Sydafrikas sandheds- og forsoningsproces

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Spejderidéen Spejderloven
Trygge og udviklende fængsler (og samfund) Samarbejde mellem indsatte, ansatte, ledelse, Kasper, mig og jer…
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Forretning og Ledelse lektion 7
APOLOGETIK – TROENS FORSVAR I SKAL ALTID VÆRE REDE TIL AT GIVE ET FORSVAR FOR DET HÅB I HAR. (1PET 3:15)
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Magtteori I 7. September 2005.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Konvention lokalt og konkret Hvordan får vi mest muligt ud af FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap? Fredericia 6. september 2013 Mette.
Corporate Governance Chapter 18. AMD: CEO Pay in Public and Private Firms Explain why executives might be paid more to run private companies than these.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Peter Mikkelsen Med arbejdsglæde til top præstationer.
Program Korrelation Gamma Pearsons r Regression Kausalitet 1.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Den forstærkede patient - Patientbegreber og empowerment
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Gletsjer Dannelse af is fra snekrystal til gletsjeris Kilde: Luis María Benítez.
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Udvikling af immunforsvaret
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Århus, 8. april Integral Spiritualitet - og kristen tradition
Center for Kliniske retningslinjer
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Beskæftigelsesråd Syddanmark Ove Gaardboe ”Hvornår er man syg og hvornår er man rask?” Hvor lang tid varer en influenza? Hvorfor kom de mon i dag?
Sport & fritid Customer Insight paper Kort udgave, April For dig der arbejder med e-handel indenfor sports- og fritidsindustrien.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
IKA e-tænketank 25. August 2016.
Completing secondary education
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
Introduction to synopsis writing
Facilitering af survey-processen
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
why this period? why not the same as for the international strategy
Hvor er værdien af intern kommunikation?
International Federation of Library Associations and Institutions
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
efter tomat og broccoli-sagen og efter regelændring i
Forskning i Teledialog
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
FEANTSA Policy Conference – May 31st 2019
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

Sydafrikas sandheds- og forsoningsproces En proces funderet på genoprettende retfærdighed og ubuntu? Af Christian B.N. Gade

Plan for oplægget Kort introduktion til Sydafrikas sandheds- og forsoningskommission. Hvad har TRC’s rapport at sige om ubuntu og genoprettende retfærdighed? Præsentation af to forskningsresultater. 2

De to forskningsresultater I forbindelse med Sydafrikas sandheds- og forsoningsproces opstod der nye idéer om, hvad ubuntu er, og disse nye ideer om ubuntus natur er blevet brugt som rationale om, at genoprettende retfærdighed er at foretrække frem for retributiv retfærdighed. 2) Det er en sandhed med store modifikationer, at sydafrikanske konfliktløsningspraksisser altid har været udtryk for genoprettende retfærdighed, selv om dette ofte er blevet hævdet de seneste år. 3

Målet med oplægget Jeg ønsker at nuancere påstanden, at ubuntu og genoprettende retfærdighed spillede en vigtig rolle for Sydafrikas sandheds- og forsoningskommission (TRC) efter apartheid, og at ubuntu og genoprettende retfærdighed har dybe rødder i de sorte sydafrikaneres kultur. 4

Baggrunden for TRC Aftale om amnesti Sydafrikas foreløbige konstitution fra 1993 indeholdt en aftale om, at der efter Sydafrikas første demokratiske valg i 1994 skulle være amnesti til personer, som havde begået menneskerettighedskrænkelser under apartheid. Mere specifikt står der følgende i konstitutionens efterord: ”These [the divisions and strife of the past] can now be addressed on the basis that there is a need for understanding but not for vengeance, a need for reparation but not for retaliation, a need for ubuntu but not for victimization. In order to advance such reconciliation and reconstruction, amnesty shall be granted in respect of acts, omissions and offences associated with political objectives and committed in the course of the conflict of the past” 5

Sydafrikas historie siden 1948 (Desmond Tutu) 6

Hvad siger TRC’s rapport om ubuntu og genoprettende retfærdighed? Allerede på første side i indledningen til Routledges Handbook of Restorative Justice trækkes Sydafrikas TRC frem som et eksempel på en institution, der var udtryk for genoprettende retfærdighed. TRC’s rapport på mere end 4.500 sider indeholder dog kun ét enkelt afsnit på kun seks sider om genoprettende retfærdighed (bind 1, ss. 125-131). I TRC’s rapport knyttes genoprettende retfærdighed sammen med ubuntu, hvilket tydeligt kommer til udtryk ved, at det korte afsnit om genoprettende retfærdighed har titlen ”Ubuntu: Promoting Restorative Justice”. 7

Hvad siger TRC’s rapport om ubuntu og genoprettende retfærdighed? I TRC’s rapport defineres genoprettende retfærdighed som en proces, der (citat fra Bind 1, s. 126): seeks to redefine crime: it shifts the primary focus of crime from the breaking of laws or offences against a faceless state to a perception of crime as violations against human beings, as injury of wrongs done to another person. is based on reparation: it aims at the healing and the restoration of all concerned – of victims in the first place, but also of offenders, their families and the larger community. encourages victims, offenders and the community to be directly involved in resolving conflicts, with the state and legal professionals acting as facilitators. supports a criminal system that aims at offender accountability, full participation of both the victims and offenders and making good or putting right what is wrong. 8

Hvad siger TRC’s rapport om ubuntu og genoprettende retfærdighed? Ifølge TRC, implicerede TRC’s mandat en forpligtelse på at operere i overensstemmelse med genoprettende retfærdighed. Imidlertid fremhæver kommissionen selv, at den de facto ikke opererede i overensstemmelse med genoprettende retfærdighed på alle punkter: ”Restorative justice demands that the accountability of perpetrators be extended to making a contribution to the restoration of the well-being of their victims (…) The fact that people [in South Africa] are given their freedom without taking responsibility for some form of restitution remains a major problem with the amnesty process” (Bind 1, s. 131). 9

Hvad siger TRC’s rapport om ubuntu og genoprettende retfærdighed? TRC’s rapport indeholder følgende korte forklaring på, hvad ubuntu er: ”Ubuntu, generally translated as ’humanness’, expresses itself metaphorically in umuntu ngumuntu ngabantu – ’people are people through other people’. In the words of Constitutional Court Justice Makgoro: ’Its spirit emphasises respect for human dignity, marking a shift from confrontation to conciliation” (Bind 1, s. 127). 10

Hvad siger TRC’s rapport om ubuntu og genoprettende retfærdighed? Det fremgår ikke af TRC’s rapport, præcis hvordan ubuntu er relateret til genoprettende retfærdighed. Det eneste, der forklares er, at baggrunden for, at rapporten indeholder et afsnit om ubuntu og genoprettende retfærdighed, er: ”The constitutional commitment to ’a need for understanding but not for vengeance, a need for reparation but not for retaliation, a need for ubuntu but not for victimization’” (Bind 1, s. 126). 11

Ubuntu og genoprettende retfærdighed - mine forskningsresultater Inden Sydafrikas sandheds- og forsoningsproces blev ubuntu stort set udelukkende identificeret som menneskelighed (= forskellige sociale egenskaber). I forbindelse med Sydafrikas sandheds- og forsoningsproces opstod der imidlertid nye ideer om, hvad ubuntu er. F.eks. var det sandsynligvis i forbindelse med sandheds- og forsoningsprocessen, at ubuntu for første gang i historien blev identificeret som noget, der har at gøre med ordsproget umuntu ngumuntu ngabantu. 12

Ubuntu og genoprettende retfærdighed - mine forskningsresultater Interessen for ordsproget umuntu ngumuntu ngabantu voksede voldsomt efter 1993, hvor Augustine Shutte i bogen Philosophy for Africa argumenterede for, at ordsproget indfanger en autentisk, afrikansk forståelse af, hvad det vil sige at være menneske. I en ny udgave af Philosophy for Africa fra 1995 hævder Shutte pludselig, at ordsproget er relateret til ubuntu, selv om ubuntu på ingen måde var et tema i den oprindelige udgave fra 1993. 13

Ubuntu og genoprettende retfærdighed - mine forskningsresultater Idéen om, at ubuntu har med mellemmenneskelige relationer at gøre spredte sig som ringe i vandet og har dannet grundlag for, at ubuntu de seneste år er blevet identificeret som et rationale for genoprettende retfærdighed. Grundidéen har været som følger: Når en forbrydelse finder sted, skade det, ifølge ubuntu, ofret, gerningsmanden og hele samfundet. Ifølge ubuntu har alle berørte parter brug for healing for igen at kunne trives som mennesker, og healing kan kun finde sted, hvis der (gen)oprettes gode relationer mellem de berørte parter. Argumentet er endvidere, at konfliktløsningsprocesser, der er udtryk for genoprettende retfærdighed, er bedre egnede til at (gen)oprette gode relationer end retributive retspraksisser, hvorfor førstnævnte processer er at foretrække for alle parter. 14

- mine forskningsresultater Traditionelle, sydafrikanske konfliktløsnings-praksisser og genoprettende retfærdighed - mine forskningsresultater De seneste år er traditionelle, sydafrikanske konfliktløsningspraksisser ofte blevet fremstillet som om, de altid har været udtryk for genoprettende retfærdighed. Inkundlaen/lekgotlaen, som er den traditionelle retsinstans hos mange sydafrikanske befolkningsgrupper, er f.eks. blevet fremstillet som en institution, der siden fordoms tid har søgt at sikre forso-ning og tilgivelse efter forbrydelser. Ofte betones det også, at der er en række lighedspunkter mellem inkundlaen/ lekgotlaen og sydafrikas TRC. (Traditionel Tswana Kgotla) 15

- mine forskningsresultater Traditionelle, sydafrikanske konfliktløsnings-praksisser og genoprettende retfærdighed - mine forskningsresultater Når man betragter historiske kilder fra 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet bliver det klart, at den traditionelle retspraksis kun var genoprettende i forhold til mindre forbrydelser. Når en alvorlig forbrydelse havde fundet sted, blev gerningsmanden ofte slået ihjel eller fordrevet. Opsummerende giver Schapera i 1937 følgende beskrivelse af, hvordan mord blev straffet i traditionelle, sydafrikanske samfund: ”It will be seen from this that only among the Nguni and Venda, and sometimes also among the Tswane, does the Chief, and not the victim’s relatives, receive ’blood-money’; that the homicide himself is in most cases killed, and not merely fined; and that among the Shanga-Tonga and North Sotho compensation is further paid to the victims relatives, and not to the Chief” (Bantu Speaking Tribes of South Africa, s. 209). 16

Pointer Det var først da ubuntu blev knyttet sammen med ordsproget umuntu ngumuntu ngabantu under sydafrikas sandheds- og forsoningsproces, at ubuntu blev identificeret som et rationale for genoprettende retfærdighed. Den måde, traditionelle, sydafrikanske konfliktløsningspraksisser er blevet beskrevet på de seneste år, eksemplificerer, at litteraturen om genoprettende retfærdighed nogle gange er overromantiserende. Mange sydafrikanere har de seneste år støttet op omkring ideerne om genoprettende retfærdighed til trods for, at genoprettende retfærdighed måske ikke har helt så dybe rødder i sydafrikanernes kultur, som det ofte hævdes. 17