Af Lene Bjerregaard Ph.d

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Advertisements

VALG TIL SKOLEBESTYRELSEN VELKOMMENtil Orienteringsmøde, den 26. Januar 2006.
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Forskning, formidling og andre færdigheder
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
ph.d.-afhandlinger på AAU
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Peter Ege Symposium Rigshospitalet 5. oktober 2011 Mads Uffe Pedersen professor Center for Rusmiddelforskning Aarhus Universitet Hvad kan den sociale misbrugsbehandling.
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Skitsering af en engelsk samarbejdsmodel Ved Morten Kurth
Forretning og Ledelse lektion 7
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
Kultur- og branchestudier
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
Magtteori I 7. September 2005.
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Sammenskrivning af afhandling og resten af slutspurten Jesper Hallas, Prof. Dr. Med. Klinisk Farmakologi, SDU.
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Fokus: Børn med udfordringer Lisbeth Zornig Andersen Formand for Børnerådet Region Hovedstadens informationsmøde. 1. December 2010.
Informationsmøde 13. april Informationsmøde 12. april 2011 Studenterforskning Århus: København: Odense:
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Ph.d.-Skolen ved SDU-SUND Den Prægraduate Forskeruddannelse Udarbejdelse: Gitte Halling, oktober 2010 Historik.
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
National strategi for udvikling af kliniske retningslinjer DASYS – Center for kliniske retningslinjer 3. september 2008 Claus Munk Jensen Vicedirektør,
Christian Backer Mogensen, Poul Kjældgaard, Charlotte Jensen and Ming Chen, Akutforskningsenheden, Sygehus Sønderjylland MRSA screening in ED detects a.
RUCinnovation er din indgang til RUC’s forskere og studerende. Gennem os kan du få adgang til den viden, der hver dag produceres på universitetet – og.
STILLINGSOPSLAG avanceret laparoskopi 1-årigt betalt uddannelsesophold St. Michaels University Hospital Toronto, Canada.
Grunde til at jeg elsker dig
Ph. d. -Skolen ved SDU-SUND sdu
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
DMU PeopleXS Workflows (alt) (uden forhandlingsdel) Stillingsfaser – Opslag Fremstilling/validering, godkendelse, annoncering – Bedømmelsesudvalg.
DJF PeopleXS Workflows (uden forhandlingsdel) Stillingsfaser – Opslag Fremstilling/validering, godkendelse, annoncering – Bedømmelsesudvalg.
Apopleksi/Slagtilfælde – en katastrofe som kan undgås
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Saint Ambrose High School. Cut cylinders and cones – Standard Grade If you are sitting an SQA Credit paper in Graphic Communication, you will be required.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Davenport et al. (2000) Vs Adelman et. Al (2002) Possible states for.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
Fædre – mellem individ og fællesskab. Konferencen Far i den moderne familie Afholdt af Center for Børneliv Mandag d. 21/ Kvalitativ forskning om.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
THE MENTORING JOURNEY.
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Oplæg på seminar omkring bosætning i landdistrikterne
Compositional Design Principles “SemiCiv”
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvorfor udvikler nogle ældre et alkoholmisbrug sent i livet?
Hvor er værdien af intern kommunikation?
. Oh, store Gud med fem vers
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

Af Lene Bjerregaard Ph.d Forsvar Af Lene Bjerregaard Ph.d Forudsætning for at sige noget om det at indlevere og at forsvare sin phd. afhandling er, at jeg for kort tid siden selv har været igennem det forløb og derfor kan fortælle om mine oplevelser i forbindelse med indlevering og forsvar. Jeg var indskrevet her på sundhedsvidenskab og tilknyttet enheden for sygeplejeforskning. Lene Bjerregaard, H.C.Andersen Børnehospital og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU

Disposition Præindlevering Indlevering Bedømmelse Forberedelse af forsvar Forsvar Jeg har lavet denne disposition for mit oplæg, som varer ca. 20 minutter. Lene Bjerregaard, H.C.Andersen Børnehospital og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU

bekendtgørelsen § 12: Universitetet fastsætter interne regler om udarbejdelse og indlevering af ph.d.-afhandlingen Præindlevering : Resume Oversigt over afhandling, artikler, forfattere Forslag til to sagkyndige, eksterne bedømmere Pressemeddelelse § 16. Senest umiddelbart efter indlevering af ph.d.-afhandlingen nedsætter universitetet et sagkyndigt bedømmelsesudvalg, der består af 3 medlemmer. Universitetet udpeger en formand blandt udvalgets medlemmer. Stk. 2. Bedømmelsesudvalgets medlemmer skal være anerkendte forskere inden for det relevante fagområde. 2 af medlemmerne skal være udefrakommende, hvoraf mindst et skal være fra udlandet ….hovedvejleder er tilforordnet bedømmelsesudvalget uden stemmeret. § 17. Umiddelbart efter sammensætningen af bedømmelsesudvalget underretter universitetet forfatteren herom. Forfatteren kan gøre indsigelse mod medlemmerne inden for en frist på mindst en uge. Fakultetet har brug for 1 måned til at vurdere de foreslåede opponenter, og evt. vælge ikke at anvende disse, samt at finde andre de mener er bedre egnede. Sagsbehandling i UVAA, udvalget vedrørende akademiske afhandlinger. Den endelige udpegning af bedømmelsesudvalget foretages af dekanen efter indstilling fra Ph.d.-udvalget. Check sagsbehandling, både ift. Præindlevering og indlevering, hvor langt er afhandlingen kommet i processen, erfaring med at en afhandling har ligget ”glemt” i en skuffe i 6 uger uden at være sendt ud, eller at der ikke er taget stilling til bedømmere efter præindlevering, hvilket forsinker processen

indlevering Efter indlevering har de fleste lyst til – og behov for – at slappe lidt af og beskæftige sig med noget helt andet end artikler og afhandling. Imidlertid er realiterne ofte en anden. Hverdagens alvor indhenter hurtigt en

Bekendtgørelsen § 13. Den ph.d.-studerendes indskrivning ved universitetet ophører ved indlevering af afhandlingen. Begynd i god tid at snakke med hovedvejleder eller arbejdsgiver om mulighed for ansættelse, post doc eller andet. Søg i ouh eller region 2 x årligt Ofte er man slet ikke færdig med at bearbejde data, færdiggøre substudier og artikler, der måske bare ligger i manuskriptform ved indlevering af afhandling.

Bek. § 20: Universitetet fastsætter tid og sted for det offentlige forsvar. Hovedvejleders ansvar At aftale foreløbig dato for forsvaret med den ph.d.-studerende og bedømmelsesudvalget. At forhåndsreservere et egnet lokale til forsvaret. At aftale endelig dato med bedømmelsesudvalget og ph.d.-kandidaten og meddele dato, sted og tidspunkt til Ph.d.-skolen Stk. 2. Forsvaret finder sted tidligst 2 uger efter, at bedømmelsesudvalget har afgivet indstilling, jf. § 18, stk. 1, og senest 3 måneder efter indleveringen af ph.d.-afhandlingen Når bedømmelsesudvalget er nedsat, og afhandlingen er sendt til bedømmelse, er den hovedansvarlige vejleder ansvarlig for de praktiske opgaver som fx at reservere lokale - kan ofte delegeres til den phd.studernde selv

From: noreply@evolvera. se [mailto:noreply@evolvera. se] Sent: 9 From: noreply@evolvera.se [mailto:noreply@evolvera.se] Sent: 9. september 2011 10:59 Subject: Reservationsbekræftelse fra TimeEdit Lokal   TimeEdit Lokal Syddansk universitet   Ordrenummer: 242582 Tid: 18-10-2011 13:00 - 17:00 Status: Reserveret Lokale: Emil Aarestrup Kunde: Klinisk Inst.n (101) Formål Forsvar/Lene Bjerregaard Kontaktperson Lotte Vittrup Lokaleanvender Yvonne/Lene Bjerregaard Råd: Check reservationer og andre aftaler, så der ikke er tvivl om hvem der har gjort – og gør – hvad, og hvilke aftaler man har og på hvilke dage og tidspunkt.  

bekendtgørelsen § 18. Bedømmelsesudvalget afgiver senest 2 måneder efter indleveringen af afhandlingen indstilling til universitetet om, hvorvidt ph.d.-afhandlingen er egnet som baggrund for tildeling af ph.d.-graden. Universitetet sender snarest forfatteren en kopi af indstillingen. Stk. 2. Er afhandlingen efter indstillingen egnet, kan forsvaret finde sted. Stk. 3. Er afhandlingen efter indstillingen ikke egnet, angiver bedømmelsesudvalget i sin indstilling, om ph.d.-afhandlingen kan indleveres igen i revideret form og i så fald inden for hvilken frist. Forfatteren og hovedvejlederen skal have mulighed for inden for en frist på mindst 2 uger at fremkomme med bemærkninger til indstillingen. Fristerne er klart beskrevne, men overholdes ikke altid. Det at indstilling skal omkring UVAA gør, at processen ofte forsinkes, og det kan betyde noget for den enkelte f.eks i ft at tiltræde i ny stilling. Bemærk at der i bekendtgørelsen er mulighed for at hovedvejleder og den ph.d-studerende kan kommentere på indstillingen, hvis bedømmerne har vurderet afhandlingen ikke egnet til forsvar.

forsvaret Bek § 20, Stk. 2. Universitetet skal sørge for, at ph.d.-afhandlingen er offentligt tilgængelig i rimelig tid før forsvaret. Fakultetet betaler trykning af 50 eksemplarer af afhandlingen. Man får en rekvisition tilsendt fra Ph.d-sekretariatet til universitetets trykkeri (Print & Sign). Proofreading, grafisk opsætning og layout er for egen regning, der afleveres en pdf-fil, der trykkes fra. Ingen ser materialet kritisk igennem, så vær sikker på at layout og redigering, figurer og bilag er sat op som de skal. Selv hente, selv bringe, og de fylder og vejer meget.

Annoncering af forsvar Forskeruddannelsens sekretariat er ansvarlig for: At sende officiel meddelelse om forsvaret til den ph.d.-studerende og bedømmelsesudvalgets medlemmer At annoncere forsvaret. At sikre, at den endelige indstilling foreligger. Det annonceres elektronisk på fakultetets hjemmeside (www.sdu­.dk/studieinfo/phdhealth/) og i Syddansk Universitets aktivitetskalender (www.sdu.dk/­kalender/), og opslag herom sendes til den ph.d.-studerende, fagområdet og instituttet, hvorfra ph.d.-projektet udgår.

Dette officielle opslag udkommer fra Phd-kontoret, og sættes på sdu’s kalender. Man kan benytte det til rundsendelse til de personer, man gerne vil invitere til sit forsvar. Vær opmærksom på, at dette ofte først udkommer sent, måske bare 14 dage før forsvaret.

Bek. § 19. Ph.d.-afhandlingen forsvares efter interne regler fastsat af universitetet ved et offentligt forsvar Handlingslederen har til opgave at sikre, at auditoriet er klar til handlingen: Talerstole/skrivepulte er så vidt muligt placeret, så den ph.d.-studerende og bedømmerne står ligeværdigt over for hinanden i den akademiske diskussion. Bedømmelsesudvalget placeres på forreste række/ved det forreste bord. Mikrofoner til ph.d.-studerende og bedømmer er tændte og fungerer. Audiovisuelle apparater fungerer. Handlingslederen er formand for bedømmelsesudvalget. I mit tilfælde kom han fra København og ankom 2 min før formødet, så det kan påhvile den phd-studerende at sørge for alt det praktiske vedr. forsvaret. Fakultets betjente eller ouh’s personale fra klinisk foto vil være tilstede / kan tilkaldes Mit tilfælde: Møde et par dage forinden, blev vist hvordan det tekniske fungerer, Husk medbringe computer, prøv den af med auditoriets projektor. Selve dagen: komme i god tid, rydde op, stille borde op osv Medbringe afhandlinger til auditoriet

Selve forsvaret Formøde Forsvarshandlingen En forelæsning på 30-45 minutter, hvor den ph.d.-studerende redegør for centrale resultater i afhandlingen. Formøde: Bedømmelsesudvalget mødes en time før forsvaret. Den ph.d.-studerende slutter sig til mødet en halv time inden forsvaret for at hilse på bedømmelsesudvalget Mødetid og sted er anført i fakultetssekretariatets invitation til parterne. Bedømmelsesudvalget og den ph.d.-studerende går ind i rækkefølge med handlingslederen forrest. Handlingslederen tilkendegiver, at tilhørerne rejser sig i respekt for den akademiske handling. Handlingslederen præsenterer sig selv, byder velkommen og introducerer deltagerne. Handlingen begynder præcist.

Ph.d - forsvar af Lene Bjerregaard 18. oktober 2011 ”Alkoholvaner hos forældre til børn indlagt på hospital” Forældres og personales indtryk af og erfaringer fra et Kort Interventions og Screenings Studie der inkluderede metoderne Motivationssamtalen og CAGE-C. Jeres egen andel er forelæsningen, hvor I præsenterer hovedresultater fra phd. -studiet. I har 30 – 45 minutter, og det er ikke særlig lang tid, når det er resultater fra flere delstudier det drejer sig om, og man også gerne vil sætte tilhørerne ind i den videnskabelig kontekst og referenceramme der er arbejdet ud fra, eller delagtiggøre tilhørerne i den mere overordnede diskussion der kan rejses på baggrund af resultaterne. Imidlertid er det vigtigt at man her er meget struktureret og får sagt netop det der skal siges, og indenfor den givne tidsramme. En tommelfingerregel er 1 slide pr. minut. Et godt råd er at prøve Jeres forelæsning af i fuld længde, mindst en gang, gerne flere gange, f.eks til vejledere og / eller kollegaer Lene Bjerregaard, H.C.Andersen Børnehospital og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU

Vær forberedt i den mindste detalje. Der er på denne dag, ud over at man skal præstere et vældigt stort intellektuelt stykke arbejde, også mange andre bolde i luften at man skal tage sig af, ikke mindst de praktiske.

Forsvarshandling, fortsat Eksamination af den ph.d.-studerende af bedømmelses­udvalgets medlemmer (max. 1 time). Evt. spørgsmål fra tilhørere Votering og meddelelse af resultatet Når handlingen er afsluttet, går bedømmelsesudvalget samlet ud af lokalet for at afslutte bedømmelsen og underskrive fakultetets ph.d.-protokol, såfremt forløbet har været tilfredsstillende. Tilhørerne og den ph.d.-studerende forbliver i auditoriet. Bedømmelsesudvalget vender tilbage til auditoriet, og handlings­lederen meddeler resultatet af voteringen. Handlingslederen takker de eksterne bedømmere for deres arbejde. Den officielle del er hermed afsluttet. Den ph.d.-studerende kan evt. takke fakultetet og bedømmerne. Hele handlingen varer max. to timer.

Her står mit bedømmelsesudvalg og meddeler, at de har skrevet under på protokollen. Det var et lykkeligt øjeblik

Tak Det er vigtigt at få sagt tak til de formelle samarbejdspartnere man har haft i forløbet. Det kan man gøre i en decideret takketale eller via en slide som denne her, der kan være det afsluttende slide i ens egen præsentation. Det er en god ide at strukturere det man vil sige, fordi man – uanset hvor garvet man er rent formidlingsmæssigt, så sker der noget i en følelsesmæssigt, når hele processen er ved vejs ende, og det kan være svært at holde hovedet koldt og få sagt alt det man gerne vil, hvis det ikke er forberedt. Man kan takke sine vejledere, opponenterne og formanden, projektmedarbejder eller andre deltagere der har medvirket til ens phd-forløb. Nogle takker også deres familer og kærester osv, og det er op til en selv hvor grænsen for dette går. Husk dog altid dem, der har støttet Jer økonomisk. Hovedvejleder: Professor Lis Wagner, Enheden for Sygeplejeforskning, Klinisk Institut, SDU Projektvejleder: 1. reservelæge, Klinisk lektor ph.d. Sune Rubak, Århus Universitetshospital og AaU Medvejledere: Ledende overlæge, Professor, Dr. Med. Arne Høst, H.C.Andersen Børnehospital, OUH og SDU Statistiker, ph.d. Oke Gerke, Enheden for biostatistik, Klinisk Institut, SDU Projektmedarbejder: Lene Sjöberg, Projektsygeplejerske, MI træner, Kvalitetssekretariatet, OUH Projektkoordinator: Else Marie Lønvig, forebyggelseskonsulent, Kvalitetssekretariatet, OUH Studiet blev støttet okonomisk af Tryg-fondet, H.C.Andersen Hospital og OUH og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU Lene L.B. Bjerregaard, H.C. Andersen Børnehospital og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU 18 18

Så er der grund til at feste….. …for egen regning Et vel overstået forsvar er en god anledning til at holde en reception eller andet. Man kan være heldig at en forskningsenhed vil give et bidrag, eller at der er penge tilovers på annuum-kontoen. Ellers er det ens egen lomme, man må ty til. Det er nemt og overkommeligt at bestille hos Euresta, universitets catering, men det er temmelig dyrt. Mange vælger – som jeg – at stå for arrangementet med venners hjælp. Det betød at der i forberedelserne op til forsvaret også indgik indkøb og koordinering af papirduge, engangsbestik- og glas, mad, snacks, vand, vin, champagne, kransekage osv. På selve forsvarsdagen skulle det hele bringes til auditoriet og der skulle stilles borde op osv. Jeg havde allieret mig med en studentermedhjælp til at gøre det hele klar, så receptionen kunne foregå i umiddelbar forlængelse af forsvaret. Efterfølgende skal der ryddes op, både i auditoriet og efter receptionen, medmindre andet er aftalt. Det er en god ide at alliere sig med gode venner/familie

Efter et par uger får man tilsendt dokumentation for erhvervelse af graden og man inviteres til en højtidelighed på SDU en dag i den efterfølgende juni måned.

Et godt råd Forbered dig selv Vær forberedt på de spørgsmål der kommer Læs indstillingen fra bedømmerne meget nøje igennem og forbered svar ud fra den kritik eller fra de reflektioner, bedømmerne fremkommer med – de vil helt sikkert spørge ind til disse områder. En del kan selvfølgelig inddrages i din egen forelæsning. Hav gerne nogle ekstra slides klar til illustration af nogle af de problemstillinger, der diskuteres Prøv forsvaret af Vær udhvilet, hav noget tøj på du føler dig tilpas i

Scatter plots Et godt råd: Hvis der er figurer eller andet der kan illustrere indhold i din afhandling og som kan blive diskuteret ved forsvaret, så hav dem parat som ekstra slides som kan tages frem – noget af det der ikke var tid og plads til at uddybe i din egen forelæsning. Lene Bjerregaard, H.C.Andersen Børnehospital og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU

Phenomenological reduction and condensation of meaning Natural unit (step two) Central theme (step three)   “The dialogue made me reflect, and if a had a problem I believe the dialogue may cause a revelation…I think the dialogue can make a mother to a newborn baby think, and change her lifestyle….You don’t give it much thought in the everyday life, but the dialogue made med consider how much we drink during the week and how we use alcohol in general – that’s exactly when I thought of that” (female, screened negative) “Next time I pour a glass of wine, I will probably think about the dialogue and what it does my children, because it was brought up… (Female, screened negative) “I used the dialogue as a means to talk to my mother in-law about her abusive alcohol habits afterwards; I used it to jump-start that conversation” (Female, screened negative) ”It [the dialogue] provided food for thought. I was reinforced in my decision, that my child shall not be exposed to alcohol the way I was. I have put away alcohol for the sake of my child, and the dialogue made med reflect upon that decision once more, reinforcing my decision” (Female, screened positive). “The dialogue made me aware of my actual use of alcohol and how it has developed lately, and that was fine” (Male, screened positive)  SBI causing reflections of own use of alcohol eksempel på analyseprocessen med at fænomenologisk reduktion og meningskondensering Lene Bjerregaard, H.C.Andersen Børnehospital og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU

Statistician, ph.d Oke Gerke; Professor, Dr.PH Lis Wagner Implementeringsproces Efter de to medvirkende afsnit havde sagt ja til at deltage 3 informationsmøder om undersøgelsen for al personale i de to børneafdelinger 4 grunduddannelser á 5 dage 2 temadage for personale, der ikke blev uddanned i MI Etablering af nøglepersongruppe Tilbud om supervision og coaching af personale i hele projektperioden Etablering af cafémøder hvor erfaringer udveksles og diskuteres Deltagelse i personalemøder Hyppig tilstedeværelse i afsnittende Gulerødder ex Lene L.B. Bjerregaard, H.C. Andersen Børnehospital og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU 24

Table 1 – Results CAGE-C questions 1-4, 6, 7. Results by Cage-C N=779 Group Yes Women N=501 Men N=278 No Screens positive/Yes N = 86 Screens neg/Yes N= 691 Cage1. Have felt you ought to cut down on your drinking 37 4,7% 15 3,0% 22 8,0% 742 95,3% 31 36,0% 6 0,9% Cage2. People annoyed you by criticizing your drinking 33 4,2% 1,2% 27 9,8% 746 95,8% 2 0,3% Cage3. Felt bad or guilty about your drinking 46 5,9% 19 3,8% 732 94,1% 31,4% 2,7% Cage4. Have you had a drink first thing in the morning to steady nerves (eye-opener) 4 0,5% 1 0,2% 3 1,1% 775 99,5% 0,0% Cage6. Do you drink alcohol on weekdays outside mealtimes? 158 20,3% 48 9,7% 111 40,7% 621 79,7% 66 76,7,0% 94 13,6% Cage7. Want contact information to alc. Treatment clinic 20 2,6% 12 2,4% 8 2,9% 737 94,6% 7 8,1% 13 1,9% ex Lene L.B. Bjerregaard, H.C. Andersen Børnehospital og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU

Illustration af et alkoholproblems udvikling Fysisk afhængighed Antal daglige genstande 10-40 ♀ 20-60 ♂ Storforbrug 3-10 ♀ 4-20 ♂ ex 2 ♀ 3 ♂ Kilde: Kirsten Mundt, 2002 Tid / År

Hospitalets kerneopgaver Sundheds fremme Sygdoms- forebyggelse Rehabili- tering Behandling Lindring ex patogenese salutogenese Lene Bjerregaard, H.C.Andersen Børnehospital og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU