LIVET.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cellecyklus G1: Vækstfase, hvor der dannes proteiner
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Kært barn har mange navne -
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Irak Krigen.
Ukønnet formering – dvs. uden sæd og æg.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Skovøkosystem Målgruppe: Elever i folkeskolen Brugskontekst:
Børns rettigheder - er dine rettigheder
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Evolutionsteorien Tak til Naturhistorisk Museum for billeder og inspiration Charles Darwins evolutionsteori ”Survival of the fittest” (”den bedst egnede.
Moderne genteknologi Celler som fabrikker.
Finanskrisen.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Kloning.
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Evolution.
Irak.
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Livet som kristen - det koster -
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Jørgen Haagen & John Andersson UCSJ
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Danmark i en globaliseret verden
Historien bag EU Vi har om EUs historie. Så vi vil gerne fortælle og vise jer noget om Maastricht-traktaten. Vi fortæller også om hvem og hvilke lande.
EVOLUTIONS-teori Tom Sillesen
Orientering om A-niveau 3 timer i 2. semester 5 timer i 3. semester 6 timer i 4. semester 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 2½ år i.
Orientering om B A-niveau 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 1 år mere.
Grænsen for fri abort i Danmark Skal den ændres?
- Genteknologi Perfektionisme eller forbedring?
-Gensplejsning Kristian og Christian 9.ID
»En mand havde to sønner
Prisen for efterfølgelse – vi du betale den?. Teksten til 3. søndag eft. Trinitatis v25 Store skarer fulgtes med Jesus, og han vendte sig om og sagde.
Kønsdifferentiering - dreng
Tema 5 Hverdagsliv i familien
HVAD SIGER BIBLEN OM KVINDER SOM HANNE?. Hvem kan finde sig en dygtig hustru? For hun er langt mere værd end juveler.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Jeopardy Istids-landskaber Verdens flag Island
Evolutionsteorien En teori om, hvordan livet udvikler sig. For at forstå den skal man lære følgende begreber: Fødselsoverskud: Der fødes flere unger end.
Forbedringer af mennesket
Opfattelse i gamle dage DNAMutationRekombination Menneskets påvirkning.
 Er der modsætninger mellem dem?  Ytringfrihed er at man må sige sin mening og frihed under ansvar er at man skal stå til ansvar for sit udsagn  Hvad.
mitose og meiose - skematisk
Kønsdifferentiering - dreng
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
Oversigt Evolution DNA Mutation Recombinationon Mennesker påvirkning.
Evolutionens historie
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Bulbjerg.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
FN´s verdenserklæring om menneskerettigheder
FN´s verdenserklæring om menneskerettigheder
Tidslinje Murens fald.
Celledelinger Mitose = Almindelige cellers deling Meiose =
“Gud kommer og frelser jer” (Esajas 35, 4)
Børns levevilkår Hvert 10. barn i Danmark er udsat for en eller flere former for omsorgssvigt såsom vold, seksuelle overgreb, alkohol- eller stofmisbrug.
Patentafstemningen i grove træk
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
DNA, mitose og meiose.
“Glæd jer altid i Herren!” (Fil 4,4).
DNA, Kromosomer og Celledelinger
Danmarkspanel uge
Genetik.
Den religiøse dimension
Præsentationens transcript:

LIVET

Skal vi bruge den eller smide den væk? Kloning - Har vi fundet nøglen til livet ? Skal vi bruge den eller smide den væk?

Problemformulering Vi har hørt at FN for halvandet år siden opfordrede alle lande til at forbyde kloning, fordi der er frygt for at der vil være mulighed for at fremstille genetisk identiske mennesker. Vi vil undersøge hvad kloning i det hele taget er og om det er etisk korrekt at klone mennesker eller dyr. Vi vil derefter undersøge hvilke konsekvenser det kan have for livet på jorden hvis man begynder at klone mennesker.

Charles Darwin

Mendels plantestudier Gregor Mendel Hans barndomshjem

Celler

DNA kæder består af gener Kromosomer består af DNA kæder

Befrugtet ægcelle, med døde sædceller rundt om. En sædcelle Befrugtet ægcelle, med døde sædceller rundt om.

injektions nål der fjerner cellens kerne. petriskåle

Et foster En stamcelle

Ian Wilmut, manden der klonede det første pattedyr Dolly

Skal det være muligt at lave et klon af sit tidligere barn ?

Skal man bringe den tilbage til nutidens verden ? Mammutten uddøde for 10.000 år siden ! Skal man bringe den tilbage til nutidens verden ?

Vil det krænke menneskets værdighed hvis man kloner ?

De danske partier skal, indenfor den nærmeste fremtid tage stilling til om kloning skal indføres i Danmark.

Er et foster også et menneske ? Hvis ja, hvornår ?

Tilladelse til at skabe stamceller Ud fra menneskelige fosteranlæg? Tilladelse til at foretage Terapeutisk kloning Sverige Ja Danmark Nej Finland Ingen lovgivning Norge England Irland Belgien Tyskland Nej* Frankrig Italien Grækenland Israel USA Ja** Australien Nej (forbuddet overvejes) Kina Sydkorea * Forskningen er dog tilladt på importerede embryonale stamceller ** Forskningen får ikke økonomisk støtte af den amerikanske regering. Dette skema viser hvilke lande der tillader skabelse af stamceller ud fra Menneskelige fosteranlæg Og Hvilke lande der tillader at man foretage terapeutisk kloning.

Kan dette skrækscenarium ske i virkeligheden ?

Da menneskerne gensplejsede nogle almindelige honningbier, udviklede de sig til dræberbier. Vil dette kunne ske med klonede mennesker?

Lærernes mening vedrørende kloning