Virksomhedens interessenter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Etablering af virksomhed
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
BUDGET, OPSPARING og LÅN
At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Nationalparkmøde Anne Sophie Gamborg Dansk Skovforening 7. september 2010.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Kapitel 2.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Logistik og supply chain management
Den glade CEO og iværksætter!
Helt ren, på en helt ny måde !
Størrelsesøkonomi i et nyt lys
Det gode klasserådsarbejde
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
16.5 Årsregnskabets formål
Grundbegreb + Priselasticitet
Verden omkring HTH Kunder x Konkurrenter Leverandører Finanskrisen
Nyt tiltag til Dynamics kunder med abonnement
Sebastian, Peter, Rolf og Høx
Virksomheder - definition
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Selskabsformer I/S, ApS og IVS
Michael Hald Konsulent, KL
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Politisk Program LM 2011 : Speedoplæg på SFUs martstræf Gry Möger Poulsen.
Personligheden og selvet
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Økonomi og Demokrati.
Kapitel 1 Virksomheder og ejerformer.
2. Virksomhedens interessenter
1.3 Virksomhedens interessenter
Computerens anatomi Dette er interaktivt så brug musen.
Globalisering, side
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Tommy Engedal Kronborg
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Globalisering. Kan mikrofinans skabe vækst i et udviklingsland?
19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
Dansk Supermarked i korthed
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Karsten Seeberg, Jyske Bank Afdelingsdirektør – HR Hjemsted Jyske Bank –4.300 ansatte heraf de i Hjemstedet og datterselskaber IT medarbejdere udgør.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Kapitel 30 Debitor-, kreditor- og lagermodul.
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Kapitel 1 Virksomheder og ejerformer.
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Hvad med i morgen – kan vi beholde den dominerende rolle?
Virksomhed og iværksættere
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Idegrundlag og målsætninger
PengeSpillet 2018 #Pengeuge Til arbejdshæftet "Viden om penge"
Kap Bogføringssystemet.
2. Virksomhedens interessenter
Virksomheden Virksomhedsøkonomi Samfundsmæssige forhold Makroniveau
Overdragelse af fordringer
Kapitel 11 Kreditaftaler.
2. Virksomhedens interessenter
Præsentationens transcript:

Virksomhedens interessenter

Virksomheden Medarbejdere Leverandører Långivere Myndigheder Ejere Ledelse Medarbejdere Kunder

Ejere Ledelsen Medarbejdere Kunder Leverandører Långivere Myndigheder Bidrag: Ejer virksomheden og har stillet risikovillig kapital til rådighed for virksomheden. Belønning: Får virksomhedens eventuelle overskud. Ejere Bidrag: Arbejdskraft (typisk veluddannet). Belønning: Løn og spændende udfordringer. Ledelsen Bidrag: Arbejdskraft. Belønning: Løn og gode forhold. Medarbejdere Bidrag: køber virksomhedens produkter og skaber virksomhedens omsætning. Belønning: Får de produkter de har brug for, til tiden, i rette kvalitet osv. Kunder Bidrag: forsyner virksomheden med varer og serviceydelser. Belønning: En pris for deres varer der mindst modsvarer hvad de kan få andre steder. Leverandører Bidrag: Stiller kapital til rådighed. Belønning: Renter. Långivere Bidrag: Sikre den infrastruktur, sikkerhed og uddannede arbejdskraft, der er nødvendig for at virksomheden kan fungere optimalt. Belønning: Skatter og muligheden for at stille krav til virksomheden. Myndigheder

Konflikt mellem interessegrupper Fordi interessegrupperne har forskellige bidrag, belønninger og behov, vil der ofte opstå konflikter imellem dem. Hvis konflikterne bliver meget store kan det svække virksomheden. Ses f.eks ved strejker hvis medarbejderne og ledelsen ikke kan blive enige om løn og arbejdsvilkår.

Konflikt inden for samme interessegruppe Konflikter kan også opstå internt i samme interessegruppe. F.eks vil nogle kunder ønske så billige varer som muligt, mens andre ønsker så god en kvalitet som muligt. Det kunne også være blandt ejerne hvor nogle vil ønske at virksomheden opfører sig etisk og påtager sig et socialt ansvar, mens andre vil profitoptimere. (Udviklingsafdeling, Skoleelever, diskussion af lønnedgang)

Styrkeforholdet På kort sigt kan én interessegruppe have en meget stærk position over for virksomheden. En meget stærk position vil betyde at gruppen har nemmere ved at få opfyldt deres krav. (IT folk En sådan magtposition vil dog meget sjældent være stadig, og hvis den viser sig at være stabil vil virksomheden gøre hvad den kan for at reducere/eliminere denne gruppe, eller minimere deres indflydelse. (SAS, trykkere)

Styrkeforholdet Virksomheden kan ikke undvære interessenterne, men virksomheden kan søge at udskifte i de enkelte interessentgrupper for på den måde at styrke virksomhedens position. (Mærsk)

Bidrag og belønning Som det fremgår af figur 1.9 på side 35/29 så vil en interessent på LANGT sigt kræve at den belønning de modtager fra virksomheden er større end det bidrag de yder. Dette betyder IKKE at virksomheden bidrager med mere end den får i belønning. Fra virksomhedens synspunkt er værdien af interessenternes bidrag større end den belønning virksomheden giver! Dette skyldes at der skabes en såkaldt win-win situation, hvor begge parter nyder godt af udvekslingen. (pareto-optimal fordeling)

Bidrag og belønning På KORT sigt kan en interessent godt modtage en belønning som er mindre end sit bidrag. F.eks aktionærer når virksomheden taber penge. På KORT sigt kan en virksomhed godt fastholde en interessent selv om interessentens bidrag ikke dækker den belønning som virksomheden skal betale. F.eks fastholdelse af specialuddannet arbejdskraft i virksomheder med sæsonudsving. (flyveledere)

Undtagelsen der bekræfter reglen Det der normalt er gældende for interessenter angående styrkeforhold samt bidrag og belønning, gælder ikke nødvendigvis for myndigheder. Myndigheder er ikke en interessent virksomheden kan vælge fra eller til, selv om virksomheden mener, at den bidrager med mere end den får i belønning. På samme måde er virksomhedens mulighed for at påvirke myndighederne meget små.