Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Eksamenskompetence Konkret viden Faglig viden Noteteknik
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Den lille Mads.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Om eksamen 2011.
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
TPG handleplans-skema
Til alle der kommer og besøger os I Grækenland Her er en lille guide så I nemt kan finde frem til huset.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
FOKUS! På vores udvikling.
Og hvordan man håndterer den.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Gode råd En guide mod eksamen.
De sidste undervisningstimer
Vi har købt en lille bjerghytte på fjellet, og tænkte på om du ville tage familien med eller nogle venner og komme en tur i julen for en lille julegløg.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvor der er fokus på klimaet.
Mindre grimt, tak.
Alt du skal vide i ét oplæg!
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Du trækker vejret med dine lunger
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Session 14: Struktur og risikosituationer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Forældre- og fødselsforberedelse
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Omgangstone og kollegialitet
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Kommunikativ sprogfærdighed
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Større Skriftlig opgave
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
Lærings- og praksisfortælling
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Eksamensangst. Fredensborg den 9 maj..
Stress En folkesygdom?.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Præsentationens transcript:

Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen - eller: Sådan scorer du 12 i alle fag 

Eksamenslæsning Sørg for at vide, hvad der skal ske i det enkelte fag, og hvilke krav, der er. Tal med faglæreren! Lav en detaljeret læseplan og følg den – lav planen i antal sider eller emner pr. dag – mængde frem for timer. Stå op i ordentlig tid om morgenen (f.eks. kl.7.30) og start hurtigt (kl.8.00) Læs et par timer og tag så en pause (gå i bad, gå en tur, eller lignende) Læs 1½ time mere og hold en halv times frokostpause Læs videre, indtil du trænger til en pause eller er færdig med dagens pensum Nyd resten af dagen (hvis du følger dette, vil du sjældent være nødt til at læse efter kl.15)

Læseferie? Sørg for, at din familie ved, hvad du skal nå/hvad det vil sige at læse til eksamen. Du bør ikke være forpligtet til en masse huslige gøremål i læseferien – i hvert fald ikke før, du er færdig med dagens arbejde. Sørg for at spise regelmæssigt, og forkæl gerne dig selv. INGEN slankekure el. lign. i eksamenstiden. Husk at bevæge dig, så din krop ikke går helt i dvale. Brug pauserne og fritiden på bl.a. at få noget motion og frisk luft. Hvis det bliver godt vejr, så nyd det i pauserne, og når du har fri. Det er næsten umuligt at læse udendørs, hvis man skal have nok ud af det. Undgå at drikke alkohol i større mængder – en solid brandert får dig til at glemme alt, hvad du har læst i de seneste dage. Skal der festes, så gør det, når du har overstået et fag!

Læsestrategier Nogen læser bedst om aftenen og natten. Det er også ok, men sørg for at være veludhvilet. Man kan ikke koncentrere sig og tilegne sig nyt stof, når man er træt. Pas på, at du forstår det, du læser. Stop op og spørg dig selv ud om det, du lige har læst. Tænk, når du læser: Hvad er vigtigt ? Hvad skal jeg kunne huske ? Hvad bør jeg skrive i mine noter ? etc. Hav orden i dine noter, så du ikke sidder i forberedelsestiden og bladrer forvirret rundt i din mappe.

24-timers eksamen Sørg for, at du er velforberedt, inden du trækker – også i forhold til din plan for døgnet. Spørg læreren (eller den, som uddeler spørgsmålene) med det samme, hvis du er i tvivl om noget Tag hjem og gå i gang, medmindre du har gavn af at sidde og drøfte spørgsmålene med dine kammerater. Start med en brain-storm, et udkast til en disp. eller hvad, du nu foretrækker i det fag. Har du nogen ”eksperter” i din familie, kan du selvfølgelig sagtens bruge dem, men pas på: Fædre er ikke altid så kloge, som de selv tror 

Ved eksamen Det er helt naturligt at være nervøs. Hjertebanken, svedige hænder etc. er naturlige reaktioner på en stresset og presset situation. Hvis nervøsiteten er voldsom, kan det hjælpe at trække vejret dybt nogle gange.

I forberedelsestiden Når du trækker spørgsmålet, så læs det grundigt, så du er sikker på, at du har forstået det. Spørg, hvis der er noget, du er det mindste i tvivl om. Sørg for at planlægge præcist, hvad du skal i forberedelsestiden. Hvad gør du først, dernæst, etc. Lav en disposition i forberedelsestiden – i hvert fald over starten af eksaminationen, så du ved, hvor du skal starte. Husk at have et ur med, så du kan se, hvor lang tid af forberedelsen, der er gået.

Ved eksamensbordet Sig det til din lærer (og evt. censor), hvis du er meget nervøs. De kan tage hensyn til det, når de ved det: Give dig tid til at trække vejret dybt, drikke lidt vand eller lign. Sid ordentligt på stolen, så du mærker, at du har kontrol over din egen krop. Det stresser og skader koncentrationen, hvis du sidder og roder rundt på stolen. Lyt til lærerens spørgsmål – der er tit hjælp at hente i måden, der spørges på. Ignorér censor (i de fleste fag ), hvis han/hun stresser dig. Censor skriver hele tiden, både gode og dårlige ting. Du har ret til at sige fra, hvis læreren vil spørge dig om noget, som ikke lige passer til din disposition. Vær dog opmærksom på, at læreren kan hjælpe dig, hvis du er på galt spor.

Til slut: Husk: Det er din eksamen, din dag, din mulighed for at vise, hvad du kan! Held og lykke!