Den svære ungdom Om unge i gråzonen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Unges trivsel og mistrivsel En udfordring for både unge og voksne
Advertisements

Den lille Mads.
At bruge disse to ord rigtigt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
James Bond går tur i en park...
Trivselspolitik på Løsning Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Borgernes barrierer for brug af IT
Psykoedukation til unge i OPUS
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Måske er I bedste venner i et år,
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Kommunikation.
Velkommen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
En fejl af stor betydning...
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
En helt normal samtale ved morgenbordet:
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Maskulinitet.
Børns omsorgssituation og trivsel
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
......der møder han en rigtig Bond-pige og stopper op....
Børn og unge med handicap siger deres mening
Fremme af unges mentale sundhed
Børn og unges sociale liv online
At tale om sexualitet.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Dette er en automatisk lønforhandling. Vær venlig at svare på de næste spørgsmål. Dine svar vil danne grundlag for den næste lønjustering. Næste>>
Fredes 60 års fødselsdag En hyldest fra dine børn.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
En fejl af stor betydning...
Dommen og Evangeliet …………….. 1.Mosebog 3:8-13 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans hustru sig for Gud Herren mellem.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
Ungdom og efterskole To oplæg fra Cefu Tilde Mette Juul + Niels Ulrik Sørensen ÅRSMØDE EFTERSKOLERNE 2015.
Præsentationens transcript:

Den svære ungdom Om unge i gråzonen

De fleste unge TRIVES og har det GODT

Hvordan er dit liv lige nu – sådan alt i alt? 83,3 %: ’godt’ eller ’meget godt’ 13,6 %: ’hverken godt eller dårligt’ 3,1 %: ’dårligt’ eller ’meget dårligt’

Hvordan er din selvtillid? 73,4 %: ’høj’ eller ’meget høj’ 20,6 %: ’hverken høj eller lav’ 6,0 %: ’lav’ eller ’meget lav’

MISTRIVSEL blandt unge Hvad siger disse tal? Ikke bare strømpile på unges trivsel - også på MISTRIVSEL blandt unge

Den svære ungdom Stress Ensomhed Mobning Selvskade Selvmordstanker Seksuel risikoadfærd Utilfredshed med kroppen Spiseproblemstillinger Rusmiddelmisbrug Ludomani

Den svære ungdom Unge i GRÅZONEN mellem det normale og det ekstreme

Gråzoneunge Hun kaster op Han er ensom Hun tænker på selvmord Hvordan får vi øje på dem? Hvordan hjælper vi dem videre?

Gråzoneunge Kommer ikke SELV med deres problemer

I dialog med gråzoneunge Hav blik for adfærdsændringer Tag initiativ til kontakt Skab et rum for dialog Regn ikke med forældrene

Alle voksne har et ansvar Gråzoneunge Alle voksne har et ansvar

Den svære ungdom Stress Ensomhed Mobning Selvskade Selvmordstanker Seksuel risikoadfærd Utilfredshed med kroppen Spiseproblemstillinger Rusmiddelmisbrug Ludomani

Hvis jeg ikke dyrker motion, føler jeg, at jeg skal kaste op, når jeg spiser. Jeg har haft det et halvt års tid. Jeg skal nok selv få det ordnet, men lige nu har jeg ikke overskud. Så jeg må bare gå ud og knække mig, når jeg har spist. Jeg stopper med det, men først når jeg har mere tid til at dyrke motion. Og når jeg er et sted, hvor der ligesom mere er en lige linje... Jeg har sagt til min mor: Mor, det her det bliver jeg bare nødt til at gøre. Det går over når det går over. Det gør hende selvfølgelig ked af det, men så siger jeg: Du må bare ikke stoppe mig nu. Nej, men det ville hun så heller ikke gøre: ”Jeg stoler på at du får det ordnet når du føler du kan”, siger hun Og det gør jeg også. Jeg kan stoppe når jeg vil, ikke. Så jeg ser det egentlig ikke som noget slemt. Maja 17 år

Utilfredshed med kroppen 10,9 pct. er ”utilfredse” eller ”meget utilfredse” 22,6 pct. er ”hverken tilfredse eller utilfredse” 66,5 pct. er ”tilfredse” eller ”meget tilfredse”? Næsten dobbelt så mange unge kvinder er utilfredse Der er flest unge kvinder, der har tegn på krops- og spiserelaterede former for mistrivsel, men de unge mænd følger godt med

Ensomhed både noget mange unge oplever på et tidspunkt i ungdomslivet og så et alvorligt mistrivselsproblem

Ensomhed – hvor udbredt er det? 3 spørgsmål om unges følelse af ensomhed: Hvor ofte føler du dig holdt udenfor? Hvor ofte føler du dig isoleret fra andre? Hvor ofte føler du, at du savner nogen at være sammen med? 56 pct. svarer ”sjældent” til alle tre spørgsmål 11,4 pct. svarer ofte til et eller flere af spørgsmålene

Ensomhed - en diskret form for mistrivsel Jeg skal til at gå i gymnasiet. Det er en udfordring, da jeg ikke er så udadvendt. Jeg glæder mig, og håber virkeligt jeg får nogle venner hurtigt. Altså, at jeg bliver mere udadvendt. Men jeg er også bange for at jeg ikke får nogen venner I: Hvordan bange? For at jeg bliver i den rolle, jeg har. Hvor jeg bliver meget indadvendt, og bare sidder der i klassen og er aktiv i timerne, men ikke så meget bagefter. Malene 16 år

Modbilledet: Det sociale ungdomsliv Sociale relationer og netværk med andre unge står i centrum for ungdomslivet Unge har selv ansvar for deres sociale trivsel og etablering af netværk – kan skabe sårbarhed og frygt for ensomhed og social eksklusion Transitionsprocesser kan være en stor udfordring for unge

I dialog med gråzoneunge Skab dialog med unge om ungdomslivet krav og udfordringer, fx krav om at være og fremstå som en succes Få unge til at debattere kropsidealer – og udvikle forslag til hvordan man kan håndtere pres ifht at se ud på bestemte måder Fokuser på den sociale integration og kvaliteten af unges relationer Vær opmærksom på unge, der aldrig er med i de sociale sammenhænge, der er i og udenfor klassen Fokus på kvalificering af (alle) unge til at tackle skift i ungdomslivet er nødvendigt Vær opmærksom på om unge har andre unge og voksne, de kan snakke med hvis de har problemer eller er kede af det

Tak for opmærksomheden