JEG GIK MIG OVER SØ OG LAND

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Byggetilladelse - Pippi Langstrømpe
Advertisements

Skolebladet Interview med Jakob J- Afstemning- Interview med Rose-Elevernes mening om skolen- Landsbyhuset-Vitser-Gåder-Tegning.
Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
At bruge disse to ord rigtigt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lav design med ord, billeder og meget andet...
Fortæl med PowerPoint XP
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Forskellige traditioner
Indholdsfortegnelse Kendte der er blevet mobbet som unge.
Læringsstile og lektier
Log direkte fra GSAK Der er en kæmpe fordel at logge direkte fra GSAK, for det første er det let, da men ikke skal åbne alle cachesiderne for at kunne.
PC1 Lad os komme i gang…..
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Udarbejdelse af poster
Oprydning på Pc'en Din PC bliver langsommere jo længere tid du bruger den Du er ikke årsag til dette Det er bare sådan din PC arbejder. Dine filer bliver.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
Vi har købt en lille bjerghytte på fjellet, og tænkte på om du ville tage familien med eller nogle venner og komme en tur i julen for en lille julegløg.
100 år er gået… Tag på historiejagt og lyt til fortællinger
Storylinepunkt Nøglespørgsmål Aktiviteter Genopfriskning Hvem er vi? Gruppen finder personerne, id-kortene, jobkatotek og biografier frem og genopfrisker.
Blondinen og den manglende 710. En blondine går ind i en autoforhandlers show- room og henvender sig til en af medarbejderne ”har du nogen 710 til salg.”
Backoffice præsentation
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Her kan du søge oplysninger om de forskellige lande, se videoklip med børn og unge, lave dine egne kort, statistik og lave wiki’er Med kortgeneratoren.
Lav en familie I skal nu i gang med at skabe en familie
Hvor der er fokus på klimaet.
Å.
Dansk 1. klasse.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
FC HUSET - et konferencesystem som First Class er li’som et hus, der arbejdes og samarbejdes i. Denne lille Power Point forsøger at beskrive First Class.
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
Engelbert H – og den sidste chance
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
BACKUP eller dø! Klik dig frem til næste billede ->
Vokse gennem venskab!.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Vores projekt. opstarten Opstarten af projektet. Starten af vores kasse. Der skal testet i denne kasse.
Målestoksforhold.
Animation.  Det er ganske let at indstille en brugerdefineret animation – blot klik på Tilføj effekt og vælg mellem mange forskellige effekter. PowerPoint2.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Blondinen og den manglende 710. En blondine går ind i en autoforhandlers show- room og henvender sig til en af medarbejderne ”har du nogen 710 til salg.”
Computerens anatomi Dette er interaktivt så brug musen.
Futureavenue Fremtidens by.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Målestoksforhold.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Lav en fugle-folde-bog
Den gældbundne tjener med Lego-figur
Ordbank på Islandsk og dansk – Dyreliv og natur (sten)
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
GUIDE TIL OPRETTELSE AF OPSLAG
Målestok forhold Lars Alexander Clark.
Byggetilladelse - Pippi Langstrømpe
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Præsentationens transcript:

JEG GIK MIG OVER SØ OG LAND Det kommende emne i natur/teknik handler om at bruge kort. Det handler også om byer og om Danmark.

ET STYKKE AF DANMARK SET FRA LUFTEN På billedet til venstre kan I se et stykke af Danmark. Vi skal nu kigge nærmere på billedet. I grupper diskuterer vi følgende spørgsmål: Hvad ser vi på billedet? Hvordan er billedet taget? Med hvilke ord kan vi beskrive landskabet? Kan I gætte hvor i Danmark billedet er taget? For stort billede tryk et dias videre.

FORSKELLIGE KORT Der findes mange forskellige kort og kort kan bruges til meget forskelligt. På nogle kort kan man se bygninger, veje, søer og andre ting, der altid er der. Der er ikke plads til at tegne alt på et kort. Man må vælge hvad kortet skal vise. Hvad viser følgende kort?

OPGAVE 1: TING SET FRA OVEN På et kort vil ting ofte være set fra oven. Vi skal nu kigge på en række ting, der er set fra oven. Hvad ser vi?

Forsøg nu selv at tegne ting fra oven. Brug kopiark 5.1

OPGAVE 2: OM MÅLESTOK Små ting kan let tegnes i deres rigtige størrelse. 1 cm, når man måler tingen, skal også være 1 cm. når man tegner den. Vi skal i denne opgave måle forskellige ting og tegne dem fra oven i deres præcise størrelse. Det kaldes at målestoks-forholdet er 1 til 1. Man skriver det 1:1 Det betyder at 1 cm på tegningen er lig med 1 cm i virkeligheden

FORMINDSKET På et kort er tingene formindsket. Det er alle sammen formindsket lige meget. Det står ofte på et kort, hvor meget det er formindsket. Måske er 1 cm på kortet lig med 100 cm i virkeligheden. Så er kortet tegnet i målestok 1:100

Amalienborg Slot Bygninger i Legoland er i målestok 1:20 Her er den samme bygning i virkeligheden

OPGAVE 3: TEGN ET SKOLEBORD Hvor bredt er jeres skolebord? Hvor langt er det? Mål det! Tegn nu skolebordet på papiret med tern. Først skal det tegnes i målestok 1:10 og dernæst i 1:20 Det mindste bord skal tegnes indeni det største.

OPGAVE 4: TEGN KLASSEVÆRELSET Tegn et kort over jeres klasseværelse. Tegn det i målestok 1:100 Brug en stor tavlelineal på 100 centimeter til at måle med. Den bliver en lille målepind på 1 cm på kortet. Linealen er på kortet 100 gange mindre. Den samme opgave kan I også lave hjemme med jeres værelse.

OPGAVE 5: KORT OVER SKOLEN Se på et kort over jeres skole. Det kaldes en grundplan. Hvilket målestoksforhold er den tegnet i? Kopiark 5.2 kan bruges til denne opgave.

OM FLYFOTO Se på billedet her. Det er taget fra et fly. Det kaldes et skråfoto.

OM FLYFOTO Se på billedet her. Det er taget fra et fly. Det kaldes et skråfoto. Det her billede er også taget fra et fly af det samme område. Det er et fly, der flyver lige lodret over området. Det kaldes et lodfoto.

Et lodfoto kan tegnes om til et kort. Her over det samme område.

SAMMENLIGN DE TO FLYFOTO. KAN I FINDE DE SAMME TING PÅ BILLEDERNE? OPGAVE 6: FRA FOTO TIL KORT SAMMENLIGN DE TO FLYFOTO. KAN I FINDE DE SAMME TING PÅ BILLEDERNE?

OPGAVE 6: FRA FOTO TIL KORT SAMMENLIGN DE TO FLYFOTO. KAN I FINDE DE SAMME TING PÅ BILLEDERNE? SAMMENLIGN LODFOTOET OG KORTET. KAN I FINDE DE SAMME VEJE, BYGNINGER OG GRØNNE OMRÅDER?

OM AT LAVE KORT Man skal bruge mange flyfotos for at lave kort. Fotografierne sættes sammen. Se en masse flyfotos her: http://geomidt.flyfotoarkivet.dk/ Bagefter måler en landmåler afstanden mellem ting, der skal med på kortet. Han ser, hvad der vokser i området. Til sidst laver en korttegner landkortet færdigt. Han bruger tit en computer.

OPGAVE 7: HVOR BOR I? Brug et kort over jeres by eller bydel. Skolen skal være med på kortet. Lav en forstørrelse af kortet til opslagstavlen. Find ud af hvor I bor. Sæt knappenål ved jeres hjem. Sæt en snor fra nålen ud til et lille navnekort.