Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Test i Der er 20 spørgsmål og du kommer automatisk videre ved korrekt svar Tryk for start.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Digitalpost Facility Management 2013
NemID har en offentlig digital signatur
v/ Flemming Faber Souschef, IT-Sikkerhedskontoret
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Optimering og effektiv brug af OUTLOOK
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
1 Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt på vegne af en borger?                 Som betroet medarbejder.
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Introduktion til CMS. Indhold ● Forberedelse af indhold til hjemmeside ● Opsætning af hjemmeside (CMS)
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Kan en Internet tilkoblet bruger sende en til andre Internet tilkoblede brugere uafhængig af hvilket operativsystem modtageren har? •Ja •Nej.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Beskyt din computer og dine data!
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Skriv til Digital Post Muligheder og faldgruber
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Convergens / Mads Anker Højlund
Hvordan sendes, modtages, besvares og testes Digital Post?
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Effektiv afsendelse af meddelelser
Microsoft® Lync™ 2010 Kursus for stedfortrædere
Adgangsstyring og brugeradm.
Gladsaxe kommune Temamøde den 5. januar Lov om offentlige betalinger Lov 1203 Ikrafttræden 1. februar 2005 V/ Eric Tingleff.
Venlig hilsen og god fornøjelse Erik Schousboe Hej; Velkommen. For at komme ”videre” i dette PowerPoint show, skal ”højrepilen” på tastaturet benyttes.
Oprettelse af Digital Post
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Løsninger og teknik
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Sådan modtager myndigheden Digital Post som virksomhed
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Ældre Sagen ”Gem som” - et dokument Følg numrene osv.
Præjournalisering - automatisk journalisering?
10. sep Nordjyllands Amt Digital Signatur Kristian Alstrup Baden  Den Digitale Amtsgård ”Den Digital Amtsgård” Digital Signatur.
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Videregående pc-vejledning Modul 07: Elektronisk post 60+Bornholm.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Tilføje en kontakt Listen Kontakter gør din kommunikation lettere og gør det muligt for dig.
Ny regering, nye tider – dag 1
1 Vil du tilbagekalde en fuldmagt, du har fået? Hvis du er blevet udpeget som en, der kan handle på en borgers vegne i en digital løsning, er du blevet.
Digitaliseringsstyrelsen den 31. oktober 2012 Infomøde om digital post for virksomheder.
Digital postkasse på virk.dk - Kommunale erfaringer Jesper Overgaard Web- og digitaliseringskoordinator Hedensted Kommune.
Frivillignettet Adgang via Hjerteforeningens hjemmeside Klik på menu.
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Hvorfor SAPA har input til STS
Nye digitale løsninger
Hvad er taksonomi, pixiudgaven for forretningen, og hvor bruges det?
Modul 07, Elektronisk post
Klassifikation & Organisation
Hvad indeholder SAPA? CVR SAPA CPR Organisation Klassifikation Ydelser
Inspirationsdag 2018 It-sikkerhed It-afdelingen i Sekretariatet
Præsentationens transcript:

Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder (postkasser – viderestilling - metadata).

Kommuner er store virksomheder! Hedensted Kommune

Sådan modtages Digital Post Virksomhedspost: Virk.dk indbakke. Posten kan åbnes og læses direkte i Virk.dk grænsefladen eller videresendes med USIKKER e-mail. Evt. med videreforsendelse til sikker e-mail adresse i myndigheden. Posten modtages i eget e-mail system og kan enten læses direkte i den postkasse der modtager mailen eller videredistribueres internt.

Videreforsendelse af Digital Post fra Virk.dk Det er muligt at få videresendt post fra Digital Post på Virk.dk enten ved hjælp af: REST-snitfladen Sikker e-mail videreforsendelse Som hovedregel vil det nok for kommuner, regioner og visse statslige myndigheder være mest effektivt at få indholdet fra den digitale postkasse hentet ned i egne systemer: Dels er udfordringen om beskyttelse af fortrolige personfølsomme data løst på den måde Dels vil man kunne benytte den eksisterende kommunikationsinfrastruktur og bemanding

Videreforsendelse af Digital Post fra Virk.dk Dernæst vælges ”Opret videresendelse” under punktet ”Videresendelse af posten til en sikker e-mail-adresse”.

Videreforsendelse af https://www.nets-danid.dk/produkter/nemid_medarbejdersignatur/information_om_nemid/sikker_e-mail/soeg_certifikat/

Videreforsendelse af Digital Post fra Virk.dk Når certifikatet er uploadet, skal skærmbilledet se sådan ud

Videreforsendelse af Digital Post fra Virk.dk Der bliver nu fremsendt en e-mail til den angivne sikre e-mail-adresse med et bekræftelseslink. Når myndigheden har bekræftet tilslutning via linket, bliver al post herefter automatisk videresendt som sikker e-mail.

Videreforsendelse af Digital Post fra Virk.dk BEMÆRK! Bekræftelsesmailen fremsendes i øjeblikket som en ukrypteret mail til den sikre e-mail-adresse. I Logivas løsning SignFlow er systemet sat op til kun at modtage sikre e-mails, og mailen med bekræftelseslink vil derfor blive afvist. Logiva vil dog kunne hjælpe med at finde den afviste mail. Tietos løsning SEPO burde ikke afvise mailen, da dette system håndterer alle typer mail. Det vides ikke hvordan Triforks løsning SecureBusinessMail og Comendos løsning SikkerMail håndterer en sådan mail.

Sådan ser en videresende meddelelse ud: Ud over dette kommer to metadatafil til: DKAL-metadatafilen og Attention-metadatafilen (hvis det afsendende system medsender en sådan)

Attention- og Sagdokumentformat Det er nyt for mange myndigheder at anvende CVR- og P-numre i den generelle sagsbehandling, og det giver selvsagt en række udfordringer Både de Fjernprintssystemer og de systemer til håndtering af sikker e-mail der findes kan allerede i dag håndtere CVR-numre, så teknisk set vil man kunne sende digital post til alle virksomheder ved brug af disse systemer Udfordringen er imidlertid at større virksomheder har behov for at kunne modtage den digitale post på et lavere niveau end CVR Det er her Attention- og Sagdokumentformat kommer ind i billedet

Meddelelse Dokumenter Kanaldata Attentionformat Sagdokumentformat Meddelelsestekst Hoveddokument Vedlagte filer Kanaldata Afsendelsesdato Adsender Modtager Emne/Titel Digital post: Materiale Returpostkasse FESDmetadata Attentionformat Angivelse af attentionsoplysninger Sagdokumentformat Metadata jf. sag- og dokumentstandarderne

Attentionformatet Formatet er designet primært til input-håndtering i den modtagende organisation. Dvs. oplysninger den afsendende organisation angiver for at ”pege ned i” den modtagende organisation. Formatet vil blive læst af digital post-løsningen og kan bruges til at opsætte arkiveringsregler. Formatet kan indeholde attentionsoplysninger om P-nummer Organisatorisk enhed Klassifikation (FORM, KLE m.v.) E-mailadresse Personnavn + hvad myndigheden måtte vælge at sende med

Sagdokumentformat Formatet er designet til at indeholde metadata jf. sag- og dokumentstandarderne. Formatet er primært designet til at overføre metadata, der kan bruges ved oprettelse af sager og dokumenter i den modtagende organisation, samt til fælles reference. Formatet indeholder en beskrivelse af de dokumenter, der er knyttet til meddelelsen. Dokumentbeskrivelse Sagsreferencer Referencer til de genstande, sagen og dokumentet vedrører Mulighed for at udvide formatet til beskrivelse af andre objekter ifølge sag- og dokumentstandarderne. Genstande..

Regler - sortering på baggrund af meddelelsesformat – input management til 3. parts system p-nummer Person enhed Mailadresse … Meddelelsesformat Kan – Kan princip Afsendende myndighed kan vælge at vedhæfte meddelelsesformat Modtagende virksomhed kan vælge at benytte meddelelsesformat ift. input management Virksomhed Myndighed Input management til 3. partssystem P-nummer vises også i webgrænsefladen P-nummer til ESDH Person til CMS Mailadresse til mailsystem

Avanceret sortering - light Det er muligt at benytte de sorteringsfunktioner der findes i Outlook til at sortere visse standardmails. Indkaldelse til periodisk syn Ejendomsskattebillet VUC + …. KBH f.eks. Har gjort dette

Sortering af virksomheds henvendelser Opsplitning af kontakt hierarkier i et borgerrettet og et virksomhedsrettet gør det lettere for myndigheder at route meddelelser fra virksomheder det rigtige sted hen.

Avanceret sortering - udfordring Det er fint at vi kan sende metadata med men hvad skal vi vælge at sende? P-nummer ?– klart Hvad ellers? Forudsætningen for at alle vores anstrengelser for at medsende metadata giver nogen som helst mening er at modtager er interesseret i dem! Vi har brug for viden for ikke at bruge ressourcer på ”hvide elefanter”