Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skulptur Fra dengang til nu

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skulptur Fra dengang til nu"— Præsentationens transcript:

1 Skulptur Fra dengang til nu
Motiver – Formssprog - Teknik

2 Anubis 1403 f.Kr f.Kr., 18. dynasti, Amenophis IIIs regeringstid, f.Kr. Diorit, H. 160 cm. Guden Anubis havde en fremtrædende rolle i ægypternes dødetro. Han var gravens beskytter, balsameringens gud og de dødes fører til det hinsides. I Dødebogen optræder han ved den dødes side under dødedommen, hvor hjertet vejes mod retfærdighedens fjer. Statuen viser Anubis som en tronende mand med sjakalhoved, paryk og kilt. I hånden holder han tegnet for liv, ankh. Med indskrifter på tronen vier kong Amenophis III ( f.Kr.) statuen til "Anubis i Luxortemplet". statisk, frontal, tung, stor understøttelsesflade

3 Han lavede tre versioner af Kysset
Marmor, h: 197 cm De dramatiske fortællinger i Dantes Guddommelige Komedie blev for Rodin af helt central betydning. Det var her han tog udgangspunkt i sit arbejde med Helvedesporten, en enorm fløjdør i bronze, bestilt af den franske stat til et aldrig opført museum for dekorativ kunst. Han lavede tre versioner af Kysset Temaet er den illegitime kærlighed mellem Paolo og hans svigerinde Francesca – i det øjeblik, da de under læsningen af en romance genkender – og følger – deres egen lyst. Det dør de af! Marmor, h: 197 cm.Dantes Guddommelige Komedie var blevet en renæssancebegejstret tids genoplivede litterære mesterværk, og for Rodin blev de dramatiske fortællinger af helt central betydning; han tog nemlig udgangspunkt heri til sit arbejde med Helvedesporten, en enorm fløjdør i bronze, bestilt af den franske stat til et aldrig opført museum for dekorativ kunst. Det kastede en lang række hovedværker af sig - foruden Grubleren også Skyggen og Kysset, der her ses i en af de tre versioner, der blev hugget af Rodin selv. Temaet er den illegitime kærlighed mellem Paolo Malatesta og hans svigerinde Francesca da Rimini, og Rodin har valgt at vise det øjeblik, da de under læsningen af en romance genkender og giver efter for deres egen lyst. Kysset besegler deres skæbne - den bedragne ægtemand griber dem på fersk gerning og dræber dem. Deres straf er evigt at fastholdes i Helvedes anden kreds, hvor de hvirvles afsted af en uophørlig storm. Rodin arbejdede skulpturelt med en michelangelosk inspireret modstilling af det rå og det fint forarbejdede, og denne gruppe er et af de fineste vidnesbyrd om hans metode. I stenblokken, de to sidder på, aner man den opslåede bog, de netop har læst i, og den opbyggelige historie har sammen med redegørelsen for de to kroppe appelleret til tiden - og Glyptotekets stifter, Carl Jacobsen, der bestilte den hos billedhuggeren i Den ankom til museet i 1904. Kysset. Modelleret ca. 1884, denne hugget

4 Giacometti, o.1960 Understøttelsesflade Omgivelser Sokkel Overflade
Farve Materiale Alberto Giacometti - skulptur Den schweiziske kunstner Alberto Giacometti (1901 – 1966) tegnede, malede og arbejdede med skulpturer. På Louisiana findes en enestående samling af Giacomettis skulpturer. Menneskene er lange og tynde og så spinkle at man skulle tro de næsten er ved at vælte. Alligevel står de fast på deres store fødder og sokkel. Kunstneren Alberto Giacometti modellerer sine menneskefigurer i ler, således at overfladen ikke er glat og blød, men fyldt med aftryk efter hans arbejde. Bagefter støber han dem i bronze.

5 Sokkel eller ingen sokkel Grader af abstraktion
Sokkel eller ej Sokkel eller ingen sokkel Grader af abstraktion

6 Kurt trampedach: sovende dreng i sofaen 1977

7 Skulptur modelleret i voks over ståltrådsskelet
Materialer: Træbund, ståltråd, evt. finmasket hønsenet, sort eller hvid voks Motiv: Stående figur m/k, nøgen eller med tøj, som ikke skjuler kroppen og stillingen. I vælger selv, hvordan figuren skal stå, om den er statisk eller dynamisk, i kontraposto eller i dramatisk bevægelse, med eller uden et redskab osv. Størrelse: Ca. 15 cm Formsprog: De menneskelige proportioner kan være helt naturalistisk gengivet eller lidt karikeret/surrealistisk/forvreden/ekspressiv/stiliseret. Men man skal stadig kunne se, at det er en stående menneskefigur. I skal ikke gå i detaljer med ansigtstræk, fingre, tøj o.l. I skal tage stilling til om det er lys eller mørk voks der bedst understreger figurens udtryk. Og om den skal have en stor eller lille sokkel. Tid: : Ståltrådsskelet på træplade. Voks på skelet. Stilles i kasserne i lerdepotet. 5.3.: Færdiggøres. Vælg en professionel kunstners skulptur, som du synes, du på nogle punkter kan relatere til din egen. Skriv stikord. Hvordan: Ståltråd og hønsenet bukkes og formes i den stilling, som figuren skal indtage. Sættes på træplade med heftepistol eller kramper og hammer. Justeres. Proportionerne i skelettet skal passe, inden der puttes ler på skelettet. Leret formes på skelettet: mager/buttet, muskuløs/slap, feminin/maskulin.

8 Donatello: David Italiebsk Renæssance Bronze Skulptur 1444-46

9 Michelangelo: David, 1504, Marmor
Michelangelo's David DavidMichelangelo, 1504Marble, height 434 cmGalleria dell'AccademiaMichelangelo's David, finished by Michelangelo Buonarroti in 1504 (started in 1501) is a masterpiece of Renaissance sculpture and one of Michelangelo's two greatest works of sculpture, along with the Pietà. David portrays the Biblical David at the moment that he decides to engage Goliath. This 5.17 meter (17 ft) marble statue was commissioned as a symbol of the Florentine Republic. The completed sculpture was unveiled on September

10 Edgar Degas: Danserinde med balletskørt, fjorten år. 1879-81
Sal 61 Edgar Degas Statuette. Bronze og tyll. Silkebånd i håret. H. 99 cm. Degas er først og fremmest berømt for sine skildringer af balletten og dens udøvere. Han betragtede sit arbejde med skulptur som et rent privat foretagende, beregnet til at tjene et analytisk formål på vejen mellem motiv og maleri. De mange små studier af kroppen i bevægelse eller stilstand, ballet eller hverdagssituation, er således frugter af Degas maleundersøgelser. Glyptoteket ejer et af tre eksisterende, komplette sæt af hans hele skulpturværk, støbt i bronze efter Degas død. Ingen af dem blev udstillet i kunstnerens levetid, på nær ét: denne lille ballerina, som Degas viste i voks på den sjette impressionist-udstilling i Paris Modtagelsen var blandet - materialesammenstillingen var, skønt en florerende tendens i tiden, her noget uortodoks: Degas havde skærpet kontrasten mellem realisme og kunstighed ved at kombinere voksmodelleringen med rigtigt hår, tyllskørt og silkebånd, og yderligere betonet forholdet mellem kunstigt og virkeligt ved at lukke figuren inde i en glasmontre. Inspirationen kan være kommet fra flere, hinanden ganske modsatrettede sider på én gang - Degas har givet set Madame Tussauds voksmannequiner under sine London-ophold, men også de blandt kunstnerne så populære japanske farvetræsnit kan have haft indflydelse; en af den japanske 1600-talsmester Hokusais tegninger viser en figur med samme stillingsmotiv. Edgar Degas: Danserinde med balletskørt, fjorten år

11 Danserinde med balletskørt, fjorten år Bronze, tyl og silkebånd, 98 x 35,2 x 24,5 cm Degas modellerede danserinden i voks efter en balletelev ved operaen i Paris. Værket skulle være så realistisk som muligt, så han udstyrede figuren med en rigtig stofkjole og ægte hår, købt hos en dukkemager. Det var oprindelig Degas' tanke at præsentere værket på den 5. impressionistudstilling i Men han ombestemte sig og udstillede kun en tom glasmontre, som figuren skulle have stået i. Det provokerede en del af publikum og vakte deres nysgerrighed: hvad skulle der have stået i montren? Spændingen blev udløst året efter, hvor Danserinde med balletskørt blev vist på den 6. impressionistudstilling. Degas iscenesættelse fik en overvældende effekt. Publikum og mange kritikere fandt figuren mærkelig og grim. En kritiker skrev: "Helt ærligt, hun er så grim og radmager, at man kunne skrige". For det første var man ikke vant til, at et kunstværk var så tro mod virkeligheden. For det andet levede skildringen af den unge pige slet ikke op til de klassiske skønhedsidealer, som man mente, kunsten skulle dyrke. Faktisk var der i tiden en udbredt opfattelse, at et grimt ydre var knyttet til et slet moral. På udstillingen havde Degas understreget denne sammenhæng ved at hænge en række fotografier af kriminelle op på væggen bag sin lille danserinde. Værket var således på alle måder kontroversielt og med til for alvor at gøre skulpturen moderne: det afviste de ophøjede idealer og hentede i stedet den rå virkelighed ind i kunstens verden. Degas, Edgar (Edgar-Hilaire-Germain De Gas) fransk,   Luk  

12 Utraditionelle materialer
Glasforstærket plastik, gennemsigtigt harpiks, krydsfiner og fiberglas 137 x 68,5 x 79 cm Polyester, bemalet; jern 270,0 x 250,0 x 185,0 cm Tim Noble & Sue Webster: De nye barbarer, Glasforstærket plastik, gennemsigtigt harpiks, krydsfiner og fiberglas. Niki de Saint Phalle:Nana Baloon (ellerStore Nana i bevægelse) Polyester, bemalet; jern 270,0 x 250,0 x 185,0 cm


Download ppt "Skulptur Fra dengang til nu"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google