Louise Thomsen & Bente Lope

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Lidt om vejleder rollen
Hvem er jeg? Mikael Graaberg, bibliotekar på HCB. Konst. afdelingsleder i voksenafdelingen. Hvorfor står jeg her? Underviser på HCB. Deltaget i kursus.
ph.d.-afhandlinger på AAU
Velkommen til Kick off for ”Broen til bedre sundhed” #BTBS13.
Litteratursøgning Merete Lund Hetland, ekstern klinisk lektor, overlæge, ph.d. et dr. med. Glostrup Hospital og Københavns Universitet Forskningstræning.
E-ressourcer i fælleskataloger Låner i et elektronisk spil kegler.
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
R2 R5 A1 C1CC R3 R4 R1 Referencer som ikke er i databasen Vores oprindelige artikel Referencer til artikler som er i databasen Rel artikel C2 R= referencer.
Netbaserede uddannelser – erfaringer fra RUC Robin Cheesman Oplæg til Danmarks Forskningsbiblioteksforening
Eksamen.
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Søg information til dit BA-projekt
Søg information til dit masterprojekt Workshop i litteratursøgning for studerende på masteruddannelsen FMOL v/ Filip Kruse og Mette Ahlers Marino F2013.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Søg litteratur til dit BA-projekt Statskundskab BA-6.sem. F2014 Filip Kruse, Mette Ahlers Marino, Steffen Hentz Gjedde AU Library.
Statskundskab Foråret 2013 Søg information til dit BA-projekt.
Uge 40 og 41, 2013 v/Mette Ahlers Marino og Filip Kruse AU Library - Pol-intro - Efterår 2013.
Undervisere: Thomas Hoffmann & Jesper Mørch. Agenda:  Den fysiske samling  Akademisk litteratursøgning  Søgeteknik  ITUs elektroniske ressourcer 
IT-Bibliotekets webside:. Eksempel på e-bog!
Tema for kompetenceudvikling Hvordan får vi flere studerende? Forslag fra (initialer) LH, CP, DH, HF Formål Overlevelse Faget Centret Dygtigere humanister.
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Claus Vesterager Pedersen Statistiske værktøjer til kvalificering af bibliotekernes licensindkøb Temadag: Sikker adgang til e-ressourcerne, 4. marts 2010,
Kreativt Læringsrum Elina Maslo
Litteratursøgning Forskningstræning i speciallægeuddannelsen
Informationskompetence i en ny faglig verden ved en lang videregående uddannelse - Hvad forventes af de kommende studerende?
Hvad er vejledning? Uddannelses- og erhvervsvejledning er en proces, der foregår i et samspil ml. oplysning, undervisning, praktiske aktiviteter og personlig.
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Folketingets Bibliotek og Oplysning
Kandidatorientering om PhD studier ved Datalogisk Institut Aarhus Universitet.
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Veje til viden Christopher Aaby, Tina Andersen og Tine Furbo Carlsen
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Temadag om undervisning af borgere Fra forsøg til udvikling af konceptet - erfaringer og ideer.
” Snart – hvis ikke allerede – vil studerende forvente at kunne søge i ’alt’ ét sted fra; det der ikke bliver fundet her, findes ikke” Danmarks Tekniske.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling.
Rapid Application Development med Application Express Aalborg Universitet, d. 19. september 2007 B e n t M ø l l e r M a d s e nB e n t M ø l l e r M a.
30. marts 2015 Forskningspublicering -et samarbejde mellem Aarhus Universitet og Statsbiblioteket.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
Introduktion til litteratursøgning Pædagogisk filosofi
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET AALBORG UNIVERSITY DATA MANAGEMENT IN PRACTICE TRACK 5: MARKETING AND TRAINING TOOLKIT Karsten Kryger Hansen Specialkonsulent,
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Seksualiteten i det daglige arbejde FOA Randers Den 23. maj 2011 Undervisere: Seksualvejledere Janni Watson og Charlotte Englund
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Museernes adgang til elektroniske tidsskrifter og databaser
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Academic Information Seeking
Academic Information Seeking
Danish TUC portal for training
Juridisk litteratursøgning CM Jur
Præsentationens transcript:

Louise Thomsen & Bente Lope Aalborg Universitetsbiblioteks organisering af ph.d.-undervisning og vejledning Aalborg Universitetsbiblioteks organisering af phd undervisning og vejledning Louise Thomsen & Bente Lope

Typer af Ph.d.-undervisning og –vejledning som AUB tilbyder Forskerskolekurser Vejledninger – individuelle eller for grupper af forskere Kortere oplæg på andre ph.d.-kurser Banke-på-døren – opsøgende arbejde i forskermiljøerne

Dagens Program - forskerskolekurserne Baggrund Deltagere / undervisere ph.d.-skolerne niveauforskelle – kulturforskelle Kursets indhold 1-dagskursus ECTS opgaver pensum (læseliste) kursets faglige indhold Evaluering og tilretning af kursus Administration kursusopslag Moodle (LMS system) deltagerlister booke lokaler / bestille forplejning kursusbeviser

bAGGRUND Officielt samarbejde med Aalborg Universitet, hvor biblioteket (AUB) får eget kursus i universitetets forskerskoleregi Teknisk-Naturvidenskabelig Fakultet – siden 2005 (Library Information Management) Humanistisk Fakultet – siden 2008 (Research Information Management) Samfundsvidenskabelig Fakultet – siden 2009 (Academic Information Management) Sundhedsvidenskabelig Fakultet – siden 2012 (afholdes af Aalborg Sygehus)

Ph.d.-skolerne på AAU, og ANTAL ”BIBLIOTEKSKURSER” Der findes 4 ph.d.-skoler på AAU med hver deres ledelse, budget og program TEKNAT (AUB afholder 6 heldagskurser årligt) HUM (AUB afholder 2 heldagskurser årligt) SAMF (AUB afholder 2 heldagskurser årligt) Max deltagerantal: 20 personer SUND (etableret i 2012 som selvstændig ph.d.-skole) (To 1½ dagskurser årligt afholdes ikke af AUB)

Inden da’ Biblioteket deltog sporadisk i nogle sammenhænge, hvor vi blev inviteret ”ind” som gæstelærere for forskergrupper. Det var ikke sat i system. Eksempler: Writing and Reviewing Scientific Papers” Publishing Papers in the Peer-Reviewing System Lidt andre spredte tiltag

Bibliotekets Strategiske baggrund for forskerundervisning og -vejledning At være/blive en integreret del af Aalborg Universitet At vore kompetencer kom mere i spil At blive mere synlig At komme i kontakt med forskerne, der efterhånden var blevet sjældne gæster på biblioteket

Deltagerne og underviserne Nye ph.d.-studerende på universitetet både danske og udenlandske Mulighed for ph.d.-studerende fra andre universiteter at deltage Undervisningen varetages af 4 bibliotekarer fra biblioteket. Vi udarbejder også kursusindholdet.

Kulturforskelle – niveauforskelle på deltagerne Forskellig motivation for deltagerne Erhvervs-ph.d’ere ønsker mest fokus på søgning Forsker-ph.d’ere er mindst lige så interesserede i publiceringsstrategi (Louise gennemgår lidt senere indholdet i AUBs forskerkolekursus) Kulturforskelle for de ph.d.-studerende Mange udlændinge er meget autoritetstro, og føler ”læreren” har en elitær rolle (citat) De ph.d.-studerende har meget forskellige niveauer for kendskab til databaser, søgning i databaser, kendskab til publicering og referencehåndtering Det er en udfordring for underviserne at håndtere forskellene

Kursusindhold - Praktiske forhold Afholdes på biblioteket 1-dags kursus fra 9-15.30 Pensum – læseliste med udvalgte artikler Udløser 1 ECTS såfremt… … de udleverede opgaver besvares og godkendes af underviserne

Kursusindhold – Søgning Søgning og søgestrategi: Vægt på søgemetoder – bloksøgning og citationssøgning Gennemgåelse af case Søgeteknik Demonstration af case i udvalgte faglige databaser

Kursusindhold - søgning Eksempel på case: ”Work-related use of social media, primarily chat, between employees in a public administration setting” Aspekt 1: Public administration Aspekt 2: Social media Aspekt 3: Knowledge sharing

Kursusindhold - søgning Case: Block 1 Block 2 Block 3 Public administration Social media Knowledge sharing Workplace / work place Chat Knowledge management Employee(s) Instant messaging Organisation /organization Web 2.0

Søgning - Business source premier

Kursusindhold - Publiceringsstrategi Formelle karakteristika ved højt citerede artikler UlrichsWeb: Global Serials Directory Den Bibliometriske Forskningsindikator i Danmark (BFI) Tidsskrifters impact factor Journal Citation Reports SCImago Citationer og h-index Web of science Scopus Google Scholar / Publish or Perish Open Access

Kursusindhold - RefWorks RefWorks introduceres med hands-on undervejs Deltagerne kan anvende egen computer Tekniske problemer er en udfordring De der ikke ønsker RefWorks, får et andet tilbud

Opgaver efter kurset Kursisterne skal udarbejde deres egen søgestrategi med udgangspunkt i eget forskningsemne og brug af den gennemgåede søgeteknik (skema) Kursisterne skal løse opgaver i at finde h-index, citationer og journal impact factors i de gennemgåede databaser Vi giver feedback på søgeopgaven og facitliste til publiceringsopgaven

Evaluering og udvikling af kurset Gennemgående ønske: mere vægt på søgning! (citat) Publiceringsstrategi er ofte svært at forholde sig til som nystartet ph.d. (citat) Populært men svært med opgaver RefWorks deler vandene (citat) 2-dages kursus? Opgave om publiceringstrategi personaliseres

Evaluering - søgning – kursist på kurset for Humaniora, forår 2012 ”Lav et kursus der har fokus på søgestrategi. Undervejs på studiet som cand. merc. bruger vi undervisningslitteratur eller tilfældig litteratur som vejleder eller anden anbefaler. Søges der efter litteratur er dette også meget tilfældigt eller fordi man mangler noget specifikt. På intet tidspunkt er der fokus på litteratursøgning som en opgave, der skal tillæres. Så man har virkelig en læringsopgave foran sig når man starter på sin ph.d.”

Evaluering - publiceringsstrategi – kursist på kurset for Humaniora, forår 2012 ”Jeg havde meget svært ved at se relevansen af hvorvidt ens artikler er blevet brugt til citering…dette vil være relevant hvis man har tænkt sig at skabe en karriere i universitetssystemet…de studerende har måske interesse i andet end at blive forskere – for disse personer (jeg selv inklusiv) vil emnet publiceringsstrategi være irrelevant.”

Evaluering – RefWorks – kursister på kurset for Teknik og Naturvidenskab, efterår 2012 “Regarding the low scoring [on] "lecturers". It is a big mystery to me why a complete IT incompetent person was presenting the RefWorks part”. “Good course, but it is not particularly positive that the software does not work...”

Evaluering – kulturforskelle – kursist på kurset for Teknik og naturvidenskab, forår 2012 “Louise Thomsen is lovely, and could benefit from a promotion - she was responsive to the questions I sent through mail”.

administration Kursusopslag Booke lokaler / bestille forplejning Tilmelding og kommunikation m. de studerende Moodle (LMS system) Udarbejde deltagerlister Kursusbeviser

Og til sidst – Evaluering fra Kursist på kurset for Tek-Nat, forår 2012 “I like this field of study; Library Information Management I mean. I further find that many librarians are too cute and easy to like”.

fine undervisningsfaciliteter på AUB