TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.
Advertisements

Eventudvikling i Rebild Kommune
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
- Udkast til handlingsplan
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
Udviklingstendenser indenfor turismen – globalt og lokalt
Hvad kan København som hovedstad?
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Vejle som vækstlokomotiv i 2020
Henrik Halkier, STATEN I PROVINSEN Nye potentialer? 1.Centraliseringens logik 2.De/centralisering: Bredere perspektiver 3.Decentralisering.
NATUR OG TURISMEUDVIKLING Geopark Vestjylland i internationalt perspektiv 1. Dansk naturturisme: Vigtig men udfordret 2. Strategiske.
”Eventyret begynder her” v/Henrik Lehmann,
DESTINATIONSUDVIKLING SØNDERJYLLAND KICK-OFF 30. JANUAR, 2013.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Tre forskningsvinkler på erhvervsudvikling (og turisme) 1. Mål-sætninger 2. Kommunikation 3. Organisation Henrik Halkier, Aalborg Universitet,
Udvikling i landet bag motorvejen Workshop 3: Vilkårene for erhvervsudvikling i udkantsområderne Direktør Lars Enevold Pedersen.
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
AFVIKLING ELLER UDVIKLING? Kirker i ‘udkants-Danmark’ mellem lokalt fællesskab, romantisk symbol og effektiv service Henrik Halkier, Institut for Kultur.
Netværk, fødevarer og international turisme 1. Fra oplagt ide til praktisk realisering 2. Forskningsdesign og status Professor Henrik Halkier
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
ORIENTERING 6. SEMESTER Torsdag den 5. feb
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
INNOVATION i DANMARK Er vi på vej mod en 3. generations innovationspolitik? Innovationspolitikken i dag: –Formål, virkemidler og arbejdsdeling Fremtidens.
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade Kbh. K Vicedirektør Hans Müller Pedersen.
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
Formålet med ODAA At støtte; Smart Aarhus Erhvervsudvikling og partnerskaber Medborgerskab/ demokrati Effektivitet/ rationalisering.
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Oplevelsesmæssige potentialer ved den midtjyske vestkyst Udfordringer og indsatser Matias Jørgensen & Henrik Halkier Tourism Research Unit
Fremtidens Feriehus & Feriehusområde Følgegruppemøde Torsdag den 26. maj 2011 Feriehusområder i Nordjylland – et landskab med oplevelsespotentiale Jacob.
Af. Skafte.
EU’s 2020-strategi og samspillet med en regional (strukturfondsfinansieret) indsats København 27. februar 2012 Preben Gregersen og Susanne Kirkegaard.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Samarbejde, vidensdynamikker og turismeudvikling Henrik Halkier - Glædeligt gensyn? Stedbundne turismekoncepter i danske kystferiebyer:
FRA STAGNATION TIL VÆKST? Nordjysk turismepolitik i internationalt perspektiv.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor ECTS-konference, 7. december 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DEN GLOBALE UDFORDRING - ECTS LABEL- en del af den.
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
Syddanmarks position og rolle i det nye nationale turismesystem Professor Henrik Halkier 1. Hvad kan Syddanmark bidrage med? 2. Hvordan.
KMS organisation. Markedsområdets overordnede mål Markedsområdet arbejder for: at fremme brugeres udnyttelse af kort og geodata til gavn for deres opgaveløsning.
FRUGTBART SAMARBEJDE - fra mikro- til meso-destinationer? Professor Henrik Halkier 1. Fælles udfordringer 2. Strategiske udfordringer.
BRANDING som udfordring for FUR
Hvad er Smart Specialisation? …hvorfor i Klog Hverdagsmad?
LOKAL OG REGIONAL ERHVERVSUDVIKLING Perspektiver på mål, midler og forandring 1. Dansk lokal og regional erhvervspolitik Typisk europæisk? 2. Nye tider,
Nationalparker i Danmark Hvad betyder det for landbruget i Thy? Ved gdr. Niels Jørgen Toft Pedersen Formand for LandboThy.
SAMMEN ER VI STÆRKE.... Silkeborg under pres SITUATIONEN Et stærkt erhvervsliv er forudsætningen for en stærk by!
Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark Den 22. august 2016 Velkommen.
Strategioplæg Det midlertidige Vækstforum for Region Syddanmark.
{ Strategi Pepsi Cola Daniel L, Daniel G, Mette N og Trine.
VÆKSTSTRATEGI FOR KYST- OG NATURTURISMEN I DANMARK.
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
@GreaterCph #GreaterCph
Leder af natur og Plan, Guldborgsund Kommune
Offentligt Samarbejde – Open Source
Oplevelser og afledte effekter
Forskningens bud på mulighederne i landdistrikterne
- Brugerindsigt og fleksible løsninger
Greater Copenhagen -samarbejdet
Temadag om vækst og højtuddannet arbejdskraft – Studiejob
Hvem er Business Region North Denmark?
Præsentationens transcript:

TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland 1. Problemer og muligheder for nordjyske turismer 2. Koordination som udfordring 3. Strategiske alternativer Professor Henrik Halkier halkier@cgs.aau.dk

Nordjysk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER Vækst i international turisme i udlandet Fald i international turisme til Danmark Følelse af at sakke bagud udbredt

Nordjysk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER Fald i international turisme i Danmark Vækst i international turisme i udlandet Væsentlig beskæftigelse Motivation for at gøre noget * indtjening * beskæftigelse også af kort-uddannede, bedre end øvrige erhverv

Nordjysk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER Fald i international turisme i Danmark Vækst i international turisme i udlandet Væsentlig beskæftigelse Internationalt erhverv På trods af aktuelt fald: Trods alt et relativt godt udgangspunkt ´- eller måske indtil nu en sovepude?

FLERE NORDJYSKE TURISMER Erhvervsturisme Infrastruktur, professionelle købere/arrangører Short city-breaks Transport, synlighed, kulturudbud, individuelle købere Ferie/kystturisme Natur/kulturattraktioner, privat/offentlig koordination, individuelle købere Udgangspunkt vigtigt: * forskellige motiver/forretningsmodeller * forskellige kundegrupper * forskellige kritiske faktorer ***** Erhvervsturisme: gode til at arbejde Short breaks: gode til hverdagen (shopping, kultur) Ferie-turisme: gode til at være væk fra det hele

KOORDINATION: Turistens synsvinkel Udgangspunkt vigtigt: * forskellige motiver/forretningsmodeller * forskellige kundegrupper * forskellige kritiske faktorer ***** Erhvervsturisme: gode til at arbejde Short breaks: gode til hverdagen (shopping, kultur) Ferie-turisme: gode til at være væk fra det hele Source: Halkier, H. (2013). Tourism Policy and Knowledge Processes in European Tourism. Trends in European Tourism Planning and Organisation. C. Costa, E. Panyik and D. Buhalis: 220-234.

KOORDINATION: Destinations-synsvinkel Udgangspunkt vigtigt: * forskellige motiver/forretningsmodeller * forskellige kundegrupper * forskellige kritiske faktorer ***** Erhvervsturisme: gode til at arbejde Short breaks: gode til hverdagen (shopping, kultur) Ferie-turisme: gode til at være væk fra det hele Source: Henrik Halkier & Anette Therkelsen: Breaking out of Tourism Destination Path Dependency? Exploring the Case of Coastal Tourism in North Jutland, Denmark, German Journal of Economic Geography, May 2013

ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER? NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Værtskab: Personligt? Digitalt? Transport: Internationalt? Lokalt? Mund-til-mund spredning Udgangspunkt: gearskifte inden for både oplevelser og kommunikation * men vægten kan lægges forskelligt Bedre service: * uddannelse af medarbejderne (Nordjylland) * flere lavpris-fly / motorveje (Dublin) * effekten troværdig men relativt langsom/konservativ

ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER? NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Mere promotion Større indsats på eksisterende markeder ? Nye markeder i fokus ? Digital effektivitet/bekvemmelighed ? Konkurrent-analyse !? Mere promotion: * mere af det samme, evt. fra nye markeder - Ex: Spanien (konsistent indsats i lang tid), Irland (hjulpet af Ryanair) * kortere fra interesse til køb (e-handel) – Slovenien * virker bedst hvis konkurrenternes produkter/strategier kendes

ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER? NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Mere promotion Smartere innovation Nye produkter/attraktioner/services Destinationsudvikling Koordinations-udfordring Trends blandt turister !? Smaretere innovation: * Nye oplevelser for nye kunder * enkeltstående/destination (Billund, Aare, Dubai, Thy surfing) * koordination off-priv centralt * forudsætter viden om potentielle turister, hvis ikke kopi-varer

ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER? NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Mere promotion Smartere innovation Stærkere brand Ny oplevelsesrum Autentiske, enestående Eksisterende image som udfordring ? Relevans for komplekse turismer ? Stærkere brand * den fristende kombinationsløsning * eksisterende image udfordring (kedeligt, fremmedfjendsk, …) * internt turisme-kompromis (jvf VDKs strategi)? * ekstern inflydelse fra NAT positionerings-strategier?

NORDJYSKE UDFORDRINGER 1) Kort sigt, længere sigt ? Finansieringsmodeller, partnerskab, vidensgrundlag 2) Konkurrence eller samspil ? Professionalisme, decentralisering, samarbejde Mange muligheder, nødvendigt at vælge * to centrale dilemmaer Tids-problemet: * mere af det samme / kapacititetsudnyttelse VS nye produkter/horisonter * lavpraktiske spørgsmål: - krav om privat medfinansiering -> markedskonservatisme? - langsigtet partnerskab -> offentlig binding/fleksibilitet? - tilstrækkeligt viden om konkurrenter og turister? Konkurrence/samspil mellem turismER - fra erhverv til city-break/ferie? - fredelig sameksistens med begrænsede resourcer? - vigtig professionalisering af indsatsens arbejdsdeling NAT/REG/LOK bedre, men tættere samspil? KONKLUSION * nødvendigt med pragmatiske strategiske kompromisser * flerstrenget indsats i forhold til forskellige turismer * endnu bedre strategier kræver endnu bedre vidensgrundlag