Teen-age liv med en døende forælder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At bruge disse to ord rigtigt
PS Landsforening medlemsmøde oktober 2009 "At være pårørende til mennesker der kæmper med spiseforstyrrelser“ Psykolog Susanne Bargmann
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Læringsstile og lektier
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Psykoedukation til unge i OPUS
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
At være magtesløs med den magtesløse
Børn og sorg - og sprældøde døde
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Fortællinger fra kanten
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Teen-age liv med en alvorligt syg forælder
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Relationer – børn og voksne
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Børns omsorgssituation og trivsel
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
»En mand havde to sønner
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Børn og unge med handicap siger deres mening
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Ungdomsudveksling Værtsfamilieaften i distrikt 1470 Onsdag den 18. juni 2014.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Stress En folkesygdom?.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
 Cirka 30 Limited care(LC) patienter  Cirka 12 Selfcare(SC) patienter  Cirka 20 Hjemmehæmodialyse(HHD) patienter  Strukturændring 2012  Den enkelte.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
At være pårørende til et menneske med affektiv bipolar lidelse
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Teen-age liv med en døende forælder Ditte Winther-Lindqvist, lektor i udviklingspsykologi DPU/IUP På vegne af: Børn, Unge og Sorg Rådgivning og forskningscenter

Fokus på de pårørende ”Jeg kæmper virkelig for at det ikke skal overtage det hele. At sygdommen ikke skal blive en del af mig og min identitet…men det er nærmest umuligt…Det er min mor der er syg…men sygdommen har vi jo alle sammen” (pige på 19)

Disposition Eksisterende viden Forskningsprojektet Uvishedsmodellen Opsplitning af verdener Udviklingsforskelle i motiver og orientering Hvad har den unge brug for? -hensynsfuld inddragelse og information -pauser fra sygdommen (både hjemme og ude) Børn, Unge og Sorg

”Jeg tror ikke der findes et barn i verden, som ikke har grædt sig selv i søvn bare ved tanken om hvis mor eller far dør…Det er jo bare det værste, man kan forestille sig. Jeg vågner glad op hver morgen og så går der 15 sekunder – så slår det mig: Nå nej, Fuck… Far er syg!” (dreng 16 år)

Børn, Unge og Sorgs rådgivnings- og forskningscenter Undersøgelse af teen-agere med syge forældre motiv: at få mere viden om teenagerne og deres behov (deres liv, udvikling, trivsel, udfordringer) under sygdomsforløbet Hvad kendetegner teenagelivet når en forælder er alvorligt syg? Hvor i består belastningerne? Hvad hjælper de unge? Grieving Children, Teens & Young Adults Danish Counselling and Research Centre

Problemstillingen Flere børn med alvorligt syge forældre–> øget fokus på børn som pårørende i forhold til den palliative indsats Disse unge har andre problemstillinger, bekymringer, symptomer og erfaringer, end de som har mistet en forælder Der mangler teoretiske beskrivelser /modeller af tiden med sygdommen Børn, Unge og Sorg

Eksisterende forskning om unge med syge forældre Der mangler fortsat grundige kvalitative undersøgelser af børn/unge liv med en syg forælder Mange metodiske problemer med at sammenligne fund på tværs (forskellige skalaer, aldersspænd, sygdomme, kilder) De fund der er - indikerer at teenagere med syge forældre generelt har øgede vanskeligheder – sammenlignet med teenagere med raske forældre (undersøgelserne er ikke lavet under den terminale fase). Børn, Unge og Sorg

Teoretisk ambition At formulere en model der kan redegøre for den fænomenologiske oplevelse af truslen om forældertab i teenage årene. At lade de unge selv komme til orde Udfra et helhedsperspektiv på den unges liv (dvs. ved at inddrage relationer/problematikker der også peger udenfor forældre- og familierelationen) Børn, Unge og Sorg

Interview undersøgelsen Analyse af mere end 30 kvalitative interviews med teen-agers (14-19 år) foretaget i 2008-2012. 27 piger 6 drenge Ca. 12 informanter har forældre i den terminale fase Analytisk fokus på udfordringer og erfaringer fra hverdagslivets psykologi (relationer, aktiviteter, konflikter, følelser, motiver og projekter)

Forandringer I hjemme-familie zonen Stor omvæltning omkring diagnose og behandlingens begyndelse (særligt indlæggelser) Konstante tilpasninger til forælderens skiftende fysiske og psykiske reaktioner på behandling/sygdom Tendens til ændring af roller, pligter og ansvar i familien – nye behov og forhandlinger Tendens til beskyttelse af forældrene: hensyn, konflikter, samvittighedskvaler, skyld, vrede etc. Tendens til at hjemmet monopoliseres af sygdommen (særligt mod den terminale fase) Børn, Unge og Sorg

Forandringer i ude/ungelivs zonen Følelsen af at være anderledes, underlig og besværlig Mindre tid og energi til at være sammen med jævnaldrende og til fritidsaktiviteter/lektier Udfordringer i forhold til åbenhed og intimitet med jævnaldrende (konflikter, tilbagetrækning, brud) Skiftende og modsatrettede behov/humørsvingninger skaber sårbarhed i forhold til andre (også lærere) Børn, Unge og Sorg

At vide – hvad? ”Jeg hader statistikker…hvad kan de bruges til? Det kunne være mig eller os, der er de heldige og det er så pokkers frustrerende at ingen ved det. De prognoser og gennemsnit kan jo ikke bruges. Så siger de at hun klarer det flot alligevel og det er bare så irriterende at jeg føler vi har vores egen verden og pludselig bliver vi involveret i hvornår andre mennesker er døde! Men der er helt klart håb…Jeg mener i forhold til de 2 år lægen har givet, så vil vi klart forbedre den statistik, tror jeg”… (pige på 19 med syg mor)

Sygdommens tid ”Det er svært, fordi på en måde er det bare en mandag, som før i tiden…men det er også en mandag i sygdomsprocessen, og det er hårdt, fordi det er ikke bare sygdommen – det er jo tiden vi er oppe i mod. Selvom vi bruger den godt, så vil den jo rende fra os til sidst, uanset. Det er skræmmende”…. (pige på 16 med syg far)

Uvished som handlegrundlag ”hvis hun lever 20 år mere så vil jeg gerne ud at rejse, men hvis hun kun har 3 år tilbage- så har jeg ikke lyst til at være væk i lang tid. Men ingen kan svare på det spørgsmål…det er det der er så pissefrustrerende” (pige på 16 med syg mor)

Følelsesmæssig pendulering ”Jeg synes jer er realistisk omkring truslen. Det er meget alvorligt, men hendes operation gik godt, men man ved jo aldrig … Jeg er kommet overens med, at hun ikke vil være der, når jeg bliver mor engang. Måske er hun der ikke engang, når jeg bliver student … men det håber jeg, at hun vil være, hvis jeg … Jeg kan ikke miste hende lige nu. Hvis det det sker nu, så … det vil jeg ikke overleve…” (pige på 17 med syg mor ) Børn, Unge og Sorg

Uvished – selv til sidst Døden er måske det mest uforståelige i den menneskelige eksistens – selv når den er lige foran os, kan vi ikke begribe den ”det er mærkeligt – for jeg ved jo at de slukker respiratoren d. 12 september…men det er stadig helt…uvirkeligt…jeg forstår det ikke alligevel” (pige 17 år med far i coma)

Uvished som organiserende princip ”jeg har ikke ro noget sted” ”Når jeg er i skolen og med mine venner, tænker jeg på det derhjemme og på min far– så vil jeg gerne hjem og tjekke om han er ok….men når jeg er hjemme så tænker jeg på mine venner. Jeg bliver bims af at sidde der…Jeg skal huske at ringe ind i mellem så de ikke sådan glemmer mig…” (pige 15 år) Børn, Unge og Sorg

Uvished som organiserende princip Angst Frygt Håb Vrede Uvished Stress Mod Panik begivenhed begivenhed Skyld Fortræng-ning Magtesløs opsplitninger: SOCIAL VÆREN >< PRIVAT VÆREN & UDE/UNGELIVS ZONE >< HJEMME/FAMILIELIVS ZONE Copyright Børn, Unge & Sorg

Uvishedens præmis fører til opsplitning: Social væren/ Privat væren ”Når jeg er sammen med andre er jeg glad og optimistisk – men når jeg er alene kommer angsten og jeg er så ked af det” ”Jeg kan ikke fortælle min far at jeg er bange for at han skal dø..så lyder det som om, at jeg har opgivet håbet” I can’t tell my dad that I fear he is dying, because it sounds like I have given up hope. When I mention my fathers illness to friends it creates a bad atmosphere. They do not know what to say. Børn, Unge og Sorg

Uvishedens præmis fører også til opsplitning af: Hjemme-familie zone / ude og ungelivs zone ”jeg har ikke lyst til at have nogen med hjem – det er jo sådan et handicap-hjem nu” (pige 16 år) ”Når jeg nævner min far er syg bliver der sådan en dårlig stemning” (pige 14 år) ” En dag kom min mor over på skolen, fordi jeg havde glemt min madpakke – Og jeg sad bare: NEEJ - gå hjem, gå hjem, gå hjem…”(dreng 15 år) I can’t tell my dad that I fear he is dying, because it sounds like I have given up hope. When I mention my fathers illness to friends it creates a bad atmosphere. They do not know what to say. Børn, Unge og Sorg

Balancering af zoner Mange vælger at lave en social tilbagetrækning og kun fastholde en lille håndfuld gode venner Mange vælger at være meget hjemme/skal være meget hjemme (går glip af unge-livet) Nogle undgår hjemmet og forælderen og trækker sig fra familien (ofte med store følelsesmæssige omkostninger) Børn, Unge og Sorg

Udviklingsmæssige forskelle på motiver og aktiviteter Teenager med raske forældre Teenager med en syg forælder Orientering imod ungelivet Identifikation med jævnaldrende Deler følelser med jævnaldrende –opbygger intimitet Skaber og dyrker egne projekter og laver planer for fremtiden Tænker på egne behov Orientering imod hjemme/familie livet Kan ikke identificere sig med jævnaldrende Skjuler følelser fra jævnaldrende opbygger privat væren/facade Sætter egne projekter på pause – her og nu fokus Tænker på familiens behov

Almindeligt teen-age liv – orientering Teen-ager med en syg forælder – forløb Ungdomslivs zone familielivs zone 19 år 13 år Ikke så alvorligt Ekstremt alvorlig Fænomenologisk oplevelse af forælders sygdom Børn, Unge og Sorg

Hvad har teenagerne brug for? Hensynsfuld inddragelse og information Pauser fra sygdommen både ude og hjemme Følelse af kontrol med konfrontationen med sygdom/død

Hensynsfuld inddragelse og information Mange unge føler sig tilpas informeret og inddraget – de tilfælde er præget af: Hensyn til hvad den unge har brug for at vide/ikke brug for at vide Hensyn til hvornår og hvordan det bliver fortalt

Brug for / ikke brug for Information om forventet prognose og sygdommens indvirkninger og behandlings-effekter At der er taget beslutning om hvad og hvordan det formidles Information om ændringer og udvikling undervejs At føle sig ekskluderet og holdt ude At blive misinformeret/løjet for At få alt at vide (hypotetiske scenarier, detaljer og de voksnes overvejelser) At finde ud af ting tilfældigt eller ved selv at måtte udfritte

Brug for / ikke brug for At grænser respekteres for hvornår der tales om sygdom/død Adgang til at læsse af og bruge sine forældre som forældre At vide at forældrene har voksne de kan tale med om deres angst/bekymringer Konstante og ukontrollable konfrontationer med sygdom/sygdomssnak At forældrene deler deres egne svære følelser når de selv er ”ude af den”

At dele og ikke dele Anbefalingen: tilskyndelse til åbenhed i kommunikationen og øget kommunikation om svære følelser De unge efterspørger at der sker en differentieret deling af følelser og af informationer. De holder også selv visse følelser og frustrationer tilbage for at passe på deres relationer/reaktioner

at bede om og modtage hjælp ”jeg så faktisk min far dø på hospitalet – jeg var altid med og det var så forfærdeligt…jeg var bare 9 år, men jeg kan huske han brækkede blod op og op og op…så satte jeg mig ud på gangen…var usynlig. Min mor fortryder i dag, at hun ikke fik mig passet, nogen gange. Men dengang kunne hun ikke overskue at arrangere det”….(pige på 16 med syg mor) Mange børn/unge efterspørger at andre var blevet inddraget mere undervejs. De kan ærgre sig over at ingen hjalp deres forældre til at bede om hjælp.

Pauser fra sygdommen Mange skaber sig pauser fra ked-af-det-hed, angsten og ”det hele” ved at skabe rum omkring sig hvor sygdommen ikke fylder/er der Med venner, til fester, med lektier, sport, fritidsjob, i skolen, på værelset Mange efterspørger og nyder hvis der også kan pauses fra sygdommen i familien – i fællesskab

Pauser fra sygdommen i sygdommen “Vi har så lidt tid sammen, så..det er ikke en façade, men måske en slags sortering – så vi får den bedst mulige tid sammen. Han gør også meget for at vise at han er den samme…du ved – han joker, han spiller guitar, vi skruer højt op for musikken og synger med. Så han beskytter mig på en måde. Men hvis jeg vender mig om og ser mig tilbage…så kan jeg se at han er træt. Så vi ser efter hinanden… jeg koncentrerer mig også om at lave smutveje for ham. Du behøver ikke kysse mig godnat på sengen…jeg falder I søvn med det samme I dag. Så behøver han ikke klare alle trapperne og jeg slipper for at se ham miste pusten helt, for jeg ved han ville gøre det for mig…de ting vi altid har gjort, men som han egentlig ikke har kræfterne til mere”. (pige på 16 der bor hos sin raske mor)

Kontrol med konfrontationen - hjemme ”Jeg hader når der er nogen der ringer og skal have den seneste opdatering…det er bare hårdt at blive… hele tiden mindet om det..” (dreng på 16) ”Jeg har lært at sige nu nogen gange – Nej, kan vi ikke tale om noget andet…jeg har bare slet ikke lyst til, at vi skal tale om det nu” (pige på 15)

Kontrol med konfrontationen - ude ” Jeg ville gerne glemme det henne i skolen, men så spørger folk hvordan det går med min mor..nogen gange er det rart, men andre gange kan jeg bare ikke tale om det… ” (pige 14 år) ”jeg har valgt at de ikke skal vide det ovre i skolen. Jeg magter det ikke” (pige 15 år) ”jeg havde ikke sagt det ovre i skolen, men så blev jeg nød til det da min far blev indlagt og…det er også en lettelse” (dreng 16 år) Børn, Unge og Sorg

At fastholde et ungdomsliv ”det var vildt at komme på efterskole – at komme væk fra det hele..og opleve alt det… Interviewer: tror du, nu hvor du er kommet tilbage, at du kan falde tilbage til det med at tænke på sygdommen hele tiden? ”Nej – det var for meget…jeg tror jeg er blevet for forelsket i mit eget liv til at jeg kan gøre det…det var jo ikke godt. For nogen”. (dreng på 16 med syg mor)

Særlige opmærksomhedspunkter Enlige syge forsørgere Sammenhængskraften i familien (særligt når mor er syg) Information om sygdommen og hvor den kommer fra/ikke kommer fra (-10 år) Isolation og tilbagetrækning fra skole/venner

Spørgsmål og kommentarer

Tak skal I have Resultaterne og uvishedsmodellen publiceres i tidsskriftet Journal of Illness, Crisis & Loss, 2014 (2)