Græsk skulpturkunst
Materiale En skulptur kan være udført i: terrakotta (uglaseret lertøj brændt ved lav temperatur) kalksten marmor bronze I enkelte tilfælde kan skulpturen være beklædt med elfenben og guld "Venus fra Willendorf", i kalksten, 25 000 - 20 000 f. De tre gratier, marmor, 1814-17
Teknik i stenmaterialer Udgangspunktet er en blok af sten I begyndelsen følger man et ægyptiske proportionssystem og hugger ind fra alle fire sider, og resultatet er en ret kvadratisk skulptur Senere laves først en model i et materiale, der er let at forme Målene overføres derpå til stenblokken, og skulpturen frilægges Til sidst bemales store dele af skulpturen
Fundet i Poseidon-tempel på øen Sunion Arkaisk tid: 700 - 480 Træk: Frontal stilling (ses forfra) Vægten ligeligt fordelt på begge ben Det ene ben foran det andet Ingen bevægelse i kroppen Det arkaiske smil Mandelformede øjne Store blomkålsører Perlekrøllet hår Stiliserede, gentagne formler for øre, navle, knæ, hår Den orientaliserende stil Kouros, marmor, 3m høj ca. 600 Fundet i Poseidon-tempel på øen Sunion
Arkaisk tid: 700 - 480 Træk: Frontal stilling (ses forfra) Vægten ligeligt fordelt på begge ben Det ene ben foran det andet Ingen bevægelse i kroppen Det arkaiske smil Mandelformede øjne Store blomkålsører Perlekrøllet hår Stiliserede, gentagne formler for øre, navle, knæ, hår Den orientaliserende stil Peploskore ca. 530
Arkaisk tid: 700 - 480 Kouros ca. 540 indgraveret i soklen: ”Stå og sørg ved den døde Kroisos grav, dræbt af den vilde Ares på frontlinjen ” Aristodikos Marmor, circa 500 B.C. 1.95m høj Navnet Aristodikos er indgraveret i statuens sokkel
Arkaisk tid: 700 - 480 Kore, Akropolis, Athen, ca. 520-510 BC Akropolis Museum, Athen Kore, Akropolis, Athen, ca. 500 BC Akropolis Museum, Athen Euthydikos Kore, Akropolis, Athen, ca. 490 BC Akropolis Museum, Athen
Tidlig klassisk tid: 480 - 450 Træk: Kontrapost stilling: Modstilling i hoften med vægten på det ene ben Mere naturlig stilling & bevægelse Den idealiserende stil Ansigtsudtryk: ingen smil eller følelser Streng stil Kritios-drengen c. 480 B.C. Akropolis, Athen marmor
Tidlig klassisk tid: 480 - 450 Træk: Kontrapost stilling: modstilling i hoften med vægten på det ene ben Mere naturlig stilling & bevægelse Den idealiserende stil Ansigtsudtryk: ingen smil eller følelser Streng stil Metope fra Zeustemplet i Olympia Herakles og Tyren fra Kreta
Doryphoros, Spydbæreren, marmor, ca.450 BC (Vatikan Museum) Højklassisk tid: 450 - 400 Træk. Den rige stil: en let, ubekymret stil Draperiet som formelt virkemiddel: vindblæst, tætsiddende, folder, ”wet look” silke kom på markedet dragt: chiton Kontrapoststillingen får sin klassiske form: chiasme: et ben spændt/afslappet, modsat arm spændt/afslappet Bevægelsen ses op gennem kroppen Doryphoros, Spydbæreren, marmor, ca.450 BC (Vatikan Museum)
Højklassisk tid: 450 - 400 Træk. Den rige stil: en let, ubekymret stil Draperiet som formelt virkemiddel: vindblæst, tætsiddende, folder, ”wet look” silke kom på markedet dragt: chiton Kontrapoststillingen får sin klassiske form: chiasme: et ben spændt/afslappet, modsat arm spændt/afslappet Bevægelsen ses op gennem kroppen Athena og Marsyas af Myron (Vatikan-museet) marmor, kopi af original fra det 5. årh. f.Kr.
Hellenistisk skulpturkunst: 400 - 50 Træk: mere naturalistisk gengiver følelser mere bevægelse i kroppen clair-obscur-virkning med vægten på det maleriske i stedet for det plastiske i skulpturen Allegorier og personifikationer af abstrakte begreber som: kærligheden, begæret, freden, angsten osv. Afrodite, Pan og den lille vingede Eros
Beskrivelse af en skulptur 1. Beskriv hvad du ser: Hvad er skulpturen lavet af? Er den beregnet til at stå frit el. indgå i en bygning? Stilling: Frontal? Kontrapost? Chiasme? Andet? Beskriv hoved, krop, arme, ben, torso Nærmere beskrivelse: Hoved/ansigt: udtryk, træk, frisure, form mm. Komposition (fx: ’usynlige’ linjer) og bevægelse? Andre detaljer? 2. Dater skulpturen 3. Perspektiver: kan den sættes i en større helhed? (samfund – religion – historie – et tekststed)
Ars longa, vita brevis est! RB