NVBFs forårskonference Reykjavik, Island, juni 2004

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
DEF-projekt: Brugerundersøgelse på 5 danske biblioteker
ADR (AUTOMATIC DELIVERY REWARDS ) (Nyt program - 1. september) LifePak ® (eksempel) – 72,40 PSV 401,60 DKK med 5 % rabat= 381,52 DKK (68,78 PSV) Fragt.
DEF-projekt: Brugerundersøgelse i biblioteker Rapport udarbejdet af Anne Martensen & Lars Grønholdt Handelshøjskolen i København Maj 2001.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Finansiering – valg af produkter
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Mekaniker Svarprocent: 26% (31 besvarelser ud af 118 mulige)
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Nordre Skole Elevernes vurdering af vores undervisningsmiljø Undersøgelsen foretaget i 2008/2009 Der er anvendt TERMOMETER fra DCUM.
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
22. september 2008 i Landstingssalen, Christiansborg Direktør Bjarne Hastrup Ældre Sagen Den gode genoptræning.
HUSKESPIL – den lille tabel
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012.
Brugerundersøgelser i det elektroniske bibliotek Et DEF-projekt gennemført i vinteren Arbejdsgruppe: Alice Nørhede, DFB René Steffensen, KAAB Piet.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Ernæringsassistentelevers psykiske arbejdsmiljø i praktikken ved uddannelseskoordinator Lise Lotte Sørensen.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
1 BRUGERUNDERSØGELSER I DET ELEKTRONISKE BIBLIOTEK Et DEF-projekt 2001.
Finansiel vurdering af investeringer
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
DMU PeopleXS Workflows (alt) (uden forhandlingsdel) Stillingsfaser – Opslag Fremstilling/validering, godkendelse, annoncering – Bedømmelsesudvalg.
DJF PeopleXS Workflows (uden forhandlingsdel) Stillingsfaser – Opslag Fremstilling/validering, godkendelse, annoncering – Bedømmelsesudvalg.
DEF-Brugerundersøgelse: Præsentation af projektet samt metoden Dansk Kundeindeks - Præsentation d. 25. oktober ved Piet Dahlstrøm.
Danmarks Farmaceutiske Bibliotek - Anbefalinger til konkrete indsatsområder n Elektroniske ressourcer: Primært indsatsområde.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
HP/JK AKV LANGHOLT Rodfiltsvamp Rodfiltsvamp i kartofler - Forekomst og Sygdomshæmning Projekt 2003 og 2002 Deltagere : –DJF Flakkebjerg Bent.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Præsentationens transcript:

NVBFs forårskonference Reykjavik, Island, 7.-8. juni 2004 En model for brugertilfredshed og loyalitet i biblioteker: Et måle- og ledelsesværktøj Anne Martensen & Lars Grønholdt Copenhagen Business School NVBFs forårskonference Reykjavik, Island, 7.-8. juni 2004

Agenda Baggrund Om undersøgelsen Modellen for brugertilfredshed og -loyalitet Resultater for Danmarks Famaceutiske Bibliotek Overordnede resultater Specifikke, handlingsorienterede resultater Anbefalinger til indsatsområder Benchmarking

Baggrund for brugerundersøgelsen i 2001 Brugerundersøgelsen blev iværksat af og omfattede fem biblioteker: Danmarks Farmaceutiske Bibliotek Handelshøjskolens Bibliotek, København Helsingør Kommunes Biblioteker, Hovedbiblioteket Kunstakademiets Arkitektskoles Bibliotek Roskilde Universitetsbibliotek Brugerundersøgelsen blev støttet af Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek (DEF)

Samme metode blev anvendt i en brugerundersøgelse i 2003 På foranledning af Kulturministeriet iværksatte Biblioteksstyrelsen en brugerundersøgelse, der omfattede Det Kongelige Bibliotek Danmarks Natur- og Lægevidenskabelige Bibliotek Statsbiblioteket Undersøgelsen blev suppleret med Aalborg Universitetsbibliotek

* Også med i DEF-brugerundersøgelsen (2001) … og igen senere i 2003 En brugerundersøgelse blev iværksat af og omfattede i 2003 fem biblioteker: Danmarks Famaceutiske Bibliotek * Kunstakademiets Arkitektskoles Bibliotek * Odense Hovedbibliotek Odense Musikbibliotek Slagelse Centralbibliotek * Også med i DEF-brugerundersøgelsen (2001)

Undersøgelsens metode og anvendelse af resultaterne Brugerundersøgelserne er designet efter de metoder, der anvendes i European Customer Satisfaction Index (ECSI)/ European Performance Satisfaction Index (EPSI), herunder Dansk Kunde Index Hermed bygges på de nyeste metoder og resultater inden for kunde- og brugerundersøgelser Et standardiseret måleinstrument, der kan anvendes af forskellige biblioteker på tværs af typer - forskningsbiblioteker såvel som folkebiblioteker lande En unik platform for benchmarking og herigennem mulighed for kvalitetsforbedringer Værktøj til prioritering af forbedringsaktiviteter

Model for brugertilfredshed og -loyalitet Variable og sammenhænge Elektroniske ressourcer Trykte materialer Bruger- værdi Andre tilbud Bruger- loyalitet Bruger- tilfredshed Tekniske faciliteter Øvrige forhold Personalets betjening

Måling af modellens effekter (1) Brugerens oplevede værdi “Jeg holder mig ajour ved at benytte biblioteket” “Bibliotekets tilbud passer til mine behov for viden, læring og udvikling” “Bibliotekets tilbud spiller en afgørende rolle for mig” (svar på 1-7 skala fra ‘helt uenig’ til ‘helt enig’) Brugerens tilfredshed “På baggrund af dine samlede erfaringer med biblioteket, hvor tilfreds er du så alt i alt?” (svar på 1-7 skala fra ‘meget utilfreds’ til ‘meget tilfreds’) “I hvor høj grad lever biblioteket op til dine forventninger?” (svar på 1-7 skala fra ‘meget dårligere end forventet’ til ‘meget bedre end forventet’) “Forestil dig nu det perfekte bibliotek. Hvor langt fra eller hvor tæt på dette ideal er biblioteket?” (svar på 1-7 skala fra ‘meget langt fra’ til ‘meget tæt på’)

Måling af modellens effekter (2) Brugerens loyalitet, dvs. benyttelse af biblioteket fremover “Vil du benytte flere af bibliotekets tilbud i fremtiden?” “Er det vigtigt for dig også fremover at kunne bruge biblioteket?” “Vil du anbefale biblioteket til andre?” (svar på 1-7 skala fra ‘Nej, helt sikkert ikke’ til ‘Ja, helt sikkert’)

Danmarks Farmaceutiske Bibliotek Hovedresultater 2001: Danmarks Farmaceutiske Bibliotek

Danmarks Farmaceutiske Bibliotek Indeks for samtlige variable

Danmarks Farmaceutiske Bibliotek Indeks og effekter Trykte materialer 64 Elektroniske ressourcer 62 Personalets betjening 82 Andre tilbud 60 Tekniske faciliteter 65 Øvrige forhold 69 Bruger- tilfredshed værdi 57 loyalitet 80 0,25 0,13 0,36 0,10 0,05 0,14 0,18 0,27 0,16 0,23 0,29

Danmarks Farmaceutiske Bibliotek Determinanternes effekt på tilfredsheden 22% 6% 3% 19% 28% Øvrige forhold Tekniske faciliteter Andre tilbud Elektroniske ressourcer Materialer Personalets betjening

Danmarks Farmaceutiske Bibliotek Determinanternes effekt på loyaliteten 14% 3% 4% 16% 21% 42% Øvrige forhold Tekniske faciliteter Andre tilbud Elektroniske ressourcer Materialer Personalets betjening

Danmarks Farmaceutiske Bibliotek Prioriteringskort: Skabelse af tilfredshed Effekt på tilfredshed ,3 ,2 ,1 0,0 Indeks 90 80 70 60 50 Øvrige forhold Tekniske faciliteter Andre tilbud Elektroniske ressourcer Materialer Personalets betjening

Betydning vs. vurdering: Prioriteringskort Prioritering af indsatsområder J MULIGHEDER Tilpas ressourcer STYRKER Fortsæt det gode arbejde K SVAGHEDER Observer position TRUSLER Primær indsats L Betydning

Danmarks Farmaceutiske Bibliotek Prioriteringskort: Skabelse af tilfredshed Effekt på tilfredshed ,3 ,2 ,1 0,0 Indeks 90 80 70 60 50 Øvrige forhold Tekniske faciliteter Andre tilbud Elektroniske ressourcer Materialer Personalets betjening

Danmarks Farmaceutiske Bibliotek Prioriteringskort: Skabelse af loyalitet Effekt på loyalitet ,3 ,2 ,1 0,0 Indeks 90 80 70 60 50 Øvrige forhold Tekniske faciliteter Andre tilbud Elektroniske ressourcer Materialer Personalets betjening

Specifikke resultater 2001: Danmarks Farmaceutiske Bibliotek

Analyse af specifikke områder Elektroniske ressourcer Trykte materialer Bruger- værdi Andre tilbud Bruger- loyalitet Specifikke determinanter Bruger- tilfredshed Tekniske faciliteter Øvrige forhold Personalets betjening

Danmarks Farmaceutiske Bibliotek Prioriteringskort: Elektroniske ressourcer Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer ,24 ,22 ,20 ,18 ,16 ,14 ,12 ,10 Indeks 72 70 68 66 64 62 60 58 56 FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske ressource forståelig Web-siden relevant info Web-siden let at finde rundt i Internetvejviser effektivt hjælpemiddel Dækkende for mit interesse- område

Danmarks Farmaceutiske Bibliotek Prioriteringskort: Trykte materialer Relativ vigtighed for trykte materialer ,22 ,20 ,18 ,16 ,14 ,12 ,10 ,08 ,06 ,04 Indeks 90 80 70 60 50 Finde materialer på hylderne Bestilte materialer Lånetider passende Nemt at genlåne Nemt at reservere Nemt at låne Skaffe materialer Materialer hjemme Udvalg af tidsskrifter Udvalg af bøger passende

Danmarks Farmaceutiske Bibliotek Prioriteringskort: Øvrige forhold Relativ vigtighed for øvrige forhold ,16 ,14 ,12 ,10 ,08 ,06 Indeks 90 80 70 60 50 Info-materiale godt Åbningstider passer Indeklima godt Pænt og rent Rar atmosfære Godt mødested Tilstrækkelig fred og ro Tilstrækkelig læsepladser God indretning

Danmarks Farmaceutiske Bibliotek Prioriteringskort: Tekniske faciliteter Relativ vigtighed for tekniske faciliteter ,26 ,24 ,22 ,20 ,18 ,16 Indeks 68 66 64 62 60 58 56 54 52 50 Ventetid på at benytte printer/ kopimaskine passende Ventetid på at benytte pc acceptabel Tildelt tid ved pc passende Pc hastighed god Tekniske faciliteter gode

Danmarks Farmaceutiske Bibliotek Prioriteringskort: Personalets betjening Relativ vigtighed for personlig betjening ,30 ,28 ,26 ,24 ,22 ,20 Indeks 86 84 82 80 78 76 Ventetid informationsskranken Ventetid udlånsskranken Imødekommende Faglig vejledning

Danmarks Farmaceutiske Bibliotek - Anbefalinger til konkrete indsatsområder Elektroniske ressourcer: Primært indsatsområde ’Dækkende for mit interesseområde’ Trykte materialer: Primært indsatsområde ’Udvalg af tidsskrifter’ ’Materialer hjemme’ ’Udvalg af bøger’ Øvrige forhold: Sekundært indsatsområde ’Åbningstider passende’ ’Tilstrækkelig fred og ro’

Benchmarking

Benchmarking Sammenligning af resultater fra de 14 brugerundersøgelser i biblioteker og Dansk Kunde Index (2002)

Benchmarking Sammenligning af resultater fra de 14 brugerundersøgelser i biblioteker og Dansk Kunde Index (2002) 90 80 70 60 50 100 40 SCB OMB OHB KASB 03 DFB 03 AUB KB SB DN LB HHB KASB 01 DFB 01 RUB HHKB Silvan Bauhaus Byggekram RÅD&DÅD Aldi Fakta SuperBrugsen Kvickly Netto Bilka Føtex Telia Orange Sonofon TDC mobil TDC fastnet Statoil Shell Q8 Hydro Texaco Dk-benzin Fiat Citroen VW Opel Peaugeot Ford Mazda Toyota Lærerstandens Brandforsikring ALKA Codan Alm. Brand Topdk Tryg Midtbank Sydbank Jyske Bank BG Bank Nordea Danske Bank Brugerloyalitet Brugertilfredshed

Benchmarking Sammenligning af 2003-brugerundersøgelsens 5 biblioteker 50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 100 Elektroniske ressourcer Materialer Andre tilbud Tekniske faciliteter Øvrige forhold Personalets betjening Bruger- værdi tilfredshed loyalitet DFB KASB OHB OMB SCB

Benchmarking Sammenligning af 2003-brugerundersøgelsen og DEF-brugerundersøgelsen (2001) 55 60 65 70 75 80 85 90 95 Elektroniske ressourcer Materialer Tekniske faciliteter Øvrige forhold Personalets betjening Bruger- værdi tilfredshed loyalitet DFB (2003) KASB (2003) OHB SCB HHKB RUB DFB (2001) KASB (2001) HHB

Benchmarking Sammenligning af 2003-brugerundersøgelsen og BS-brugerundersøgelsen (2003) 55 65 75 85 95 Elektroniske ressourcer Materialer Tekniske faciliteter Øvrige forhold Personalets betjening Bruger- værdi tilfredshed loyalitet DNLB SB KB AUB DFB (2003) KASB (2003) OHB OMB SCB

Tak!