APV og Undervisningsevaluering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
COMENIUS NAGOLD BRIEF PRESENTATION OF THE SCHOOLS FROM THE PROJECT COMENIUS.
Advertisements

IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Magtteori I 7. September 2005.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Corporate Governance Chapter 18. AMD: CEO Pay in Public and Private Firms Explain why executives might be paid more to run private companies than these.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Evidenshierarki eller - typologi
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Litterært makerspace.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Supervisor’s toolbox Enhedens navn Sted og dato Dias 1 Approaches / styles Meta-communication Perspectives Caps Themes and progression Feedback and Assessment.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
ISO standard for personvurdering v/Cand.psych. Anne Thrane VPP og Dansk Psykologforening.
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
THE MENTORING JOURNEY.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Nordic Entrepreneurship Islands Christian Vintergaard
Completing secondary education
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Software Testing Software testing.
why this period? why not the same as for the international strategy
Informationsundervisning og læring i en global virksomhed
Hvor er værdien af intern kommunikation?
The General Data Protection Regulation
Hvad er god matematik? This slide ends the 1st lesson. Each student has to think of an answer to this question for the 2nd lesson. The slide also begins.
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Ændring af IR M&R Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
Præsentationens transcript:

APV og Undervisningsevaluering Hvis lærere var ledere og elever var rigtige mennesker Claus Jensen Faaborg Gymnasium

Et tankeeksperiment Alle skoler laver med mellemrum en APV Herunder foretages bl.a. en analyse af medarbejdertilfredsheden Alle skoler har også en model for evaluering af undervisningen Men hvad nu hvis, man opfattede læreren som leder af en række medarbejdere (eleverne) Og derfor lod eleverne (medarbejderne) svare på en række typiske APV-spørgsmål

Læreren Meget enig Enig Uenig Meget uenig Alt i alt er jeg tilfreds med mit arbejde 22,2 66,7 11,1 0,0 Jeg omtaler gerne skolen positivt uden for arbejdstiden 40,7 51,9 7,4 Jeg føler jeg har tryghed i min ansættelse 25,9 48,1 Jeg føler der er sket en positiv udvikling i det psykiske arbejdsmiljø siden sidste evaluering 64,0 36,0 Læreren

Eleven Fiktivt skema Meget enig Enig Uenig Meget uenig Alt i alt er jeg tilfreds med faget og læreren Jeg omtaler gerne faget og læreren positivt uden for undervisn. Jeg føler jeg er tryg i lærerens undervisning Jeg føler der er sket en positiv udvikling i det psykiske undervisnings-miljø siden sidste evaluering Eleven Fiktivt skema

Læreren Har du indflydelse på skolens hverdag? Ja, i høj grad Ja, i nogen grad Nej, egentlig ikke Nej, slet ikke Har du indflydelse på skolens hverdag? Sker det ofte at du ikke når alle arbejds-opgaver? Bliver du opmuntret til åbent at udtale din mening? Mener du at skolen er modtagelig for nytænkning? Læreren

Eleven Fiktivt skema Har du indflydelse på fagets tilrette-læggelse? Ja, i høj grad Ja, i nogen grad Nej, egentlig ikke Nej, slet ikke Har du indflydelse på fagets tilrette-læggelse? Sker det ofte at du ikke når alle arbejds-opgaver? Bliver du opmuntret til åbent at udtale din mening? Mener du at læreren er modtagelig for nytænkning? Eleven Fiktivt skema

Ja, i høj grad Ja, i nogen grad Nej, egentlig ikke Nej, slet ikke Mener du at dit arbejde giver mulighed for personlig udvikling? Finder du dit arbejde afvekslende? Finder du dit arbejde udfordrende? Udnytter skolen dine resurser og viden optimalt? Bliver dit arbejde anerkendt af rektor? Læreren

Ja, i høj grad Ja, i nogen grad Nej, egentlig ikke Nej, slet ikke Mener du at dit arbejde i faget giver mulighed for personlig udvikling? Finder du under-visningen afvekslende? Finder du under-visningen udfordrende? Udnytter læreren dine resurser og viden optimalt? Bliver dit arbejde anerkendt af læreren? Eleven Fiktivt skema

Læreren Synes du at rektor … Har overblik over arbejdet Ja, i høj grad Ja, i nogen grad Nej, egentlig ikke Nej, slet ikke Har overblik over arbejdet 24,0 52,0 0,0 Er fagligt dygtig 37,5 54,2 8,3 Er respekteret blandt medarb. 64,0 12,0 Interesserer sig for hvad der foregår på arbejds-pladsen 33,3 58,3 Hjælper og støtter i det daglige arbejde 16,0 28,0 4,0 Hjælper og støtter ved samarbejds-problemer med kolleger 13,6 72,7 Vejleder på en konstruktiv måde i tilfælde af fejl 16,7 62,5 4,2 Læreren Synes du at rektor …

Læreren Synes du at rektor … Ja, i høj grad Ja, i nogen grad Nej, egentlig ikke Nej, slet ikke Viser anerkendelse, når du har gjort et godt stykke arbejde 25,0 37,5 33,3 4,2 Kan skabe fælles holdninger på arbejdspladsen 8,7 39,1 47,8 4,3 Træffer alle væsentlige afgørelser efter samråd med medarbejderne 26,1 52,2 13,0 Motiverer til udvikling 21,7 Er god til uddelegering 43,5 Er synlig i det daglige arbejde 16,0 64,0 20,0 0,0 Er god til at tale med medarbejderne om vanskeligheder i arbejdet 50,0 20,8 Synes du at rektor …

Eleven Synes du at læreren … Fiktivt skema Har overblik over arbejdet? Ja, i høj grad Ja, i nogen grad Nej, egentlig ikke Nej, slet ikke Har overblik over arbejdet? Er fagligt dygtig? Er respekteret blandt eleverne? Interesserer sig for hvad der foregår i klassen? Hjælper og støtter i det daglige arbejde? Hjælper og støtter ved samarbejdsproblemer mellem eleverne? Vejleder på en konstruktiv måde i tilfælde af fejl? Eleven Synes du at læreren … Fiktivt skema

Eleven Synes du at læreren … Fiktivt skema Ja, i høj grad Ja, i nogen grad Nej, egentlig ikke Nej, slet ikke Viser anerkendelse, når du har gjort et godt stykke arbejde? Kan skabe fælles holdninger i klassen Træffer alle væsentlige afgørelser efter samråd med eleverne? Motiverer til udvikling? Er god til uddelegering? Er synlig i det daglige arbejde? Er god til at tale med eleverne om vanskeligheder i arbejdet? Synes du at læreren … Fiktivt skema

Læreren: Hvilken karakter ville du give rektor efter 12-skalaen? Eleven: Hvilken karakter ville du give din lærer efter 12-skalaen? Fiktivt spørgsmål

”Det mest værdfulde ved undervisning og uddannelse er umåleligt. Kvaliteten kommer, når lærernes viden og engagement og elevernes nysgerrighed mødes om et godt og relevant fagligt indhold. Og det kan ikke beskrives med tal og skemaer.” ”Kritiske undersøgelser af egen virksomhed skal foregå i frivillighed og ud fra et ægte ønske om at gøre en god skole bedre. Får de først karakter af rutine- regnskabsaflæggelser og afværgemekanismer, så gør øvelsen mere skade end gavn. Nye, gode skoletanker opstår bedst, hvis det ikke sker pr. dekret.” Undervisningsminister Ole Vig Jensen, 1996

Effektive offentlige institutioner skal vurderes på - hvorledes de – inden for de rammer, de har fået tildelt – er i stand til at opfylde de politiske målsætninger, der er sat for institutionen hvor tilfredse borgerne og brugerne er med produkterne og den service, som institutionen giver på graden af medarbejdertilfredshed Finansminister Mogens Lykketoft: Værktøj til velfærd, 1995

3 komponenter i lærerarbejdet Faglighed Relation Ledelse En ny udfordring at skulle finde et sprog for den relationelle og ledelsesmæssige dimension Og at finde måder at evaluere disse to dimensioner på

Saya verdens første lærerrobot

”kan tale, smile, skælde ud og vise følelser” Lærerrobotten ”kan tale, smile, skælde ud og vise følelser” Programmeret med seks basale udtryk: Overraskelse Frygt Afsky Vrede Glæde Sorg ”Robotten kan vise følelser ved, at dens kunstige gummihud bliver trukket bagud ved motorkraft og ledninger” (18 motorer) Politiken 15. marts 2009

Udenlandske kvalitetskriterier

High quality teaching is potentially the largest single school influence on student achievement Education Review Office, New Zealand 2003

Teachers shall use feedback from a variety of sources including other teachers, students, supervisors, and parents as a means of improving instruction Teachers shall be expert in their content area, knowledgable about current research on effective instructional approaches, and reflective about their own practices Discussion of instructional strategies shall be a significant part of the professional culture of the school Teacher supervision and evaluation processes shall be used to improve instruction for the purposes of enhancing student learning and meeting student needs New England Association of Schools and Colleges Standards of Accreditation

Den professionelle bedømmelse af læreren, når der overværes undervisning Underskrives af Head of Department

Elevernes evaluering af undervisningen

”Self review is a key mechanism through which schools can gather and analyse information on the effectiveness of what they do and use the results to improve the quality of their policies and programmes.” Education Review Office, New Zealand 2003

Professional leadership is focused on learning, including the use of assessment data to improve teaching The school collects, analyses and uses valid and reliable information for self review purposes Teaching throughout the school is effectively evaluated and monitored and the results are used for overall improvement and staff development Education Review Office, New Zealand 2003

”Expert teachers not only set challenging goals, but also structure situations so that students can reach them.” Level 4: A teacher at this level: Level 3: A teacher at this level: Level 2: A teacher at this level: Level 1: A teacher at this level: Systematically and consistently challenges students to think Regularly promotes varied and appropriate assignments that are demanding and engaging for everyone Structures activities and lessons to assure that students can meet these challenges Often challenges students to think but does so inconsistently Promotes some assignments as interesting to some students Offers general support to students who attempt to meet challenges Only occasionally challenges students to think, some more than others Promotes a perception of assignments as necessary, if not interesting Offers little support to students to help them meet challenges Rarely challenges students to think Promotes a perception of assignments as time- consuming and tedious Promotes a ’sink or swim’ mentality John Hattie: What Are the Attributes of Excellent Teachers, New Zealand 2002

Monitoring and feedback Level 4: A teacher at this level: Level 3: A teacher at this level: Level 2: A teacher at this level: Level 1: A teacher at this level: Consistently monitors students’ engagement and redirects disengagement with strategies that promote re-engagement Regularly and accurately assesses students’ understanding through careful observation, detailed analysis of their work, varied questions, and attentive listening to their comments Regularly offers feedback that corrects students’ misunderstandings and guides students to higher levels of understanding Generally monitors students’ engagement with a focus on learning, encouraging students to get back on task Interprets students’ understanding through observation of their work and listening to their comments Generally reports correct/incorrect responses to students and offers feedback that help some students advance their learning Monitors students’ engagement with a focus on uniformity, maintains smooth-running classrooms with a primary emphasis on compliance Interprets students’ misunderstandings only when they become obvious Limits feedback to the reporting of correct/incorrect responses Monitors students’ engagement haphazardly Often fails to recognize students’ misunderstandings Provides inconsistent responses to students John Hattie: What Are the Attributes of Excellent Teachers, New Zealand 2002

Fynske erfaringer

Det er vel alt sammen et spørgsmål om tillid …