Pubertet - Teenagefamilien

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Livets Ord November 2008.
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Læringsstile og lektier
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Hvad gør livet så værdifuldt?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Lærings- og praksisfortællinger:
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
God trivsel = God læring
At være magtesløs med den magtesløse
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Jeg støtter barnet ved:
Nordregårdskolen 25.september 2007 Den nødvendige opdragelse og samarbejdet mellem hjem & skole.
”Kaldet til kærlighed”
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Dette diasshow er udarbejdet af:  Gitte Larsen  Charlotte Pedersen Fra O 27.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Pædofili Pædofili.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Maskulinitet.
Vejlederens kommunikation
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Den barmhjertige samaritaner Da rejste en lovkyndig sig og ville sætte Jesus på prøve og spurgte ham: »Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?«
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Den barmhjertige samaritaner
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Drop Opdragelsen – lederskab uden krænkelser
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Sådan udvikler du din tro til modenhed
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Præsentationens transcript:

Pubertet - Teenagefamilien Oprør Konflikt Ballade Løsrivelse Revolution

Teenagefamilien NGG 30. september 2009

Pubertet Integritet Konflikt Børn VÆLGER så vidt muligt at samarbejde

Finde sig selv! Indre turbulens Hvordan mon jeg bliver som voksen? Identitetssøgen Indadvendthed? Gro – det er et stort trættende arbejde

Leve op til forældres målsætning: Tage ansvar Være selvstændig Tage stilling Kunne handle Kunne sortere – hvad er fornuftigt og realistisk – en god grounding.

Ikke passive medløbere mere!!! Tage stilling til…Eksperimentere! Påklædning Musiksmag Kultur Frisure Mad Ferie/fritid

Forældrene lider tab: Indflydelse Nærhed Magt EN EPOKE ER FORBI……………………………….

Forældre er nogle magtfulde væsner: Dagtilbud Skole Hvor vi bor Ferier Hvem man leger med Om vi skal flytte Skilsmisse

Træk dig tilbage og nyd resultatet af de sidste 14 års anstrengelser. Rolleskift for forældrene……….det er meget anderledes at være forælder til et teenagebarn end et mindre barn!!!!

Forældrerolle: Fra frontlinje Til Tænksomt sikkerhedsnet/Coaching af sin teenager.

Konfikter Fejltolkninger er den hyppigste årsag til konflikter Tjek din tolkning og tro på svaret Konfliktsky mennesker er meget konfliktskabende Relationen mellem mennesker bliver stærkere af at der opstår konflikter som løses (Selvtillid/selvværd)

Konflikter Det gælder om at skelne mellem ubehag og fare. Intense følelser er ikke farlige, blot ubehagelige Det der holder en konflikt i live er at folk taler OM hinanden og ikke MED hinanden. Alle gør det så godt de kan - hele tiden

Professor Charles Desforges Exeter University Den største forskel på børns læring skal ikke findes i skolen; men i hjemmet. Det handler ikke om social baggrund.

Afgørende for børns læring I 7-års alderen tæller forældrenes engagement mest. Kvaliteten af skolens undervisning er næsten uden betydning I 11-års alderen er skolens rolle mere markant. Først i 16-års alderen betyder skolens kvaliteter mere.

Når du skal coache og spørge ind! Jeg lægger mærke til..…(din observation) Ser du det på samme måde ?  Er det sådan du vil have det skal være?  Hvis ikke, hvordan vil du så at det skal være ?  Hvad skal du sige og gøre nu, for at det kan blive, som du vil have det skal være ?

Værktøjerne…………… Direkte Ansvarlig Ærlig Klar/tydelig Accepterende Tilgivende Handlekraftig Selvstændig Dristig Spørgende Venlig Indre styrke

Det betyder IKKE: At man skal tie stille At man ikke skal sige hvad man synes, hvis man er: Betænkelig Begejstret Ulykkelig Ked af, hvad børn gør eller beslutter sig for!

Bliv det du er fordi du bliver det – ikke for at lave dit barn om Forskel på opdragelse og samvær Fra barn til ven Nysgerrig Undersøgende Lære dit barn at kende på ny!!!

NYD DEM!! Hvis man skal blive moden og selvstændig må man eksperimentere. Man må prøve meget og prøve sig selv af Finde sine grænser Blive assertiv…

Hvad skal man så gøre??? Udvikle sig SAMMEN med sit barn Starte en ny fase i sit liv Få medforælderen i fokus!!! Pleje sit partnerskab Der kan være sket overraskende ting de sidste 14 – 15 år Børn må ikke blive et beskæftigelsesprojekt.

Seneste forskning Hidtil har forskerne ment, at hjernen var stort set færdigudviklet i puberteten. Men nye skanninger afslører, at den er under ombygning indtil langt op i 20'erne. Teenagerhjernens centre for logisk tænkning er endnu ikke kommet op i omdrejninger, og derfor er mange unge så uimodtagelige over for sund fornuft.

Kvindens hjerne

Piger & drenge øver sig på noget forskelligt! Kontakt i små grupper Fællesskab = lighed Inde/ude Bekræftelse,Intimitetskvaliteter (relationer, personer og situationer) Snakkeorienteret, faktisk kommunikation Flad struktur Eksistentielt tema: at være elsket/ikke elsket Forvandlingsdrømmen og skønhedens æstetik Hierarki Alle er med på holdet Man kender sin plads Interessefællesskab (godkerndelse og beundring) frihed, respekt Meddelelsesorienteret, emfatisk kommunikation Eksistentielt tema: Gøre det godt/ikke godt. Erobrerdrømmen og sejrens æstetik

Mandens hjerne

Tidsskrift for eksperimentel pædagogik 1919. De har vist under tiden hørt et lille hjertesuk fra lærere, om at de børn de havde, da de som unge startede deres skolegerning, var ganske anderledes dygtigere end dem de har nu. De børn man har nu, står så forfærdeligt famlende og usikre overfor alt, der er en smule nyt. De skal ledes ind på altog kan så forfærdeligt lidt selv. Udefra er man tilbøjelig til at give læreren skylden.

Børnekommisionens betænkning 1982 Det er blevet almindeligt at skolebegyndere er uharmoniske, larmende og forvirrede. De er utrygge, uglade og stærkt kontaktsøgende. De mangler viden som skolebegyndere havde tidligere……mange er passive eller aggressive od de forstår ikke almindelige irettesættelser.

Winston Churchill Det er lettere at regere en nation end at opdrage tre børn!

Soya Vorherre har ordnet det så viist, at børn gerne antager de anskuelser, der irriterer deres forældre mest.

Poul Henningsen (ph) Tog man alvorligt, hvad forrige generation har ment om den næste i de sidste 1000 år, blev menneskehedens historie en uafbrudt række af svimlende moralske fald.

Hvem sagde dette?   “Ungdommen nu om dage elsker luksus. De opfører sig dårligt og foragter autoriteter. De viser ingen respekt for ældre mennesker og elsker tomt pladder i stedet for arbejde. De rejser sig ikke længere, når ældre mennesker kommer ind i et rum. De siger deres forældre imod, taler før alle andre, sluger maden og tyranniserer deres forældre.”

Socrates 470 – 399 f.kr.