University College Sjælland

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Kollegavejledning i teori
Danmark 3.0.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Undervisning i ”Relation”
Informationskompetence i praksis
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Behovet for en ny didaktik i skolen: ansatser til en didaktik 2.0
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Læringscentret og nye vejledningsformer
Grundlæggende IT, niveau G
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Læremidler i praktikken
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Anslag: ”Søgehistorier”.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Digitalisering og medialisering
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Digitalisering og medialisering
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
På vej mod en ny læremiddelkultur i skolen
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Blended Learning - en introduktion
IT i undervisningen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Lærermiddelkultur(er)?
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Kollegavejledning og fælles mål
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
Evalueringsperspektiver
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
GNU - projektet projektmetode og design
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Kompetencehjulet UC Syds IKT kompetence projet For projektbeskrivelsen, se IT- og TelestyrelsenIT- og Telestyrelsen Direkte link til projektbeskrivelsenprojektbeskrivelsen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
MEDIEPÆDAGOGISK VEJLEDNING. Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
Mette Hermann og Jette Hannibal Rødkilde Gymnasium – 8. Marts 2012 Psykologi og it Didaktiske og pædagogiske udfordringer og muligheder.
Digital Didaktisk Design
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
It i folkeskolens matematikundervisning
Præsentationens transcript:

University College Sjælland IT i skolen – IT i fagene – hvad betyder nye frit tilgængelige læringsressourcer og kravet om IT-integration i fagene for skolen i dag? Karsten Gynther Videncenterchef Educationlab University College Sjælland kgy@ucsj.dk OPLÆG findes på: http://didaktik20.wikispaces.com/

De største didaktiske udfordringer for skolen i vidensamfundet jf De største didaktiske udfordringer for skolen i vidensamfundet jf. The Horizon report 2011 Overfloden af frit tilgængelige internetbaserede ressourcer og netværk betyder at information er alle vegne og evnen til at skabe mening og vurdere troværdigheden af information er afgørende. De nye muligheder for adgang til viden udfordrer gængse undervisnings- og arbejdsformer. Alle forventer at kunne lære hvornår de vil og hvor de vil gennem let og ubegrænset adgang ikke kun til netbaseret information men også til muligheden for at få hjælp fra sociale netværk. De teknologier vi bruger er i stigende grad ”cloudbaserede” – elever/studerende er lige glade med hvor indhold er lagret og hvilke device, der benyttes for at få adgang til viden. Elever/studerende arbejder i stigende grad sammen. Kollaborative forfatterskaber, publiceringsmåder og videndelende fællesskaber breder sig, men der er ikke udviklet nye evaluerings- og krediteringsværktøjer, som kan matche de nye måder at producere viden på. http://www.nmc.org/pdf/2011-Horizon-Report.pdf

En søgehistorie

Skolen i vidensamfundet Nye web 2.0 praksisformer Nye læremiddelkulturer Fraværet af en didaktik som kan matche skolens udfordringer

Skolens web 2.0 praksis ”Web 2.0” er i skolen en markør – et skel mellem de innovative og dem der er bagud” Alle lærere og stort set alle elever deltager i dag i en web 2.0 praksis. Nogle praksisformer er anvendt af alle lærere og stort set alle elever – nogle er lige begyndt at trænge ind i skolens hverdag

Skolens web 2.0 praksis Web 2.0 medier: Indholdet er brugergenereret Brugerne har fraskrevet sig kommercielle rettigheder til indholdet Det er legitimt at bruge hele eller dele af indholdet i nye indholdsformer og kontekster Indholdet er digitalt medieret

Produktion og videndeling Kommunikationsformer Samleformer Produktion og videndeling Re-mediering Kommunikationsformer Søgeformer

Nye læremiddelkulturer

Udfordringer/problemer i skolens didaktiske design i dag: Nye former for adgang til viden betyder at eleverne også bliver didaktiske designere i skolen – en proces som ofte ikke er transparent for læreren. Der er en usamtidighed mellem de mål skolen stiller – elevernes mulighed for adgang til viden og skolens evalueringsformer Der er opstået nye vidensprodukter (elevprodukter) (kollaborative og re-medierede produkter) men skolen mangler evalueringsværktøjer. Nye digitale kompetencer fordres hos eleverne i form af informationskompetencer, didaktiske kompetencer og re-medieringskompetencer. Eleverne mangler stilladsering når de arbejder på nettet. Undervisningens organisering i tid er utidssvarende og matcher ikke behovet for transparens med henblik på passende lærerfeedback. Der er behov for en ny didaktik og nye didaktiske designs – en didaktik 2.0 Didaktik 2.0 Karsten Gynther 03.04.2017

Didaktik 2.0 – en planlægnings- og refleksionsmodel Læringsaktiviteter Undervisningsloop Lærerens didaktiske design: Elevernes didaktiske design Stilladsering Vidensmål Evaluering Vidensprodukter Adgang til viden Didaktik 2.0 Karsten Gynther

Vidensprodukter 1.0 og 2.0 Vidensprodukter 1,0 2.0 Indhold Indholdet er produceret fra ”bunden” af Indholdet er remedieret dvs. et målrettet remix af eget og andres indhold Produktions-former Produktion, indsamling, redigering og formidling af selvstændige data Kombination af 1,0 former med vidensdelende processer Udbredte IT-teknologier i skolen Digitale værktøjsprogrammer Digitale værktøjsprogrammer og web 2.0 medier. Indholds-producenter Individ (eleven) Fællesskaber (Elevsamarbejde eller elever + brugere af web 2.0 videndelende platforme og/eller kommercielle læremiddelproducenter) Afsender Eleven Eleven/eleverne som repræsentant for et videndelende fællesskab Modtagere Læreren Læreren, eleverne, deltagerne i en videndelingskultur Produktmål Dokumentation af kvaliteten af elevernes videnstilegnelse Dokumentation af kvaliteten af elevernes deltagelse i vidensudvekslende processer Produkter Selvstændigt kommunikerende artefakter Videndelingsmiljøer, Facilitering af andres videndelingsaktiviteter, Deltagelse i videndelings-aktiviteter, Metakommunikerende produkter

Vidensprodukter 1.0 og 2.0 Vidensprodukter 1,0 2.0 Indhold Indholdet er produceret fra ”bunden” af Indholdet er remedieret dvs. et målrettet remix af eget og andres indhold Produktions-former Produktion, indsamling, redigering og formidling af selvstændige data Kombination af 1,0 former med vidensdelende processer Udbredte IT-teknologier i skolen Digitale værktøjsprogrammer Digitale værktøjsprogrammer og web 2.0 medier. Indholds-producenter Individ (eleven) Fællesskaber (Elevsamarbejde eller elever + brugere af web 2.0 videndelende platforme og/eller kommercielle læremiddelproducenter) Afsender Eleven Eleven/eleverne som repræsentant for et videndelende fællesskab Modtagere Læreren Læreren, eleverne, deltagerne i en videndelingskultur Produktmål Dokumentation af kvaliteten af elevernes videnstilegnelse Dokumentation af kvaliteten af elevernes deltagelse i vidensudvekslende processer Produkter Selvstændigt kommunikerende artefakter Videndelingsmiljøer Metakommunikerende produkter Den ”flerstemmige elevtekst”

Didaktik 2.0 – en planlægnings- og refleksionsmodel Læringsaktiviteter Undervisningsloop Lærerens didaktiske design: Elevernes didaktiske design Stilladsering Vidensmål Evaluering Vidensprodukter Adgang til viden Didaktik 2.0 Karsten Gynther

Evaluering: Slutprodukter og metakommunikerende produkter I skolen i vidensamfundet må evaluering også have fokus på, hvordan slutproduktet er produceret og hvem der har bidraget med hvad. Dette kan gøres ved, at evaluering i skolen altid består i en vurdering af kvaliteten af to typer af produkter, som eleverne skal producere: slutprodukter og metakommunikerende produkter. Elevprodukter produceret af flere elever sammen skal være ”flerstemmige elevtekster”. Didaktik 2.0 Karsten Gynther

Et meta-kommunikerende produkt kan f.eks. være: Supplerende mundtlige redegørelser Indgå som en integreret del af slutproduktet (f.eks. som en ekstra metakommenterende tekst i produktet) Som supplerende selvstændige produkter (f.eks. i form af portfoliomapper el.lign.) Gennem dokumentationsteknikker (f.eks. ved at eleven logger og samler deltagelse i forskellige web 2.0 medier f.eks. blogindlæg, chatdiskussioner, lister over anvendte links og indsamlede ressourcer mv.) Didaktik 2.0 Karsten Gynther

Evaluering Og karakteren er… Konkret skal eleven kunne redegøre for og læreren evaluere følgende: Anvendelse af Information (informationskompetence) Hvordan har i undersøgt om de informationer I har fundet på nettet er korrekte? Hvilke kilder til informationsindsamling har I anvendt? Har jeres valg af kilder været hensigtsmæssige? Valg af ressourcer (didaktisk kompetence) Hvilke ressourcer og læremidler har I anvendt. (Som minimum skal ressourcelisten fremgå af slutproduktet) Hvad er de lærerudvalgte læremidler brugt til og hvad har i brugt ressourcerne fra nettet til? Fortæl med udgangspunkt i en eller flere ressourcer fra nettet, hvad de fagligt har bidraget med i dette forløb. Brug af re-mix (re-medieringskompetencer) Hvilke dele af jeres produkt har I produceret helt fra bunden? Hvilke dele er hentet fra nettet eller andre medier og kopieret eller redigeret direkte ind i produktet? Hvordan kan I dokumentere, at I ikke har krænket nogen ophavsrettigheder? Hvor oplever I, at I har lavet et spændende re-mix af andres indhold og eget indhold i jeres produkt? Og karakteren er…

Den flerstemmige elevtekst Iagttagelse: Når grupper af elever sammen producerer et elevprodukt, har læreren svært ved at se, hvad den enkelte elev har bidraget med og derfor svært ved både at evaluere bidraget og give en passende feedback på den enkelte elevs bidrag. Dette ses bl.a. ved elevfremlæggelser. Didaktik 2.0 Karsten Gynther

Den flerstemmige elevtekst Er et elevprodukt med flere ekspliciterede og læsbare elevstemmer (forfattere). Hver elevs bidrag skal fastholdes og kvaliteten kunne aflæses i det fælles produkt. Den ekspliciterede flerstemmige elevtekst er en ”flerfarvet” tekst, hvor hver farve har en betydning, og hvor farvernes samspil danner en ny tekst. Didaktik 2.0 Karsten Gynther

”Den flerstemmige elevtekst” kan være analog eller digital Et eksempel på en analog ”flerstemmig elevtekst”: ”Mødet på midten” (fra kooperativ learning) Didaktik 2.0 Karsten Gynther

Flerstemmige digitale elevtekster Flerfarvede bidrag i en wordtekst eller i andre traditionelle værktøjer. Bidrag i Google.docs dokumenter I typewithme www.typewith.me kan eleverne producere fælles tekster på nettet med hver deres farve og samtidig chatte (metakommunikere) om teksten. Lærer opretter f.eks. urler og formulerer kollaborative opgaver og evaluerer de forskellige stemmer. Didaktik 2.0 Karsten Gynther

Didaktik 2.0 – en planlægnings- og refleksionsmodel Læringsaktiviteter Undervisningsloop Lærerens didaktiske design: Elevernes didaktiske design Stilladsering Vidensmål Evaluering Vidensprodukter Adgang til viden Didaktik 2.0 Karsten Gynther

Undervisningens organisering i tid, aktiviteter og roller Klassisk emnearbejde Almindelig undervisning (Uge 1) Elevarbejde (Uge 2) Evaluering Didaktik 2.0 Karsten Gynther

Didaktisk design for skolen i vidensamfundet Opstart Formidlingsloop Elevarbejde Evalueringsloop Vejledningsloop / Didaktik 2.0: Undervisningsloop Summativ evaluering Didaktik 2.0 Karsten Gynther

IT integration i fagene Ny undersøgelse fra Læremiddel.dk: Barrierer og potentialer for integration af IT i fagene i Slagelse Kommune http://www.laeremiddel.dk/media(13758,1030)/Barrierer_og_potentialer_for_integration_af_it_i_folkeskolens_fag_i_Slagelse_Kommune.pdf

Undersøgelsens genstand: Hvilke kompetencer er en forudsætning for at læreren kan integrere it i sit fag? Hvordan har lærere – som har disse kompetencer – tilegnet dem? Hvilke kompetenceudviklingsstrategier anvendes kommunalt og hvordan vurderer skolens aktører disse strategier? 03.04.2017

Fælles Mål – undersøgelsens baseline 03.04.2017

Fælles Mål – undersøgelsens baseline Fra fælles mål i dansk, lærervejledning: Læsning af multiple tekster som belyser samme tema fra forskellige synsvinkler, giver eleverne muligheder for at skaffe sig dybere og mere fuldstændig forståelse af det givne tema. Som lærer må man forholde sig til denne opgave – og være åben over for den intertekstuelle læsekompetence, som arbejdet med webtekster, skærmtekster – digitale tekster i bred forstand fordrer. 03.04.2017

Fælles Mål – undersøgelsens baseline Fra fælles mål i matematik, lærervejledning: It anvendes som hjælpemiddel i problemløsning og anden opgaveløsning. Med redskaber som CAS-programmer, dynamiske geometriprogrammer, funktionsprogrammer og regneark åbner der sig nye muligheder i arbejdet med matematik. 03.04.2017

Fælles Mål – undersøgelsens baseline Fra fælles mål i engelsk, lærervejledning: Internettet giver engelsklæreren mulighed for fx at • få adgang til store mængder materiale til stort set alle emner på engelsk. Dette materiale kan fx findes på Wikipedia eller Simple English Wikipedia • supplere undervisningen med aktuelle artikler fra aviser og tidsskrifter fra hele verden • hente noveller, digte, sangtekster, filmanmeldelser og eventyr til brug i undervisningen • få adgang til store mængder af elevproducerede tekster fra en mængde lande – og dermed også adgang til, at danske elevers tekster kan få en ægte modtager • få kontakt til skoler i hele verden • forberede virkelige eller virtuelle rejser rundt i verden ved hjælp af de oplysninger, kort, artikler og reklameindslag, der ligger på nettet. 03.04.2017

Forudsætninger for at realisere Fælles Mål Et opdateret fagsyn En fagdidaktisk kompetence En undervisningspraktisk kompetence Tilstrækkelige teknologiske ressourcer En professionsfaglig kompetence 03.04.2017

Læremiddelkompetence I den professionsfaglige kompetence indgår en faglig læremiddelkompetence – knyttet til tre typer af fagspecifikke digitale læremidler: Gratis, netbaserede, faglige ressourcer, Fagspecifikke digitale værktøjer og programmer, Digitale fagsystemer med abonnement. 03.04.2017

Kompetenceudviklingsstrategier i skolen i dag? Hvordan har de lærere, som allerede har denne professionsfaglige kompetence tilegnet sig den? Hvordan spredes denne viden til andre kollegaer på skolerne? og hvordan arbejder skolen systematisk og strategisk med at understøtte dette? 03.04.2017

Kompetenceudvikling – strategier og resultater Lærernes uformelle strategier: At søge og eksperimentere selv Deltagelse i netbaserede, faglige fora og websites Uformel kollegial videndeling på skolen Skolens formaliserede støtte- og videndelingsstrukturer: Kurser It-vejleder funktionen Skolebiblioteket De faglige vejledere Fagudvalg/fagteams 03.04.2017

En vision om et fagligt videncenter i skolen En skoleleder formulerer en vision for et helt andet pædagogisk servicecenter på denne måde: ”Det skal være et sted, hvor man kan gå hen for at få noget faglig-didaktisk sparring - på sit fag. Det skulle et skolebibliotek som videncenter bygges op omkring. De kapaciteter har jeg nok på skolen i dag, men det er ikke organiseret således at det er naturligt dér, man søger hen. Vi har ikke organiseret den viden på skolen. Lærerne finder selv nogle sprækker hvor de kan finde den nødvendige viden. Men det kunne være lækkert, hvis jeg kunne sige til dem; du skal gå derhen”. (Skoleleder) 03.04.2017

Tre fremtidige scenarier for skolebiblioteket: 1. Skolebiblioteket som det centrale læringscenter for udvikling i skolen. 2. Skolebibliotekaren som funktion udfases og forvalterfunktionen af læremidler overgår til ikke læreruddannet arbejdskraft. 3. Skolebiblioteket nedlægges og erstattes af to selvstændige enheder og aktiviteter: A) et kulturcenter eller en række kulturelle aktiviteter B) et læremiddelcenter. 03.04.2017

Skolebiblioteket nedlægges og erstattes af et kulturcenter og et læremiddelcenter Skolebibliotekets to opgaver A) kulturbenet og B) mediebenet – uddifferentieres: skolebibliotekets ”ene ben” kan udskilles i et kulturcenter eller i en række kulturelle aktiviteter, som ikke nødvendigvis behøver at være orienteret om skolebiblioteket som fysisk rum. Skolens fysiske og virtuelle læremiddelsamling (herunder også links til ressourcer på nettet) kan samles i et læremiddelcenter, som kunne være et fysisk og virtuelt fagmiljø, der dækker alle skolens fag - og hvor de vejledere, som varetager vejledningsopgaverne i læremiddelcenteret, er et netværk af faglige vejledere eller andre lærere med samme faglige kompetencer. 03.04.2017

Kompetenceudvikling – strategier og resultater Lærernes uformelle strategier: At søge og eksperimentere selv Deltagelse i netbaserede, faglige fora og websites Uformel kollegial videndeling på skolen Skolens formaliserede støtte- og videndelingsstrukturer: Kurser It-vejleder funktionen Skolebiblioteket De faglige vejledere Fagudvalg/fagteams 03.04.2017

Læs mere Gynther, Karsten (red) (2010): Didaktik 2.0 - Læremiddelkultur mellem tradition og innovation. Akademisk forlag Christiansen, Rene og Gynther, Karsten (2011): Barrierer og potentialer for integration af IT i skolefagene i Slagelse Kommune. Læremiddel.dk http://www.laeremiddel.dk/media(13758,1030)/Barrierer_og_potentialer_for_integration_af_it_i_folkeskolens_fag_i_Slagelse_Kommune.pdf