Pædagisk Dag for lærerne på HG (OD-dagen d. 7/ )

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EGAA GYMNASIUM 2014 DIGITALE DELINGSVÆRKTØJER. INDHOLD • Organisation • Samarbejde, Gruppeskrivning og grupperapporter, projektarbejde • Feedback: lærer-elev.
Advertisements

Overordnet målsætning:
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Hejnsvigbynet.dk Opdatering med typo3 CMS. •Mål –Deltagere skal kunne oprette og redigere tekst, tabeller og billeder på en underside •Forudsætninger.
Flickr.com – online billeddeling
- Folkebibliotekernes nye ebogsservice.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Konferencer & Rettigheder FCkursus Februar © 2005 Jan BøghVUCnet: Konferencer & RettighederDias nr.: 2 Indhold 1. Hvorfor skal jeg som lærer kunne.
Gå for hjertet med Becel - for Hjerteforeningen
Udlægning af en ny cache
Introduktion til CMS. Indhold ● Forberedelse af indhold til hjemmeside ● Opsætning af hjemmeside (CMS)
IM-Strategi.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2008.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Formularer (Access, del 3)
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
TEST 3 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
V/ Heine M. Jensen –
SkoleKom Lærernes netværk SkoleIntra-træf 2012.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Velkommen Lars Johansson ProjectForce. Program: Lidt omkring Athena IT-Group A/S Introduktion til ProjectForce – Microsoft Sharepoint Lidt teori omkring.
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen,
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Undervisning i CCE om Java Agenda Hjælp med Java. Hvad kan du sige om sikkerhed? Danske Banks nye Kundeprogram.
Introduktion til Access (Access, del 1)
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Oprettelse af Digital Post
Backup/Storage Søren Helmer Jensen.
Picasa billedbehandling
Uddannelse, marts 2007 Søren Vallø Business Development Manager.
1 HMAK XMLRelationel model og XMLNOEA / PQC 2005 SQLServer og XML Hent data via URL Generering af xml –Raw –Auto –Explicit Hent data via template Evt.
Oversigtsreference til Lync 2013 til Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Med Lync kan du begynde at samarbejde uden.
Office365 – Bliv klar (få evt
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Planlægge et Lync-møde Du kan planlægge et Lync-møde ved at bruge Outlook tilføjelsesprogrammet.
Videregående pc-vejledning Modul 06: Netværk WWW = World Wide Web 60+Bornholm.
Velkommen til Mobiler i undervisningen Tænd jeres telefon, PC eller Tablet gå ind på m.socrative.com Tast: i feltet: Room number og afvent vi starter.
Videregående pc-vejledning Modul 07: Elektronisk post 60+Bornholm.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
1 USB Gennemgang af installering af USB driver til ICT. Er fortaget på Windows XP.
Introduktion til Lync Windows Store-appen
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Tilføje en kontakt Listen Kontakter gør din kommunikation lettere og gør det muligt for dig.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
APP’s Apple-id Google-konto Windows live konto iTunes.
Call Center, adm kursus, indledning Indledning (registrering af kursister & præsentation) 10 min. Hjælpeværktøjer 5 min. System overblik 30 min. Administrator.
Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage.
Lægedebatten 2013 Introduktion til Lægedebatten. Lægedebatten 2013 Nemmere adgang Du kan benytte Lægedebatten fra din pc, din smartphone og din tablet.
S YNKRON VIRTUEL UNDERVISNING. H VORFOR MSN. Let tilgængeligt chat program, gratis Elever bruger / kender det. Mulighed for kamera, lyd. Mulighed for.
Almen sTudieforberedelse 2017
Microsoft® Office Excel® 2007-kursus
EASJ – IT SYSTEMER helpdesk.easj.dk.
De grundlæggende redskaber
GUIDE TIL DELING AF DOKUMENTER
De grundlæggende redskaber
Google som læringsredskab
OneDrive Med OneDrive kan du sikkert gemme dine billeder, filer og mapper på ét sted, dele dem med andre og få adgang til dem overalt.
Freedom from distractions!
Modul 07, Elektronisk post
Velkommen til det nye PowerPoint
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Pædagisk Dag for lærerne på HG (OD-dagen d. 7/11-2012) IT-pædagogik: Anvendelse af Google Apps i undervisningen

It som en uundværlig del af lærerarbejdet IT forandrer arbejdsrutiner IT kræver håndtering af vedvarende ændringer i mulighederne En underviser må følge med de nye muligheder, som IT skaber mht. arbejdsmetoder Som lærer må man acceptere, at der er områder, hvor elever er bedre en selv (f.eks. visse IT- områder) Eleverne må udføre arbejdet – læreren må styre og lede arbejdet IT er selvfølgelig teknik – men langt mere er forståelse og udnyttelse af muligheder til læring

IT-kompetencer Lærere må deltage i efteruddannelse (som f.eks. denne OD-dag). Elever har normalt ikke de IT-kompetencer, som kræves for at kunne anvende IT i læring, undervisning og studier. (Derimod er elever udlært i underholdnings-IT) Fortrolighed med installation af software Konvertere filformater Mestre skærmklip Søge intelligent Samarbejde via dokumenter i skyen Lære sig selv diverse features i programmer

IT som forandrings-agent IT ændrer i disse år mange arbejdsrutiner Før: IT kun på PC Nu: Nu via PC, tablet, smartphone (multiplatforme) Før: Kun adgang via PC, dvs. offline i perioder Nu: Online konstant via mobilen Før: Office-pakke på egen PC Nu: Google Docs i skyen Før: Ny version af Office hvert 3. år Nu: Løbende ændringer af Google Docs

IT som forandrings-agent Før: Hardware stor betydning Nu: Software større betydning Før: Én forfatter af dokumentet Nu: Flere forfattere kan samarbejde og skrive i samme dokument Før: Individuelt arbejde Nu: Samarbejde mellem personer Før: Distribution af fil med dokument (e-mail) Nu: Link med adgang til fil i skyen

IT som forandrings-agent Før: Kun én version af et dokument gemt Nu: Løbende autolagring af dokument med mulighed for at gå til tidligere version Før: Svært at vide, hvem der har bidraget med hvad Nu: Man kan i detaljer se, hvem der har skrevet hvad i dokumentet

Google Apps Education Google systemet består af mail, docs (drev), kalender og websteder Google Education er gratis for en skole HG anvender et firma ITSAC til at få data overført automatisk fra Lectio over til Google (koster penge) 25 GB plads til mails pr. bruger, så ingen grund til at slette mails 5 GB plads til dokumenter pr. bruger NB: Dokumenter i Google-format tæller ikke med

Google Docs (Drive) Google Docs hedder (snart) Google Drive/Drev Mulighed for at installere et gratis program, og så anvende Google Drive som et skylager, som er synkroniseret med en mappe på PC, MAC, mobil: https://www.google.com/intl/da/drive/start/downlo ad.html Mulighed for Google Drive app til Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com. google.android.apps.docs Mulighed for Google Drive app til iPhone/iPad: https://itunes.apple.com/dk/app/google- drive/id507874739?mt=8

Google Drive/Drev

Highlights Google Docs/Drive Dokumenter lagres i skyen (dvs. på Googles servere) Deling af dokumenter med andre brugere Delingsegenskaber (rettigheder): ejer, editor, læser Arve-egenskaber af rettigheder: Et dokument arver rettighederne fra mappen, som dokumentet placeres i Mappe-struktur letter arbejdet med rettigheder Mappe-struktur letter overblikket: hvor er dokumentet? Dokument kan findes via Google-søgning

Google dokument

Google Drive oversigt

Arbejdsmetoder Opret et dokument, giv det en fornuftig titel Placer dokumentet i en fornuftig mappe Undersøg de arvede egenskaber mht. deling Hvis delings-egenskaberne ønskes anderledes, så ændres de nu Brug ikke auto-mail til brugere, som dokumentet er delt med – det er forvirrende! Hvis nødvendigt, så send en alm. mail til brugerne Undervejs kan man evt. justere på delings- egenskaberne Man gemmer ikke dokumentet – det gør Google automatisk

Anvendelser i undervisningen (1) Fælles skrivning Én elev skriver noter i selve undervisningen. Dokumentet er delt med alle på holdet samt læreren. Elever, som ønsker det, kan følge processen ved at have dokumentet åbent, mens sekretæren skriver. Læreren kan have dokumentet åbent på lærer-PC'en, som viser skærmbilledet på projektoren. Andre elever kan give gode råd undervejs via chat eller kommentarer. NB: Chat forsvinder, når dokumentet forlades. Kommentarer gemmes sammen med dokumentet.

Anvendelser i undervisningen (1) Noteskrivning til dagens fællesarbejde eller tavleundervisning Brainstorm i klassen om et nyt emne. Lektiehjælp over nettet (til enkelte elever eller alle, som gider være med). Virtuelt arbejde, hvor eleverne sidder hjemme, og skal bidrage til et emne. Referat fra PR-møde eller elevråds-møde eller udvalgs-møde. Referatet skrives under mødet. Eleverne i en klasse er blevet bedt af læreren om at indskrive link til et emne i undervisningen. Alle skal bidrage med mindst 1 link.

Anvendelser i undervisningen (2) Tilmeldinger: En person opretter et dokument eller regneark i en relevant mappe. Personen sender en mail til deltagerne (med link til filen) om, at de hver især skal indskrive oplysningerne. Anvendelser: Lærerene skal angive, hvilke ekskursioner deres hold skal på i skoleåret. Elever i en klasse skal opgive størrelse på T-shirt til idrætsdag. Klassens elever skal vælge idrætsgrene til idrætsdagen. Klassen holder en fest, hvor deltagerne skal angive, hvad hver især yder i form af arbejde eller mad. Som led i undervisningen indsamler en klasse data om en bestemt ting fra klassens elever (eller alle skolens elever).

Anvendelser i undervisningen (3) Større opgaver: Elever skal skrive synopsis om et AT-emne i smågrupper. Læreren opretter en mappe (samling) under klassens samling. I mappen opretter læreren et dokument til hver af grupperne. De involverede lærere i AT-forløbet og gruppen af elever skal alle have SKRIVE-adgang til gruppens dokument. Men de skal ikke kunne se hinandens dokumenter. Aflevering sker uden nogetsomhelst fra elevernes side. De skal bare have skrevet de vise ord i synopsen inde fristen udløber. Efter fristens udløb går læreren så ind og fjerner elev-adgangen til hvert dokument. Nu kan de 2-3 AT-lærere skrive deres kommentarer i dokumentet (med separate skrivefarver for hver lærer). Lærerne kan via versionering for dokumentet se, hvad hver enkelt elev har skrevet, og hvornår. Når lærerne er færdige, så går en lærer ind og giver de relevante elever LÆSE-adgang til det relevante dokument. Så kan eleverne læses lærernes kommentarer til opgaven, men kan ikke fjerne ubehagelige kommentarer.

Anvendelser i undervisningen (3) AT-synopser SRP-vejledning Processkrivning i sprogfag Dagbog i projektarbejde Gruppearbejde