Tema: Hvordan kan jeg forebygge

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DIN STIFINDER SYGEMELDT? LAD OS HJÆLPE…
Advertisements

Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Tema: Depression - hvorfor opstår det
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Psykoedukation til unge i OPUS
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Tema: Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation til patienter med depression Version oktober 2012.
Voldsforebyggelse regionspsykiatrien Vest
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
De sidste undervisningstimer
TERM modellen Introduktion til øvelse
Darum skole 4. november 2013.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Session 14: Struktur og risikosituationer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Tema: Depression – Hvad er det
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Session 3: Bipolar affektiv sindslidelse, forløb og årsager Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Metha Jensen Depression Pårørendeseminar Aulum fritidscenter.
Sådan bruger du præsentationen
Patientundervisning 7. Session Bipolar lidelse
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Session 7 – Livsstil Undervisere:
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende
Psykoedukation skizofreni
Psykoedukation skizofreni
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende 1. session – Introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Psykoedukation skizofreni
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Tema: Hvordan kan jeg forebygge Tema: Hvordan kan jeg forebygge? Psykoedukation til patienter med depression

Psykoedukation for patienter med depression Program Velkommen Dagens emne: Forebyggelse af tilbagefald Hvorfor tilbagefaldsforebyggelse ? Livet som tidligere deprimeret Modstandskraft Handleplan Hvordan har sessionen været? Pause når det passer Forklar eventuelt: Livet som tidligere deprimeret: Som tidligere deprimeret er man mere sårbar overfor visse ting, hvilket er vigtigt at tage højde for i livet efter en depression Modstandskraft: Vi kan ikke fjerne den modgang livet også byder på, men vi kan træne og blive i stand til at tackle den, så vi ikke bliver deprimerede af den (hvilket ikke er det samme som at blive triste, skuffede eller frustrerede over forhindringer i livet). Handleplan: I tilfælde at begyndende depressionssymptomer skal der være en plan man kan følge, uden at skulle tænke så meget over det. Det er der ikke overskud eller overblik til først at finde ud af havd man skal gøre, hvis man først er deprimeret igen. Psykoedukation for patienter med depression

Psykoedukation for patienter med depression Kan vi aftale at … Udvise fortrolighed for det der bliver sagt i gruppen Have respekt for hinandens grænser Tale i en respektfuld tone til hinanden Der findes ingen dumme spørgsmål Kreativ tankegang er legalt  Psykoedukation for patienter med depression Version oktober 2012 3 3

BEHANDLINGS-MULIGHEDERNE HVORDAN KAN JEG FOREBYGGE? Forløbet – hvor er vi HVAD ER DET? Symptomer Diagnose HVORFOR OPSTÅR DET? Myter og facts Stress og sårbarhed BEHANDLINGS-MULIGHEDERNE Behandling Støtte og inddragelse HVAD KAN JEG GØRE? Strategier Råd og redskaber HVAD MED DE ANDRE? Åbenhed til omverdenen Netværket HVORDAN KAN JEG FOREBYGGE? Modstandskraft Handlemuligheder Psykoedukation for patienter med depression 4

Formålet med dagens tema At du får: Mulighed for at overveje på hvilken måde du bedst indretter tilværelsen, således at du forebygger depressioner fremover Mulighed for at tilrettelægge en handleplan hvis depressionen skulle vise sig igen Hvilke forventninger har I til at komme her i dag? Psykoedukation for patienter med depression

Hvorfor tilbagefaldsforebyggelse? Depression øger risikoen for senere depressioner Livet som tidligere deprimeret kræver vedvarende opmærksomhed Vigtigt at bruge det øgede overskud, når man har fået det bedre, til at lægge en handleplan og mindske indre og ydre belastninger på lang sigt Fakta: Depression øger risikoen for senere depressioner med 60-70% og sandsynligheden for depressive episoder øges med antallet af tidligere depressioner. At have været deprimeret kan sammenlignes med at være tidligere alkoholiker: Der er ting man ikke kan foretage sig, og det kræver en vedvarende indsats ikke at blive deprimeret igen. Psykoedukation for patienter med depression 6

Livet som tidligere deprimeret Tag din medicin så længe som det er nødvendigt Søvn: - Gå i seng og stå op på samme tid hver dag - Sov om natten og være vågen om dagen Få motion: - Lidt er bedre end ingenting - Gør noget du kan lide Spis regelmæssigt (8, 12, 18) og varieret Begræns dit alkoholforbrug og drik ikke, når du er ked af det Reducer stress: Hold pauser og gør én ting ad gangen Følg de øvrige principper for tilbagefaldsforebyggelse Forklar eventuelt: Medicin: Følg vejledningen fra din psykiater eller praktiserende læge. Tommelfingerregel: Medicin skal ofte tages lige så længe efter en depression, som man har taget det undervejs. Søvn: Disse råd kan evt. nuanceres, for at de ikke bliver for begrænsende for livskvaliteten - der kan evt. gives eksempel: Bliv ikke væk fra en sjov fest, fordi du skal i seng kl.22.00 – så hellere stå lidt tidligere op dagen efter, selvom du stadig er træt. Kost: 8-12-18, henviser til tre regelmæssige måltider morgen, middag og aften. Stabilt blodsukker mindsker sårbarheden overfor humørsvingninger. Det kan være vigtigt, at understrege overfor patienterne, at lykkes det ikke den ene dag, er det bedre at starte forfra den næste, frem for at blive selvkritisk og opgivende. Det vi forsøger lykkes ikke altid, og hellere følge principperne delvist end slet ikke. Psykoedukation for patienter med depression

Psykoedukation for patienter med depression Refleksion Hvilke forhindringer kan der være i forhold til at følge principperne for livet som tidligere deprimeret? Hvad kan du gøre for at overkomme dem? Refleksionerne kan udveksles to og to for at øge trygheden i gruppen, men kan også bruges i plenum eller ved at tage ”runder”. Modellerne kan også kombineres ved at patienterne først udveksler synspunkter to og to for siden at præsentere dem i plenum (evt. stå et andet sted?). Psykoedukation for patienter med depression

Psykoedukation for patienter med depression Modstandskraft I Balancer den modgang, livet altid vil indeholde, med positive oplevelser og følelser ved at: Gøre lystbetonede ting , som er mulige lige nu Skabe forandringer i dit liv, som på længere sigt vil bringe dig tættere på dine mål og værdier Plej dine venskaber eller skab nye Forsøg at løse problemer, der kan løses og accepter dem, der ikke kan Link: Øvelse 1 -”Lystbetonede Aktiviteter” Link: Øvelse 2 - ”Livsværdier" Forklar eventuelt: Modstandskraft kan sammenlignes med at styrketræne: Ved at træne modstandskraften, bliver man bedre i stand til at tackle tilværelsens uundgåelige modgang, ligesom øget fysisk styrke gør dig bedre i stand til at klare trapperne, indkøbsposerne, mm. Livet indebærer modgang, hvilket vi ikke kan fjerne – vi kan kun blive mere robuste i forhold til at tackle den. Plej venskaber: Her kan henvises til lykkeforskningen, der peger på, at det der gør os lykkelige først og fremmest er nære og fortrolige ( og ikke nødvendigvis mange) relationer til andre mennesker. Vær opmærksom på hjælpeskemaer til disse punkter. Det anbefales, at problemløsningsskemaerne (måltrappe, problemløsningsskema) udleveres til patienten til eget brug og de andre enten bruges i øvelser eller udleveres – se forslag til øvelser (øvelse 1 og 2) Psykoedukation for patienter med depression

Psykoedukation for patienter med depression Modstandskraft II Forsøg at: Undgå at undvige Fokuser på de positive ting du oplever og nyd det! Distraher dig selv, hvis du begynder at tænke, at: Det nok snart hører op Du ikke har gjort dig fortjent til oplevelsen Der bliver forventet noget særligt af dig Forklar eventuelt: Undgå at undvige. Som mennesker er vi indrettet sådan, at vi forsøger at undgå ubehag. Det kan betyde, at vi ikke får taget hånd om det der er svært, så vi undgå ubehag på længere sigt. Prøv at udhold ubehaget ved at tage fat om problemerne med det samme – selvom det er svært. Psykoedukation for patienter med depression

Handleplan I: tidlige faresignaler Vær opmærksom på Tidlige faresignaler Eksempler: Bange for at gå ude alene om aftenen Svært ved at slappe af Svært ved at falde i søvn/ komme op om morgenen Flere sygemeldinger på arbejdet Melder oftere afbud til sociale begivenheder Mere ukoncentreret, er holdt op med at se tv og læse Snerrer mere af børnene Græder mere uden en umiddelbar grund Måltider består ofte af rugbrødsmad og slik Forklar eventuelt: Det kan anbefales, at man aftaler med en ven, at de siger til, hvis de synes man får det dårligere. Ofte kan andre se det, før man selv kan. Psykoedukation for patienter med depression

Handleplan II: Udløsende faktorer Vær opmærksom på: Udløsende faktorer (stress): Eksempler: Årstiden Tab: dødsfald, skilsmisse Konflikter Ensomhed Arbejdsløshed Graviditet og fødsel Fysisk sygdom Ændrede arbejdsforhold Psykoedukation for patienter med depression

Psykoedukation for patienter med depression Refleksion Hvad er tidlige faresignaler hos dig? Hvilke udløsende faktorer skal du være særlig opmærksom på? Se tidligere note om fremgangsmåde ved refleksion Psykoedukation for patienter med depression Version oktober 2012 13

Handleplan III: Hvad kan du gøre? Inddrag personer du stoler på – bed om hjælp Husk aktivitetsplanlægning: Vær realistisk og prioriter lystfyldte aktiviteter Læs i dit materiale fra depressionsbehandlingen og repeter redskaber og metoder Find ud af hvad der virker for lige netop dig Psykoedukation for patienter med depression

Psykoedukation for patienter med depression Refleksion Hvilke elementer skal din handleplan indeholde i forhold til: Ressourcepersoner? Aktiviteter? Redskaber og metoder? Andet? (hvad får du det godt af?) Psykoedukation for patienter med depression

Handleplan IV: Kriseplan Søg læge eller kontakt en du er tryg ved, så vedkommende kan hjælpe dig med det Kontakt psykiatrisk skadestue hvis du får alvorlige selvmordstanker Følg stadig handleplanen, men sæt forventningerne til dig selv ned og inddel i overskuelige enheder Tal med nogen om hvordan du har det Forklar: Kriseplanen bruges hvis du bliver meget deprimeret og evt. selvmordstruet. Lav evt. en aftale med en pårørende på forhånd, så det bliver lettere at ringe og spørge om hjælp Her kan Øvelse 3 introduceres. Er der kun tid til en øvelse, anbefales det, at prioritere denne. Alternativt kan pt. få handleplanen med hjem til udfyldning hjemme. Psykoedukation for patienter med depression

Psykoedukation for patienter med depression Tak for i dag Hvordan har det været at deltage i dag? Link til evalueringsskema Hvad tager du med dig i dag? Er der noget der skal uddybes ved næste session? Psykoedukation for patienter med depression 17

Psykoedukation for pårørende til patienter med depression BILAG Psykoedukation for pårørende til patienter med depression 18

Øvelse I: Lystbetonede aktiviteter Læs listen med lystbetonede aktiviteter igennem, og Markér dem, som du umiddelbart kunne have lyst til at gå i gang med, og Overvej hvordan du kan få det lagt ind i din hverdag Til øvelsen bruges liste over lystfyldte aktiviteter. Øvelsen kan evt. slutte med, at patienternes overvejelser deles i plenum. Opfordr patienterne til at være realistiske i forhold til økonomi og overskud. Psykoedukation for patienter med depression

Øvelse II: Livsværdier Udfyld skemaet om værdier indenfor de forskellige livsdomæner. Følg underviserens instruktioner. Undersøg hvilke livsdomæner, der har den største afvigelse og overvej med dig selv eller i plenum, hvordan du på disse domæner kan komme til at leve i større overensstemmelse med dine værdier. Vær så konkret som muligt. Giv en grundig instruktion: Overvej hvilke værdier du har indenfor de forskellige livsdomæner ( giv her eksempler på livsværdier, feks. Indenfor domænet ”Parforhold/nære relationer”: Respekt, tolerance, ærlighed) Forklar derefter at første rubrik til højre udfyldes med det tal mellem 1 og 10, hvor 1 udgør det mindste og 10 det største. Første rubrik omhandler hvor vigtig denne værdi er for den enkelte. Næste rubrik udfyldes ligeledes med et tal mellem 1 og 10. Den omhandler i hvor høj grad værdien kommer til udtryk indenfor det enkelte domæne. I sidste rubrik trækkes det laveste tal fra det højeste (oftest det sidste fra det første) og afvigelsen/resultatet findes. Med udgangspunkt i dette kan den enkelte patient reflektere over, hvilke ændringer vedkommende vil gennemføre i sit liv, for at leve i større overensstemmelse med sine værdier. Evt. kan måltrappen tages til hjælp her. Det er ofte patienter, der er kommet sig godt og har en del ressourcer, som kan have stor glæde af denne øvelse. Understreg evt. overfor patienterne at ændringer af denne karakter tager tid og overskud at integrere i sit liv. Psykoedukation for patienter med depression

Øvelse III: Handleplan Udfyld, ud fra dine refleksioner om emnet, de tomme rubrikker i din handleplan. Overvej hvor du kan opbevare den, så den er tilgængelig ( og evt. synlig ) for dig Regionens kriseplan kan også inddrages i øvelsen, således at pt. har en plan i forhold til forebyggelse og en udvidet til krisesituationer. Giv gerne eksempler på, hvordan en udfyldt handleplan kan se ud – brug efter tilladelse fra pågældende, evt. en tidligere patients handleplan som eksempel. Psykoedukation for patienter med depression