Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inspiration til fotografering.
Advertisements

Kapitel 5 Den kreative strategi
MODELFOTO med stativ og lyssætning Unit A, 24. September 2009.
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Farvevirkning/Farvekontraster
Filmtekniske virkemidler
Readymades / genbrugskunst
Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
Web 2.0 En introduktion til vores wiki.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Fotografisk opmærksomhed og foto – og billedmanipulation
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Fritid Fotograf.
Forskellige collage teknikker Af Kirsten Hyldahl Pedersen
Ekspressionisme.
Markedskommunikation Kapitel 10
Opgave valg: Opgaveoplæg nr. 2 Information.
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Kommunikation / it.
KREATIV FOTO 5 MENNESKER LANDSKAB OG MENNESKER 6. SEP. – 11. OKT
Gråskala.
Notesbog Notesbogen er interaktiv.
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Relationer – Omgangstone
Ændring af kontrast. Ved at sætte meget kontrast på billedet, får man også et varmere billede. Ved at skrue ned for kontrasten, får man dermed et koldere.
Præsentation af Portfolio site Kim Jensens.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Den æstetiske krop Opgave Billedanalyse.
Snak med din sidemand om dette et par min.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
- et forsøg på en analyse
Om at tage gode billeder
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Farveplanlægning. Farveplanlægning er en vigtig del af Malerens daglige arbejde, dette kan angribes på mange forskellige måder. Farveplanlægning på stedet.
Farver Egenkontrast Kold-varm kontrast Lys-mørk kontrast Komplementærkontrast Simultankontrast Kvalitetskontrast Kvantitetskontrast.
Fagdidaktisk kursus i religion Nyborg d september 2013
Kortfilm Et overblik.
Reklameanalyse Walkthrough.
Billedanalyse Komposition Symboler Modsætningspar
Øvelser Samlet rapport.
Spillet er af adventure typen. Det skal foregå i real time 3D. Spillet foregår i en model af et eksisterende, velkendt bymiljø i København. Udtrykket skal.
Det moderne gennembrud
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Kompositoriske heuristikker og værktøjer. Matematisk centerOptisk center.
Hjemmesiden Stilen Funktionalitet Mangler. Stilen Simpel, enkle linier, klart mønster Få farver i tekst – symbolik – valgt med henblik på kunstnerens.
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Reklameanalyse.
Intro til fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. ”Flipped film” Fortællertyper? Lektie? Opgave – arbejde med.
Hvordan er billedet bygget op?
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
DANSK Intro Dagens program.
-Billedanalyse-.
Reklamer.
1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Digital fotografering 1.Komposition 2.Billedets synspunkt 3.Billedæstetik.
DAWN af Takao Tanabe fra 2003 Et landskabsbillede kan en gang imellem have svært ved at sige én noget. Men det er bestemt ikke tilfældet med TANABEE’s.
ROMANTIKKENBilledanalyse
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Innovative elever Løser virksomhedsproblemer J.F. Willumsen Museum 8. klasse.
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Albert Mertz.
Afsender Produkt Udgivelsestidspunkt
Titel – Forfatter - Årstal
Brikker til litteraturhistorien
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Kunstbilleder analyse.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Digital fotografering
Præsentationens transcript:

Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik Udformning 2.Fortolkning 3.Vurdering

Præsentation Indhold Hvem har lavet billedet - Hvor og hvornår ? Hvad hedder billede ? Hvad forestiller billedet? Hvad slags billede er det?

Materialer og teknik Hvordan er billedet lavet Hvorfor har kunstneren brugt denne teknik Hvordan er billedet beskåret Er billedet manipuleret

Udformning Hvad er billedets indhold – er det? Realistisk Abstrakt Ekspressionistisk Fantastisk Stiliseret

Hvordan er billedet bygget op Forgrund Mellemgrund Baggrund Centralperspektiv Overlapning Graduering

I hvilke synsvinkler ses motiverne Normalperspektiv Frøperspektiv fugleperspektiv

Hvordan er billedets komposition billedets vigtigste elementer placeret Centralkomposition Symmetrisk komposition Trekantskomposition Diagonalkomposition Det gyldne snit

Rumvirkning Giver billedet illusion af at være to – eller tredimensionelt

Linjer i billedet Vandrette Lodrette Diagonale Rolige Urolige Blikretning

Hvilke farver er benyttet

Farver Primærfarver Sekundærfarver Tertiærfarver

Farvekontraster Komplimentærkontrast er når to farver som ligger overfor hinanden i farvecirklen Kvalitetskontrast skal forstås som kontrasten mellem rene klare farver (ren valør) og farvens lysere eller mørkere valør (herunder også hvidt og sort). Kvantitetskontrast er når der er en stor forskel i farvemængden. Simultankontrast er når man placerer en neutral grå på en primær- eller sekundærfarve, så vil den grå farve få karakter af farvens komplementærfarve Kulde/varme kontrast er når kolde farver står overfor varme farver. Lys/mørke kontrast vises mellem tydeligst i kontrasten mellem gul og violet.

Komplimentærkontrast Kold/varm kontrast kvalitetskontrast. Simultankontrast Kvantitetskontrast Lys/mørk kontrast

Hvordan er lyset brugt Naturligt lys Mod- eller medlys Hårdt eller blødt Lyskilder - placering Lysvirkning Skyggevirkning

Symbolske og/eller stemningsskabende elementer

Fortolkning Hvorfor blev billedet lavet Bestilling, Reklame Dokumentation Illustration Forside Udtryk

Hvorfor er billedet lavet som det er ? Hvilke temaer er der berørt i billede - Hvilke tanker og stemninger formulerer det? F.eks: Uhygge glæde Angst Billedets budskab: Udtrykker det holdninger? Hvad vil billedet fortælle ?

Perspektivering Hvad kan du sammenligne værket med? Andre billeder Film Tekster

Vurdering Hvad synes du om billedet? Hvad siger billedet dig? Opfatter alle billedet på samme måde? Hvorfor/hvorfor ikke?

Nyttige links til eksamen http://www.smk.dk/udforsk-kunsten/kunsthistorier/intro/

reklamer Mjkkjkn Nsjjgf Nmjkkkdf mkfkkh