Fælles Mål 2009 – konklusioner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Advertisements

Matematik og IT Helsingør Den 4. august.
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Undervisningsevaluering i matematik
Velkommen til workshoppen
Cosinusrelationerne De sidste formler i skal kunne er cosinusrelationerne eller Den udvidede Pythagoras’ sætning som den også kaldes. I modsætning til.
Sinus og Cosinus.
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Grundlæggende IT, niveau G
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Sigrid .
F 45. Lad os se på et konkret eksempel… 45° 10 m 20 cm 8 m 5 m 2 m 3 m HOV!Der mangler jo noget… Øjenhøjden er 2m 20 cm = 10m 20 cm = 1000cm 20 : 1000.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Overvej, at trekanterne DOKD og DOFG er ensvinklede
Målorienteret og differentieret undervisning
Tværfagligt projekt med matematik og billedkunst
Elevaktiverende undervisning
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Workshop Helsingør den 4. august.
Sinusrelation Cosinusrelation
Pythagoras beviser.
Regn med sinus, cosinus og tangens i retvinklede trekanter
Mundtlig fremlæggelse
Matematik 10. klasse.
Trigonometri cos, sin & tan
UCN Aldersspecialiseringerne. Hvad står der i studieordningerne Under afsnittet ”Deltagelsespligt” I løbet af studieåret udarbejdes der 4 fagdidaktiske.
Sinus, cosinus og tangens
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Trigonometrisk Lommeregner
Evaluering MATEMATIK Hvad har vi lavet? Hvad mener I om undervisningen?
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Årsplan – en kort en lang
FFM og årsplaner Vemmedrup
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Trigonometri – 6. og sidste forløb i 10G
Pythagoras Et bevis IM.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Gunslevholm Torsdag den 19. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelssen UCSJ 1
Matematik og IT Læringscenter Randers v.fagpiloterne i Matematik.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Geometri i Plan og Rum Pointer.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Matematikkens dag Andreas mogensen.
Naturfag.
Trekanter Lars A. Clark.
Program Torsdag den 12. april HTX
Velkommen til fagligt samspil
Hvis det i trekant ABC gælder, at vinkel C = 90º, er a2 + b2 = c2
Præsentationens transcript:

Fælles Mål 2009 – konklusioner Stormøde 2010 – Trigonometri – nyt område i grundskolens matematik? Kort præsentation Fælles Mål 2009 – konklusioner Hvilke trigonometriske elementer vægter vi Enhedscirklen – forstå cosinus, sinus og tangens Forløb på Ungdomsskolen Debat – gode forslag Jacob Ø. Hansen – Steen Demuth

Stormøde 2010 – Trigonometri – nyt område i grundskolens matematik? Fælles mål 2009 - matematik Matematiske emner: I arbejdet med geometri at: arbejde undersøgende med enkel trigonometri i forbindelse med retvinklede trekanter og beregne sider og vinkler Jacob Ø. Hansen – Steen Demuth

Stormøde 2010 – Trigonometri – nyt område i grundskolens matematik? Matematiske emner: i arbejdet med tal og algebra: arbejde undersøgende med enkel trigonometri i forbindelse med retvinklede trekanter og beregne sider og vinkler Jacob Ø. Hansen – Steen Demuth

Stormøde 2010 – Trigonometri – nyt område i grundskolens matematik? Matematiske emner: På tredje trin: 7. – 9. klassetrin: Hvor man på mellemtrinnet fx kan arbejde med at finde højden af en flagstang ved at måle afstanden hen til den og vinklen op til toppen og derefter tegne i et passende målestoksforhold, så kan man nu med samme konkrete udgangspunkt beregne højden vha. af trigonometri. Det er vigtigt, at arbejdet med trigonometri knyttes tæt til konkrete aktiviteter, så det bliver tydeligt, at det er en bekvem beregningsmåde, der knytter vinkler og sider i en retvinklet trekant sammen. Arbejdet med målestoksforhold, ligedannethed og kongruens danner baggrund for trigonometrien, der bygger på elevernes undersøgelser af sammenhængen mellem vinkler og sidelængder i retvinklede trekanter. It og lommeregner indgår i dette arbejde, hvorimod der ikke sigtes på anvendelse af tabeller. Jacob Ø. Hansen – Steen Demuth

Stormøde 2010 – Trigonometri – nyt område i grundskolens matematik? Matematiske emner: På fjerde trin: 10. klassetrin: Arbejdet med undersøgelser og eksperimenter vægtes generelt højt i geometrien, og der sigtes igennem forløbet i højere og højere grad på elevernes evne til at systematisere, generalisere og argumentere. Arbejdet med målestoksforhold, ligedannethed og kongruens danner baggrund for trigonometrien, der bygger på elevernes undersøgelser af sammenhængen mellem vinkler og  sidelængder i retvinklede trekanter. It indgår i dette arbejde, hvorimod der ikke sigtes på anvendelse af tabeller. Det er vigtigt, at arbejdet med trigonometri knyttes tæt til konkrete aktiviteter, så det bliver tydeligt, at det er en bekvem beregningsmåde, der knytter vinkler og sider i en retvinklet trekant sammen. Hvor man på mellemtrinnet fx kan arbejde med at finde højden af en flagstang ved at måle afstanden hen til den og vinklen op til toppen og derefter tegne i et passende målestoksforhold, så kan man nu med samme konkrete udgangspunkt beregne højden vha. af trigonometri. Jacob Ø. Hansen – Steen Demuth

Stormøde 2010 – Trigonometri – nyt område i grundskolens matematik? Ligedannethed - http://www.emu.dk/elever7-10/fag/mat/geogebra/ligedannede.html Enhedscirklen - http://www.emu.dk/elever7-10/fag/mat/geogebra/stor_enhed.html Arbejd med enhedscirklen i par: Forklar hinanden hvordan sinus, cosinus og tangens udvikler sig i Vinkelrummet 0 – 90 grader. Hvilken sammenhæng er der mellem ordnede par i et koordinatsystem Og cosinus - sinus Jacob Ø. Hansen – Steen Demuth

Stormøde 2010 – Trigonometri – nyt område i grundskolens matematik? Trigonometrisk elementer: retvinklede trekanter http://www.youtube.com/watch?v=EcllSOBtH9E Jacob Ø. Hansen – Steen Demuth

Stormøde 2010 – Trigonometri – nyt område i grundskolens matematik? Trigonometrisk elementer: Arealberegninger for vilkårlige trekanter: C A a B b c Jacob Ø. Hansen – Steen Demuth

Stormøde 2010 – Trigonometri – nyt område i grundskolens matematik? Trigonometrisk elementer: Sinusrelationerne: C A a B b c Jacob Ø. Hansen – Steen Demuth

Stormøde 2010 – Trigonometri – nyt område i grundskolens matematik? Resume Skal: arbejde med trigonometri på 3. og 4. trin. Arbejde undersøgende, konkrete aktiviteter m. udgangspunkt i retvinklede trekanter. Kunne bestemme vinkler og sider. Kan: emnet kan udvides med arealberegninger og anvendelse af sinusrelationer til bestemmelse f.x. af afstande, landmåling o.a. Jacob Ø. Hansen – Steen Demuth

Trigonometri i 10. klasse – Silkeborg Ungdomsskole Stormøde 2010 – Trigonometri – nyt område i grundskolens matematik? Trigonometri i 10. klasse – Silkeborg Ungdomsskole Med udgangspunkt i materialet ”Ny Trigonometri” Forløb, 5x2 lektioner: Opstart med gruppearbejde om konkrete aktiviteter, byg en pyramide og en kasse, beregn… Pythagoras genopfriskes/introduceres og anvendes. Fælles mundtlig evaluering. Højdemåling; Målinger foretages, højden findes ved tegning og trigonometrisk beregning. ”Derfor er trigonometri smart.” Kort fremlæggelse fra hver gruppe. Enhedscirklen, en introduktion. Nødvendig i forsøget på at forklare, hvad fx tangens er. Applet fra EMU anvendt, forsøg med at tegne enhedscirklen og komme med bud på Cosinus, sinus og tangens til en bestemt vinkel, efterprøvning i appletten og med lommeregneren. Henvisninger til opslagsbogen med de relevante formler. Introduktion til Geogebra og øvelser i programmet, EMU – Geogebra. IT inddrages som et anvendeligt redskab. Kan desuden benyttes til prøven. Arealberegning med trigonometri , samt drivhuset og Keopspyramiden. ½ab*sin C anvendes . Links: www.matematikopgaven.dk www.emu.dk Jacob Ø. Hansen – Steen Demuth

Stormøde 2010 – Trigonometri – nyt område i grundskolens matematik? Geogebra – et eksempel Jacob Ø. Hansen – Steen Demuth