TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland 1. Problemer og muligheder for nordjyske turismer 2. Koordination som udfordring 3. Strategiske alternativer Professor Henrik Halkier halkier@cgs.aau.dk
Nordjysk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER Vækst i international turisme i udlandet Fald i international turisme til Danmark Følelse af at sakke bagud udbredt
Nordjysk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER Fald i international turisme i Danmark Vækst i international turisme i udlandet Væsentlig beskæftigelse Motivation for at gøre noget * indtjening * beskæftigelse også af kort-uddannede, bedre end øvrige erhverv
Nordjysk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER Fald i international turisme i Danmark Vækst i international turisme i udlandet Væsentlig beskæftigelse Internationalt erhverv På trods af aktuelt fald: Trods alt et relativt godt udgangspunkt ´- eller måske indtil nu en sovepude?
FLERE NORDJYSKE TURISMER Erhvervsturisme Infrastruktur, professionelle købere/arrangører Short city-breaks Transport, synlighed, kulturudbud, individuelle købere Ferie/kystturisme Natur/kulturattraktioner, privat/offentlig koordination, individuelle købere Udgangspunkt vigtigt: * forskellige motiver/forretningsmodeller * forskellige kundegrupper * forskellige kritiske faktorer ***** Erhvervsturisme: gode til at arbejde Short breaks: gode til hverdagen (shopping, kultur) Ferie-turisme: gode til at være væk fra det hele
KOORDINATION: Turistens synsvinkel Udgangspunkt vigtigt: * forskellige motiver/forretningsmodeller * forskellige kundegrupper * forskellige kritiske faktorer ***** Erhvervsturisme: gode til at arbejde Short breaks: gode til hverdagen (shopping, kultur) Ferie-turisme: gode til at være væk fra det hele Source: Halkier, H. (2013). Tourism Policy and Knowledge Processes in European Tourism. Trends in European Tourism Planning and Organisation. C. Costa, E. Panyik and D. Buhalis: 220-234.
KOORDINATION: Destinations-synsvinkel Udgangspunkt vigtigt: * forskellige motiver/forretningsmodeller * forskellige kundegrupper * forskellige kritiske faktorer ***** Erhvervsturisme: gode til at arbejde Short breaks: gode til hverdagen (shopping, kultur) Ferie-turisme: gode til at være væk fra det hele Source: Henrik Halkier & Anette Therkelsen: Breaking out of Tourism Destination Path Dependency? Exploring the Case of Coastal Tourism in North Jutland, Denmark, German Journal of Economic Geography, May 2013
ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER? NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Værtskab: Personligt? Digitalt? Transport: Internationalt? Lokalt? Mund-til-mund spredning Udgangspunkt: gearskifte inden for både oplevelser og kommunikation * men vægten kan lægges forskelligt Bedre service: * uddannelse af medarbejderne (Nordjylland) * flere lavpris-fly / motorveje (Dublin) * effekten troværdig men relativt langsom/konservativ
ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER? NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Mere promotion Større indsats på eksisterende markeder ? Nye markeder i fokus ? Digital effektivitet/bekvemmelighed ? Konkurrent-analyse !? Mere promotion: * mere af det samme, evt. fra nye markeder - Ex: Spanien (konsistent indsats i lang tid), Irland (hjulpet af Ryanair) * kortere fra interesse til køb (e-handel) – Slovenien * virker bedst hvis konkurrenternes produkter/strategier kendes
ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER? NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Mere promotion Smartere innovation Nye produkter/attraktioner/services Destinationsudvikling Koordinations-udfordring Trends blandt turister !? Smaretere innovation: * Nye oplevelser for nye kunder * enkeltstående/destination (Billund, Aare, Dubai, Thy surfing) * koordination off-priv centralt * forudsætter viden om potentielle turister, hvis ikke kopi-varer
ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER? NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Mere promotion Smartere innovation Stærkere brand Ny oplevelsesrum Autentiske, enestående Eksisterende image som udfordring ? Relevans for komplekse turismer ? Stærkere brand * den fristende kombinationsløsning * eksisterende image udfordring (kedeligt, fremmedfjendsk, …) * internt turisme-kompromis (jvf VDKs strategi)? * ekstern inflydelse fra NAT positionerings-strategier?
NORDJYSKE UDFORDRINGER 1) Kort sigt, længere sigt ? Finansieringsmodeller, partnerskab, vidensgrundlag 2) Konkurrence eller samspil ? Professionalisme, decentralisering, samarbejde Mange muligheder, nødvendigt at vælge * to centrale dilemmaer Tids-problemet: * mere af det samme / kapacititetsudnyttelse VS nye produkter/horisonter * lavpraktiske spørgsmål: - krav om privat medfinansiering -> markedskonservatisme? - langsigtet partnerskab -> offentlig binding/fleksibilitet? - tilstrækkeligt viden om konkurrenter og turister? Konkurrence/samspil mellem turismER - fra erhverv til city-break/ferie? - fredelig sameksistens med begrænsede resourcer? - vigtig professionalisering af indsatsens arbejdsdeling NAT/REG/LOK bedre, men tættere samspil? KONKLUSION * nødvendigt med pragmatiske strategiske kompromisser * flerstrenget indsats i forhold til forskellige turismer * endnu bedre strategier kræver endnu bedre vidensgrundlag