HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

Eventudvikling i Rebild Kommune
Lyngby-Taarbæk VIDENSBY
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
- Udkast til handlingsplan
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
Udviklingstendenser indenfor turismen – globalt og lokalt
Hvad kan København som hovedstad?
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Vejle som vækstlokomotiv i 2020
Henrik Halkier, STATEN I PROVINSEN Nye potentialer? 1.Centraliseringens logik 2.De/centralisering: Bredere perspektiver 3.Decentralisering.
NATUR OG TURISMEUDVIKLING Geopark Vestjylland i internationalt perspektiv 1. Dansk naturturisme: Vigtig men udfordret 2. Strategiske.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
”Eventyret begynder her” v/Henrik Lehmann,
Markedskommunikation - del 1
Kysferiebyer i vækst Nulpunktsmåling af kendskab og attraktivitet v. Epinions Den første analyse af kystferiebyer i Danmark Resultater for det danske og.
DESTINATIONSUDVIKLING SØNDERJYLLAND KICK-OFF 30. JANUAR, 2013.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Tre forskningsvinkler på erhvervsudvikling (og turisme) 1. Mål-sætninger 2. Kommunikation 3. Organisation Henrik Halkier, Aalborg Universitet,
Udvikling i landet bag motorvejen Workshop 3: Vilkårene for erhvervsudvikling i udkantsområderne Direktør Lars Enevold Pedersen.
AFVIKLING ELLER UDVIKLING? Kirker i ‘udkants-Danmark’ mellem lokalt fællesskab, romantisk symbol og effektiv service Henrik Halkier, Institut for Kultur.
Netværk, fødevarer og international turisme 1. Fra oplagt ide til praktisk realisering 2. Forskningsdesign og status Professor Henrik Halkier
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
INNOVATION i DANMARK Er vi på vej mod en 3. generations innovationspolitik? Innovationspolitikken i dag: –Formål, virkemidler og arbejdsdeling Fremtidens.
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
Hvordan skaber vi vækst og udvikling på Bornholm?
- Et kontor kan ikke længere (være sikker på) at eje et projekt! - Der indføres et review-system - Direktionen har offentliggjort nogle tværgående temaer,
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade Kbh. K Vicedirektør Hans Müller Pedersen.
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Oplevelsesmæssige potentialer ved den midtjyske vestkyst Udfordringer og indsatser Matias Jørgensen & Henrik Halkier Tourism Research Unit
Videncenter for virksomheders globalisering v/Tine Svane Hansen
Af. Skafte.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Udfordringer på kompetenceområdet v/ Bente Nielsen 1. Næstformand, Region Midtjylland.
1. December 2006KNV-fællesseminar. 1. December 2006KNV-fællesseminar Planlovsystemet 2007 Landsplanlægning Regionale udviklingsplaner Kommuneplaner Vækstfora:
Samarbejde, vidensdynamikker og turismeudvikling Henrik Halkier - Glædeligt gensyn? Stedbundne turismekoncepter i danske kystferiebyer:
FRA STAGNATION TIL VÆKST? Nordjysk turismepolitik i internationalt perspektiv.
Beskæftigelsesnetværket
Syddanmarks position og rolle i det nye nationale turismesystem Professor Henrik Halkier 1. Hvad kan Syddanmark bidrage med? 2. Hvordan.
FRUGTBART SAMARBEJDE - fra mikro- til meso-destinationer? Professor Henrik Halkier 1. Fælles udfordringer 2. Strategiske udfordringer.
BRANDING som udfordring for FUR
Hvad er Smart Specialisation? …hvorfor i Klog Hverdagsmad?
LOKAL OG REGIONAL ERHVERVSUDVIKLING Perspektiver på mål, midler og forandring 1. Dansk lokal og regional erhvervspolitik Typisk europæisk? 2. Nye tider,
Nationalparker i Danmark Hvad betyder det for landbruget i Thy? Ved gdr. Niels Jørgen Toft Pedersen Formand for LandboThy.
SAMMEN ER VI STÆRKE.... Silkeborg under pres SITUATIONEN Et stærkt erhvervsliv er forudsætningen for en stærk by!
Revitalisering og videreudvikling af den faglig-strategiske ledelse Den 24. februar 2015 Søren Barlebo Rasmussen
Fyns fremtid – hvad skal Fyn leve af? Smagen af Fyn Destination Fyn Udvikling Fyn Forretningschef for Turisme & Event Rasmus Hessum Hansen.
Det syddanske Vækstforums Handlingsplan Omstilling til højere vækst.
Vækst og velfærd Nærhed og kvalitet! 30. marts 2006 Kvindernes Vækstforum.
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Strategioplæg Det midlertidige Vækstforum for Region Syddanmark.
Vækstforums kriterier for indsatsen Offentligt-privat partnerskab Samordning og koordinering Fokusering Globalisering Vækst i yderområder Bæredygtighed.
{ Strategi Pepsi Cola Daniel L, Daniel G, Mette N og Trine.
Digitale visioner 15.jun. 09 Bredbånds betydning for vækst og beskæftigelse - en digital vision -Direktør Tom Togsverd, DI ITEK.
VÆKSTSTRATEGI FOR KYST- OG NATURTURISMEN I DANMARK.
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Forberedelse til kick off 7. december 2016
Mobil- og bredbåndsdækning
Leder af natur og Plan, Guldborgsund Kommune
afrapportering den 22. september 2005
Forskningens bud på mulighederne i landdistrikterne
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Et erhvervsliv i vækst – udfordringer og muligheder
Tværmedial kommunikation 8 opsamling 1
Temadag om vækst og højtuddannet arbejdskraft – Studiejob
Præsentationens transcript:

HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere turismer i det syddanske økosystem 3. Fra strategiske alternativer til helhedstænkning? 4. Organisatoriske udfordringer, private og offentlige

SydDansk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER •Fra hobby til erhverv •Fald i udenlandsk turisme •Vækst i international turisme •Væsentligt beskæftigelse •Internationalt erhverv •Nærliggende vækstforum prioritering

FLERE TURISMER i det syddanske økosystem Ferie/kystturisme •Natur/kulturattraktioner, privat/offentlig koordination, individuelle købere Erhvervsturisme •Infrastruktur, professionelle købere/arrangører

NY KOMMUNIKATION? NejJa NY OPLEV- ELSER? Nej Bedre service Ja •Personligt værtskab, kvalitet •Mund-til-mund spredning •Andre gør arbejdet !? STRATEGISKE ALTERNATIVER, helhedstænkning?

NY KOMMUNIKATION? NejJa NY OPLEV- ELSER? Nej Bedre service Mere promotion Ja •Større indsats på eksisterende markeder •Nye markeder, digital bekvemmelighed •Konkurrent-analyse !? STRATEGISKE ALTERNATIVER, helhedstænkning?

NY KOMMUNIKATION? NejJa NY OPLEV- ELSER? Nej Bedre service Mere promotion Ja Smartere innovation •Nye produkter/attraktioner/services •Destinationsudvikling, koordination? •Trends blandt turister !? STRATEGISKE ALTERNATIVER, helhedstænkning?

NY KOMMUNIKATION? NejJa NY OPLEV- ELSER? Nej Bedre service Mere promotion Ja Smartere innovation Stærkere brand •Ny oplevelsesrum: Autentiske, enestående •Eksisterende image som udfordring •Relevans for kompleks turisme? STRATEGISKE ALTERNATIVER, helhedstænkning?

ORGANISATORISKE UDFORDRINGER, private og offentlige 1) Er der et flagskib tilstede? •Ujævn erhvervsgeografi •Ulige samarbejder •Vækstlag, erhvervsfremme? 2) Turismens politisk geografi •Tværkommunal win-win •Regional facilitering ?