Fyraftensmøde 6. februar 2014 med Rasmus Prehn på Efterskolen i Rønne Bornholms Passagerforening blev oprettet for næsten 30 år siden. Hovedformålet, dengang.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SU-støttemodtagere i udlandet maj •Hvor mange støttemodtagere læser på hele videregående uddannelser (VU) i udlandet? •Hvad læser de og hvor læser.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Konkurrence i grupperne Hvem får først bolden…..
Gammelheds-Philosophy
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
Caseoplæg om Facebook.
Svaneke, 21. maj 2013.
Projektet ELI – Effekter af Efteruddannelse af Lærere i Indskolingen – er en workpackage under Center For Strategisk uddannelseforskning –
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
PengeSpillet.
Det svære liv i en sportstaske
Nr. Vesterskov - Et lille sted - Med store muligheder
Hvad er korruption? En kort introduktion
Rejse og transportmønstre samt - samt opfattelser hos turist- og transporterhvervet af transportvilkårene Dialogmøde, Kulturhuset FREM 21. maj 2013.
Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Notat 4 scenarier ifm. besejlingen af Bornholm fra med BRK i trafikkøber rollen. Juni.
En sund sjæl ……. i et sundt legeme?.
Tilbageblik Scenarioeksempel Fordele og ulemper Side 1 7 minutter omkring besejlings- scenarier i 3. færgeudbud Borgermøde 21. maj i Svaneke.
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Ny Rute 26 – Viborgvej Ved Lading, Sabro og Mundelstrup
Vurdering af sygehusplaner baseret på:
Hvornår har vi motorveje nok ? Dette spørgsmål stillede JMOM ved møde på Folkemødet på Bornholm den 15. juni Det har vi allerede nu synes jeg, Ivan Lund.
Kvinder i den uformelle økonomi i Indien - på arbejde uden fast job
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Halv- eller helårsturneringer Udtræk fra undersøgelse Indkomne svar 27.
”Hvad laver du her?” ”Jeg spiller da golf” ”Dig?”.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Faglig læsning 2.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Høreforeningens netværksgrupper - Find vej i hørejunglen, med netværksgruppen som GPS –
De grønne pigespejdere Regionslejr Aftenens program • Rejse tider • Hvad går pengene til? • Madbudget • Spire- og smutterne • Program og aktiviteter.
Transport Transport  Morten, Johan og Mikkels undersøgelse:  Vi ville finde ud af, hvor mange der kører, cykler eller går i skole. Vi vil lave en film.
Bornholms Passagerforening
Hvorfor mistede jeg mit job?
Gråskala.
De grønne pigespejdere Regionslejr Aftenens program Rejse tider Hvad går pengene til? Madbudget Spire- og smutterne Program og aktiviteter Kom med.
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Problemløsning Læs opgaven højt Genfortæl opgaven med egne ord
Kvinderne i Kvinder i 1900’erne havde meget få rettigheder og absolut ingen politiske. De havde en meget stereotyp rolle – hvis gift så husmor.
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
besejlingen af Bornholm fra 2010
Generalforsamling 21. marts 2014 Velkommen til Bornholms Passagerforenings generalforsamling 21. marts 2014.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
Udviklingen i pesticiders belastning af miljøet i perioden Kim Gustavson, DHI
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Erhvervsudvikling og infrastruktur Vækstforum Hovedstaden 23. maj 2011 Peter Maskell Professor, MSc, PhD, Dr.Merc Bestyrelsesformand CMP (Copenhagen Malmö.
/ CF-X /SS 1 Luftfartens betydning for erhvervslivet Hans Kirk Executive Vice President, Danfoss A/S November, 2005.
Chefkonsulent Leif Knudsen, DLBR, Landscentret, Planteproduktion
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
 Udgifterne til sårbehandling i kommunerne vil stige med 30 % i perioden p gr af ændringer i demografiske data.  Hjort A et al: Cost of wound.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Kundeundersøgelser for NFS Udvikling BHT siden 2002 Nye NFS ruter siden 2008 Idag Undersøgelser på 8 ruter - årlige, halvårlige, kvartals 13 resultatrapporter.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Michael Stoltze biolog, ph.d. og forfatter,
2014: We have a dream 2015: Gone with the wind Kampen fortsætter !
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Statistik, bøder m.m. Statistik
Forslag til masterplan for infrastruktur
Præsentationens transcript:

Fyraftensmøde 6. februar 2014 med Rasmus Prehn på Efterskolen i Rønne Bornholms Passagerforening blev oprettet for næsten 30 år siden. Hovedformålet, dengang som nu, er, at varetage passagerernes interesse i enhver form for kollektiv transport. Herunder er det væsentligste at sikre, at bornholmerne ikke stilles ringere end passagerer i det øvrige land. Det gælder ikke mindst for billetpriser samt transportformer, komfort og regularitet.

Fyraftensmøde 6. februar 2014 med Rasmus Prehn på Efterskolen i Rønne Helt fra begyndelsen har det været afgørende, at foreningen var og er upolitisk og alene varetager passagerernes interesser. Det hæger vi meget om, for det må ikke være afgørende for vores arbejde, hvilken farve den til enhver tid siddende regering har. Passagerernes interesser ændrer sig ikke, fordi der skiftes transportminister. Vi tror, at det er medvirkende til, at vi har en generel stor opbakning og respekt i det bornholmske samfund.

Fyraftensmøde 6. februar 2014 med Rasmus Prehn på Efterskolen i Rønne Pendlerne har deres egen gruppe, fordi de også har andre interesser knyttet til end lige selve transporten. Der er et klart krav fra vores medlemmer til, at vi skal være samfundsbevidste og samfundsansvar- lige. Det er også meget afgørende, da transporten til og fra den bornholmske omverden er alfa og omega for hele det bornholmske samfund. Vi skal tage miljøhensyn, hører vi også igen og igen fra vores medlemmer. Det kniber det alvorligt med for indeværende.

Fyraftensmøde 6. februar 2014 med Rasmus Prehn på Efterskolen i Rønne Listepriserne er steget uforholdsmæssigt meget siden udliciteringen i Bil +5 er f.eks. steget over 70%. Bornholmerne har glæde af Færgen-Bizz-systemet og Færgen Kort. En bornholmsk familie rejser i gennemsnit 7-8 enkeltture om året. Med Bizz reducerer det gennemsnitsprisen til ca. 60%. Laveste Bizz-pris på 40% kan aldrig nås. Nogle af billetpriserne er i orden, mens andre ligger alt for højt. Et modificeret RET-system.

Fyraftensmøde 6. februar 2014 med Rasmus Prehn på Efterskolen i Rønne År Faktisk listepris *) Ændring i procent i »Forbrugerprisindekset« 2004 (før udliciteringen) 666,00 kr.1, (efter udliciteringen) 710,00 kr.1, ,00 kr.1, ,00 kr.1, ,00 kr.3, ,00 kr.1, ,00 kr.2, ,00 kr.2, ,00 kr.2, ,00 kr. 0,8 *) Der er anvendt lavsæson (bornholmernes primære rejseperiode). Udviklingen er tilsvarende i højsæsonen, som rammer især turisterne Listeprisen for transport med den samfundsbegrundede færgebetjening er siden udliciteringen i 2005 steget uforholdsmæssigt meget i relation til den almindelige prisudvikling. Der er således tale om en bruttostigning for f.eks. den mest benyttede billettype (Bil + 5) på knap 70% (efter udliciteringen), mens den almindelige prisudvikling kun er steget knap 19%. Udviklingen i faktisk billetpris (listepris) baseret på den mest benyttede billettype = »Bil +5«

Fyraftensmøde 6. februar 2014 med Rasmus Prehn på Efterskolen i Rønne Hvad er der gået galt i de sidste års færge- betjening af Bornholm ??? 1)Manglende helhedsløsning 2)Manglende research (og konsekvens- beregninger) 3)Manglende erkendelse af indsigelser 4)Manglende forståelse af betydningen af enstrenget transport kontra flerstrenget transport 5)Resultat = et kludetæppe.

Fyraftensmøde 6. februar 2014 med Rasmus Prehn på Efterskolen i Rønne Eksempler: 1)Jens Kofoed og Povl Anker var en helhedsløsning. Peder Olsen, Køge godsfærgen (2001), Villum Clausen var ikke en helhedsløsning. Enkeltrettet natsejlads til Køge (2010) er noget kludder og ekstremt dyrt. Nu skal fly også inkluderes 2)Det blev aldrig undersøgt, hvilke tillægsudgifter staten ville få, når man flyttede transporten over Skåne og gjorde transporten flerstrenget. Komforten … Følgerne af at flytte transporten blev ikke undersøgt, f.eks. udgifterne til IC Bornholm (dagens sidste afgang). Transithindringerne blev ikke undersøgt. Det havde været billigere og mindre problemfyldt at oprette en enstrenget motorvej allerede i slutningen af 1990’erne 3)Transportminister og transportudvalg var (i 2002) indok- trineret af embedsmændene … og var stædige over for de kværulante bornholmere underskrifter …

Fyraftensmøde 6. februar 2014 med Rasmus Prehn på Efterskolen i Rønne Eksempler: 4)Embedsmænd og politikere burde selv afprøve forskellen mellem enstrenget og flerstrenget transport med forøget risiko for forsinkelser, ventetider og afbrydelse af arbejde, læsning ect. 5)Hvorfor er det så svært at forstå, at man opnår et kludetæppe af transport, når man det ene år forsøger at sætte nødløsninger op for f.eks. godset (Køge 2001) og år efter tager fornuftig transport fra igen (2010). Hvis ruten til Køge var forblevet dobbeltrettet havde man sparet millioner af kroner på dagens sene hurtig- færgeafgang. Der er sparet lidt, men brugt adskilligt mere. 4 forskellige skibe … hvorfor det ? Turister kan sejles på en supplerende færge, der bruger minutter på en overfart. Resultat = et kludetæppe.

Fyraftensmøde 6. februar 2014 med Rasmus Prehn på Efterskolen i Rønne Hvad er vores ønske ? 1)At få en helhedsorienteret og helårsbaseret transport, hvor frekvens mv. også er brugbar for bornholmerne i lavsæsonen 2)At der tages skyldigt hensyn til miljøet 3)At vi ikke får flere klude syet på kludetæppet 4)At vi slipper for transithindringer 5)At videretransport indgår, f.eks. IC Bornholm 6)At fly indgår 7)At vi får sejllads for pengene og ikke ”ligge-skibe”.

Fyraftensmøde 6. februar 2014 med Rasmus Prehn på Efterskolen i Rønne Hvad er vores ønske ? 1)At transport over vand skal koste det samme som transport over land 2)At vi får trafikal ligestilling (altomfattende) 3)At vi får enstrenget transport og slipper for transitbesværet over Skåne, brobetaling etc. Den enstrengede transport skal foregå hurtigt og være komfortabel med mulighed for at arbejde under vejs. Destinationen skal være hovedstadsnær, motorvejsnær og have skinnebåren videretransport.

 Fyraftensmøde 6. februar 2014 med Rasmus Prehn på Efterskolen i Rønne  Sejltiden mellem Bornholm og Sjælland/Amager må ikke overstige 3½ time  Færgetype = superfærge (som f.eks. Color Lines Superspeed), der kan sejle i næsten al slags vejr og alligevel giver passagererne en god overfart  2 ens skibe med stor kapacitet (hurtig dagsejlads og langsom natsejlads). Hensyn til miljøet.  1 suppleringsfærge: Tyskland og Ystad (sommer)  Kastrup, Dragør, Prøvestenen og Nordhavn  Større investering, men det tjener sig ind i fremtiden

 Fyraftensmøde 6. februar 2014 med Rasmus Prehn på Efterskolen i Rønne Rør ikke IC Bornholm, Rør ikke IC Bornholm, men rationaliser og lad det køre, når der er passagerer at køre med ! Hilsen fra de 3 skrappe mostre … Enig, Enig, enig … enig …