Fra jobtager til jobmager

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdsgrupper •Opdatering siden Science camp •Clustring af arbejdsgrupper •Arbejdspapir fra Håkan •Arbejdsgruppemøde i Danmark.
Advertisements

Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Etabler en professionel bestyrelse – og brug den!
Social Kapital – rig på relationer
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Arkitektur - data.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Produktion og Logistik
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy
Tordenskrald eller Rundetårn? - Om at evaluere innovation
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Knowledge Management E-BUSS Session 9, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
1 Information Systems Strategy and Implementation: A Case Study of a Building Society En fremlæggelse og gennemgang.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Nye fagprofessionelle lederroller
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Kontaktperson-ordning = primærvoksenfunktion = mentorordning VANGEBOSKOLEN
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
1 | 2010 Android Filsystem/Datalager Kontekstbestemt datalagring.
Proces overblik med SIPOC modellen
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Kaizen tavle Forbedringstavlen.
Styrk miljøkommunikationen Planlæg din kommunikation – 7 nemme trin.
Velkommen til Fællesledermøde. Program for i dag.
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
18. Strategisk analyse af interne forhold
Virksomhedens informationsbehandling
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Gruppearbejde – muligheder og udfordringer
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Lean administration og service
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Nye trends i dansk arbejdsmarkedspolitik Nordisk Ministerråds jubilæumskonference Reykjavik maj 2014 Jan Hendeliowitz Chefkonsulent Styrelsen for.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
Projekt betalingsmodel Formålet med projektet: Projektet har til formål at etablere en betalingsmodel, der kan afløse de nuværende positive budgetreguleringer.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
Status efter stormen Overgangen har været en stor omvæltning Ny version af vores system hver uge Net og handel er isoleret fra hinanden Stor ros til Energinet.dk.
Projekt betalingsmodel Formålet med projektet: Projektet har til formål at etablere en betalingsmodel, der kan afløse de nuværende positive budgetreguleringer.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Problem- and play- based Learning
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Introduktion til virksomhedsdelen
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Projekt: Koncept til formidling
Tilstedeværelsesundervisning
DEFF Co-creation Hvorfor og hvordan?
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Præsentationens transcript:

Fra jobtager til jobmager Projektledning 1-20p Hösten 2005 Fra jobtager til jobmager Herlau & Tetzschner

Undervisning – översikt 15 sept. kl. 13.15 - Introduktion till Kubus 20 sept. Kl. 10.15 - Point of Departure seminarium 22 sept. kl. 10.15 - Innovationsledning & teams 27 sept. Kl. 13.15 - Kubus i kontext

Förutsättning Kunskapssamhälle – inte industrisamhälle Snabb föränderliga marknader – kan inte enbart baseras på funktionell kunskap Organisationers interna kunskap räcker inte till Vertikal kommunikation fungerar inte optimalt Horisontell kommunikation för helhetspräglat lösningar av komplexa problem

Innovationsåsikt Utgångspunkt i tvärfunktionella, interpersonella processer Fokus på både intern och extern kunskap Avvisning av den rationalistiska projektledningsmodellen Fokus på den inledande fasen av innovationsprocessen/projektet (Prejektet) Fokus på att hitta mål, framför lösningar till att uppfylla mål som är fastlagda

Prejekt/Projekt modellen definering Point of departure Prejekt Kunskaps koppling Projekt Produkt Team- building Kunskaps uppbyggning Målstyrning Tid

Eksterne data Marknad Producenter Konkurrenter Kunder Bibliotek Databaser Tidningar/faktidningar Netvärk Kunskapsmässiga/sociala Nyckelpersoner Experter Kunskap (viden) Fasta data Röd referat Projektdagbok Målanalys Hv-spörgsmål Vem? När Hur? Vårt? Varför? Gruppen Interna resurser: Personliga/kunskap Erfarningar/färdigheter Gruppkultur/samarbete Regler och normer Organisering Ledning Projekt resurser Tid till användning Ekonomi Budget Andra resurser (tlf, rum, Internet, computer transport)

Process between Meetings Network Log External Bulletin Board Strategy Preject Information Red Log Green Log Note Pad Process between Meetings Meeting Point of Departure Team Members Biblio- grahy First Meeting(s) Continuing Process Social Codex Next Agenda New Tasks Internal Learning Kilde: Herlau och Tetzschner 1999

Kubusmodellen Självorganisering Kunskapsdjup Transparens

Gruppen Støtter de to ledere – med ansvar i den fælles aftalte sociale kodeks Deltageren ”venter” ikke passivt på ledelse – men gør sig ledelsesbare Feedback fra gruppen til ledelsesrollerne Socialt kodeks ændres igennem processen Reflekteret deltagelse Lederrollerne bevæger sig længere væk fra den enkeltes personlige stil og opfattelse

Organiseringssystemet Den personificerede ledelsesform fravælges Ledelsen i teamet opfattes som en funktion og service Ledelsen er opdelt i proces- og resultatorienteret Den udøves aktiv af alle gruppedeltagere Den udøves igennem et rotationssystem

Rød leders funktion: Den primære funktion er at holde de strategiske mål fast, dvs. opbygning af videnspotentiale indenfor det vedtagne arbejdsområde. At udnytte gruppens ressourcer, især videnskapital, bedst muligt. At kontrollere at arbejdsopgaver rent faktisk bliver udført som gruppens sociale kodeks angiver.

Grøn leders funktion: Den primære funktion er at fastholde det emne, der ligger til grund for gruppearbejdet. At sikre at alle gruppedeltagere ligestillet deltager i og forstår diskussionen der pågår i gruppen omkring emnet. At sikre at arbejdsopgaver, der fordeles imellem deltagerne er rigtigt formuleret. At sikre at de opgaver gruppens deltagere påtager sig er forstået af den enkelte aktør, og at alle gruppens deltagere har forstået, hvorfor netop den opgave har betydning for den fælles forståelse omkring emnet, og hvorfor netop denne opgave vil forøge videnspotentialet.

Knowledge map