret båd Konkurrent med retten til vejen Forbudte områder iflg. sejladsbestemmelser Ikke hindring: Alt, der kan undgås med en mindre kursændring inden for en skroglængdes afstand, f.eks. en almindelig fiskebøje. DS Regelkursus 2013-2016
Afsnit C Indeholder tre regler (18, 19 og 20), som fastlægger begrænsninger for båden med retten til vejen De tre regler gælder kun ved mærker og hindringer DS Regelkursus 2013-2016
Regel 18.1: hvornår gælder reglen Regel 18 kan blive ”tændt” eller ”slukket” i løbet af en mærkerunding – evt. flere gange. DS Regelkursus 2013-2016
Situationer, hvor regel 18 ikke gælder DS Regelkursus 2013-2016
Regel 18.2: Give plads; holde klar Overlap – grundregel Overlap/ikke overlap ved zonen Bryde overlap/stagvende i/forlade zonen Bryde/etablere overlap sent Ikke i stand til at give plads DS Regelkursus 2013-2016
Regel 18.2(a): Overlap-grundregel DS Regelkursus 2013-2016
Regel 18.2(a): Overlap-grundregel Når bådene kommer ind i zonen, har den indvendige båd ret til at sejle til mærket selv om den skal holde klar DS Regelkursus 2013-2016
21: Frifindelse DS Regelkursus 2013-2016
Regel 18.2(a): Overlap-grundregel DS Regelkursus 2013-2016
Regel 18.2(a): Skal man runde? DS Regelkursus 2013-2016
Regel 18.2(a): Plads til runding DS Regelkursus 2013-2016
Ved startmærke DS Regelkursus 2013-2016
18.2(a): Ved start eller mål DS Regelkursus 2013-2016
18.2(b+c): Overlap ved zonen DS Regelkursus 2013-2016
18.2(b+c): Intet overlap ved zonen DS Regelkursus 2013-2016
18.2(b+c): Intet overlap ved zonen DS Regelkursus 2013-2016
Forhold mellem afsnit A og regel 18 I nogle situationer gælder flere regler I eksemplet 10 og 18.2(b) Reglerne stiller forskellige krav til bådene Holde klar Give plads ved mærke DS Regelkursus 2013-2016
Forhold mellem afsnit A og regel 18 Når flere regler gælder, kan en båd med en rettighed bryde en anden regel Her bryder Blå regel 10, men den frifindes ikke, fordi den tager mere plads end den har ret til: den sejler ikke til mærket DS Regelkursus 2013-2016
18.2(d): Bryde/etablere overlap sent DS Regelkursus 2013-2016
18.2(e): Ikke i stand til at give plads DS Regelkursus 2013-2016
Regel 18.3: Stagvende ved et mærke DS Regelkursus 2013-2016
Regel 18.3: Stagvende ved et mærke DS Regelkursus 2013-2016
Regel 18.4: Bomning DS Regelkursus 2013-2016
Regel 19: Passere en hindring Denne regel handler kun om hindringer DS Regelkursus 2013-2016
Regel 19.2(c): Fortsat hindring? DS Regelkursus 2013-2016
Regel 19.2(c): Fortsat hindring DS Regelkursus 2013-2016
Regel 20: Plads til at stagvende DS Regelkursus 2013-2016
Regel 20.1: Plads til at stagvende DS Regelkursus 2013-2016
Regel 20.1: Plads til at stagvende DS Regelkursus 2013-2016
Regel 21: Frifindelse DS Regelkursus 2013-2016
Regel 20.3: Begrænsninger DS Regelkursus 2013-2016
Afsnit D Tre andre regler (22, 23 og 24) om forholdet mellem både To af dem (22 og 23) gælder forud for reglerne i afsnit A DS Regelkursus 2013-2016
Regel 22 DS Regelkursus 2013-2016
Regel 23 og 24 Regel 23: Kæntret, til ankers eller på grund; i færd med en redningsmanøvre disse både skal man holde klar af. Regel 24: Genere andre både en båd, som ikke kapsejler, må ikke genere en båd som kapsejler, en båd må ikke med forsæt genere en båd, som er i færd med at tage en straf eller er på et andet ben af banen. Den skal sejle rigtig kurs DS Regelkursus 2013-2016