Børns behov for søvn & trivsel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Kost og præstation D oplæg af Anja Heiner-Møller
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Set i forældreperspektiv
Skolen er vores fælles ansvar
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
ET ANSTÆNDIGT DANMARK MØDE 2 – 3 SEPTEMBER 2011 BRANDBJERG HØJSKOLE
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Hvordan du læser forældreintra
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Generelt om det for tidligt fødte barn
Idræt - også for sindslidende
Middellevetid Tab i middellevetid i forhold til forskellige risici
Børn, søvn og indlæring.
Præsentation af Børnehaven Thorshavnsgade
Tabulex - hvad er det? Et elektronisk komme/gå-registreringsprogram – det sikrer, at SFO´ens medarbejdere kan efterleve fremmødekontrollen. Målet er at.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Måltidet – lyst og fællesskab
Velkommen. . Agenda: Velkomst Status på skolesammenlægningerne Kort ref. fra sidste møde Grundregler for Skolen Evt.
Tar´ sukkerstoffer livet af dig?
Alt du skal vide i ét oplæg!
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Søvnens aldersudvikling
Session 14: Struktur og risikosituationer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Sundhed i skolen Ifølge ”Fælles mål” fra Undvisningsministeriet er sundhed et obligatorisk emne i skole regi.
UUUC Årskonference 2011 Hvad ved vi om social arv?
GRUPPEDRØFTELSER En af forældrene bedes lave notater på det omdelte papir. Vælg eventuelt en ordstyrer blandt forældrene.
Symptomer ved HJERTESVIGT
Stresshåndtering Pia Bøgelund.
Børns udvikling Tamim harise.
Velkommen.
Sunde børn i Danmark Viden om kost og krop
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Skoleparathed Sunds skole.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Kommunevalg KV2013. Kommunal Service Hvis borgerne skal have bedre service i kommunerne, er det nødvendigt at hæve kommuneskatten.
Specialisering 271 UMD.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Hvad kan jeg opnå ved træning?
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Patientundervisning 7. Session Bipolar lidelse
Mestringsstrategier Hvad kan jeg selv gøre?
Session 7 – Livsstil Undervisere:
Unipolar depression – Patienter og pårørende 4 og 5
BØRN OG SØVN.
BUPL’s syn på små og store institutioner
Søskende, søvn, kost og motion Psykoedukation Forældre til børn og unge med angst og depressive tilstande.
SATSPULJEPROJEKT FOR SÅRBARE GRAVIDE Side 1. UDMØNTNING AF MIDLER FRA SUNDHEDSPOLITISK UDSPIL TIL SÅRBARE GRAVIDE 2 Regeringens Sundhedspolitiske udspil.
Stress og stresshåndtering Livet som studerende Studenterrådgivningen Mehrak Salimi - Psykolog CSS Oktober 2013.
4. November 2015 Migrænikerforbundet1 af 18 Børnemigræne Migrænikerforbundet.
Sundhedsplejen & Sundhedsfremme Overvægtsindsats i Hedensted kommune 2015 Tværfaglig indsats mellem Sundhedsfremmeafdelingen og Sundhedsplejen.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Den måde vi vælge at leve og indrette vores liv på.
Søvn og drømme Navn: Juliane Sørensen 8.v Fordybelsesdag 8.-9 september 2016.
A RBEJDSMILJØ OG BØRNS SELVHJULPETHED GÅR HÅND I HÅND Læring for børnene i Stjernestunderne Opmærksomhed på eget arbejdsmiljø De fysiske rammer og brug.
Mikael Rasmussen Telefonnummer:
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Velkommen til Skolen ved Sundet
Mikael Rasmussen Telefonnummer:
Pleje og observation af den konfuse og udadreagerende patient
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Fakta om spæd-og småbørns søvn
Forandringer
Præsentationens transcript:

Børns behov for søvn & trivsel Indledning: Vi havde forskellige emner op og vende, men blev hurtige enige om, at emnet skulle være ”Børns behov for søvn og trivsel” Vi valgte emnet, fordi der har været fokus på blandt andet børn med stress og sovevaner, og det fandt vi, som et interessant emne. Bestyrelsesmøde 09.04.14 Anemonen

Søvn er vigtig for børn Søvn er nødvendig for at barnet kan fungere normalt Børn skal sove meget, fordi de skal lære meget Søvnen påvirker barnets fysiske, følelsesmæssige, indlæringsmæssige og sociale udvikling Børn, som sover for lidt, bliver irritable og misfornøjede. Et barn har sovet tilstrækkeligt, når det er udhvilet Et træt barn er et sygt barn Christina - Sociale Søvnen er en af de vigtigste grundsten for et sundt helbred og for at kunne klare alle de stimuli, som man udsættes for såvel fysisk, psykisk og socialt. Derfor kan man ikke undvære søvnen. Søvnen bruges til at opretholde balance i kroppen, og under søvnen får kroppen ro til at forny sin energi. Søvn er hjernens primære aktivitet de første leveår.

Søvnmængden & søvnkvaliteten er afgørende for: Børns psykiske tilstand: Det psykiske overskud Humøret Børns fysiske tilstand: Væksten Immunforsvaret Appetitten Hormoner Cellereperation Almene fysiske trivsel Christina – Sociale Søvnen påvirker barnets fysiske, følelsesmæssige, indlæringsmæssige og sociale udvikling. Søvnen bruges til at opretholde balance i kroppen, og under søvnen får kroppen ro til at forny sin energi. Søvn er hjernens primære aktivitet de første leveår. Søvn er nødvendig for at barnet kan fungere normalt Børn skal sove meget, fordi de skal lære meget Søvnen påvirker barnets fysiske, følelsesmæssige indlæringsmæssige og sociale udvikling Børn, som sover for lidt, risikere at blive for tykke Børn, som sover for lidt, bliver irritable og misfornøjede. Et barn har sovet tilstrækkeligt, når det er udhvilet. Et træt barn er et sygt barn. Forældrene er de primært ansvarlige for at børnene får tilstrækkeligt med søvn. Hvis ikke man får tilstrækkelig søvn, bliver man fx fysisk sårbar overfor infektioner med manglende vækst og udvikling til følge, og fx psykisk stresset med bla. Manglende koncentration, overskud og øget uro, irritabilitet og gråd til følge. »Når børnene er trætte, fungerer de dårligt socialt og får en let øget risiko for at blive syge, ligesom det kan være væksthæmmende og påvirke appetitten. Samtidig bliver de dårligere til at lære, da søvnen konsoliderer nyt stof, som bliver flyttet fra arbejdshukommelsen og over i langtidshukommelsen. Og det har stor betydning for læringen, da det er her, alle oplevelserne skal lagre sig. Børn skal sove meget, fordi de skal lære meget,« siger Jan Ovesen, Overlæge, Søvnspecialist, Scansleep   Søvn er et basalt fysiologisk behov på lige fod med mad, drikke og kontakt og dermed en forudsætning for en sund udvikling og trivsel hos barnet.

Hvad er børns søvnbehov? Middagslur Putteritualer Gode råd Søvn & putteritualer Hvad er børns søvnbehov? Middagslur Putteritualer Gode råd Ditte – Generelt om søvn Børn skal sove ad libitum Søvneksperter vil frede middagsluren i dagpasningen og have de små børns søvn på dagsordenen til forældremøder. En ny pjece til forældrene skal hjælpe et sundere søvnmønster på vej. Af: Karin Svennevig Hyldig At vække små børn, der sover til middag, er en uskik, der burde forbydes. I hvert fald hvis det stod til de to søvneksperter og foredragsholdere, forskningssygeplejerske, stud.med. Marian Petersen og specialist i søvnmedicin, overlæge, dr. med. Søren Berg fra nordens førende søvnklinik ScanSleep, der netop har forfattet pjecen 'Fakta om spæd- og småbørns søvn'. De to holder mange foredrag for forældre og pædagoger, og her er spørgelysten stor. For søvn udgør i dag et både overset og forsømt område i sundhedsdebatten. Mange voksne bliver overraskede, når de hører, at danske børn - også fra de ressourcestærke familier - helt generelt sover for lidt og for uroligt, og at søvnmangel svækker såvel immunforsvar, vækst og sårheling som børnenes indlæring, psyke og vægtregulering. Gode råd Har man som forældre problemer med at putte sit barn hjemme, kan det ifølge Søren Berg være en god ide at være opmærksom på følgende; Vær opmærksom på eventuelle forandringer, børn påvirkes meget af familiens situation som f.eks. en ny lille søster/bror, flytning, skilsmisse, nyt arbejde og overskuddet i familien.   Vær opmærksom på faste putteritualer, det giver tryghed og genkendelighed. Put barnet når barnet er træt, inden det bliver overtræt Væk barnet på et fast tidspunkt om morgenen Lad ikke barnet spise ½ time før sengetid Vær ikke fysisk aktiv lige før sengetid Skab tryghed, ro og tid uden fjernsyn og for meget lys. Gør putteritualet hyggeligt, men brug max 10 min. på at læse/kigge bog, synge ”Vi bør respektere vores børns behov for søvn – og ikke ignorere barnets naturlige søvnbehov, som mange gør ved at manipulere med barnets søvn fx ved at lade det sove mindre i institutionen, fordi far og mor har brug for ro efter en travl dag på arbejdet.”  citat Søren Berg Søren Bergs stimuli-kontrol før søvn: Fra 6 mdr. er det ikke længere nødvendigt at få mad om natten Minus lys, minus fysisk udfoldelse før søvn Skab et fast putteritual – det giver tryghed og genkendelse   Det tager tid at ændre et barns/familiens vaner. Det kan være en hård periode men tænk på at resultatet bliver rigtig godt. Det er vigtigt at forældre er enige om putteritualet, barnet mærker hurtigt, hvis forældre er usikre.

Søvn har indvirkning på: Indlæring Overskud/Humør Koncentration Hukommelse Vækst Overvægt Immunsystemet Ditte - Koncentration, hukommelse og indlæring Søvn har stor indvirkning på koncentrationsevne og hukommelse og dermed på indlæring. Mangel på søvn nedsætter koncentration og reaktionsevne umiddelbart, mens mere vedvarende søvnunderskud blandt andet har betydning for lagring af informationer i langtidshukommelsen. Skolepræstationer hos børn eller unge, der sover for lidt, forringes.  Mangel på søvn Mangel på søvn kan adfærdsmæssigt give udslag i kropslig uro, hyperaktivitet, øget irritabilitet, aggressivitet og øget stressberedskab. På lang sigt kan kronisk søvnmangel øge risikoen for udviklingen af blandt andet angst, depression og selvmordstanker.  Vækst Søvn har en vækstfremmende og regenererende funktion i kroppen, blandt andet via en øget produktion af væksthormon. Stresshormoner nedsættes under søvn, stofskiftet ligeså. Denne påvirkning sker via adskillige hormoner, deriblandt kortisol, insulin, leptin og ghrelin. Forstyrrelse af disse processer kan medføre en mindsket højdevækst, dårligere opbygning og regeneration af væv. Overvægt Der ses en øget tendens til overvægt i forbindelse med længerevarende søvnmangel, blandt andet på grund af en uhensigtsmæssig ændring af appetitreguleringen, insulinfølsomheden og destabilisering af blodsukkeret. Immunsystemet Immunsystemet påvirkes også af søvn, blandt andet via stresshormonerne. Kronisk søvnmangel kan således svække immunforsvaret, så modstandskraften mod både infektioner og tidlige kræftstadier mindskes.  Følgelig ses blandt mennesker, der sover for lidt, på lang sigt en øget risiko for indgribende sygdomme som diabetes, hjerte-kar-sygdomme såvel som for forskellige kræftsygdomme.   

Udvikling/forskning Af hjerneforsker Ann E. Knudsen Af Chris Macdonald Af Scansleep Jan - Kopier af Ann E. Knudsen - Klumme med Chris Macdonald (Af Scansleep) Slut med vækkelister. "At sove godt er en livskunst, vi skal lære som små. Børn, der sover for lidt eller for overfladisk, udvikler sig ikke, som de skal, for søvnen retter op på dagens ubalancer og er helt afgørende for blandt andet hukommelsen, vores generelle trivsel og hormonproduktion. Problemet er bare, at det er ny viden for mange," siger Marian Petersen. En del institutioner har da også fjernet tidsangivelserne på sovelisterne. Forældrene får i dag kun at vide, at deres barn har sovet til middag. Ikke hvor længe. Søvnbehov varierer, så ideelt set skal de små have lov til at sove middagslur, til de vågner af sig selv, holder eksperterne på. "Ingen tvivl om, at forældre, der forlanger at få deres børn vækket efter en time eller halvanden, reagerer i god tro. De regner med, at det gør indsovningen om aftenen lettere for barnet, men de opnår det stik modsatte. En afbrudt middagslur kan ødelægge hele eftermiddagen og gøre et barn så overtræt og uroligt, at det næsten bliver umuligt at falde i søvn," forklarer Marian Petersen. Også godt for pædagoger. Hvis forældrene kommer igennem med deres krav om at pædagogerne skal vække børnene lægger de uforvarende grunden til et usundt søvnmønster. Men når de først forstår, at barnet ikke kan sove på forskud og netop har brug for ro og god tid til at nå igennem de forskellige søvnfaser, går far og mor generelt topmotiverede til opgaven med at skabe nye, rolige søvnritualer, erfarer Marian Petersen. Pædagoger kan imidlertid godt løbe ind i en mur af skepsis, når emnet er børns søvn i institutionen, erkender hun. "Med vores pjece vil vi tage brodden af myten om, at personalet bare vil lade børnene sove, for at de voksne selv kan få længere pauser," siger Marian Petersen, der på den anden side ikke lægger skjul på, at institutionens arbejdsmiljø også vil have godt af, at børnene får middagslur ad libitum. "Udsovede børn har større overskud, skaber færre konflikter og er mere selvhjulpne. Så vores fokus er altså børnenes behov," understreger hun. Fif og fakta fra søvneksperten • En toårig har sovet det meste af sit liv. Nærmere bestemt: Lige omkring 13 måneder. • Danske børn sover generelt for lidt. Voksne for øvrigt ligeså. Det går ud over livskvaliteten. • Børn producerer store mængder af væksthormoner, mens de befinder sig i de dybeste søvnstadier. Dårlig søvn forhindrer dem ikke bare i at vokse, men også i at hele sår og genopbygge kroppens celler. • Langtidshukommelsen virker først for alvor under søvn. På scanninger kan man se, hvordan hjernen rydder op i dagens indtryk og sørger for, at det vigtigste hænger ved. Børn, der sover for lidt, lærer og forstår med andre ord mindre, end børn der får tilstrækkelig søvn. Det samme gælder voksne. • Børn, der får lov til at sove middagslur, til de vågner - friske og vel­udhvilede - sover også bedre om natten. • At sove godt er en kunst, man skal lære i barndommen. Et roligt godnatritual med nærhed og tryghed er en gave for livet. • Alle børn - og voksne - vågner fire-fem gange hver nat. Det er helt normalt. Lær barnet at finde roen i sig selv. Lad være med at tale til børn om natten. • Mange forældre vil gerne sove sammen med deres børn, men den bedste søvn fås i enrum. For en familie, der i forvejen får for lidt søvn, er det derfor en rigtig skidt idé at sove sammen. • En god nattesøvn består af flere søvnstadier, der skal følge hinanden i en bestemt rækkefølge og være tilstrækkeligt lange for at 'virke'. Det er usundt at blive vækket i nattens løb. Også selv om det kun er for en kort bemærkning. • 1-3 årige skal have mindst 12-13 timers søvn pr. nat og sove til middag én eller to gange. 3-5 årige har brug for 11-12 timer og måske en middagslur. Kilde: Pjecen 'Fakta om spæd-og småbørns søvn' af forskningssygeplejerske, stud.med. Marian Petersen. Pjecen koster 7,- kroner ekskl. moms, og kan købes i bundter à 50 stk. hos ScanSleep, telefon: 7022 1164, mail: birgit@scansleep.eu

Undgå skærme ved sengetid TV Computere Mobiltelefoner Tablets Jan Børn bliver ikke søvnige af at se TV. Tværtimod kan de blive mere vågne og have sværere ved at falde i søvn Skærme udsætter os for kunstig lys, som undertrykker søvnhormonet melatonin, hvilket holder os kunstigt vågne Dette kan betyde, at opmærksomheden øges og døgnrytmen forskydes. God ide at slukke for TV, radio og andet støjende 1 time før sengetid. Dels giver det ro, når der ikke er lys og lyde og barnet har mulighed for at finde ro i sig selv.

Børn og sovesteder er forskellige I Anemonen har børnene mange sovesteder.

Debat Hvem skal bestemme dit barns søvn i dagtilbuddet – forældre eller pædagoger? Får du afsat den fornødne tid til ”putte ritualet”? Prioriteres søvn lige så højt som kost? Har du fået – og i så fald af hvem – oplyst søvnens betydning for dit barn og hvilke konsekvenser det har, hvis barnet ikke får den søvn, det har behov for? Skal daginstitutionen tilpasse sig forældres ønsker til barnets sovevaner?