HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere turismer i det syddanske økosystem 3. Fra strategiske alternativer til helhedstænkning? 4. Organisatoriske udfordringer, private og offentlige
SydDansk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER •Fra hobby til erhverv •Fald i udenlandsk turisme •Vækst i international turisme •Væsentligt beskæftigelse •Internationalt erhverv •Nærliggende vækstforum prioritering
FLERE TURISMER i det syddanske økosystem Ferie/kystturisme •Natur/kulturattraktioner, privat/offentlig koordination, individuelle købere Erhvervsturisme •Infrastruktur, professionelle købere/arrangører
NY KOMMUNIKATION? NejJa NY OPLEV- ELSER? Nej Bedre service Ja •Personligt værtskab, kvalitet •Mund-til-mund spredning •Andre gør arbejdet !? STRATEGISKE ALTERNATIVER, helhedstænkning?
NY KOMMUNIKATION? NejJa NY OPLEV- ELSER? Nej Bedre service Mere promotion Ja •Større indsats på eksisterende markeder •Nye markeder, digital bekvemmelighed •Konkurrent-analyse !? STRATEGISKE ALTERNATIVER, helhedstænkning?
NY KOMMUNIKATION? NejJa NY OPLEV- ELSER? Nej Bedre service Mere promotion Ja Smartere innovation •Nye produkter/attraktioner/services •Destinationsudvikling, koordination? •Trends blandt turister !? STRATEGISKE ALTERNATIVER, helhedstænkning?
NY KOMMUNIKATION? NejJa NY OPLEV- ELSER? Nej Bedre service Mere promotion Ja Smartere innovation Stærkere brand •Ny oplevelsesrum: Autentiske, enestående •Eksisterende image som udfordring •Relevans for kompleks turisme? STRATEGISKE ALTERNATIVER, helhedstænkning?
ORGANISATORISKE UDFORDRINGER, private og offentlige 1) Er der et flagskib tilstede? •Ujævn erhvervsgeografi •Ulige samarbejder •Vækstlag, erhvervsfremme? 2) Turismens politisk geografi •Tværkommunal win-win •Regional facilitering ?