The IPC experience. IPC/Long Courses Enrollment and Distribution of IPC Students, 1990 - 2003.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Folkelig deltagelse i uddannelse Civilsamfundets inddragelse og fortalervirksomhed i Syd Workshop den 4. februar 2009 Eva Iversen koordinator for Uddannelsesnetværket.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Global undervisning.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Indsamlingsmetoder.
Grønt flag grøn læreruddannelse
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Internationalisering i grundskolen
Hjørring Gymnasium.  Samtlige klasser og fremmedsprogsundervisere  Engelsk, tysk, fransk, spansk, italiensk, græsk  at udvikle og forfine elevernes.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Klassisk studieretning sprog og kulturhistorie hvis du vil være supergod til sprog og forstå grundlaget for europæisk kultur og tankegang.
BioCentrum DTU …for life and technology BiC Innovation Hvordan gøres universitetsforskning profitabel Per Væggemose Nielsen
Studentereksamen - stx
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Den internationale dimension i folkeskolen
International Økonomi A
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Internationale Studier, Engelsk/Spansk på Aalborg Universitet
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Fra IP til strategiske partnerskaber DGI-byen 20. september 2013 Tove Heidemann Head of International Relations University College Syddanmark,
Underviser: Mette Bommersholdt, ernærings- og husholdningsøkonom
AFVIKLING ELLER UDVIKLING? Kirker i ‘udkants-Danmark’ mellem lokalt fællesskab, romantisk symbol og effektiv service Henrik Halkier, Institut for Kultur.
Danmark i en globaliseret verden
FaktaLink - opgaver Benævn de resultater søgningen ”Skagen” giver.
Vækstgruppen Vordingborg Erhverskonference 30. maj 2013 Vordingborg – Herning.
Falkos sproglige studieretning
Problematikker og praksis i vejledning af udenlandske studerende på MVU 28. november 2008 Hans Hansen 1Årsmøde 2008 Vingstedcentret.
Historielærerforeningen Historielærerforeningen for Gymnasiet & HF.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Internationale Studier
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
INTROKURSUS KØN OG LIGESTILLING I UDVIKLINGSARBEJDET Juni 2011.
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Johnny Jensen CI · Centereftermiddag 16. april 2002 Den internationale dimension Hvorfor og hvordan? Ny Carlsberg Vejens Skole Skolen i Charlottegården.
TYSKSTUDIER VED AALBORG UNIVERSITET TYSK TIRSDAG TIRSDAG D. 19. MARTS LASSE BRUNØ.
Kemiens Dag 2011 Jesper Bjerregaard, Regional Market Development Manager.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Styrket international presseindsats i forhold til dansk kunst og kultur.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Kapitel 10: Global og regional ulighed
Titel max 2 linjer EUROPÆISK KULTURHOVEDSTAD AARHUS 2017 DB'S BIBLIOTEKSPOLITISKE TOPMØDE 2015.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Frederikshavn Kommune 23. nov. 2016
INTERNATIONALISERING I GYMNASIET
CASE seminar fremmedsprog Liselotte Andreasen
Tag på udveksling!.
- Når integration begynder i børnehøjde
10.International Sport10 Com10
Interesseorganisationen for globale danskere
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
International Federation of Library Associations and Institutions
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
EVS databasen ved Myung Nina Fernando
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

The IPC experience

IPC/Long Courses Enrollment and Distribution of IPC Students,

Hvordan underviser IPC i internationale spørgsmål?  Diversitet i elevgruppen!!!  Internationalt personale inkl. køkken og praktisk personale  Lærere/gæstelærere underviser tit i regionale studier som svarer til regionen de kommer fra: African studies, Asian studies, Latin-Am. Studies, Nordic studies, European etc.

Hvordan underviser IPC i internationale spørgsmål?  Sproget!! Vi underviser og arbejder på engelsk. Arver nogle gange elever fra andre højskoler fordi de ikke føler sig tilstrækkelig integreret, og oplever at danske elever (og lærere eller andre ansatte) helst snakker dansk sammen!

Hvordan underviser IPC i internationale spørgsmål? Global linje med tre dimensioner og tre lærere involveret:  Politisk og økonomisk globalisering  Ressourceforvaltning og bæredygtighed  Internationale konflikter

Hvordan underviser IPC i internationale spørgsmål?  Eleverne gør research og præsenterer resultater for hinanden eller folk udefra. Eksempelvis arbejdede de med ’Millennium Development Goals’ hvor vi efterfølgende modtog gymnasie- eller 10.klasser til præsentation, gruppediskussioner og debat i plenum.

Hvordan underviser IPC i internationale spørgsmål?  ’World Debate Evenings’, hvor vi tager aktuelle emner op, ofte efter ønske fra eleverne. Eks: Jyllandspostens tegninger, hvor vi inviterede gæste- oplægsholdere og holdt en serie debataftner med åben adgang for publikum udefra

Hvordan underviser IPC i internationale spørgsmål?  Temauger, f.eks. HUMAN RIGHTS eller ENVIRONMENT hvor eleverne vælger workshops efter interesse, (human trafficking, Darfur, slavery, Guantanamo eller climate changes etc.), og som ender op med en kampagne, udstilling, petition, artikel i lokal presse el.

Hvordan underviser IPC i internationale spørgsmål? Core Class for alle, tit diskussion i blandede grupper:  Hvad er man stolt af og hvad vil man helst være foruden i sin egen kultur?  Værdianalyse, hvordan forholder man sig til forskellige fænomener i forskellige kulturer og hvad er forklaringen?

Hvordan skabe engagement blandt eleverne? Personlig tilgang:  Nyheder fra eller konflikter i de pågældende elevers hjemlande  ’Life stories’ inkl. historie og nutidige samfundsforhold, spejler sig i hinanden  Cultural Evenings – hvor eleverne præsenterer egen kultur for hinanden

Hvordan skabe engagement blandt eleverne? Parallelle projekter eller kurser som Crossing Borders eller MS’ Global Kontakt  Understreger skolens profil og fanger elevers interesse, nogle deltager i kurser og seminarer efter de har forladt IPC  Eleverne bruges som ressourcepersoner for danskere der skal rejse til deres respektive hjemlande